DECIZIE Nr. 140 din 13 iulie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 146 din
Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 393 din 23 august 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 146 din Codul penal, exceptie ridicata de Gabriel Catalin
Olteanu in Dosarul nr. 382/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a
penala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, Gabriel Catalin Olteanu si
Societatea Comerciala SITACO - S.A. Procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, avand in vedere jurisprudenta Curtii, fata de care nu au intervenit
elemente care sa justifice reconsiderarea ei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 382/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a penala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 146 din Codul penal,
exceptie ridicata de Gabriel Catalin Olteanu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
stabilirea consecintelor deosebit de grave in functie de un cuantum exprimat in
lei, si anume peste 50.000.000 lei, in conditiile in care inflatia este
prevazuta chiar in legea bugetului, este neconstitutionala, deoarece face ca
pedeapsa mai grea, pe care o atrage existenta consecintelor deosebit de grave,
sa nu corespunda unei gravitati reale, incalcandu-se prevederile art. 23 alin.
(9) din Constitutie, privitoare la legalitatea pedepsei. Se mentioneaza si
faptul ca proiectul de modificare a legii penale a luat in considerare situatia
mentionata, fiind neindoielnic ca viitoarea reglementare raspunde cerintelor
art. 23 alin. (9) din Constitutie, si anume ca pedeapsa (si raspunderea penala)
sa nu poata fi stabilite altfel decat in temeiul legii.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a penala, exprimandu-si opinia asupra
exceptiei, o considera intemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca, prin reglementarea unor
criterii in art. 146 din Codul penal, criterii cu ajutorul carora instantele
judecatoresti pot stabili gravitatea consecintelor produse prin infractiuni, nu
se incalca dispozitiile art. 23 alin. (9) din Constitutie, potrivit carora
"Nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau aplicata decat in conditiile si
in temeiul legii", intrucat referirea la lege, din cuprinsul dispozitiei
constitutionale, priveste si legea penala, inclusiv art. 146 din Codul penal.
Guvernul citeaza, in acest sens, din Decizia Curtii Constitutionale nr. 65 din
22 aprilie 1999, prin care a fost respinsa exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 146 din Codul penal, statuandu-se ca aceste dispozitii nu
contravin art. 23 alin. (9) din Constitutie. Dimpotriva, ar fi incalcate aceste
dispozitii daca s-ar proceda la stabilirea si aplicarea pedepsei cu incalcarea
prevederilor din art. 146 din Codul penal.
Se mai mentioneaza ca, prin deciziile nr. 148 din 27 octombrie 1998, nr. 77
din 20 mai 1999, nr. 78 din 20 mai 1999 si nr. 164 din 21 octombrie 1999,
Curtea Constitutionala a respins, de asemenea, exceptiile de
neconstitutionalitate, avand ca obiect dispozitiile art. 146 din Codul penal.
In punctul de vedere al Guvernului se arata, de asemenea, ca, desi nu
exista nici un temei care sa justifice concluzia ca dispozitiile art. 146 din
Codul penal sunt neconstitutionale in raport cu art. 23 alin. (9) din
Constitutie, totusi actualul criteriu de evaluare a consecintelor deosebit de
grave, in functie de producerea unei pagube mai mari de 50.000.000 lei, trebuie
sa fie reapreciat fata de noile realitati economice. Se citeaza, in acelasi
sens, Decizia Curtii Constitutionale nr. 65 din 22 aprilie 1999, in care se
arata ca "in conditiile unei cresteri continue a inflatiei, limita de
50.000.000 lei prevazuta la art. 146 din Codul penal, care determina intelesul
agravantei <<consecinte deosebit de grave>>, nu mai reprezinta o
valoare constanta fata de care se impune un regim sanctionator mai sever",
precizandu-se insa ca "potrivit competentei sale inscrise in art. 144 lit.
c) din Constitutie si in art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea Constitutionala verifica, in cadrul controlului de constitutionalitate a
legilor, conformitatea lor cu dispozitiile constitutionale" si ca "nu
isi poate asuma rolul de a crea, de a abroga sau de a modifica legea".
In concluzie, Guvernul arata ca, desi modificarea dispozitiilor art. 146
din Codul penal este necesara pentru realizarea unei corecte individualizari a
pedepselor, precum si pentru satisfacerea cerintelor practicii judiciare,
aceste dispozitii nu contravin art. 23 alin. (9) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Art. 146 din Codul penal prevede: "Prin consecinte deosebit de grave
se intelege o paguba materiala mai mare de 50.000.000 lei sau o perturbare
deosebit de grava a activitatii, cauzata unei autoritati publice sau oricareia
dintre unitatile la care se refera art. 145 ori altei persoane juridice sau
fizice."
Asupra prevederilor legale, criticate de autorii exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin
Decizia nr. 148 din 27 octombrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 99 din 9 martie 1999, precum si prin alte decizii
ulterioare, respingand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
146 din Codul penal. Desi a constatat ca, intr-adevar, in conditiile unei rate
ridicate a inflatiei, limita de 50.000.000 lei prevazuta in art. 146 din Codul
penal nu mai reprezinta o valoare fixa fata de care se impune un regim
sanctionator mai sever, Curtea a retinut ca aceasta nu conduce la concluzia ca
dispozitiile criticate ar contraveni prevederilor Constitutiei. Totodata s-a
precizat ca, potrivit competentei sale, inscrise in art. 144 din Constitutie si
in Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala verifica, in cadrul controlului de
constitutionalitate a legilor, conformitatea acestora cu dispozitiile
constitutionale, fara insa a putea modifica sau completa prevederea legala
supusa controlului; prin urmare, Curtea Constitutionala nu se poate substitui
Parlamentului pentru modificarea limitei valorice prevazute in art. 146 din
Codul penal.
Intrucat in cauza nu au intervenit elemente noi, de natura sa determine
schimbarea acestei jurisprudente, exceptia urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 146 din
Codul penal, exceptie ridicata de Gabriel Catalin Olteanu in Dosarul nr.
382/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 iulie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu