DECIZIE Nr.
1399 din 3 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. 1 din Legea nr. 87/1994
pentru combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 855 din 9 decembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Marinela Mincă - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. 1 din Legea nr. 87/1994
pentru combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Gelu Stănescu şi
Mariana Stănescu în Dosarul nr. 1.626/838/2008 al Judecătoriei Lieşti.
La apelul nominal se prezintă personal autorii
excepţiei, Gelu Stănescu şi Mariana Stănescu. Lipsesc celelalte părţi, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Autorii excepţiei solicită admiterea acesteia pentru
motivele invocate în faţa instanţei de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 26 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.626/838/2008, Judecătoria Lieşti a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11
alin. 1 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.
Excepţia a fost ridicată de inculpaţii Gelu Stănescu şi
Mariana Stănescu, prin apărător ales, într-o cauză penală având ca obiect
săvârşirea infracţiunii de evaziune fiscală.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile art. 11 alin. 1 din Legea
nr. 87/1994 încalcă prevederile constituţionale ale art. 4 alin. (2), art. 16
alin. (1), art. 20, art. 21 alin. (3), art. 23 alin. (11) şi art. 24 alin. (1),
precum şi prevederile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. In acest sens, arată că
„regimul sancţionator prevăzut de art. 11 din Legea nr. 87/1994, republicată,
realizează o discriminare nejustificată, astfel încât oferă posibilitatea
organelor judiciare să pedepsească diferit pe cei care au comis fapta înainte
de intrarea în vigoare a Legii nr. 241/2005 în raport cu cei care au comis
aceeaşi faptă după intrarea în vigoare a acestei legi. Aşa se face că
inculpaţii nu au avut posibilitatea de a beneficia de aplicarea art. 10 din
Legea nr. 241/2005 pentru simplul fapt că au săvârşit infracţiunea în cursul
anului 2004. De asemenea, dispoziţiile legale care oferă posibilitatea organelor
fiscale de a stabili cuantumul prejudiciului prin estimare încalcă flagrant
dreptul la un proces echitabil şi dreptul la apărare, prin aceea că metoda de
calcul nu poate fi verificată şi cenzurată de către inculpaţi, lăsând câmp
liber arbitrajului."
Instanţa de judecată apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 11 alin. 1 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea
evaziunii fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
545 din 29 iulie 2003, lege abrogată prin art. 16 lit. a) al cap. IV din Legea
nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005.
Acest text de lege este raportat la prevederile
constituţionale ale art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 20, art. 21 alin.
(3), art. 23 alin. (11) şi art. 24 alin. (1), precum şi prevederile art. 6
paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că prin actul normativ abrogatorse reglementează un nou regim
sancţionator, legiuitorul fiind liber să aprecieze atât pericolul social în
funcţie de care urmează să stabilească natura juridică a faptei incriminate,
cât şi condiţiile răspunderii juridice pentru această faptă.
Autorii excepţiei consideră, în esenţă, că
neconstituţionalitatea este determinată de faptul că nu au avut posibilitatea
de a beneficia de aplicarea art. 10 din Legea nr. 241/2005, deoarece au
săvârşit infracţiunea în cursul anului 2004.
Or, asemenea critici referitoare la aplicarea şi
interpretarea legii nu intră sub incidenţa controlului exercitat de Curtea
Constituţională, acestea fiind de resortul exclusiv al instanţei de judecată
care judecă fondul cauzei, precum şi, eventual, al instanţei de control
judiciar, astfel cum rezultă din prevederile art. 126 alin. (1) şi (3) din
Constituţie.
In aceste condiţii, excepţia de neconstituţionalitate
este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a art. 11 alin. 1 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea
evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Gelu Stănescu şi Mariana Stănescu în
Dosarul nr. 1.626/838/2008 al Judecătoriei Lieşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 noiembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman