DECIZIE Nr. 139 din 23 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330 -
330^4 din Codul de procedura civila si a dispozitiilor art. II alin. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si
completarea Codului de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 367 din 27 aprilie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 330 - 330^4 din Codul de procedura civila si a dispozitiilor
art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind
modificarea si completarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de
Traian Simionica in Dosarul nr. 3.049/2002 al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 330 - 330^4 din Codul de
procedura civila ca fiind inadmisibila, aratand ca textele de lege criticate au
fost abrogate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003. Critica art.
II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 este neintemeiata,
intrucat acesta nu contravine prevederilor Constitutiei Romaniei sau Conventiei
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Norma de
procedura asigura judecarea cauzei in mod echitabil pentru toate partile
implicate in proces, Curtea pronuntandu-se asupra constitutionalitatii textului
de lege criticat prin Decizia nr. 120/2004, solutia adoptata impunandu-se a fi
mentinuta si in cauza de fata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 decembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 3.049/2002,
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330 -
330^4 din Codul de procedura civila si a dispozitiilor art. II alin. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si
completarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de Traian Simionica.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca, potrivit
dispozitiilor art. I pct. 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003,
art. 330 - 330^4 din Codul de procedura civila, care reglementeaza recursul in
anulare, au fost abrogate. In conformitate insa cu art. II alin. 3 din aceeasi
ordonanta, hotararile pronuntate inainte de intrarea in vigoare a acesteia
raman supuse cailor de atac si termenelor prevazute de legea sub care au fost
pronuntate. Se arata ca, in acest fel, legiuitorul a prevazut expres un caz de
ultraactivitate a legii vechi in ceea ce priveste dispozitiile referitoare la
recursul in anulare.
Asa fiind, o eventuala solutie de admitere a acestei cai de atac incalca
principiul securitatii raporturilor juridice si dreptul la un proces echitabil,
inlaturandu-se efectele unei proceduri judiciare care s-a finalizat cu o
hotarare judecatoreasca irevocabila, care dobandeste autoritatea lucrului
judecat si, in plus, este executata.
In fapt, hotararea prin care s-a dispus sistarea starii de indiviziune si
atribuirea bunului a avut ca efect declararea autorului exceptiei drept
proprietar exclusiv asupra bunului. Se considera ca acest drept nu are un
caracter revocabil, insa posibila admitere a recursului in anulare are ca efect
imposibilitatea absoluta a autorului exceptiei de a-si valorifica dreptul de
proprietate. In acest sens, se face trimitere la hotararea pronuntata de Curtea
Europeana a Drepturilor Omului in cazul "Brumarescu impotriva
Romaniei", 1999.
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia civila apreciaza ca exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330 - 330^4 din Codul de
procedura civila si a prevederilor art. II alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr.
58/2003 "nu este admisibila, deoarece Curtea Constitutionala decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea
unei legi sau ordonante, ori a unei dispozitii dintr-o lege sau ordonanta in
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei. Or, prevederile art. 330 - 330^4
din Codul de procedura civila sunt in continuare aplicabile in conditiile
specificate de art. 725 alin. 4 din acelasi cod".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Guvernul retine ca, referitor la dispozitiile tranzitorii criticate de
autorul exceptiei, neconstitutionalitatea este invocata numai in masura in care
fac aplicabil in continuare recursul in anulare. Prin urmare, critica nu
vizeaza neconstitutionalitatea acestor prevederi in sine, ci a celor care
reglementeaza institutia amintita.
In ceea ce priveste institutia recursului in anulare, se arata ca, prin
numeroase decizii, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat in sensul
constitutionalitatii acesteia, retinand ca nu contravine nici unuia dintre
principiile Legii fundamentale, exemplu fiind Decizia nr. 73/1996, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 255 din 22 octombrie 1996, sau
Decizia nr. 6/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
112 din 18 martie 1999.
Avocatul Poporului arata ca, intrucat instanta constitutionala se pronunta
numai asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ce au ca obiect dispozitii
legale in vigoare, exceptia ce are ca obiect prevederile art. 330 - 330^4 din
Codul de procedura civila, care au fost abrogate inainte de sesizarea Curtii,
este inadmisibila.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003, se apreciaza ca
textul de lege asigura accesul liber la justitie si garanteaza dreptul la
aparare. Astfel, faptul ca modul de exercitare a cailor de atac este
reglementat de legea in vigoare in momentul pronuntarii hotararii respecta
principiul neretroactivitatii legii, desfiintarea printr-o lege posterioara a
cailor de atac existente in momentul pronuntarii contravenind prevederilor
constitutionale cuprinse in art. 15 alin. (2). De asemenea, supunerea
hotararilor judecatoresti unor cai de atac si termene prevazute de legea sub care
au fost pronuntate nu ingradeste dreptul persoanei interesate de a apela la
instantele judecatoresti si de a se prevala de toate garantiile procesuale care
conditioneaza, intr-o societate democratica, desfasurarea unui proces
echitabil.
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea prevederilor art. II alin. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 fata de dispozitiile art. 20 si
44 din Constitutie, republicata, si ale art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional
la Conventia europeana a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
aceasta nu poate fi retinuta, intrucat textele de referinta invocate nu au
incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 330 - 330^4
din Codul de procedura civila si art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 460 din 28
iunie 2003. Textele legale criticate din Codul de procedura civila au urmatorul
continut:
- Art. 330: "Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea
Suprema de Justitie, din oficiu sau la cererea ministrului justitiei, poate
ataca cu recurs in anulare, la Curtea Suprema de Justitie, hotararile
judecatoresti irevocabile pentru urmatoarele motive:
1. cand instanta a depasit atributiile puterii judecatoresti;
2. cand prin hotararea atacata s-a produs o incalcare esentiala a legii, ce
a determinat o solutionare gresita a cauzei pe fond ori aceasta hotarare este
vadit netemeinica;
3. cand s-au savarsit infractiuni de catre judecatori in legatura cu
hotararea pronuntata;
4. cand Curtea Europeana a Drepturilor Omului a constatat o incalcare a
drepturilor sau libertatilor fundamentale si faptul ca partea, potrivit legii
romane, poate obtine o reparatie, cel putin partiala, prin anularea hotararii
pronuntate de o instanta romana.";
- Art. 330^1: "In cazurile prevazute de art. 330 pct. 1 si 2, recursul
in anulare se poate declara in termen de 1 an de la data cand hotararea
judecatoreasca a ramas irevocabila.
Pentru motivul prevazut la art. 330 pct. 3, recursul in anulare se poate
declara in termen de 1 an de la data ramanerii definitive a hotararii de
condamnare.
In cazul prevazut la art. 330 pct. 4, recursul in anulare se poate declara
in termen de 1 an de la data comunicarii hotararii Curtii Europene a
Drepturilor Omului catre statul roman.";
- Art. 330^2: "Dupa introducerea recursului in anulare, la cererea
procurorului general sau a partii interesate, instanta poate sa dispuna
suspendarea executarii hotararii atacate. In cazul in care suspendarea este
ceruta de partea interesata, cautiunea este obligatorie si va fi stabilita de
catre instanta. Dispozitiile art. 403 alin. 3 se aplica in mod corespunzator.
Cererea de suspendare se poate solutiona si inainte de primul termen de
judecata, in camera de consiliu, cu citarea partilor si concluziile
procurorului.";
- Art. 330^3: "La judecarea si solutionarea recursului in anulare se
aplica in mod corespunzator dispozitiile privitoare la recurs.
Judecata recursului in anulare se face de urgenta si cu precadere, cu
participarea procurorului, care expune motivele acestui recurs si pune
concluzii.";
- Art. 330^4: "Pana la inchiderea dezbaterilor procurorul general isi
poate retrage motivat recursul in anulare. In acest caz, partile din proces pot
cere continuarea judecatii.";
- Art. II alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003:
"Hotararile pronuntate inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta raman supuse cailor de atac si termenelor prevazute de legea sub
care au fost pronuntate".
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 20, 21 si 44 din Constitutia Romaniei, republicata, care au urmatorul
continut:
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum
si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii".
Autorul exceptiei arata ca se incalca si prevederile art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
care au urmatorul cuprins: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei".
De asemenea, autorul exceptiei invoca si incalcarea art. 1 din Protocolul
nr. 1 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, care are urmatorul continut: "Orice persoana
fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate
fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in
conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului
international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor".
Cu privire la obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constata
ca, anterior sesizarii sale, prevederile art. 330 - 330^4 din Codul de
procedura civila au fost abrogate prin art. I pct. 17 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 58 din 25 iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 460 din 28 iunie 2003. Fata de aceasta situatie, devin
aplicabile dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata, conform carora exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibila, Curtea Constitutionala putand decide numai asupra actelor
normative in vigoare.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. 3
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003, Curtea retine ca acestea isi
limiteaza incidenta exclusiv la situatii juridice cu persistenta in timp,
asadar integrate domeniului sau temporal de aplicare legitim, ceea ce impune
concluzia ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. A decide ca,
prin dispozitiile sale, legea noua ar putea desfiinta sau modifica situatii
juridice anterioare, constituite prin efectul actelor normative care nu mai
sunt in vigoare, ar insemna sa se incalce principiul constitutional al
neretroactivitatii legii. Legea noua este insa aplicabila de indata tuturor
situatiilor care se vor constitui, se vor modifica sau se vor stinge dupa
intrarea ei in vigoare, precum si tuturor efectelor produse de situatiile
juridice formate dupa abrogarea legii vechi. Neadmiterea unei atare solutii ar
determina rezolvarea diferentiata a aceleiasi situatii juridice, in raport cu
data modificarii legii procesuale, ceea ce ar contraveni principiului
egalitatii in drepturi a cetatenilor, aplicand persoanelor aflate in aceeasi
situatie juridica un tratament discriminatoriu, contrar spiritului legii noi.
Astfel, in ceea ce priveste determinarea situatiilor juridice care raman supuse
vechii reglementari, precum si a celor care vor fi guvernate de noua
reglementare, aceasta nu constituie o problema de constitutionalitate, ci de
aplicare a legii in timp, de competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 330 - 330^4 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Traian Simionica in Dosarul nr. 3.049/2002 al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie - Sectia civila.
2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003
privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, exceptie
ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu