DECIZIE Nr.
1373 din 16 decembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 1 din Legea nr. 44/1994 privind
veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de
razboi
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 47 din 27 ianuarie 2009
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
12/2004 pentru completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război,
precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, excepţie
ridicată de Ion Mălăescu în Dosarul nr. 7.939/95/2007 al Curţii de Apel Craiova
- Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstitutionalitate, considerând că
autorul excepţiei nu formulează o autentică critică de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 10 iunie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 7.939/95/2007, Curtea de Apel Craiova - Secţia conflicte de
muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
12/2004 pentru completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război,
precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război. Excepţia
de neconstitutionalitate a fost ridicată de Ion Mălăescu într-o cauză având ca
obiect recalcularea pensiei.
In motivarea excepţiei, se solicită Curţii Constituţionale să interpreteze prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/2004, în sensul de a stabili dacă
dreptul la rentă conferit prin Legea nr. 44/1994 se acordă tuturor
participanţilor la război, indiferent de calitatea pe care o aveau la data
concentrării sau a demobilizării, sau dacă acest drept se acordă numai celor
care au fost decoraţi pe front.
Autorul excepţiei nu precizează căror prevederi din Constituţie
contravine ordonanţa de urgenţă criticată, dar din modul de formulare a
motivării scrise a excepţiei se poate deduce că îşi raportează critica la
dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie, care consacră egalitatea
cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice.
Curtea de Apel Craiova - Secţia conflicte de muncă
şi asigurări sociale apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu
au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 12/2004 pentru completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii
de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 30 martie 2004, aprobată prin Legea nr. 210/2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 505 din 4 iunie 2004. Ordonanţa introduce un nou articol în
cuprinsul Legii nr. 44/1994, care are următorul conţinut:
- Art. 141: „Incepând
cu luna martie 2004, renta lunară prevăzută la art. 13 şi 14 se calculează,
după caz, în funcţie de nivelul soldei de grad şi al soldei de funcţie la minim
ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, stabilite
conform legii."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă, în primul rând, că obiectul acesteia îl constituie, în realitate, însăşi dispoziţiile art. 141 din Legea nr. 44/1994, pe care ordonanţa la care face referire autorul excepţiei le
introduce în cuprinsul legii amintite. O asemenea soluţie se impune întrucât
unica modificare pe care o operează Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
12/2004 are ca obiect introducerea acestui articol.
In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate
formulată de autorul excepţiei, Curtea observă că acesta este nemulţumit de
existenţa unor soluţii diferite cu privire la recunoaşterea dreptului la rentă
anumitor subiecţi de drept, pronunţate de diverse instanţe în cauze identice.
Sub acest aspect, este de remarcat faptul că interpretarea şi aplicarea unitară
a legii pe întreg cuprinsul ţării reprezintă o competenţă specifică ce revine
Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, care se realizează pe calea recursului în
interesul legii, potrivit art. 329 din Codul de procedură civilă şi art. 4142 din Codul de procedură penală.
Aşadar, Curtea Constituţională nu se poate pronunţa asupra acestor aspecte
semnalate de autorul excepţiei.
De asemenea, Curtea Constituţională
nu poate da curs solicitării autorului excepţiei de a interpreta textul de lege
astfel încât să ofere o linie de gândire instanţei de judecată ce urmează să îl
aplice. Potrivit art. 124 alin. (3) din Constituţie, judecătorii sunt
independenţi şi se supun numai legii. Prin urmare, instanţa învestită cu
soluţionarea litigiului în cadrul căreia a fost ridicată excepţia de neconstituţionalitate
este singura în măsură să aprecieze care sunt persoanele care se încadrează în
ipoteza normei ce constituie obiect al excepţiei.
In fine, Curtea observă că textul de lege criticat nu
contravine, prin sine însuşi, principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii
şi a autorităţilor publice, pe care autorul excepţiei, fără să îl nominalizeze
expres în cuprinsul motivării scrise a acesteia, lasă să se înţeleagă că ar fi
încălcat. Textul cuprinde o simplă reglementare de natură financiară, prin care
se precizează modul de calcul al cuantumului rentei lunare acordate anumitor
veterani de război, astfel cum aceştia sunt individualizaţi la art. 13 şi art.
14 din Legea nr. 144/1994, fără să creeze discriminări de nicio natură între
persoanele aflate în aceeaşi situaţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 141 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de
război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război,
excepţie ridicată de Ion Mălăescu în Dosarul nr. 7.939/95/2007 al Curţii de
Apel Craiova - Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 decembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu