Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1341 din 9 decembrie 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 21 si art. 25 din Legea locuintei nr. 114/1996, precum si a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 886 din 29 decembrie 2008



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu              -judecător

Aspazia Cojocaru                  -judecător

Acsinte Gaspar                     -judecător

Petre Lăzăroiu                       -judecător

Ion Predescu                         -judecător

Tudorel Toader                      -judecător

Puskas Valentin Zoltan         -judecător

Augustin Zegrean                 -judecător

Simona Ricu                          - procuror

Mihaela Ionescu                    - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 21 şi 25 din Legea locuinţei nr. 114/1996, precum şi a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, excepţie ridicată de Omer Mubeien în Dosarul nr. 1.477/256/2006 (nr. în format vechi 4.279/2006) al Judecătoriei Medgidia.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza este în stare de judecată.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca fiind inadmisibilă, a excepţiei de neconstitu­ţionalitate având ca obiect prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002, întrucât autorul nu aduce niciun argument privind neconstituţionalitatea actului normativ criticat. Cât priveşte prevederile art. 21 şi art. 25 din Legea locuinţei nr. 114/1996, solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

CURTEA,

având   în   vedere   actele   şi   lucrările   dosarului,   constată următoarele:

Prin Incheierea din 4 septembrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 1.477/256/2006 (nr. în format vechi ' 4.279/2006), Judecătoria Medgidia a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 21 şi art. 25 din Legea locuinţei nr. 114/1996, precum şi a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor. Excepţia a fost ridicată de Omer Mubeien într-o acţiune civilă având ca obiect evacuarea şi obligarea la plata unei sume de bani cu titlu de chirie şi penalităţi de întârziere pentru perioada cât se pretinde că pârâta a locuit abuziv în imobil.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine contrarietatea prevederilor art. 21 şi 25 din Legea locuinţei nr. 114/1996 raportat la dispoziţiile constituţionale ale art. 57, arătând că acestea sunt aplicabile şi autorităţilor publice, ca subiecte de drept, precum si ale art. 16, 21, art. 51 alin. (4), art. 52, art. 53 alin. (1), art. 120 alin. (1), art. 124 şi art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) din Constituţie.

Judecătoria Medgidia apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că textele de lege criticate sunt constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 21 şi art. 25 din Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 31 decembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 1 februarie 2002.

Art. 21 şi 25 din Legea locuinţei nr. 114/1996 au următorul conţinut:

- Art. 21: „Inchirierea locuinţelor se face pe baza acordului dintre proprietar şi chiriaş, consemnat prin contract scris, care se va înregistra la organele fiscale teritoriale şi va cuprinde:

a) adresa locuinţei care face obiectul închirierii;

b)  suprafaţa locativă şi dotările folosite în exclusivitate şi în comun;

c) suprafaţa curţilor şi a grădinilor folosite în exclusivitate sau în comun;

d) valoarea chiriei lunare, regulile de modificare a acesteia şi modul de plată;

e) suma plătită în avans în contul chiriei;

f) locul şi condiţiile în care se realizează primirea şi restituirea cheilor;

g)  obligaţiile părţilor privind folosirea şi întreţinerea spaţiilor care fac obiectul contractului;

h) inventarul obiectelor şi al dotărilor aferente;

i) data intrării în vigoare şi durata;

j) condiţiile privind folosinţa exclusivă şi în comun a părţilor aflate în coproprietate;

k) persoanele care vor locui împreună cu titularul contractului;

l) alte clauze convenite între părţi.";

-Art. 25: „Evacuarea chiriaşului se face numai pe baza unei hotărâri judecătoreşti irevocabile.

Chiriaşul este obligat la plata chiriei prevăzute în contractul de închiriere, până la data executării efective a hotărârii de evacuare."

Autorul excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 relative la egalitatea în drepturi a cetăţenilor, ale art. 21 privind accesul liber la justiţie, ale art. 51 alin. (4) referitoare la obligaţia autorităţilor publice de a răspunde la petiţii în termenele şi în condiţiile stabilite de lege, ale art. 52 privind dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică de a obţine recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului şi repararea pagubei, ale art. 53 alin. (1) relative la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, ale art. 57 privind obligaţia cetăţenilor români, a cetăţenilor străini şi a apatrizilor de a exercita drepturile şi libertăţile constituţionale cu bună-credinţă, ale art. 120 alin. (1) referitoare la principiile descentralizării, autonomiei locale şi deconcentrării serviciilor publice, ale art. 124 privind înfăptuirea justiţiei şi ale art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) relative la economia României.

Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:

I. Potrivit art. 21 din Legea locuinţei nr. 114/1996, închirierea locuinţei se face prin încheierea unui contract scris între proprietar şi chiriaş, care se va înregistra la organele fiscale teritoriale şi care va cuprinde, în mod obligatoriu, prevederile enumerate limitativ la lit. a) - k), inclusiv persoanele care vor locui împreună cu titularul contractului şi care dobândesc drepturi locative proprii cu condiţia să locuiască efectiv cu titularul contractului de închiriere cel puţin un an şi să fie menţionate în contractul de închiriere. Drepturile locative ale persoanelor care sunt înscrise în contract, deşi sunt drepturi proprii, nu izvorăsc din contractul de închiriere, ci din drepturile locative ale titularului contractului de închiriere. Este motivul pentru care acestor persoane contractul nu le este opozabil, legea recunoscându-le dreptul de a beneficia de contract numai în anumite condiţii restrictive, şi anume în cazul părăsirii definitive a domiciliului de către titularul contractului de închiriere sau al decesului acestuia, astfel cum prevede art. 27 alin. (1) lit. c) din acelaşi act normativ.

Totodată, potrivit art. 25 din Legea locuinţei nr. 114/1996, evacuarea chiriaşului se face numai în temeiul unei hotărâri judecătoreşti irevocabile, chiriaşul fiind obligat la plata chiriei prevăzute în contractul de închiriere până la data executării efective a hotărârii de evacuare.

Având în vedere toate acestea, cât şi cauza civilă în care a fost ridicată excepţia de neconstitutionalitate, Curtea nu poate reţine încălcarea principiului constituţional al egalităţii în drepturi a cetăţenilor, normele legale criticate nefăcând distincţie între subiectele de drept aflate în aceeaşi situaţie, astfel încât susţinerea pretinsului său caracter discriminatoriu este lipsită de temei. De altfel, Curtea a statuat în jurisprudenţa sa, în deplin acord cu aceea a Curţii Europene a Drepturilor Omului, că egalitatea nu înseamnă uniformitate şi că pot fi instituite tratamente juridice distincte pentru anumite categorii de persoane dacă există o justificare obiectivă şi rezonabilă (Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului în cazul Rassmussen împotriva Danemarcei- 1984).

Totodată, Curtea constată că nu poate fi primită nici critica privind încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 21 relative la accesul liber la justiţie, întrucât art. 61 din Legea locuinţei nr. 114/1996 prevede că orice litigiu în legătură cu aplicarea dispoziţiilor acestei legi se soluţionează de către instanţele judecătoreşti.

In ceea ce priveşte invocarea art. 57 din Constituţie, Curtea observă că acesta nu are incidenţă în prezenta cauză, deoarece se referă la obligaţia cetăţenilor români, a cetăţenilor străini şi a apatrizilor de a se conforma regulilor de exercitare cu bună-credinţă a drepturilor şi libertăţilor constituţionale, garantarea drepturilor cetăţenilor faţă de posibilele abuzuri ale autorităţilor publice fiind reglementată de Constituţie prin alte mecanisme de protecţie, în special de natură jurisdicţională. Totodată, Curtea constată că nici celelalte dispoziţii constituţionale invocate nu au relevanţă în prezenta cauză.

II. Cât priveşte Ordonanţa Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aceasta are ca obiect reglementarea modului de exercitare de către cetăţeni a dreptului de a adresa autorităţilor şi instituţiilor publice petiţii formulate în nume propriu, precum şi procedura de soluţionare a acestora.

Analizând excepţia, Curtea reţine că autorul nu aduce niciun argument privind neconstituţionalitatea actului normativ criticat. In aceste condiţii, Curtea nu se poate substitui acestuia în ceea ce priveşte precizarea unor motive de neconstitutionalitate, astfel încât, în temeiul art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, nu este competentă să se pronunţe asupra unei excepţii nemotivate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

1.  Respinge, ca fiind neîntemeiată, excepţia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 21 şi art. 25 din Legea locuinţei nr. 114/1996, excepţie ridicată de Omer Mubeien în Dosarul nr. 1.477/256/2006 (nr. în format vechi 4.279/2006) al Judecătoriei Medgidia.

2.  Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 decembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Mihaela Ionescu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1341/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1341 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1341/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu