DECIZIE Nr.
134 din 25 februarie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 209 din 2 aprilie 2010
Acsinte Gaspar -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 99 alin. (1) pct. 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de Gabriela
Dinu în Dosarul nr. 11.927/212/2007 al Tribunalului Constanţa -
Secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei.
CURTEA
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 8 aprilie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 11.927/212/2007, Tribunalul Constanţa
- Secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice.
Excepţia a fost ridicată de Gabriela Dinu
într-o cauză privind soluţionarea unui recurs formulat în cadrul unei
acţiuni având ca obiect o plângere contravenţională.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine că pedeapsa complementară aplicabilă în cazul
săvârşirii contravenţiei prevăzute de art. 99 alin. (1)
pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002,
constând în traversarea străzii printr-un loc nepermis, este
disproporţionată atât faţă de pedeapsa principală
corespunzătoare aceleiaşi contravenţii, care, oricum,
prezintă un grad de pericol social redus, cât şi faţă de
pedepsele aplicabile pentru săvârşirea unor infracţiuni
reglementate de acelaşi act normativ. Ca atare, susţine că
această dispoziţie legală cuprinde sancţiuni injuste
faţă de obiectul contravenţiei şi este aplicată în mod
greşit, cu încălcarea principiului echităţii şi al
egalităţii.
Tribunalul Constanţa - Secţia
comercială, contencios administrativ şi fiscal opinează, în concordanţă cu jurisprudenţa
Curţii Constituţionale, că textul de lege criticat nu
încalcă normele invocate din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Guvernul, în punctul
său de vedere, apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată. Legiuitorul este cel care
apreciază, la momentul legiferării, caracterul proporţional al
măsurii luate, iar cea prevăzută de art. 99 alin. (1) pct. 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 nu este de
natură să încalce principiile egalităţii, al
exercitării drepturilor şi libertăţilor cu
bună-credinţă, al liberului acces la justiţie şi nici
al imparţialităţii, unicităţii şi echităţii
justiţiei, prevăzute în Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările
ulterioare. Textul de lege criticat are următoarea redactare: „(1)
Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda
prevăzută în clasa I de sancţiuni următoarele fapte
săvârşite de către persoane fizice: (...) 3. nerespectarea de
către pietoni a normelor privind circulaţia pe drumurile
publice."
Textele din Constituţie pretins a fi
încălcate sunt, în ordinea invocării lor, cele ale art. 53 - Restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, art. 57 - Exercitarea
drepturilor şi a libertăţilor, art. 16 alin. (1) şi (2)
privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor, art. 21 - Accesul
liber la justiţie şi ale art. 124 potrivit cărora „Justiţia
este unică, imparţială şi egală pentru
toţi".
Analizând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea Constituţională constată următoarele:
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002 are ca obiect stabilirea unor reguli referitoare la circulaţia pe
drumurile publice, aplicabile în mod corespunzător participanţilor în
trafic, respectiv atât conducătorilor de autovehicule, cât şi
pietonilor. Măsurile instituite prin acest act normativ au ca scop,
potrivit art. 1 alin. (2), „asigurarea desfăşurării fluente
şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice, precum
şi ocrotirea vieţii, integrităţii corporale şi a
sănătăţii persoanelor participante la trafic sau aflate în
zona drumului public, protecţia drepturilor şi intereselor legitime
ale persoanelor respective, a proprietăţii publice şi private,
cât şi a mediului". Aşa fiind, reglementarea unor sancţiuni
contravenţionale pentru încălcarea acestor reguli este deplin
justificată, din perspectiva interesului general ocrotit.
Potrivit dispoziţiilor art. 99 alin. (1) pct. 3
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002,
nerespectarea de către pietoni a normelor privind circulaţia pe
drumurile publice constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă. Autorul excepţiei este
nemulţumit de aplicarea acestei sancţiuni, considerată a fi
injustă şi disproporţionată faţă de alte
sancţiuni corespunzătoare unor infracţiuni reglementate de
acelaşi act normativ.
Curtea constată că nu poate reţine
critica de neconstituţionalitate formulată, bazată pe aprecierea
subiectivă a autorului excepţiei, potrivit căreia
contravenţia constând în traversarea printr-un loc nepermis prezintă
un grad redus de pericol social. Aprecierea obiectivă a gradului de
pericol social specific fiecărei contravenţii sau infracţiuni
este de competenţa exclusivă a autorităţii legiuitoare, iar
stabilirea gravităţii faptei, în funcţie de împrejurările
concrete ale speţei, precum şi a sancţiunii aplicate constituie
atribuţii exercitate de instanţa de judecată învestită cu
soluţionarea acelei cauze. Aşadar, Curtea nu se poate pronunţa
asupra modalităţii în care legiuitorul a înţeles să
reglementeze anumite fapte ce prezintă pericol social şi să
instituie măsurile considerate necesare spre a combate şi a
sancţiona săvârşirea acelor fapte. Chiar şi aşa, nu se
poate susţine că instituirea obligaţiei pentru pietoni de a
respecta regulile de circulaţie, în speţă aceea de a traversa
prin locurile indicate, este de natură să restrângă unele
drepturi sau libertăţi fundamentale, să afecteze principiul
echităţii şi al egalităţii, dreptul de acces liber la
justiţie sau principiul potrivit căruia „Justiţia este
unică, imparţială şi egală pentru toţi".
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie ridicată de Gabriela Dinu în Dosarul nr. 11.927/212/2007 al
Tribunalului Constanţa - Secţia comercială, contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 25 februarie 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi