Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 134 din  3 aprilie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 306 din  7 mai 2003


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 189/2000 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, exceptie ridicata de Alexandru Lucian Porteanu in Dosarul nr. 1.593/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei personal si asistat de avocat Voicu Zdrenghea, precum si consilier juridic Corneliu Fratila pentru Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti.
    Reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, intrucat apreciaza ca perioada cuprinsa intre 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945, avuta in vedere de legiuitor pentru acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive etnice, nu corespunde realitatii istorice, ceea ce creeaza discriminare intre diferite categorii de persoane carora li se aplica legea.
    Reprezentantul Casei de Pensii a Municipiului Bucuresti solicita respingerea exceptiei, deoarece prin dispozitiile Legii nr. 189/2000 nu se incalca, asa cum sustine autorul exceptiei, art. 16 alin. (1) din Constitutie si nici art. 20 - 23 din aceasta.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, intrucat apreciaza ca textele de lege criticate nu sunt contrare dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 23 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.593/2002, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 189/2000, exceptie ridicata de Alexandru Lucian Porteanu intr-un litigiu avand ca obiect contestatia formulata impotriva deciziei de stabilire a duratei perioadei de refugiat.
    In motivarea exceptiei se arata ca perioada 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945, stabilita prin Legea nr. 189/2000 pentru acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive etnice, este mai mica decat cea reala, adica cea cuprinsa intre 28 iunie 1940 - 10 februarie 1947, "la care ar trebui acordat un interval rezonabil pana la 31 august 1947, necesar efectuarii tuturor operatiunilor de revenire a celor stramutati". Se considera ca in felul acesta se diminueaza drepturile conferite persoanelor persecutate pe motive etnice, se creeaza o discriminare intre diferite categorii de persoane carora le este adresata legea, ceea ce contravine "principiilor si dispozitiilor constitutionale privind drepturile omului din care rezulta masurile reparatorii pentru persoanele ce au fost supuse persecutiilor etnice, cu speciala privire la art. 16 si art. 20 - 23 din Constitutia Romaniei". Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita Curtii Constitutionale sa dispuna reexaminarea normelor criticate si inlocuirea sintagmei "persoane persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice" din titlul (modificat) al Legii nr. 189/2000 si in cel al normelor de completare a ei, cu formularea "persoane persecutate din motive etnice in perioada 28 iunie 1940 - 31 august 1947".
    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ considera ca prevederile Legii nr. 189/2000 nu contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) privitor la egalitatea in drepturi a cetatenilor si nici celor ale art. 20 - 23, referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, accesul liber la justitie, dreptul la viata si integritate fizica si psihica si libertatea individuala. In legatura cu solicitarea autorului exceptiei privind modificarea perioadei de referinta a legii, instanta de judecata apreciaza ca aceasta este inadmisibila, avand in vedere prevederile legale referitoare la limitele controlului de constitutionalitate.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila. In acest sens, arata ca necuprinderea in lege "a intregii perioade de persecutie etnica nu constituie o incalcare a vreunei prevederi constitutionale, ci reprezinta o optiune de reglementare, iar analizarea si eventuala completare a duratei perioadei de persecutie etnica nu sunt de competenta Curtii Constitutionale".
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile Legii nr. 189/2000 sunt constitutionale, intrucat prin acestea nu se aduce atingere dreptului la viata, la integritate fizica si psihica, la libertate individuala si nici principiului egalitatii si nediscriminarii.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata prin Legea nr. 189/2000 si transformata din act modificator al Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile ulterioare, in act de baza, de sine statator, integrand in cuprinsul sau si modificarile aduse prin Legea nr. 189/2000.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
    In opinia autorului exceptiei, in esenta, intre perioada reala a persecutiei pe motive etnice, apreciata de acesta ca fiind cea cuprinsa intre 28 iunie 1940 - 31 august 1957, si cea retinuta in titlul si in cuprinsul Ordonantei Guvernului nr. 105/1999, adica 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945, exista o diferenta care determina diminuarea perioadei pentru care se acorda drepturi unor persoane aflate intr-o asemenea situatie, ceea ce instituie o discriminare intre persoanele care au aceasta vocatie si cele care pot beneficia efectiv de prevederile legii. Se considera ca se incalca astfel art. 16 si art. 20 - 23 din Constitutie, precum si "principiile si dispozitiile constitutionale privind drepturile omului din care rezulta masurile reparatorii pentru persoanele ce au fost supuse persecutiilor etnice". In consecinta, se solicita Curtii Constitutionale sa dispuna reexaminarea si reformularea textelor criticate "intr-o legislatie unificata, coerenta, echitabila in deplin acord cu dispozitiile constitutionale".
    Analizand aceste sustineri, Curtea constata ca acordarea, prin ordonanta criticata, a unor drepturi persoanelor persecutate din motive etnice cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945, adica pentru alta perioada decat cea considerata ca fiind reala de catre autorul exceptiei de neconstitutionalitate, nu incalca, asa cum sustine acesta, prevederile constitutionale privind drepturile omului din care rezulta masurile reparatorii pentru persoanele ce au fost supuse persecutiilor etnice. Constitutia nu consacra drepturi din care rezulta masuri reparatorii pentru persoanele ce au fost supuse unor persecutii etnice. Asemenea masuri reparatorii izvorasc din vointa legiuitorului si au intinderea pe care acesta o stabileste prin lege, fara ca astfel sa se incalce vreo prevedere constitutionala. Intinderea acestor masuri nu este de natura sa afecteze nici egalitatea in drepturi a cetatenilor si nici dispozitiile constitutionale privitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, accesul liber la justitie, dreptul la viata si la integritate fizica si psihica si la libertatea individuala.
    Solicitarea autorului exceptiei, in sensul ca prin decizia ce o va pronunta Curtea Constitutionala sa dispuna reexaminarea si reformularea textelor criticate, urmeaza, de asemenea, sa fie respinsa, intrucat Curtea Constitutionala nu poate obliga Parlamentul sa reexamineze o lege pe motive de oportunitate. In aceste conditii, reexaminarea legii poate fi efectuata in cadrul procedurii legislative, prin exercitarea dreptului de initiativa legislativa de catre subiectii prevazuti de art. 73 din Constitutie.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, exceptie ridicata de Alexandru Lucian Porteanu in Dosarul nr. 1.593/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 3 aprilie 2003.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 134/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 134 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 134/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu