DECIZIE Nr. 134 din 5 octombrie 1999
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil
special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria
"pierdere" la Banca Agricola - S.A., aprobata, cu modificari si
completari, prin Legea nr. 166/1998, modificata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 624 din 21 decembrie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43 din 10 iulie
1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor
credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca
Agricola - S.A., aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 166 din
17 august 1998, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Agrozootehnica" - S.A. Odoreu in Dosarul nr. 1.758/1998
al Judecatoriei Satu Mare.
La apelul nominal se constata lipsa partilor: Societatea Comerciala
"Agrozootehnica" - S.A. Odoreu si Banca Agricola - S.A. - Sucursala
Satu Mare, legal citate.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului
Ministerului Public, care solicita respingerea exceptiei, invocand in sprijinul
sustinerii sale practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale, in aceeasi
materie, care a statuat constant ca dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 43/1997 nu contravin dispozitiilor art. 15 alin. (1) din
Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 iunie 1998 Judecatoria Satu Mare a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului
contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in
categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., exceptie ridicata de
debitoarea Societatea Comerciala "Agrozootehnica" - S.A. Odoreu in
Dosarul nr. 1.758/1998 al acelei instante.
In motivarea exceptiei s-a sustinut ca dispozitiile art. 5 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997 contravin prevederilor art. 15 alin. (2), art.
51 si 78 din Constitutie, deoarece se aplica si contractelor de credit
incheiate cu Banca Agricola - S.A., inainte de intrarea in vigoare a
ordonantei.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, pentru ca dispozitiile art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 contravin dispozitiilor art. 15
alin. (1) din Constitutie, deoarece, in speta, la data incheierii contractelor
de credit aveau regim de titluri executorii numai contractele incheiate cu
Banca Nationala a Romaniei, iar nu si cele incheiate cu alte banci.
Dispozitiile criticate sunt neconstitutionale, intrucat, prin coroborare cu
art. 2 partea introductiva din aceeasi ordonanta, contravin principiului
neretroactivitatii legilor prevazut la art. 15 alin. (1) din Constitutie.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. Autoritatile mentionate nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa
solutioneze exceptia.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea
bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi
clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.
Examinand legalitatea sesizarii, Curtea observa insa ca dupa data de 2
iunie 1998, data la care instanta de judecata hotarase sesizarea Curtii cu
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor anterior
mentionate, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 a fost aprobata, cu
modificari si completari, prin Legea nr. 166 din 17 august 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998. Ulterior,
aceeasi ordonanta a fost din nou modificata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 21/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 368 din 29 septembrie 1998. Curtea retine ca dispozitiile art. 5 din
aceeasi ordonanta nu au fost modificate prin legea de aprobare a ordonantei sau
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21din 28 septembrie 1998. Asadar,
Curtea a fost legal sesizata cu dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997, cu modificarile ulterioare, potrivit carora
"Contractele de credit incheiate intre Banca Agricola - S.A. si
imprumutatii sai pentru creditele si dobanzile ce intra sub incidenta
prevederilor prezentei ordonante de urgenta constituie titluri executorii".
Curtea Constitutionala constata ca dispozitiile acestui articol nu contin,
in sine, nici o dispozitie cu caracter retroactiv, astfel incat ele nu
contravin prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2), potrivit carora
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile", si nici dispozitiilor art. 78, conform carora "Legea se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la data publicarii
sau la data prevazuta in textul ei". Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/1997, cu modificarile ulterioare, nu cuprinde, nici in art. 5 si nici in
alte articole, vreo prevedere potrivit careia dispozitiile art. 5 se aplica si
contractelor de credit incheiate anterior datei intrarii in vigoare a
ordonantei.
Din analiza exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca, in realitate,
aceasta nu vizeaza constitutionalitatea dispozitiilor criticate, ci aplicarea
lor in timp, adica stabilirea, in urma interpretarii, daca ele sunt aplicabile
sau nu si contractelor de credit incheiate anterior intrarii in vigoare a
actului normativ in discutie, in conditiile in care Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997 nu contine dispozitii tranzitorii ori alte reglementari
cu privire la aplicarea in timp a textului art. 5. Or, sub acest aspect, in
jurisprudenta Curtii Constitutionale s-a statuat, in mod constant, ca nu intra
in competenta Curtii controlul aplicarii dispozitiilor unei legi sub raportul
actiunii lor in timp, ci numai constatarea daca aceste dispozitii sunt in
concordanta cu Constitutia. Aspectele care privesc interpretarea efectelor ce
se nasc din succesiunea in timp a legilor intra in competenta instantelor de
judecata.
De altfel, asupra dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997, cu modificarile ulterioare, Curtea Constitutionala s-a
mai pronuntat, in acelasi sens, de exemplu, prin Decizia nr. 3 din 2 februarie
1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 103 din 11
martie 1999, si prin Decizia nr. 75 din 11 mai 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 9 iunie 1999.
In speta, autoarea exceptiei a mai sustinut ca dispozitiile art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, cu modificarile ulterioare,
contravin si prevederilor art. 51 din Constitutie, avand urmatorul cuprins:
"Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este
obligatorie". Curtea constata ca aceste dispozitii constitutionale, care
consacra principiul constitutional al suprematiei Constitutiei, justifica
actiunea de inlaturare a efectelor unor norme juridice care contravin legii
fundamentale, prin declararea lor ca fiind neconstitutionale, ceea ce nu este
insa cazul in speta, intrucat textele legale supuse controlului sunt
constitutionale.
Fata de cele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43 din 10 iulie 1997 pentru intocmirea
bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi
clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.,
aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 166/1998, modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Agrozootehnica" - S.A. Odoreu in
Dosarul nr. 1.758/1998 al Judecatoriei Satu Mare.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 octombrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu