Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 134 din  5 octombrie 1999

privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 166/1998, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 624 din 21 decembrie 1999


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Claudia Miu            - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43 din 10 iulie 1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 166 din 17 august 1998, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Agrozootehnica" - S.A. Odoreu in Dosarul nr. 1.758/1998 al Judecatoriei Satu Mare.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor: Societatea Comerciala "Agrozootehnica" - S.A. Odoreu si Banca Agricola - S.A. - Sucursala Satu Mare, legal citate.
    Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului Ministerului Public, care solicita respingerea exceptiei, invocand in sprijinul sustinerii sale practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale, in aceeasi materie, care a statuat constant ca dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu contravin dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 30 iunie 1998 Judecatoria Satu Mare a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., exceptie ridicata de debitoarea Societatea Comerciala "Agrozootehnica" - S.A. Odoreu in Dosarul nr. 1.758/1998 al acelei instante.
    In motivarea exceptiei s-a sustinut ca dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 contravin prevederilor art. 15 alin. (2), art. 51 si 78 din Constitutie, deoarece se aplica si contractelor de credit incheiate cu Banca Agricola - S.A., inainte de intrarea in vigoare a ordonantei.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, pentru ca dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 contravin dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Constitutie, deoarece, in speta, la data incheierii contractelor de credit aveau regim de titluri executorii numai contractele incheiate cu Banca Nationala a Romaniei, iar nu si cele incheiate cu alte banci. Dispozitiile criticate sunt neconstitutionale, intrucat, prin coroborare cu art. 2 partea introductiva din aceeasi ordonanta, contravin principiului neretroactivitatii legilor prevazut la art. 15 alin. (1) din Constitutie.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. Autoritatile mentionate nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.
    Examinand legalitatea sesizarii, Curtea observa insa ca dupa data de 2 iunie 1998, data la care instanta de judecata hotarase sesizarea Curtii cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor anterior mentionate, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 a fost aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 166 din 17 august 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998. Ulterior, aceeasi ordonanta a fost din nou modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 368 din 29 septembrie 1998. Curtea retine ca dispozitiile art. 5 din aceeasi ordonanta nu au fost modificate prin legea de aprobare a ordonantei sau prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21din 28 septembrie 1998. Asadar, Curtea a fost legal sesizata cu dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, cu modificarile ulterioare, potrivit carora "Contractele de credit incheiate intre Banca Agricola - S.A. si imprumutatii sai pentru creditele si dobanzile ce intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonante de urgenta constituie titluri executorii".
    Curtea Constitutionala constata ca dispozitiile acestui articol nu contin, in sine, nici o dispozitie cu caracter retroactiv, astfel incat ele nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2), potrivit carora "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile", si nici dispozitiilor art. 78, conform carora "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei". Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, cu modificarile ulterioare, nu cuprinde, nici in art. 5 si nici in alte articole, vreo prevedere potrivit careia dispozitiile art. 5 se aplica si contractelor de credit incheiate anterior datei intrarii in vigoare a ordonantei.
    Din analiza exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca, in realitate, aceasta nu vizeaza constitutionalitatea dispozitiilor criticate, ci aplicarea lor in timp, adica stabilirea, in urma interpretarii, daca ele sunt aplicabile sau nu si contractelor de credit incheiate anterior intrarii in vigoare a actului normativ in discutie, in conditiile in care Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu contine dispozitii tranzitorii ori alte reglementari cu privire la aplicarea in timp a textului art. 5. Or, sub acest aspect, in jurisprudenta Curtii Constitutionale s-a statuat, in mod constant, ca nu intra in competenta Curtii controlul aplicarii dispozitiilor unei legi sub raportul actiunii lor in timp, ci numai constatarea daca aceste dispozitii sunt in concordanta cu Constitutia. Aspectele care privesc interpretarea efectelor ce se nasc din succesiunea in timp a legilor intra in competenta instantelor de judecata.
    De altfel, asupra dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, cu modificarile ulterioare, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, in acelasi sens, de exemplu, prin Decizia nr. 3 din 2 februarie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 103 din 11 martie 1999, si prin Decizia nr. 75 din 11 mai 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 9 iunie 1999.
    In speta, autoarea exceptiei a mai sustinut ca dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, cu modificarile ulterioare, contravin si prevederilor art. 51 din Constitutie, avand urmatorul cuprins: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie". Curtea constata ca aceste dispozitii constitutionale, care consacra principiul constitutional al suprematiei Constitutiei, justifica actiunea de inlaturare a efectelor unor norme juridice care contravin legii fundamentale, prin declararea lor ca fiind neconstitutionale, ceea ce nu este insa cazul in speta, intrucat textele legale supuse controlului sunt constitutionale.

    Fata de cele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43 din 10 iulie 1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 166/1998, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Agrozootehnica" - S.A. Odoreu in Dosarul nr. 1.758/1998 al Judecatoriei Satu Mare.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 5 octombrie 1999.

        PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                  LUCIAN MIHAI

                         Magistrat asistent sef,
                               Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 134/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 134 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 134/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu