Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1337 din 22 octombrie 2009

privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învatamant, ale dispozitiilor art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar si ale art. 1, art. 2 si art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2008 privind stabilirea unor masuri pentru salarizarea personalului din învatamant în anul 2008

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 803 din 25 noiembrie 2009



Nicolae Cochinescu               - preşedinte

Aspazia Cojocaru                   -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Petre Lăzăroiu                       -judecător

Ion Predescu                          -judecător

Puskas Valentin Zoltan          -judecător

Tudorel Toader                       -judecător

Augustin Zegrean                  -judecător

Antonia Constantin                - procuror

Valentina Bărbăţeanu            - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, precum şi ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul „Spiru Haret" Mureş în Dosarul nr. 461/102/2009 al Tribunalului Mureş - Secţia civilă.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Preşedintele dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 1.922-1.930D/2009, nr. 2.004D/2009, nr. 2.114-2.116D/2009, nr. 2.124-2.135D/2009 şi nr. 2.680-2.706D/2009.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr. 1.922-1.930D/2009, nr. 2.004D/2009, nr. 2.114-2.116D/2009, nr. 2.124-2.135D/2009 şi nr. 2.680-2.706D/2009 la Dosarul nr. 1.921 D/2009, având în vedere faptul că sunt îndeplinite cerinţele conexării prevăzute de art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992.

Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu măsura conexării.

Curtea, având în vedere obiectul dosarelor menţionate, dispune conexarea dosarelor nr. 1.922-1.930D/2009, nr. 2.004D/2009, nr. 2.114-2.116D/2009, nr. 2.124-2.135D/2009 şi nr. 2.680-2.706D/2009 la Dosarul nr. 1.921 D/2009, care este primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 1, art. 2 şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 şi ca devenită inadmisibilă cu privire la celelalte prevederi legale criticate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:

Prin încheierile din 9 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 461/102/2009, nr. 476/102/2009, nr. 477/102/2009, nr. 483/102/2009, nr. 485/102/2009, nr. 484/102/2009, nr. 518/102/2009, nr. 521/102/2009, nr. 524/102/2009 şi nr. 525/102/2009, nr. 779/102/2009, nr. 655/102/2009, nr. 652/102/2009, nr. 653/102/2009, nr. 588/102/2009, nr. 781/102/2009, nr. 780/102/2009, nr. 778/102/2009, nr. 579/102/2009, nr. 785/102/2009 şi nr. 784/102/2009, Tribunalul Mureş - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, precum şi ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar.

Prin Incheierea din 6 aprilie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 625/86/2009, Tribunalul Suceava - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 şi ale art. 1, art. 2 şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 privind stabilirea unor măsuri pentru salarizarea personalului din învăţământ în anul 2008.

Prin încheierile din 18 martie 2009, pronunţate în dosarele nr. 8.636/99/2008, nr. 8.739/99/2008 şi nr. 8.741/99/2008, Tribunalul laşi - Secţia civilă şi de litigii de muncă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, iar prin încheierile din 26 februarie 2009, 5 martie 2009, 18 martie 2009, 2 aprilie 2009, 8 aprilie 2009, 14 aprilie 2009, 15 aprilie 2009, 16 aprilie 2009 şi 28 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 227/119/2009 şi nr. 228/119/2009 ale Tribunalului Covasna - Secţia civilă, în dosarele nr. 535/117/2009, nr. 532/117/2009, nr. 531/117/2009, nr. 543/117/2009, nr. 542/117/2009, nr. 541/117/2009, nr. 537/117/2009, nr. 536/117/2009 şi nr. 527/117/2009 ale Tribunalului Cluj - Secţia civilă şi în dosarele nr. 361/85/2009, nr. 502/85/2009, nr. 468/85/2009, nr.'465/85/2009, nr. 515/85/2009, nr. 516/85/2009, nr. 493/85/2009, nr. 437/85/2009, nr. 412/85/2009, nr. 499/85/2009, nr. 436/85/2009, nr. 540/85/2009, nr. 518/85/2009, nr. 542/85/2009, nr. 541/85/2009, nr. 537/85/2009 şi nr. 387/85/2009 ale Tribunalului Sibiu - Secţia civilă, Curtea Constituţională a fost sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 şi ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009.

Excepţiile au fost ridicate de Sindicatul „Spiru Haret" Mureş, Sindicatul Liber din Invăţământ cu sediul în Câmpulung, Uniunea Sindicatelor Libere din Invăţământului Preuniversitar laşi, Sindicatul Democratic al Pedagogilor Zona Târgu Secuiesc, Sindicatul Liber al Invăţământului Preuniversitar Clujean şi Sindicatul Invăţământului Preuniversitar Sibiu în cauze având ca obiect pretenţii băneşti.

In motivarea excepţiilor de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că Guvernul şi-a exercitat abuziv dreptul de apreciere asupra caracterului extraordinar al situaţiei ce reclama reglementare pe calea unor ordonanţe de urgenţă, precum şi asupra necesităţii şi urgenţei unor astfel de reglementări, substituindu-se legiuitorului şi extinzând delegarea legislativă dincolo de limitele permise de Constituţie. In opinia autorilor excepţiei, prevederile criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 şi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 afectează drepturi fundamentale, respectiv dreptul la muncă şi la protecţia socială a muncii şi dreptul la un nivel de trai decent. Susţin că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 este neconstituţională, întrucât a fost iniţiată de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului fără consultarea federaţiilor semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de ramură. De asemenea, autorii excepţiei precizează că Guvernul a emis ambele ordonanţe în lipsa avizului consultativ al Consiliului Economic şi Social. In plus, susţin că, prin adoptarea celor două ordonanţe de urgenţă criticate, care au modificat în mod arbitrar dispoziţiile Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, Guvernul refuză să aplice o lege adoptată de Parlament, ceea ce încalcă principiul separaţiei puterilor în stat, rolul său conferit de art. 61 alin. (1) din Constituţie, dar şi obligaţia respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor. In mod similar este motivată şi critica de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1, art. 2 şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008.

Instanţele de judecată în faţa cărora au fost ridicate excepţiile de neconstituţionalitate apreciază că acestea sunt întemeiate. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 1, art. 2 şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008, Tribunalul Suceava - Secţia civilă apreciază că este inadmisibilă, având în vedere că au fost deja declarate neconstituţionale de către Curtea Constituţională.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 referitoare la art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2008, precum şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 este inadmisibilă, deoarece aceste texte şi-au încetat aplicabilitatea. Cât priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 referitoare la art. 11 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2008, consideră că este întemeiată, aceste dispoziţii fiind contrare art. 1 alin. (4) şi (5), art. 41 şi art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie. Precizează că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, art. 2 şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 este inadmisibilă.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor legale criticate este inadmisibilă.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008, a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009, şi a dispoziţiilor art. 1, art. 2 şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 privind stabilirea unor măsuri pentru salarizarea personalului din învăţământ în anul 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 739 din 31 octombrie 2008. Acestea au următorul cuprins:

- Art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008: „Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

«Art. 1. - (1) In cursul anului 2008 salariile de bază ale personalului didactic din învăţământ, stabilite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2004 privind unele măsuri în domeniul învăţământului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 6/2005, cu modificările ulterioare, se majorează după cum urmează:

a) pentru funcţia de profesor universitar prevăzută în anexa nr. 1.1, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este următoarea:

1 ianuarie-31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 230,247 lei;

- 1 aprilie-30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 244,061 lei;

- 1 octombrie-31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 266,026 lei;

b)   coeficienţii de multiplicare prevăzuţi pentru funcţiile didactice de predare cu gradul didactic II, definitiv, debutant, cele cu studii de nivel liceal fără pregătire de specialitate şi pentru funcţiile didactice auxiliare se majorează cu 10% începând cu data de 1 ianuarie 2008, faţă de nivelul din 31 decembrie 2007;

c) pentru funcţiile didactice prevăzute în anexele nr. 1.2, 2 şi 3, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este următoarea:

1 ianuarie-31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;

- 1 aprilie-30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei;

- 1 octombrie-31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 299,933 lei.

(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea unor activităţi specifice învăţământului sunt prevăzute în anexele nr. 4 şi 5.»

3. După articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 11, cu următorul cuprins:

«Art. 11. - (1) In cursul anului 2009 salariile de bază ale personalului didactic din învăţământ, stabilite potrivit anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 şi 3, se majorează după cum urmează:

a) pentru perioada 1 ianuarie-28 februarie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;

b) pentru perioada 1 martie-31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;

c)  pentru perioada 1 septembrie-31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b.

(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea unor activităţi specifice învăţământului pentru anul 2009 sunt cele prevăzute în anexele nr. 4 şi 5.»";

- Art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009:

Art. 2: „La articolul P alineatul (1), literele a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi vor avea următorul cuprins:

«a) pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;

b) pentru perioada 1 aprilie-31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;»".

Art. 3: „Valorile coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică corespunzător perioadelor stabilite la art. 2 din prezenta ordonanţă de urgenţă.";

-  Art. 1, art. 2 şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008:

Art. 1: „In perioada octombrie-decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 a salariilor personalului didactic din învăţământ se stabileşte după cum urmează:

a) 266,026 lei pentru funcţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008;

b)  299,933 lei pentru funcţiile didactice prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008."

Art. 2: „Valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 a salariilor personalului didactic din învăţământ, stabilită prin Legea nr. 221/2008 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, se va aplica începând cu plata drepturilor salariale aferente lunii aprilie 2009, în condiţiile prevăzute de legea unitară de salarizare a personalului din sectorul bugetar şi ţinând seama de gradul de îndeplinire a criteriilor de performanţă, de creşterea competitivităţii şi calităţii actului de învăţământ."

Art. 4: „Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă următoarele prevederi din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008:

- liniuţa a 3-a de la art. 1 alin. (1) lit. a);

- liniuţa a 3-a de la art. 1 alin. (1) lit. c);

- referirile la «valoarea coeficientului de multiplicare 1,000» pentru perioada «octombrie-decembrie 2008» din cadrul anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 şi 3."

Prevederile din Legea fundamentală invocate în motivarea excepţiei sunt următoarele: art. 1 alin. (4) şi (5) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, respectiv obligaţia respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 20 alin. (1) referitoare la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor constituţionale privind drepturile şi libertăţile cetăţenilor în concordanţă cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului şi cu celelalte tratate la care România este parte, art. 41 alin. (1), (2) şi (5) privind dreptul la muncă, dreptul salariaţilor la măsuri de protecţie socială şi dreptul la negocieri colective în materie de muncă, art. 47 alin. (1) referitoare la nivelul de trai, art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, art. 102 alin. (1) privind rolul Guvernului, ale art. 111 alin. (1) privind obligaţia Guvernului de informare a Parlamentului, art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţă, precum şi art. 141 privind Consiliul Economic şi Social.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate invocată, Curtea reţine următoarele:

Ulterior sesizării Curţii Constituţionale cu soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate, instanţa de contencios constituţional a constatat, prin Decizia nr. 842 din 2 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009, caracterul neconstituţional al dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, prin raportare la dispoziţiile art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (6) din Constituţie.

Potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstitu­ţionale printr-o decizie anterioară a Curţii Constituţionale, operând o cauză de inadmisibilitate, în temeiul alin. (6) din acelaşi articol. Faţă de momentul la care excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată, Curtea constată că aceasta urmează să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.

Aceeaşi soluţie se impune şi în ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, prin aplicarea unui raţionament similar. In acest sens, Curtea observă că şi aceste dispoziţii au mai format obiectul controlului de constituţionalitate, iar prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 989 din 30 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009, a constatat că sunt neconstituţionale, întrucât ele continuă linia trasată de dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, prin care au fost reduse majorările salariale la care ar fi avut dreptul personalul din învăţământ în temeiul Legii nr. 221/2008 de aprobare a Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008.

In fine, Curtea constată că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, art. 2 şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 este inadmisibilă, neconstituţionalitatea acestei ordonanţe de urgenţă, în ansamblul său, fiind constatată de instanţa de control constituţional prin Decizia nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 2 decembrie 2008, deci anterior sesizării Curţii Constituţionale cu soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate. In considerentele acestei decizii, Curtea a reţinut că adoptarea de către Guvern a ordonanţei de urgenţă nu a fost motivată de necesitatea reglementării într-un domeniu în care legiuitorul primar nu a intervenit, ci, dimpotrivă, de contracararea unei măsuri de politică legislativă în domeniul salarizării personalului din învăţământ adoptată de Parlament, intrând în conflict cu prevederile art. 61 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării". Cu acelaşi prilej, Curtea a constatat că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 înfrâng şi prevederile art. 115 alin. (6) din Legea fundamentală, deoarece afectează drepturi fundamentale, precum dreptul la muncă şi la protecţia socială a muncii şi dreptul la un nivelul de trai decent, aşa cum sunt consfinţite în prevederile constituţionale ale art. 41 şi art. 47 alin. (1).

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

1.  Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul „Spiru Haret" Mureş, Sindicatul Liber din Invăţământ cu sediul în Câmpulung, Uniunea Sindicatelor Libere din Invăţământul Preuniversitar Iaşi, Sindicatul Democratic al Pedagogilor Zona Târgu Secuiesc, Sindicatul Liber al Invăţământului Preuniversitar Clujean şi Sindicatul Invăţământului Preuniversitar Sibiu în dosarele nr. 461/102/2009, nr. 476/102/2009, nr. 477/102/2009, nr. 483/102/2009, nr. 485/102/2009, nr. 484/102/2009, nr. 518/102/2009, nr. 521/102/2009, nr. 524/102/2009 şi nr. 525/102/2009, nr. 779/102/2009, nr. 655/102/2009, nr. 652/102/2009, nr. 653/102/2009, nr. 588/102/2009, nr. 781/102/2009, nr. 780/102/2009, nr. 778/102/2009, nr. 579/102/2009, nr. 785/102/2009, nr. 784/102/2009, nr. 625/86/2009, nr. 8.636/99/2008, nr. 8.739/99/2008 şi nr. 8.741/99/2008, nr. 227/119/2009 şi nr. 228/119/2009, nr. 535/117/2009, nr. 532/117/2009, nr. 531/117/2009, nr. 543/117/2009, nr. 542/117/2009, nr. 541/117/2009,'nr. 537/117/2009, nr. 536/117/2009, nr. 527/117/2009, nr. 361/85/2009, nr. 502/85/2009, nr. 468/85/2009, nr. 465/85/2009, nr. 515/85/2009, nr. 516/85/2009, nr. 493/85/2009, nr. 437/85/2009, nr. 412/85/2009, nr. 499/85/2009, nr. 436/85/2009, nr. 540/85/2009, nr. 518/85/2009, nr. 542/85/2009, nr. 541/85/2009, nr. 537/85/2009 şi nr. 387/85/2009 ale Tribunalului Mureş - Secţia civilă, Tribunalului Suceava - Secţia civilă, Tribunalului laşi - Secţia civilă, Tribunalului Covasna - Secţia civilă, Tribunalului Cluj - Secţia civilă şi Tribunalului Sibiu - Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale.

2. Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, art. 2 şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 privind stabilirea unor măsuri pentru salarizarea personalului din învăţământ în anul 2008, excepţie ridicată de Sindicatul Liber din Invăţământ cu sediul în Câmpulung în Dosarul nr. 625/86/2009 al Tribunalului Suceava - Secţia civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 octombrie 2009.

PREŞEDINTE,

NICOLAE COCHINESCU

Magistrat-asistent,

Valentina Bărbăteanu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1337/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1337 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1337/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu