DECIZIE Nr.
1334 din 9 decembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 102 alin. (1) si (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 884 din 29 decembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 98 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
excepţie ridicată de Chen Aimei în Dosarul nr. 8.710/2/2007 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr.
1.398D/2008, având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate,
ridicată de Zhang Weiqun în Dosarul nr. 3.411/2/2007 al aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal se constată, de asemenea, lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în
discuţie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
raportate la art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea
Dosarului nr. 1.398D/2008 la Dosarul nr. 1.321 D/2008, care a fost primul
înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa Curţii
Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 6 şi 7 mai 2008, pronunţate în
dosarele nr. 8.710/2/2007 şi nr. 3.411/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 98
alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul străinilor în România. Excepţia a fost ridicată de Chen Aimei şi,
respectiv, Zhang Weiqun în cauze având ca obiect acordarea regimului tolerării
şederii pe teritoriul României, respectiv soluţionarea unei contestaţii
formulate împotriva unei decizii de returnare emise de Oficiul Român pentru
Imigrări.
In motivările excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut asemănător, se susţine, în esenţă, că textele de
lege criticate sunt lipsite de precizie şi claritate, întrucât nu menţionează
explicit motivul vieţii de familie ca motiv de acordare a regimului tolerării,
noţiunile de „motive obiective" şi de „împrejurări independente de voinţa
străinului, imprevizibile şi de neînlăturat", fiind prea vagi şi
imprecise.
In opinia autorilor excepţiei
de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin dispoziţiilor
art. 26 alin. (1) din Constituţie şi celor ale art. 8 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, care garantează
dreptul la viaţă familială şi privată.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile art. 98 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002, devenite, după renumerotare şi republicare, art. 102 alin. (1) şi
(2), sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 98 alin. (1) şi
(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România. Ulterior sesizării Curţii Constituţionale, ordonanţa a
fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421 din 5 iunie 2008, iar, ca urmare a renumerotării, textele de lege criticate se regăsesc în prezent la
art. 102 alin. (1) şi (2), asupra acestor texte de lege urmând să se pronunţe
Curtea Constituţională. Dispoziţiile de lege criticate au următorul conţinut:
-Art. 102 alin. (1) şi (2): „(1) Tolerarea rămânerii
pe teritoriul României, denumită în continuare tolerare, reprezintă permisiunea
de a rămâne pe teritoriul ţării acordată de Oficiul Român pentru Imigrări
străinilor care nu au dreptul de şedere şi, din motive obiective, nu părăsesc
teritoriul României.
(2) Prin motive obiective, în sensul prezentei
ordonanţe de urgenţă, se înţelege acele împrejurări independente de voinţa
străinului, imprevizibile şi care nu pot fi înlăturate, datorită cărora
străinul nu poate părăsi teritoriul României."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, prin mai multe decizii, ca de exemplu, Decizia nr. 785 din 3 iulie
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 1 august 2008, sau Decizia
nr. 1.032 din 9 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 757 din 10
noiembrie 2008, Curtea Constituţională a mai exercitat controlul de
constituţionalitate asupra prevederilor art. 102 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 prin prisma unor critici similare celor
formulate în cauza de faţă şi prin raportare la aceleaşi texte din Constituţie
şi din celelalte instrumente internaţionale invocate şi în prezenta cauză,
reţinând că acestea sunt constituţionale.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, soluţiile
pronunţate cu acele prilejuri şi motivele pe care acestea s-au bazat îşi
păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 102 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Chen
Aimei şi Zhang Weiqun în dosarele nr. 8.710/2/2007 şi nr. 3.411/2/2007 ale
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 decembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu