DECIZIE Nr. 133 din 26 aprilie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin.
3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 324 din 15 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de Guvernul Romaniei in Dosarul
nr. 6.412/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal raspunde Chesaru Cobilenschi Radu Mihail, lipsind autorul
exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Partea prezenta solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate,
deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate in sustinerea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 179/1999 cuprinde norme procedurale, de aplicare imediata, care
nu contravin principiului neretroactivitatii legii si nici celui al accesului
liber la justitie, solicitandu-se respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 februarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 6.412/2001,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca. Exceptia a fost
ridicata de Guvernul Romaniei intr-un litigiu de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. IV alin.
3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 "a fost redactat
defectuos, indepartandu-se de la principiile constitutionale referitoare la
aplicabilitatea in timp a legilor (art. 15 alin. 2), accesul liber la justitie
(art. 21) si organizarea instantelor judecatoresti (art. 125)".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia ridicata este intemeiata, deoarece, "potrivit art.
25 din Legea nr. 92/1992, recursul declarat impotriva hotararilor pronuntate de
tribunale in apel se judeca de curtile de apel, existand astfel o ierarhizare a
instantelor judecatoresti, conform art. 125 din Constitutie. Asadar, prin
judecarea recursului declarat impotriva hotararii pronuntate de tribunal in
apel, tot de catre tribunal, care a solutionat si apelul, se aduce atingere
art. 125 din Constitutie".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca dispozitiile art. IV alin. 3
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 sunt norme de procedura care
nu retroactiveaza si nici nu ultraactiveaza, ci sunt de imediata aplicare. Se
mai sustine ca dispozitiile legale criticate "nu aduc atingere nici
prevederilor art. 21 si art. 125 din Constitutie, deoarece din redactarea lor
rezulta ca nu se stabileste o ierarhie, competenta si procedura de judecata,
acestea fiind reglementate numai prin lege". Pentru aceste motive se apreciaza
ca exceptia ridicata este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. IV alin. 3
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, text
care are urmatorul continut: "Recursurile declarate sau aflate in curs de
judecata vor fi trecute la sectiile care judeca conflicte de munca si litigii
de munca din cadrul tribunalelor."
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale contravin
urmatoarelor norme constitutionale:
Art. 15. alin. (2)
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile.";
Art. 21
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 125 alin. (3)
"Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, se constata ca prin Decizia
nr. 93 din 27 martie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 249 din 15 mai 2001, Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra
constitutionalitatii dispozitiilor legale criticate, prin raportare la art. 15
alin. (2) si la art. 21 din Constitutie, retinand in esenta urmatoarele:
- art. IV alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 nu
contine nici o dispozitie cu aplicare sau cu efect retroactiv, astfel ca nu
contravine prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie. In temeiul
dispozitiilor art. 78 din Constitutie "Legea se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei si intra in vigoare la data publicarii sau la data
prevazuta in textul ei". Conform principiului constitutional al
neretroactivitatii legii "data prevazuta in textul" legii pentru
intrarea acesteia in vigoare, alta decat cea a publicarii, nu poate fi decat
ulterioara publicarii. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 125 alin. (3)
din Constitutie "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege". Asadar, intra in atributia exclusiva a legiuitorului stabilirea
instantelor judecatoresti competente sa judece anumite litigii, precum si a
modului de constituire a completelor de judecata. Aceste reglementari, avand
caracter de norme procedurale, sunt de imediata aplicare, asadar de la data
intrarii in vigoare a legii;
- este neintemeiata si sustinerea potrivit careia dispozitiile legale
criticate ar aduce atingere sau ingradire prevederilor constitutionale ale art.
21, privind accesul liber la justitie, raportate la cele ale art. 128 din
Constitutie, conform carora "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile
interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile
legii". Intr-adevar, principiul accesului liber la justitie nu are
semnificatia ca acest acces trebuie sa fie asigurat la toate structurile
judecatoresti, deoarece reglementarea competentei si a cailor de atac intra in
atributia exclusiva a legiuitorului, care poate institui reguli deosebite, in
considerarea unor situatii deosebite, cu conditia de a nu se aduce atingere
unor norme sau principii constitutionale.
Considerentele pe care s-a intemeiat solutia anterioara a Curtii
Constitutionale sunt valabile si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit
elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
In legatura cu critica adusa dispozitiilor art. IV alin. 3 din ordonanta
privind incalcarea art. 125 din Constitutie, Curtea constata ca aceasta nu poate
fi primita, deoarece in speta legea prevede ca solutionarea recursurilor se
face de catre tribunale, desigur nu de aceiasi judecatori care au solutionat
apelul.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. 3
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie
ridicata de Guvernul Romaniei in Dosarul nr. 6.412/2000 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu