DECIZIE Nr. 133 din 6 iulie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/1998 privind preturile si
tarifele produselor si serviciilor care se executa sau se presteaza in tara in
cadrul activitatilor cu caracter de monopol natural, al celor supuse prin lege
unui regim special sau al regiilor autonome, care se stabilesc cu avizul
Oficiului Concurentei, aprobata prin Legea nr. 88/1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 465 din 25 septembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/1998
privind preturile si tarifele produselor si serviciilor care se executa sau se
presteaza in tara in cadrul activitatilor cu caracter de monopol natural, al
celor supuse prin lege unui regim special sau al regiilor autonome, care se
stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobata prin Legea nr. 88/1999,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Constructii
Nuclearo-Electrice" - S.A. din Cernavoda in Dosarul nr. 7.920/1999 al
Tribunalului Constanta, avand ca parti autorul exceptiei si Oficiul
Concurentei.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 27 iunie 2000 si au fost
consemnate in Incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 6 iulie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 decembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
7.920/1999, Tribunalul Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 7/1998, aprobata si modificata prin Legea nr. 88/1999,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Constructii
Nuclearo-Electrice"- S.A. din Cernavoda intr-o cauza civila avand ca
obiect solutionarea recursului declarat de autorul exceptiei impotriva unei
sentinte judecatoresti prin care i s-a respins plangerea formulata impotriva
procesului-verbal de contraventie incheiat de Inspectoratul de concurenta
Constanta.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a sustinut
ca prevederile art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
7/1998, care stabilesc sanctiuni contraventionale in cazul nerespectarii art. 1
si 2 din ordonanta, sunt neconstitutionale in raport cu dispozitiile art. 114
alin. (4), ale art. 58 alin. (1), ale art. 41 alin. (1) si (8) si ale art. 134
alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, pentru urmatoarele motive:
a) Potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie, Guvernul poate adopta
ordonante de urgenta, insa numai in situatii exceptionale. In fapt, se arata in
motivare, Parlamentul a adoptat Legea concurentei nr. 21 din 10 aprilie 1996,
in care, prin art. 1, se prevede scopul acesteia de a mentine si de a stimula
concurenta, iar prin art. 55 si 56, in care sunt stabilite incalcari ale legii
ce constituie contraventii, nu se mentioneaza si incalcarea art. 4 din lege. La
data de 30 martie 1998 Guvernul, in temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
a adoptat Ordonanta de urgenta nr. 7 care, prin prevederile art. 5, a instituit
sanctiuni contraventionale pentru nerespectarea de catre agentii economici a
prevederilor art. 1 si 2 din ordonanta. Or, prin aceste reglementari, in opinia
autorului exceptiei, nu sunt indeplinite conditiile constitutionale privind
cazul exceptional. "Aprecierea ca situatia normala produsa constituie sau
nu un caz exceptional reprezinta nu numai o problema de oportunitate de competenta
autoritatii legiuitoare, ci si de constitutionalitate, atat in ce priveste
situatia invocata - ea definind cazul exceptional -, cat si a corespondentei
dintre aceasta situatie si continutul ordonantei, precum si a faptului ca nu
existau alte mijloace legale si constitutionale care prin aplicarea lor ar
asigura reglementarea situatiei produse, ceea ce justifica urgenta masurilor
luate prin ordonanta."
b) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/1998, precum si Legea nr.
88/1999 de aprobare a ordonantei sunt neconstitutionale, avandu-se in vedere
momentul in care aceasta a fost aprobata. Astfel, desi actul normativ a fost
emis la 30 martie 1998, cand Parlamentul se afla in sesiune, el a fost aprobat
la 25 mai 1999 prin Legea nr. 88/1999, ceea ce contravine dispozitiilor art.
114 alin. (4) fraza finala din Constitutie.
c) Prevederile art. 5 alin. (1) din ordonanta, care prevad ca sumele
incasate necuvenit ca urmare a savarsirii contraventiei se confisca, sunt
contrare dispozitiilor art. 41 alin. (8) din Constitutie, care nu prevad
posibilitatea confiscarii acestor sume. Prin aceasta dispozitie se incalca
totodata si art. 41 alin. (1) din Constitutie, deoarece se instituie
posibilitatea confiscarii sumelor ce reprezinta, potrivit intelegerii partilor
contractante, pretul serviciilor prestate. In mod gresit, considera autorul
exceptiei, s-a retinut ca ii sunt aplicabile prevederile Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 7/1998, fara a se tine seama de faptul ca nu a desfasurat si
nu desfasoara o activitate cu caracter de monopol, conditie esentiala pentru
existenta contraventiei prevazute la art. 5 din ordonanta, in conditiile in
care, potrivit art. 134 din Constitutie, economia Romaniei este o economie de
piata, in care statul trebuie sa asigure libertatea comertului, protectia
concurentei loiale si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie. Intrucat preturile se stabilesc de agentii economici
pe baza de negociere, fara interventia statului, acesta nu putea interveni
decat in cazurile limitativ prevazute de lege si numai pentru apararea unui
interes public. Cum autorul exceptiei nu detine monopolul natural al energiei
electrice, acesta fiind detinut de Societatea Comerciala "Electra"
din Constanta, considera ca in mod gresit s-a retinut in sarcina sa
contraventia si confiscarea sumei provenite din tariful de transformare a
energiei electrice din medie in aceea de joasa tensiune.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata a apreciat ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 7/1998 este neintemeiata, pentru urmatoarele motive:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, exceptiile impotriva
ordonantelor Guvernului pot fi ridicate numai pana la adoptarea legii de
aprobare sau de respingere. Dupa aceasta data exceptia poate fi ridicata numai
in temeiul art. 144 lit. a), inainte de promulgarea legii de aprobare a
ordonantei. Ulterior promulgarii legii de aprobare exceptia de
neconstitutionalitate va putea fi din nou ridicata, dar ea va viza de aceasta
data legea ce va contine dispozitiile ordonantei supuse aprobarii.
In speta, autorul exceptiei a invocat neconstitutionalitatea art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/1998 in temeiul art. 144 lit. c) din
Constitutie, facand trimitere la Legea nr. 88/1999, pe care o considera
neconstitutionala, fara sa aduca insa vreun argument in acest sens. Prin Legea
nr. 88/1999 Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/1998 a fost aprobata fara
ca art. 5 sa fi fost modificat, iar conform art. 1 din lege, tariful de
refurnizare a energiei electrice intra sub incidenta prevederilor ordonantei.
In aceste conditii pretul energiei electrice este reglementat nu numai la
producator, ci si in faza de distribuire a acesteia pana la consumatorul final,
negocierea altor preturi in afara celor avizate de Oficiul Concurentei fiind
nelegala.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, pentru urmatoarele motive:
a) Art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/1998
reglementeaza sanctiunea contraventionala a agentilor economici care nu au
respectat prevederile art. 2, potrivit carora ajustarea periodica a preturilor
si tarifelor produselor si serviciilor care se executa sau se presteaza in tara
in cadrul activitatilor cu caracter de monopol natural se realizeaza numai pe
baza avizului Oficiului Concurentei, cu informarea prealabila a Guvernului si,
respectiv, a acelor agenti economici care au practicat alte preturi sau tarife
decat cele avizate ori fara avizul Oficiului Concurentei.
b) In legatura cu sustinerile autorului exceptiei potrivit carora s-a
retinut in mod gresit savarsirea contraventiei in sarcina sa, intrucat nu
detine monopolul natural al energiei electrice, Guvernul considera ca
prevederile art. 1 din Ordonanta de urgenta nr. 7/1998 nu se refera la agentii
care detin monopolul natural, ci la produsele si serviciile ce se executa sau
sunt prestate "in cadrul activitatilor cu caracter de monopol
natural", ceea ce nu exclude incidenta prevederii si asupra altor agenti
economici care desfasoara activitati in aceasta ramura a economiei. Totodata nu
se poate sustine nici faptul ca dreptul de proprietate al autorului exceptiei a
fost afectat in vreun fel prin masura sanctionatorie luata, intrucat art. 41
alin. (1) din Constitutie dispune ca atat continutul, cat si limitele dreptului
de proprietate sunt stabilite de lege. Or, legea (ordonanta de urgenta
criticata) prevede drept sanctiune si confiscarea, facandu-se astfel aplicarea
si a dispozitiilor art. 41 alin. (1) din Constitutie.
c) Dispozitiile legale a caror constitutionalitate este contestata nu
incalca nici prevederile art. 134 alin. (1) din Constitutie, intrucat
asigurarea libertatii comertului se realizeaza prin respectarea legislatiei
economice in ansamblul sau, urmarindu-se si interesul public in activitatea
comerciala. Pe cale de consecinta, unele restrangeri, conditionari sau masuri
protectioniste pe care statul le-ar impune prin lege nu reprezinta o atingere
adusa libertatii comertului si nici interesului public.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie prevederile art. 5 alin. (1) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 7/1998 privind preturile si tarifele produselor si
serviciilor care se executa sau se presteaza in tara in cadrul activitatilor cu
caracter de monopol natural, al celor supuse prin lege unui regim special sau
al regiilor autonome, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei,
aprobata prin Legea nr. 88/1999.
Art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/1998 prevede:
"Nerespectarea de catre agentii economici a prevederilor art. 2,
practicarea altor preturi sau tarife decat cele avizate sau fara avizul
Oficiului Concurentei, precum si prezentarea de date eronate la fundamentarea
cererii de ajustare a preturilor si tarifelor constituie contraventie, daca
fapta nu este savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata,
potrivit legii penale, infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 50.000.000 lei. Sumele incasate necuvenit ca urmare a
savarsirii contraventiei se confisca, iar preturile si tarifele practicate
gresit se corecteaza. Nivelul amenzilor va fi actualizat prin hotarare a
Guvernului, in functie de nivelul inflatiei."
Art. 2 din ordonanta de urgenta, text la care se face trimitere prin aceste
prevederi, are urmatorul cuprins: "(1) Preturile si tarifele produselor si
serviciilor prevazute la art. 1 se pot ajusta periodic pe baza avizului
Oficiului Concurentei, cu informarea prealabila a Guvernului, in limitele
pretului nominal rezultat din aplicarea, la pretul initial, a modificarii
parametrului de ajustare pentru fiecare produs sau serviciu, tinandu-se seama
si de prevederile programelor proprii de reducere a costurilor.
(2) In cazurile in care, pe baza analizei situatiei financiare a producatorilor
sau a prestatorilor, a influentelor reale in costuri si a avantajului cuvenit
consumatorilor, Oficiul Concurentei avizeaza preturi sau tarife mai mici decat
nivelul nominal rezultat din aplicarea la pretul initial a modificarii
parametrului de ajustare, diferenta nu se va lua in calcul la ajustarile
ulterioare. In avizul Oficiului Concurentei se va mentiona, pe langa pretul sau
tariful ajustat, si nivelul parametrului existent la data respectiva, fata de
care se va determina modificarea parametrului respectiv la ajustarea
ulterioara.
(3) Pentru energia electrica, energia termica si serviciile internationale
de telefonie si de posta, ajustarea preturilor si tarifelor se va face pe baza
cursului mediu de schimb al leului fata de dolarul S.U.A. pe primele 20 de zile
ale lunii in care se solicita ajustarea, calculat pe baza datelor comunicate de
Banca Nationala a Romaniei.
(4) Pentru celelalte produse si servicii prevazute in anexa la prezenta
ordonanta de urgenta, preturile si tarifele se ajusteaza pe baza ultimului
indice al preturilor de consum publicat de Comisia Nationala pentru
Statistica."
1. Autorul exceptiei sustine ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
7/1998 a fost adoptata in temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie, desi nu
era indeplinita conditia cazului exceptional prevazuta de acest text.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate sub acest aspect, Curtea
constata ca este nefondata. Potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie,
"In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod
obligatoriu". Rezulta din analiza acestui text ca pentru adoptarea
ordonantei de urgenta este necesara indeplinirea a doua conditii: sa fie emisa
in cazuri exceptionale, iar masurile adoptate sa prezinte caracter de urgenta.
Desi Constitutia nu precizeaza expres continutul notiunii de "cazuri
exceptionale" prin Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 28 iunie 1995, Curtea
Constitutionala a statuat ca "prin cazuri exceptionale, in sensul art. 114
alin. (4) din Constitutie, se intelege acele situatii care nu se pot incadra in
cele avute in vedere expres de lege. In consecinta, daca legiuitorul nu a
instituit o norma specifica unei circumstante exceptionale, ar fi contrar
insesi vointei acestuia ca regulile existente sa fie aplicate cazurilor
exceptionale la care se refera art. 114 alin. (4) din Constitutie". Prin
aceeasi decizie s-a mai aratat ca, in considerarea unor asemenea situatii
extreme, interventia Guvernului pe calea ordonantei de urgenta, in temeiul art.
114 alin. (4) din Constitutie, este justificata de interesul public legat de caracterul
anormal si exclusiv al cazurilor exceptionale; "de aceea o astfel de
masura se poate fundamenta numai pe necesitatea si urgenta reglementarii unei
situatii care, datorita circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de
solutii imediate in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului
public". Tot astfel, prin Decizia nr. 83 din 19 mai 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 8 iunie 1998, Curtea
Constitutionala a subliniat caracterul obiectiv al cazului exceptional,
"in sensul ca existenta sa nu depinde de vointa Guvernului, care, in
asemenea imprejurari, este constrans sa reactioneze prompt pentru apararea unui
interes public pe calea ordonantei de urgenta". In consecinta, ordonanta
de urgenta a Guvernului nu este conditionata de posibilitatea utilizarii altor
mijloace constitutionale, cum ar fi adoptarea initiativei legislative in
procedura legislativa obisnuita.
In lumina acestor considerente se constata ca din Nota de fundamentare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/1998 rezulta ca adoptarea acestei
ordonante in regim de urgenta se justifica prin existenta unor carente
legislative in modul de functionare a mecanismelor preturilor si tarifelor,
"cu dezavantajul de a nu sincroniza cererile de modificare a preturilor si
tarifelor unor produse si servicii importante in economie, concentrandu-le in
valuri succesive devalorizarii interne si externe a leului si prelungind
puseurile inflationiste, fara a tine seama de situatia financiara a producatorilor
si prestatorilor si de avantajul cuvenit consumatorilor". In aceste
conditii, se arata in continuare in nota de fundamentare, adaugarea unor
prevederi legale care sa precizeze mai bine responsabilitatile agentilor
economici si sa defineasca rolul Guvernului poate determina progresele necesare
in sensul atenuarii impactului asupra evolutiei nivelului general al
preturilor. Se propun, de asemenea, reguli care sa reduca influenta timpului in
rezolvarea cererii de modificare a preturilor si completari prin care
categoriile de preturi sa se poata negocia in cadrul unor acorduri de imprumut
extern sau al unor programe de dezvoltare si reabilitare a utilitatilor. In
acest mod prevederile ordonantei de urgenta se inscriu in programul de
apropiere a legislatiei in domeniu de legislatia europeana si contribuie la
consolidarea stabilitatii macroeconomice.
De altfel, la aceeasi solutie de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate se ajunge si pe baza argumentelor infatisate in opinia
separata formulata la Decizia Curtii Constitutionale nr. 15 din 25 ianuarie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14
iunie 2000, opinie pe care autorii acesteia o mentin si in cauza de fata.
2. In legatura cu critica autorului exceptiei privind
neconstitutionalitatea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/1998, avandu-se
in vedere momentul adoptarii ei de catre Parlament, Curtea constata ca si
aceasta critica este neintemeiata.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/1998 a fost aprobata prin Legea nr.
88/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 246 din 1
iunie 1999. Dispozitiile art. 114 alin. (4) fraza finala din Constitutie prevad
convocarea in mod obligatoriu a Parlamentului, daca nu se afla in sesiune, fara
sa se conditioneze de o anumita data valabilitatea aprobarii ordonantei de
urgenta. Or, ordonanta de urgenta supusa controlului de constitutionalitate a
fost adoptata la 30 martie 1998, data la care Parlamentul se afla in sesiune si
deci nu era necesara convocarea acestuia. Faptul ca organul legislativ nu a
aprobat ordonanta in acea sesiune nu are nici o consecinta asupra validitatii
acesteia.
3. Critica prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 7/1998, in sensul ca se stabilesc sanctiuni contraventionale in
cazul savarsirii de catre agentii comerciali a unor fapte care sunt
reglementate si prin art. 4 din Legea concurentei nr. 21/1996, lege care nu
prevede nici o sanctiune, nu poate fi primita.
Din Procesul-verbal de contraventie din 26 martie 1999 al Inspectoratului
de concurenta Constanta rezulta ca autorul exceptiei a fost sanctionat
contraventional in temeiul art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 7/1998, iar nu si pentru incalcarea unor dispozitii din Legea
concurentei nr. 21/1996. In aceasta situatie necorelarea unor dispozitii din
ordonanta criticata cu alte legi sau prevederi din acestea nu are relevanta in
cauza, avand in vedere ca, potrivit alin. (1) al art. 2 din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Curtea Constitutionala asigura controlul
constitutionalitatii legilor, a regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor
Guvernului", iar alin. (2) al aceluiasi articol stabileste ca "Sunt
neconstitutionale prevederile actelor normative prevazute la alin. (1), care
incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei".
4. In legatura cu sustinerea ca prevederea din art. 5 alin. (1) al
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/1998 a masurii confiscarii sumelor
incasate necuvenit ca urmare a savarsirii contraventiei incalca art. 41 alin.
(1) si (8) din Constitutie, Curtea constata ca este neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor alin. (1) al art. 41 din Legea fundamentala
"Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de
lege", iar in conformitate cu dispozitiile alin. (8) al aceluiasi articol
"Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii". In consecinta,
prin ordonanta criticata, care are putere de lege, au fost prevazute, in
conformitate cu textul constitutional, conditiile confiscarii sumelor incasate
ilicit ca urmare a savarsirii contraventiei, si nicidecum confiscarea unor
bunuri dobandite licit.
5. In ceea ce priveste critica formulata de autorul exceptiei, potrivit
careia dispozitiile art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
7/1998 contravin prevederilor art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din
Constitutie, Curtea constata ca si aceasta este neintemeiata. Alin. (1) al art.
134 stabileste, intr-adevar, ca "Economia Romaniei este economie de
piata". In conformitate insa cu alin. (2) lit. a) al aceluiasi articol,
"Statul trebuie sa asigure: a) libertatea comertului, protectia
concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie;", iar potrivit lit. f), "crearea conditiilor
necesare pentru cresterea calitatii vietii". Or, aceste cerinte imperative
nu pot fi realizate decat prin respectarea legislatiei economice, in ansamblul
sau, de catre toate persoanele care participa la activitatea economica. De
aceea dispozitiile constitutionale invocate nu sunt incalcate prin prevederile
art. 1 din ordonanta de urgenta criticata, potrivit carora "Produsele si
serviciile care se realizeaza sau, respectiv, se presteaza in tara in cadrul
activitatilor cu caracter de monopol natural, cele care sunt supuse prin lege
unui regim special sau cele realizate de regiile autonome si ale caror preturi
si tarife se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei sunt prevazute in anexa
care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta". Intre
produsele prevazute in anexa, la prima pozitie figureaza energia electrica, iar
preturile si tarifele produselor din anexa se pot ajusta periodic, in
conformitate cu dispozitiile art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
7/1998.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/1998 privind preturile si tarifele
produselor si serviciilor care se executa sau se presteaza in tara in cadrul
activitatilor cu caracter de monopol natural, al celor supuse prin lege unui
regim special sau al regiilor autonome, care se stabilesc cu avizul Oficiului
Concurentei, aprobata prin Legea nr. 88/1999, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Constructii Nuclearo-Electrice" - S.A. din Cernavoda in
Dosarul nr. 7.920/1999 al Tribunalului Constanta.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 iulie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
OPINIE SEPARATA
Consider ca in cauza de fata nu sunt intrunite cerintele constitutionale
impuse de art. 114 alin. (4) din Legea fundamentala, in sensul ca imprejurarile
invocate de Guvern pentru a se apela la adoptarea Ordonantei de urgenta nr.
7/1998, aprobata si modificata prin Legea nr. 88 din 25 mai 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 246 din 1 iunie 1999, nu
indreptateau adoptarea ei.
In opinia separata pe care am formulat-o la Decizia nr. 234 din 20
decembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 149
din 11 aprilie 2000, aratam ca "... in exercitiul atributiilor sale
privitoare la conducerea generala a administratiei publice, Guvernul dispune de
un drept de apreciere asupra masurilor pe care trebuie sa le ia, fiind
indreptatit, atunci cand este confruntat cu o situatie exceptionala, sa recurga
la adoptarea unei sau unor ordonante de urgenta, atunci cand [...] un interes
public major este periclitat si nu este in masura sa faca fata situatiei prin
celelalte mijloace pe care Constitutia i le prevede pentru situatii
obisnuite".
Subliniam ca "... aceasta putere de apreciere nu poate avea caracter
discretionar, arbitrar chiar, iar abuzul de ordonante de urgenta poate produce
chiar un efect devastator asupra intregului sistem de izvoare ale dreptului
pozitiv, perturband buna functionare a ansamblului autoritatilor publice
instituite de Constitutie". Autoritatile afectate, evident la modul
negativ, de un astfel de abuz sunt tocmai cele alese de electorat prin vot
direct, avand astfel cel mai inalt grad de legitimitate, si anume Parlamentul
Romaniei, a carui functie de unica autoritate legislativa ar fi simtitor
stirbita, precum si Presedintele Romaniei, care n-ar mai avea posibilitatea de
a recurge la mijloacele pe care Constitutia i le confera pentru a solicita - in
cazul cand masurile respective s-ar lua, firesc, pe cale de lege - o noua
examinare a legii, potrivit art. 77 alin. (2), aceasta fara a mai lua in seama
imposibilitatea pentru seful statului de a declansa controlul de
constitutionalitate asupra normelor respective - daca socoteste ca este cazul -
potrivit prerogativei pe care i-o rezerva art. 144 lit. a) din Legea noastra
fundamentala.
Or, aceste autoritati - Parlamentul si Presedintele Romaniei - fac parte
din categoria organelor reprezentative prin care, potrivit art. 2 din
Constitutie, poporul roman exercita suveranitatea nationala, astfel incat
adoptarea unor ordonante de urgenta cu incalcarea art. 114 alin. (4) din
Constitutie este de natura a perturba conceptia generala a puterii constituante
originare, potrivit careia Guvernul nu poate avea decat un rol subsecvent, in
raport cu autoritatile publice desemnate direct de popor prin vot universal, el
extragandu-si sursa si legitimitatea din exercitiul atributiilor
constitutionale ce revin tocmai acestor autoritati. In consecinta, se produce
astfel o inversare a rolului si insemnatatii autoritatilor publice din sistemul
nostru constitutional, in sensul ca, pe o astfel de cale - prin care se adopta
norme cu caracter primar, fara o indreptatire constitutionala intemeiata -
Guvernul apare in ipostaza de organ supraordonat fata de autoritati publice -
care, prin pozitia lor constitutionala, nu au cum sa-i fie inferioare - pe
perioada in care ordonantele de urgenta se aplica indata dupa depunerea lor la
Parlament, urmata de publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, si pana la
data la care urmeaza sa fie dezbatute si aprobate de catre Parlament.
Relevam in aceeasi opinie separata ca, prin definitie, "... cazul
exceptional trebuie sa prezinte o insemnatate deosebita, manifestata prin
existenta incontestabila a unui interes public major, care sa fie pus in
pericol;" ca el "... trebuie sa fie cert si, desigur, iminent",
in sensul ca este pe cale sa se produca, "... situatie in care Executivul
nu este in masura sa ii faca fata pe alte cai instituite de Constitutie [...],
decat prin ordonanta de urgenta".
In sfarsit, consideram in aceeasi opinie ca "... aprecierea asupra
caracterului exceptional al situatiei intervenite, ce revine Guvernului, nu
poate scapa controlului de constitutionalitate, deoarece preexistenta unei
imprejurari de fapt comportand necesitate si urgenta in masura sa determine, in
mod obligatoriu, recurgerea la ordonanta de urgenta trebuie sa constituie o
conditie de validitate a normei sub raport constitutional, aflata astfel in
competenta Curtii Constitutionale".
Daca n-ar fi asa, ar insemna ca elementul care da valoare constitutionala
normei din ordonanta sa nu poata sa fie cercetat de Curte, indiferent de natura
lui; or, tocmai caracterul exceptional al situatiei intervenite fundamenteaza
constitutionalitatea normei cuprinse in ordonanta respectiva. Derobarea Curtii
de la examinarea realitatii cazului exceptional ar insemna, de fapt,
considerarea normei ca aprioric constitutionala, eliminandu-se astfel orice
posibilitate de abuz, prin definitie in afara Constitutiei, pana la data la
care, ipotetic, autoritatile publice aratate mai sus vor putea sa isi exercite
atributiile, inclusiv pe plan constitutional.
Dupa parerea mea, in cauza de fata nu se poate sustine ca adoptarea
ordonantei de urgenta criticate de autorul exceptiei a fost dictata de aparitia
unui caz exceptional, concluzie care poate fi desprinsa din examinarea probelor
aflate la dosar.
Astfel, din Nota de fundamentare a ordonantei reiese ca adoptarea acesteia
a fost impusa de imbunatatirea mecanismului preturilor care prezinta
"carente" ce constau "... intr-un volum mare de munca consumat
in activitatea de ajustare a acestora", cu serioase efecte negative, pe
fundalul "... unei slabe informari a Guvernului si al lipsei
posibilitatilor unei minime implicari a acestuia in procesul de ajustare a
preturilor".
"Pastrarea actualului cadru procedural, cu adaugarea unor prevederi
care sa precizeze mai bine responsabilitatea agentilor economici si sa
defineasca si rolul Guvernului, se mai arata in aceeasi nota, este de natura sa
conduca la inregistrarea progreselor necesare in sensul eliminarii impactului
asupra evolutiei nivelului general al preturilor." In fine, adoptarea
ordonantei mai este justificata de obligatia autoritatii competente de a
informa Guvernul asupra modificarilor de preturi si de faptul ca regulile pe
care ea le cuprinde "... vor reduce presiunea timpului in rezolvarea
cererii de modificare a preturilor", subliniindu-se ca prevederile
ordonantei se inscriu in programul de apropiere a legislatiei in domeniu de
legislatia europeana.
Simptomatic si definitoriu pentru situatia in cauza este faptul ca in
aceeasi nota, ca de altminteri si in punctul de vedere comunicat de Guvern cu
nr. 5/2.624 din 12 aprilie 2000, aflat la dosar, nu este evocata prezenta unui
caz exceptional, caruia Guvernul nu avea cum sa-i faca fata decat prin
adoptarea acestei ordonante.
In aceste conditii nici nu se poate pune problema unei "erori
manifeste de apreciere" a situatiei respective de catre Guvern, asa cum
subliniam in opinia separata formulata la Decizia nr. 234/1999 evocata mai sus;
in cauza de fata nu poate fi vorba de nici o eroare, deoarece Guvernul a recurs
la aplicarea art. 114 alin. (4) din Constitutie, ca si cum acest fapt ar fi
intrat in aria sa normala de reglementare, ca o modalitate alternativa la lege,
dar fara indreptatirea constitutionala pe care, unica, ar fi putut-o
fundamenta.
Aceasta imprejurare nu a trecut neobservata.
In Avizul nr. 233 din 25 martie 1998, aflat la dosar, emis cu privire la
proiectul acestei ordonante, Consiliul Legislativ preciza: "In raport cu
procedura de legiferare aleasa de Guvern, respectiv cea prevazuta in art. 114
alin. (4) din Constitutie, este necesar ca in Nota de fundamentare sa se
motiveze in ce constau urgenta si situatia exceptionala care motiveaza aceasta
cale."
Observatia a ramas insa fara urmari.
In aceasta imprejurare, a considera aceasta ordonanta ca fiind conforma cu
prevederile art. 114 alin. (4) din Constitutie inseamna a-i atribui, chiar in
afara ratiunilor invocate pentru adoptarea ei, caracterul de act impus de un
caz exceptional, pe care insasi autoritatea emitenta nu il invoca. Pe cale de
consecinta, in situatii similare celei de fata, simplul fapt al intitularii
actului guvernamental drept "ordonanta de urgenta" ii va conferi
acestuia ipso facto caracter constitutional, de vreme ce Curtea nu are
competenta sa se preocupe de realitatea cazului exceptional, chiar daca
Guvernul insusi nu ii demonstreaza, cu argumente credibile, existenta, pentru a
se putea sustine ca exigentele constitutionale au fost respectate.
Considerand, in concluzie, ca prevederile art. 114 alin. (4) din
Constitutie au fost incalcate in cazul de fata, opinez ca, pe acestei temei,
exceptia de neconstitutionalitate trebuia admisa.
Judecator,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu