DECIZIE Nr.
1311 din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 4 alin. (3), art. 6 alin.
(1), art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 13 si art. 24 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si
deconspirarea Securitatii, astfel cum au fost modificate prin dispozitiile pct.
14,15 si 16 din Legea nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea
Securitatii
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 760 din 15 noiembrie 2010
Acsinte Gaspar - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Doina Suliman -
magistrat-asistent-sef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 4 alin. (3), art. 6 alin.
(1), art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 13 si art. 24 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si
deconspirarea Securitatii, astfel cum au fost modificate prin dispozitiile pct.
14, 15 si 16 din Legea nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea
Securitatii, exceptie ridicata de Gabriel George Doru Hutter în Dosarul nr.
3.006/2/2009, de Ioan Oprea în Dosarul nr. 7.441/2/2009, de Liviu Gaitan în Dosarul
nr. 4.165/2/2009 si de Eugen Bakos în Dosarul nr. 3.404/2/2009, dosare ale
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se prezinta personal Gabriel George
Doru Hutter, autor al exceptiei, si partea Consiliul National pentru Studierea
Arhivelor Securitatii, prin consilierul juridic Mihaela Jugaru, cu delegatie
depusa la dosar. Lipsesc ceilalti autori ai exceptiei, fata de care procedura
de citare este legal îndeplinita.
Curtea, având în vedere obiectul exceptiilor de
neconstitutionalitate ridicate în dosarele nr. 727D/2010, nr. 728D/2010, nr.
735D/2010 si nr. 736D/2010, pune în discutie, din oficiu, problema conexarii
cauzelor.
Autorul exceptiei prezent este de acord cu conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Consiliului National pentru Studierea
Arhivelor Securitatii este de acord cu conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune conexarii
cauzelor.
Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea
nr. 47/1992, conexarea dosarelor nr. 728D/2010, nr. 735D/2010 si nr. 736D/2010
la Dosarul nr. 727D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele acorda
cuvântul autorului exceptiei, care solicita admiterea criticii de
neconstitutionalitate, sens în care depune concluzii scrise la dosar.
Reprezentantul Consiliului National pentru Studierea
Arhivelor Securitatii solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate
ca fiind neîntemeiata.
Reprezentantului Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere
a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiata.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarelor, retine
urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 februarie 2010, pronuntata în
Dosarul nr. 3.006/2/2009, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. a) si b), art. 6 alin.
(1), art. 7 alin. (1), (2) si (3), art. 8 lit. a) si b), art. 9, art. 10 alin.
(1) si (2) si art. 24 lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii, astfel cum au
fost modificate prin dispozitiile pct. 14, 15 si 16 din Legea nr. 293/2008
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul
la propriul dosar si deconspirarea Securitatii.
Exceptia a fost ridicata de Gabriel George Doru Hutter,
pârât într-o cauza de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul
Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii.
Prin Incheierea din 25 noiembrie 2009, pronuntata în
Dosarul nr. 7.441/2/2009, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin. (3), art.
7, art. 8, art. 9, art. 10 si art. 13 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea
Securitatii.
Exceptia a fost ridicata de Ioan Oprea, pârât într-o
cauza de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul Consiliul
National pentru Studierea Arhivelor Securitatii.
Prin Incheierea din 25 noiembrie 2009, pronuntata în
Dosarul nr. 4.165/2/2009, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit.
a), art. 11, art. 13 si art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii.
Exceptia a fost ridicata de Liviu Gaitan, pârât într-o
cauza de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul Consiliul
National pentru Studierea Arhivelor Securitatii.
Prin Incheierea din 13 noiembrie 2009, pronuntata în
Dosarul nr. 3.404/2/2009, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios
administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 7, art. 8, art. 10 si art.
11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar si deconspirarea Securitatii.
Exceptia a fost ridicata de Eugen Bakos, pârât într-o
cauza de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul Consiliul
National pentru Studierea Arhivelor Securitatii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca dispozitiile de lege criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (3) si (4), art. 8 alin. (1),
art. 15, art. 16, art. 21 alin. (2), (3) si (4), art. 22 alin. (1), art. 23
alin. (11), art. 24, art. 26 alin. (2), art. 30 alin. (6), art. 37, art. 50,
art. 57, art. 124 si art. 126. In acest sens, arata, în esenta, ca atât
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008, cât si Legea nr. 293/2008,
copiaza aceleasi prevederi ale unor acte juridice declarate neconstitutionale
în întregul lor, pastrând atât motivele de neconstitutionalitate constatate
prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 51/2008, dar si pe cele existente în
continutul acelor acte asupra carora Curtea nu s-a pronuntat.
Instanta de judecata apreciaza
ca dispozitiile de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale
invocate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecatorul-raportor, notele scrise depuse la dosare, sustinerile partilor
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 2, art. 4 alin. (3), art. 6 alin. (1), art. 7,
art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 13 si art. 24 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea
Securitatii, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din
10 martie 2008, astfel cum au fost modificate si completate prin dispozitiile
pct. 14, 15 si 16 din Legea nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea
Securitatii, lege publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800
din 28 noiembrie 2008.
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii
legale, autorii exceptiei invoca încalcarea prevederilor constitutionale ale
art. 1 alin. (3) si (4), art. 8 alin. (1), art. 15, art. 16, art. 21 alin. (2),
(3) si (4), art. 22 alin. (1), art. 23 alin. (11), art. 24, art. 26 alin. (2),
art. 30 alin. (6), art. 37, art. 50, art. 57, art. 124 si art. 126.
Analizând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
retine ca preambulul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 defineste
scopul reglementarii ca fiind „continuarea, într-un mecanism nou, a
procesului de devoalare a activitatilor exercitate de regimul comunist", care
a exercitat, în special prin intermediul Securitatii, „o permanenta teroare
împotriva cetatenilor tarii, a drepturilor si a libertatilor lor
fundamentale". Aceasta îndreptateste accesul la propriul dosar si
deconspirarea Securitatii, prin consemnarea publica a abuzurilor, si contribuie
la o mai buna întelegere a prezentului si la o proiectare adecvata a viitorului
societatii românesti.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 opereaza,
pe de o parte, o modificare substantiala a regimului juridic aplicabil
persoanelor constatate ca fiind „lucratoare ale Securitatii" fata de
Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea politiei
politice comuniste, declarata neconstitutionala prin Decizia nr. 51 din 31
ianuarie 2008, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din
6 februarie 2008, iar pe de alta parte, o reconfigurare a Consiliului National
pentru Studierea Arhivelor Securitatii, ca autoritate administrativa autonoma,
lipsita de atributii jurisdictionale, ale carei acte privind accesul la dosar
si deconspirarea Securitatii sa fie supuse controlului instantelor de judecata.
Astfel, reglementarea anterioara nu a urmarit doar
deconspirarea persoanelor care au participat la activitatea de politie politica
comunista, ci a promovat raspunderea juridica si politica a acestora, cu scopul
îndepartarii lor din anumite functii si împiedicarii lor de a candida pentru
alegerea sau numirea în acele functii. Mai mult, asa cum a retinut Curtea
Constitutionala prin decizia mentionata, legea crea premisele unei forme de
raspundere morala si juridica colectiva, pentru simpla participare la
activitatea serviciilor de informatii, fara vinovatie si fara existenta unei
fapte de încalcare a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
In conditiile în care actiunea în constatarea calitatii
de lucrator al Securitatii este introdusa la o instanta de judecata, a carei
hotarâre poate fi atacata cu recurs, dispozitiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 24/2008 nu sunt de natura a încalca dreptul la un proces
echitabil si dreptul la aparare, precum si celelalte drepturi si libertati
fundamentale invocate, partile având, deopotriva, posibilitatea de a uza de
garantiile prevazute de legea procesual civila pentru a-si sustine pozitia
asupra problemelor de fapt si de drept.
Mai mult, deoarece, potrivit dispozitiilor art. 1169 din
Codul civil „Cel ce face o propunere înaintea judecatii trebuie sa o
dovedeasca", este asigurat echilibrul procesual al partilor în
litigiu, dându-se totodata expresie principiului aflarii adevarului, statuat de
art. 129 alin. 5 din Codul de procedura civila, potrivit caruia: „Judecatorii
au îndatorirea sa staruie, prin toate mijloacele legale, pentru a preveni orice
greseala privind aflarea adevarului în cauza, pe baza stabilirii faptelor si
prin aplicarea corecta a legii, în scopul pronuntarii unei hotarâri temeinice
si legale. Ei vor putea ordona administrarea probelor pe care le considera
necesare, chiar daca partile se împotrivesc".
De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat
asupra unor critici similare prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 267 din
24 februarie 2009, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
225 din 7 aprilie 2009.
Deoarece nu au intervenit elemente noi, de natura sa
determine schimbarea acestei jurisprudente, solutia si considerentele care o
fundamenteaza îsi pastreaza valabilitatea si în prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiata exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 4 alin. (3), art. 6 alin.
(1), art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 13 si art. 24 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si
deconspirarea Securitatii, astfel cum au fost modificate prin dispozitiile pct.
14, 15 si 16 din Legea nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea
Securitatii, exceptie ridicata de Gabriel George Doru Hutter în Dosarul nr.
3.006/2/2009, de Ioan Oprea în Dosarul nr. 7.441/2/2009, de Liviu Gaitan în
Dosarul nr. 4.165/2/2009 si de Eugen Bakosîn Dosarul nr. 3.404/2/2009, dosare
ale Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si
fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 14 octombrie
2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman