Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 131 din  6 iulie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^1 alin. 3 si art. 86^7 alin. 3 din Codul penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 393 din 23 august 2000


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Iuliana Nedelcu        - procuror
    Maria Bratu            - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din Codul penal, exceptie ridicata de Serban Cristian in Dosarul nr. 10.300/1999 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
    La apelul nominal este prezent Serban Cristian, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, Serban Cristian solicita admiterea exceptiei. Reprezentantul Ministerului Public arata ca, fata de jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale, se impune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 10 ianuarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 10.300/1999, Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din Codul penal, exceptie ridicata de Serban Cristian.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca dispozitiile art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3, introduse in Codul penal prin Legea nr. 140/1996, care interzic aplicarea masurilor de suspendare a executarii pedepsei sub supraveghere si, respectiv, de executare a pedepsei la locul de munca, in cazul infractiunilor intentionate pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii mai mare de 12 ani, sunt contrare art. 1 alin. (3) teza intai din Constitutie, referitor la caracterul de stat de drept al Romaniei, art. 16 din Constitutie privitor la egalitatea in drepturi si art. 20 referitor la tratatele internationale privind drepturile omului. In opinia autorului exceptiei, prin dispozitiile legale criticate, s-a creat un regim discriminatoriu intre destinatarii legii penale care savarsesc infractiunea de furt simplu, chiar daca valoarea bunurilor furate este importanta, dar care pot beneficia de masurile mentionate, pe de o parte, si cei care savarsesc infractiunea de furt calificat, care, desi valoarea bunurilor sustrase este, in concret, redusa, nu pot beneficia de aceste masuri, deoarece pedeapsa prevazuta de lege depaseste 12 ani.
    In dezvoltarea motivarii exceptiei se mai arata ca, prin dispozitiile legale criticate, se ingradeste dreptul cetateanului de a beneficia de masurile mentionate, desi pericolul social al faptei incriminate este uneori extrem de redus, incalcandu-se astfel si art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care prevede ca exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute de conventie trebuie sa fie asigurata fara discriminari intemeiate pe sex, avere, nastere sau orice alta situatie, prin aceasta din urma autorul exceptiei intelegand si situatia la care se refera dispozitiile legale criticate. Prin incalcarea prevederilor art. 14 din conventie, arata autorul exceptiei, se incalca implicit prevederile art. 20 din Constitutie.
    Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata o considera intemeiata, insusindu-si in totalitate argumentele prezentate de autorul exceptiei.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului Romaniei, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca instituirea unui regim sanctionator mai sever pentru anumite fapte prevazute de legea penala, considerate de legiuitor ca prezentand un grad de pericol social mai ridicat, constituie o masura de politica penala. Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie vizeaza egalitatea in drepturi in ceea ce priveste recunoasterea unor drepturi si libertati fundamentale, iar nu identitatea de tratament juridic cu privire la aplicarea unor masuri, indiferent de natura acestora. De aceea se justifica nu numai posibilitatea, dar si necesitatea unui regim juridic diferit fata de anumite categorii de persoane.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Exceptia priveste dispozitiile art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din Codul penal, care au urmatorul cuprins:
    Art. 86^1 alin. 3
    "Suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere nu poate fi dispusa in cazul infractiunilor intentionate pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii mai mare de 12 ani, precum si in cazul infractiunilor de vatamare corporala grava, viol si tortura.";
    Art. 86^7 alin. 3
    "Executarea pedepsei la locul de munca nu poate fi dispusa in cazul infractiunilor intentionate pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii mai mare de 12 ani, precum si in cazul infractiunilor de vatamare corporala grava, viol si tortura."
    Autorul exceptiei sustine ca prevederile mentionate incalca dispozitiile art. 16 din Constitutie, care au urmatorul continut: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege."
    Asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor legale mentionate, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin numeroase decizii. Dintre acestea mentionam Decizia nr. 95 din 17 iunie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 357 din 28 iulie 1999, si Decizia nr. 167 din 21 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 585 din 30 noiembrie 1999. Curtea Constitutionala a respins toate exceptiile de neconstitutionalitate avand ca obiect dispozitiile legale in discutie, subliniind ca cele doua masuri de individualizare a executarii pedepsei, si anume suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere si executarea pedepsei la locul de munca, sunt create de legiuitor si puse la dispozitie instantei ca mijloace de individualizare judiciara a executarii pedepsei. Ele dau inculpatului numai o vocatie, iar nu un drept de a beneficia de aceste masuri. Fiind o creatie a legiuitorului, este firesc ca acesta sa determine nu numai conditiile, dar si sfera de incidenta a acestor masuri, respectiv sa excluda de la aceste masuri persoanele care au savarsit infractiuni deosebit de grave sau infractiuni de violenta care vadesc o periculozitate aparte a infractorului. Curtea Constitutionala a constatat ca dispozitiile legale in discutie nu incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei.
    In concluzie, solutiile adoptate de Curtea Constitutionala, prin deciziile mentionate, cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din Codul penal, precum si considerentele pe care acele solutii se intemeiaza sunt valabile si cu privire la exceptia ridicata in cauza de fata, neexistand elemente noi care sa determine o schimbare a jurisprudentei Curtii.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^1 alin. 3 si art. 86^7 alin. 3 din Codul penal, exceptie ridicata de Serban Cristian in Dosarul nr. 10.300/1999 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 6 iulie 2000.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. IOAN MURARU

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 131/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 131 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 131/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu