DECIZIE Nr.
1300 din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurarilor sociale de stat, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, ale Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, ale art. V din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri
financiar-bugetare si ale Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 65 din 26 ianuarie 2011
Acsinte Gaspar - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurarilor sociale de stat, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, ale Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, ale Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare si
ale Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, exceptie ridicata de Viorel Martin în Dosarul nr.
5.250.1/30/2008 al Tribunalului Timis - Sectia civila.
La apelul nominal se prezinta personal autorul
exceptiei. Lipseste partea Casa Judeteana de Pensii Timis, fata de care
procedura de citare este legal îndeplinita.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele acorda
cuvântul autorului exceptiei, care solicita admiterea acesteia. In acest sens,
arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 încalca dispozitiile art.
115 alin. (6) din Constitutie. In ceea ce priveste dispozitiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 100/2008, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
209/2008, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 114/2009, precum si ale art.
782 alin. (2) si art. 1651 din Legea nr. 19/2000, arata
ca acestea sunt neconstitutionale, contravenind dispozitiilor art. 115 alin.
(6) si art. 47 alin. (2) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, sustinând ca autorul exceptiei
critica, în realitate, modul de interpretare si aplicare a legii.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, retine
urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 februarie 2010, pronuntata în
Dosarul nr. 5.250.1/30/2008, Tribunalul Timis - Sectia civila a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor
din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de
stat, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea
Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 pentru
modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare si ale Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Exceptia a fost ridicata de Viorel Martin cu prilejul
solutionarii unui litigiu de asigurari sociale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esenta, ca actele normative criticate
afecteaza un drept fundamental, respectiv dreptul la pensie, prin acordarea
discretionara a anumitor sporuri. In acelasi timp, arata ca aceste acte fac
trimitere, în ceea ce priveste acordarea anumitor sporuri cu caracter
permanent, la un act normativ abrogat înca din anul 2000, respectiv Legea nr.
46/2002. De asemenea, considera ca punctul la pensie este calculat în mod
discretionar si discriminatoriu. In sfârsit, arata ca dispozitiile de lege
criticate nu sunt accesibile, în sensul aratat de Curtea Europeana a
Drepturilor Omului în Cauza Malone contra Regatului Unit (1984).
Tribunalul Timis - Sectia civila considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu este întemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului considera
ca prevederile de lege criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile urmatoarelor acte normative: Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 78/2005, publicata în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005; Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008, aprobata prin
Legea nr. 154/2009, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
322 din 14 mai 2009; Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 pentru
modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, publicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 826 din 9 decembrie 2008, aprobata prin Legea nr. 155/2009,
publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 14 mai 2009;
si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri
financiar-bugetare, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
919 din 29 decembrie 2009.
De asemenea, obiect al exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie si dispozitiile art. 782 alin.
(2) si art. 1651 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispozitii potrivit carora:
- Art. 782 alin. (2): „Prevederile alin.
(1) se aplica numai în situatiile în care, potrivit legii, la determinarea
punctajului mediu anual se utilizeaza stagiile complete de cotizare prevazute
în anexa nr. 3, în functie de data nasterii, respectiv stagiile complete de
cotizare, în functie de data deschiderii dreptului la pensie, conform
prevederilor art. 1671.";
- Art. 1651: „(1) Pensionarii sistemului
public ale caror drepturi de pensie au fost stabilite potrivit legislatiei
anterioare datei de 1 aprilie 2001, care au desfasurat activitati în locuri
încadrate în grupe superioare de munca, precum si cei care au desfasurat
activitati în locuri de munca încadrate în conditii speciale sau deosebite si
ale caror drepturi de pensie au fost stabilite potrivit legislatiei în vigoare
dupa aceasta data beneficiaza de o crestere a punctajelor realizate în aceste
perioade, dupa cum urmeaza:
a) cu 50% pentru perioadele în care au desfasurat
activitati în locuri încadrate în grupa I de munca, potrivit legislatiei
anterioare datei de 1 aprilie 2001, sau în locuri încadrate în conditii
speciale, potrivit legislatiei în vigoare dupa aceasta data;
b) cu 25% pentru perioadele în care au desfasurat
activitati în locuri încadrate în grupa a II-a de munca, potrivit legislatiei
anterioare datei de 1 aprilie 2001, sau în locuri încadrate în conditii
deosebite, potrivit legislatiei în vigoare dupa aceasta data.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica în situatia în
care, la recalcularea pensiilor în conformitate cu prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul
public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, aprobata
cu completari prin Legea nr. 78/2005, cu completarile ulterioare, pentru
determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat un alt stagiu complet de
cotizare decât cel prevazut de legislatia pensiilor în vigoare la data
înscrierii la pensie."
Autorul exceptiei considera ca textele de lege criticate
contravin urmatoarelor dispozitii constitutionale: art. 15 referitor la
universalitatea legii, art. 16 referitor la egalitatea în drepturi, art. 44
referitor la dreptul de proprietate privata, art. 47 referitor la nivelul de
trai, art. 73 alin. (3) lit. p) referitor la domeniul de reglementare al legii
organice si art. 115 alin. (6) referitor la domeniul de reglementare al
ordonantelor de urgenta. De asemenea, considera ca se contravine dispozitiilor
art. 20 din Constitutie, prin raportare la prevederile art. 1 din primul
Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. De asemenea, sunt invocate si considerentele hotarârilor
Curtii Europene a Drepturilor Omului pronuntate în Hotarârea din 26 noiembrie
2002, pronuntata în Cauza Buchen contra Cehiei, si Hotarârea din 2
august 1984, pronuntata în Cauza Malone contra Regatului Unit al Marii
Britanii.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca, exceptie facând dispozitiile Legii nr. 19/2000, autorul acesteia
nu specifica dispozitiile actelor normative invocate pe care le considera a fi
încalcate, ci formuleaza o critica generala a acestora. Având în vedere însa
dispozitiile Legii nr. 19/2000 amintite, precum si contextul spetei în care a
fost ridicata exceptia, Curtea apreciaza ca problemele de neconstitutionalitate
vizate privesc, în mod concret, recalcularea pensiilor persoanelor care au
desfasurat munca în grupele I si II de munca, potrivit legislatiei anterioare.
Referitor la critica privind dispozitiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 4/2005, care reglementeaza cadrul general în care se
desfasoara recalcularea pensiilor, Curtea observa ca a mai analizat acest act
normativ, în ansamblul sau, prin raportare la aceleasi texte constitutionale ca
si cele invocate în prezenta cauza. In acest sens este Decizia nr. 88 din 8
februarie 2007, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din
15 martie 2007. Având în vedere ca în prezenta cauza nu sunt invocate elemente
noi, de natura sa justifice reconsiderarea jurisprudentei în materie a Curtii
Constitutionale, Curtea constata ca solutia de respingere ca neîntemeiata a
exceptiei de neconstitutionalitate, precum si considerentele deciziei amintite
îsi pastreaza valabilitatea si în prezenta cauza.
In ceea ce priveste critica adusa dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 100/2008 si dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 209/2008, Curtea observa ca acestea introduc,
respectiv modifica, în cuprinsul Legii nr. 19/2000, dispozitiile art. 782
si art. 1651, reglementând si aspecte legate de aplicarea acestor
prevederi.
Astfel, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/2008, având
în vedere inechitatile care rezultau din reglementarea existenta pâna la acea
data în ceea ce priveste persoanele care au desfasurat activitatea în fostele
grupe I sau II de munca, a introdus art. 781 în Legea nr. 19/2000,
prin care s-a prevazut acordarea unor sporuri la calculul pensiei pentru
aceasta categorie de persoane. De asemenea, a fost reglementata acordarea
acestor sporuri si persoanelor ale caror pensii fusesera deja recalculate
potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005, fiind prevazuta
totodata si esalonarea platii acestor sporuri, precum si alte aspecte privind
aplicarea.
Ulterior, având în vedere interventia unei legislatii
paralele, dar cu un continut diferit, care reglementa acelasi domeniu ca si
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/2008, respectiv a Legii nr. 218//2008
pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2008, a fost emisa
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008, al carei scop a fost
interventia rapida pentru a se evita problemele de aplicare a legii. Acest act
normativ a dat un nou continut dispozitiilor art. 782 din Legea nr.
19/2000, în vigoare si în prezent. De asemenea, a modificat art. II din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/2008 si a dat o noua redactare
dispozitiilor art. 1651 din Legea nr. 19/2000, care fusese introdus
prin Legea nr. 218/2008, aceasta din urma modificare urmând a intra însa în
vigoare la data de 1 ianuarie 2010, potrivit art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 209/2008.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 - alaturi
de alte reglementari care nu au legatura cu solutionarea cauzei în care a fost
ridicata exceptia de neconstitutionalitate, motiv pentru care nu vor fi supuse
controlului de constitutionalitate - proroga, prin art. V, intrarea în vigoare
a modificarilor art. 1651 din Legea nr. 19/2000, aduse de Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 209/2008, la data de 1 ianuarie 2011.
Prin urmare, în prezent art. 1651 din Legea
nr. 19/2000 este în vigoare în forma reglementata de Legea nr. 218/2008.
Autorul exceptiei critica aceste acte normative, aratând
ca acestea au acordat, în mod discretionar si discriminatoriu, sporuri
permanente, care afecteaza dreptul la pensie. Nu arata însa sub ce aspect legea
este inechitabila si nici care sunt categoriile de pensionari între care se
creeaza discriminari.
In atari conditii, Curtea nu poate constata decât ca
textele de lege criticate nu creeaza discriminari între persoane aflate în
aceeasi situatie. Ipotezele diferite vizeaza persoane aflate în situatii
diferite, fapt ce nu contravine principiului egalitatii în drepturi, care nu
are semnificatia uniformitatii, astfel ca situatii diferite justifica si chiar
impun un tratament juridic diferit.
In acelasi timp, Curtea observa ca textele de lege
criticate au urmarit chiar îndepartarea unor inechitati ce rezultau din
reglementarile anterioare, care nu tineau cont de anumite bonusuri ce fusesera
acordate la stagiul de cotizare si care, potrivit legislatiei în vigoare, nu
reprezentau perioade contributive, astfel ca s-a reglementat acordarea unor
sporuri care sa compenseze aceste inechitati.
Asadar, critica de neconstitutionalitate raportata la
prevederile art. 16, 44 si 47 din Constitutie este neîntemeiata. De asemenea,
întrucât nu a fost afectat vreun drept fundamental, critica raportata la
dispozitiile art. 115 alin. (6) din Constitutie este lipsita de temei.
In continuare, Curtea retine ca trimiterile din
legislatia actuala la reglementarile anterioare nu au semnificatia
retroactivitatii legii, asa cum pare sa rezulte din critica de
neconstitutionalitate, ci sunt necesare pentru a se identifica ipotezele din
vechea lege care urmeaza a fi reglementate prin noile prevederi legale în vigoare.
In ceea ce priveste critica referitoare la
imprevizibilitatea normei legale, Curtea constata ca, în conditiile în care
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 a unificat reglementarea art. 782
din Legea nr. 19/2000, problemele generate de paralelismul legislativ au
încetat sa mai existe, astfel ca nu se mai poate sustine ca textele de lege
criticate genereaza efecte care nu pot fi prevazute sau anticipate.
In sfârsit, Curtea retine ca Legea nr. 19/2000 a fost
adoptata cu respectarea prevederilor constitutionale referitoare la legile
organice, fapt pentru care critica de neconstitutionalitate raportata la
dispozitiile art. 73 alin. (3) lit. p) este lipsita de temei.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiata, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurarilor sociale de stat, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, ale Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, ale art. V din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri
financiar-bugetare si ale Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Viorel Martin în
Dosarul nr. 5.250.1/30/2008 al Tribunalului Timis - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 14 octombrie
2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea