DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 13 din 19 ianuarie 2005
asupra sesizarii de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 lit. n), art.
36 alin. (4), art. 91 alin. (2) lit. d), art. 98 alin. (2), art. 106 alin. (4),
art. 110 alin. (1), art. 117 alin. (6), art. 119 alin. (1) si art. 121 alin.
(1) lit. a) si b) si alin. (10) din Legea privind organizarea si functionarea
cooperatiei, in special, precum si a prevederilor legii, in ansamblul sau, sub
aspectele criticate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 172 din 28 februarie 2005
1. Cu adresa nr. 51/892 din 30 noiembrie 2004, secretarul general al
Camerei Deputatilor a transmis Curtii Constitutionale sesizarea privind
declansarea controlului de constitutionalitate asupra dispozitiilor art. 6 lit.
n), art. 91 alin. (2) lit. d), art. 110 alin. (1), art. 117 alin. (6), art. 119
alin. (1) si art. 121 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (10) din Legea privind
organizarea si functionarea cooperatiei, in special, precum si a legii, in
ansamblul sau, sub aspectele criticate. Sesizarea a fost formulata in temeiul
art. 146 lit. a) din Constitutie si al art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, de un numar de 52 de
deputati apartinand Grupului parlamentar al Partidului Romania Mare, si anume:
Ludovic Abitei, Mitzura Domnica Arghezi, Stefan Baban, Mitica Balaet, Ioan
Bildea, Alexe Boboc, Augustin Lucian Bolcas, Constantin Bucur, Florea Buga,
Daniela Buruiana-Aprodu, Cristian Valeriu Buzea, Radu Ciuceanu, Emil Crisan,
Gheorghe Dinu, Dumitru Dragomir, Constantin Dutu, Nicolae Enescu, Vlad Gabriel
Hogea, Mircea Ifrim, Daniel Ionescu, Mihaela Ionescu, Smaranda Ionescu, Marius
Iriza, Leonida Lari-Iorga, Nicolae Leonachescu, Irina Loghin, Paul Magheru,
Adrian Maracineanu, Ilie Merce, Ioan Miclea, Iulian Mincu, Costache Mircea, Ion
Mocioi, Vasalie Mois, George Moisescu, Adrian Moisoiu, Doru Dumitru Palade,
Stefan Pascut, Constanta Popa, Eugen Popescu, Gheorghe Pribeanu, Octavian-Mircea
Purceld, Dumitru Puzdrea, Emil Rus, Octavian Sadici, Danut Neculai Saulea, Paul
Snaider, Mircea Stoian, Marcu Tudor, Lia Olguta Vasilescu, Nicolae Vasilescu si
Melania Valva.
Sesizarea a fost inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 6.657 din
30 noiembrie 2004, formand obiectul Dosarului nr. 721A/2004.
Autorii sesizarii solicita Curtii Constitutionale declansarea controlului
de constitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si
functionarea cooperatiei, intrucat:
a) dispozitiile art. 6 lit. n) din lege, potrivit carora prin uniune se
intelege persoana juridica fara scop patrimonial, daca prin lege speciala nu se
prevede altfel, constituita de catre societati cooperative de aceeasi forma si
de asociatiile acestora la nivel judetean, al municipiului Bucuresti si la
nivel national, in scopul reprezentarii si promovarii intereselor economice,
sociale si culturale ale membrilor cooperatori si ale membrilor asociati,
conform prevederilor prezentei legi, limiteaza dreptul de asociere al
societatilor cooperative. Se considera ca limitarea consta in obligarea
societatilor cooperative la constituirea unor forme de organizare fara scop
lucrativ, desi, in conformitate cu art. 1 din Legea nr. 14/1968 cu privire la
organizarea si functionarea cooperatiei mestesugaresti, acestea erau
organizatii cu caracter economic constituite prin asociere din initiativa
proprie a mestesugarilor, a persoanelor care au facut ucenicia in cooperatia
mestesugareasca, precum si a celor care vor sa se califice la locul de munca
intr-o meserie in cadrul cooperativelor. De asemenea, art. 4 din Legea nr.
14/1968 stabilea ca fiind organizatii ale cooperatiei mestesugaresti
cooperativele mestesugaresti, uniunile de cooperative mestesugaresti si Uniunea
Centrala a Cooperativelor Mestesugaresti, precum si unitatile anexe create de
acestea, iar prevederile au fost mentinute in Decretul-lege nr. 66/1990 care a
abrogat Legea nr. 14/1968. In continuare se arata ca legea care face obiectul
prezentei sesizari de neconstitutionalitate "nu numai ca incalca traditia
si specificul cooperatiei mestesugaresti, dar incalca si prevederile art. 40
alin. (1) din Constitutie" referitoare la dreptul cetatenilor de a se
asocia liber in partide politice, in sindicate, in patronate si in alte forme
de asociere. Tot astfel, se considera ca sunt incalcate si prevederile art. 4
din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si
culturale, potrivit carora statul nu poate supune folosinta drepturilor pe care
el le asigura decat la limitarile stabilite de lege, numai in masura
compatibilitatii lor cu natura drepturilor si exclusiv in vederea promovarii
bunastarii generale intr-o societate democratica. Art. 5 pct. 2 din acelasi
pact nu admite nici o derogare sau restrictie de la drepturile fundamentale ale
omului recunoscute prin legi, conventii, regulamente sau cutume nationale, sub
pretextul ca pactul nu recunoaste sau recunoaste intr-o masura mai mica aceste
drepturi, iar pct. 5, partea I din Carta sociala europeana revizuita,
ratificata prin Legea nr. 74/1999, prevede ca "toti lucratorii si patronii
au dreptul de a se asocia liber in organizatii nationale si internationale
pentru protectia intereselor lor economice si sociale". Cap. II pct. 6 din
Recomandarea privind promovarea cooperativelor, adoptata de Organizatia
Internationala a Muncii, solicita statelor membre, printre care si Romania, sa
creeze premisele politice si cadrul juridic favorabil care sa permita
cooperativelor sa-si indeplineasca functiile conform valorilor si principiilor
cooperatiste, iar pct. 10 (2) al cap. III din recomandare prevede necesitatea
consultarii, de catre guvernele statelor, a organizatiilor cooperatiste si
organizatiilor patronale si sindicale in legatura cu elaborarea sau revizuirea
legislatiei, a politicilor si a reglementarilor in materie de cooperatie. Se
arata ca incalcarea acestor documente internationale consta in aceea ca legea
criticata greveaza dreptul la libera asociere prin formele pe care le impune,
contrare intereselor celor care se asociaza. Lucratorii din cooperatia
mestesugareasca s-au asociat in baza principiului liberei asocieri in
organizatii cooperatiste cu scop lucrativ; aceasta lege le-a fost impusa
membrilor cooperatori, pe care ei nu o agreeaza si care contravine intereselor
lor, fara consultare. Asadar, sistemul de organizare a cooperatiei, propus prin
legea care face obiectul controlului de constitutionalitate, "rupe
unitatea de conceptie si de organizare a cooperatiei, structurata in prezent
intr-o organizare unitara, omogena, bazata pe aceleasi principii economice si
juridice" si "creeaza o organizare eterogena, hibrida, asezand la
baza sistemelor cooperatiste persoane juridice cu caracter economic, lucrativ,
iar la nivelul teritorial si central, verigi din cu totul alta categorie -
aceea a asociatiilor fara scop lucrativ, asociatii care in nici un sistem
juridic din lume nu pot fi create prin lege, ci, ca si fundatiile, trebuie sa
fie opera vointei libere a persoanelor fizice si, eventual, si juridice.";
b) dispozitiile art. 91 alin. (2) lit. d), potrivit carora cererea de
inscriere a asociatiei/uniunii in registrul asociatiilor si fundatiilor va fi
insotita de avizul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie, pentru conformitatea statutului cu prevederile prezentei legi,
respectiv a legii speciale, daca aceasta exista, contravin art. 40 alin. (1) si
art. 44 alin. (2) din Constitutie, intrucat avizul Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie "constituie un instrument de
imixtiune in prerogativele organizatiilor cooperatiste ca proprietare ale
bunurilor ce le apartin in proprietate privata, garantata de Constitutie".
Se mai considera ca, printr-o asemenea reglementare, "o categorie de agenti
economici - membrii cooperatori - este discriminata in raport cu alti agenti
economici - lucratorii din cadrul agentilor economici constituiti in baza Legii
nr. 31/1990 sau a altor legi". Totodata, coroborand art. 11 alin. (1) din
Constitutie cu partea a V-a art. E si H din Carta sociala europeana revizuita,
sunt incalcate si principiile acesteia referitoare la necesitatea respectarii
drepturilor recunoscute de Carta, fara deosebire de rasa, sex, limba, religie,
opinii politice sau orice alte opinii, origine nationala, nastere sau orice
alta situatie, prevazute in dreptul intern, tratate, conventii sau acorduri
bilaterale ori multilaterale si care acorda un tratament mai favorabil
persoanelor. Fata de dispozitiile constitutionale si conventionale mentionate,
cerinta avizului Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie "ridica un grav obstacol potential in calea libertatii de
asociere, prin aceea ca instituie un veritabil drept de veto al unui organ al
administratiei publice la crearea unei structuri de organizare privata",
precum si posibilitatea ca Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie sa se pronunte asupra oportunitatii crearii persoanelor
juridice cooperatiste;
c) dispozitiile art. 110 alin. (1) din lege, care prevad constituirea
Consiliului consultativ al cooperatiei ca organism fara personalitate juridica,
cu rol consultativ, "legalizeaza amestecul brutal al statului in
problemele sistemelor cooperatiste, prin Agentia sa specializata pe langa care
se constituie aceasta structura consultativa", precum si
"discriminarea dintre structurile de sorginte cooperatista si structurile
economice constituite in baza Legii nr. 31/1990, in considerarea carora nu s-a
constituit un Consiliu Consultativ pe langa Agentia Nationala pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, in care aceste structuri sa-si
desemneze delegati, iar Agentia sa exercite un control direct asupra lor".
"Aceasta discriminare incalca flagrant textul art. 135 alin. (2) lit. a)
din Constitutie, precum si prevederile Recomandarii O.I.M. nr. 193/2002 - cap.
II pct. 7 (2)". Asa fiind, se considera ca prevederile art. 110 alin. (1)
"nu corespund autonomiei cooperatiei si nici principiilor constitutionale
ale ocrotirii proprietatii private a organizatiilor cooperatiste, principii ce
dau expresie reglementarilor internationale in materie, reglementari la care
Romania este parte.";
d) prevederile art. 117 alin. (6), care dispun cu privire la dizolvarea de
drept a organizatiilor cooperatiste care nu si-au inregistrat modificarile
statutelor in termenul de 9 luni de la intrarea in vigoare a legii contravin
art. 15 alin. (2) din Constitutie, intrucat, potrivit principiului tempus regit
actum, "regimul si efectele unui act juridic rezulta din legea aplicabila
la momentul incheierii sale [...] si nu pot fi judecate in functie de prevederi
legale ulterioare". In plus, se considera ca dizolvarea unei organizatii
asociative ca persoana juridica nu poate interveni decat ca o sanctiune pentru
nerespectarea, de catre unitatile din acel sistem, a unor norme imperative
corespunzatoare ordinii publice, ceea ce nu se justifica in cazul entitatilor
juridice existente la data prezentei legi. Se mai arata ca si alte dispozitii
ale art. 117, de exemplu "recensamantul" membrilor cooperatori si
"popularizarea" lor prin presa locala, "reprezinta aplicarea
unor prevederi abuzive". In concluzie, art. 117 alin. (6) din lege
contravine art. 40 din Constitutie si celor din documentele internationale
anterior mentionate;
e) art. 119 alin. (1), potrivit caruia federalele teritoriale ale
cooperativelor de consum, asociatiile teritoriale ale organizatiilor
cooperatiei mestesugaresti, Uniunea Nationala a Cooperativelor de Consum si
Asociatia Nationala a Cooperatiei Mestesugaresti nu pot instraina, cu orice
titlu, cladirile sau terenurile aflate in patrimoniul lor pana la data
indeplinirii procedurilor prevazute la art. 117 alin. (1) din lege, contravine
art. 44 si art. 136 alin. (5) din Constitutie, intrucat aceasta restrictie
"nu constituie altceva decat crearea unei indisponibilizari legale a
bunurilor din patrimoniul organizatiilor cooperatiste, aceste bunuri fiind
scoase in mod fortat din circuitul civil general pentru o perioada determinata,
incalcandu-se astfel, in modul cel mai flagrant, dreptul de dispozitie al
proprietarului", statul intervenind "in problemele proprietatii
cooperatiste, proprietatea privata avand un alt regim juridic decat proprietate
publica a statului.";
f) art. 121 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (10), care dispune
reorganizarea Asociatiei Nationale a Cooperatiei Mestesugaresti - UCECOM si a
Uniunii Nationale a Cooperativelor de Consum - CENTROCOOP si modificarea
statutelor lor in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a legilor
speciale, dar nu mai mult de 18 luni de la intrarea in vigoare a prezentei
legi, infrange "principiile constitutionale privind dreptul la libera
asociere si dreptul de proprietate privata, asa cum sunt ele reglementate prin
art. 40 si 44 din Constitutia Romaniei". Se arata ca dispozitiile de lege
mentionate incalca aceste prevederi constitutionale prin aceea ca impun
conditiile reorganizarii unor persoane juridice preexistente, constituite prin
libera asociere, in conditiile stabilite de asociati, si "care sunt anulate
prin interventia statului, constand in aplicarea unor norme de reorganizare
care, in fapt, conduc la desfiintarea acestor persoane juridice".
Totodata, prin aplicarea prevederilor de lege criticate, se incalca
"vointa proprietarului, dreptul sau de dispozitie asa cum este retinut in
textul art. 480 C. Civ., prin faptul ca se impune in cadrul reorganizarii o
noua redistribuire a patrimoniului cooperatist prin infrangerea vointei
proprietarului, care este obligat sa-si dirijeze patrimoniul catre societati de
gradul II care nu au fost avute in vedere in momentul constituirii sale ca
persoana juridica". Sanctiunea nerespectarii art. 121 este lichidarea si
radierea din registrul comertului a organizatiilor cooperatiste care nu se
supun regulilor impuse prin legea criticata. In sfarsit, se arata ca aceste
conditii prevazute de lege constituie o discriminare la adresa organizatiilor
cooperatiei mestesugaresti, persoane juridice care au calitatea de agent
economic, in raport cu ceilalti agenti economici, ceea ce este contrar art. 135
alin. (2) lit. a), b) si g) din Constitutie.
2. Cu adresa nr. 51/901 din 3 decembrie 2004, secretarul general al Camerei
Deputatilor a transmis Curtii Constitutionale sesizarea privind declansarea
controlului de constitutionalitate asupra dispozitiilor art. 6 lit. n), art. 36
alin. (4), art. 91 alin. (2) lit. d), art. 98 alin. (2), art. 106 alin. (4),
art. 110 alin. (1), art. 117 alin. (6), art. 119 alin. (1) si art. 121 alin.
(1) lit. a) si b) si alin. (10) din Legea privind organizarea si functionarea
cooperatiei. Sesizarea a fost formulata, in temeiul art. 146 lit. a) din
Constitutie si al art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, de un numar de 56 de deputati apartinand
grupurilor parlamentare ale Partidului Social Democrat, ale Partidului
Democrat, ale Partidului National Liberal, minoritatilor nationale si
independenti, si anume: Ioan Oltean, Vasile Bran, Nicolae Nan, Ioan Cirstoiu,
Alexandru Peres, Stefan Popescu Bejat, Paula Ivanescu, Romeo Marius Raicu,
Mihai Stanisoara, Gheorghe Albu, Marius Bogdan, Gheorghe Barbu, Victor Babiuc,
Radu Berceanu, Anca Daniela Boagiu, Adrian Gurzau, Costica Canacheu, Teodor
Cladovan, Teodor Tuducan, Mircea Man, Iulian Gabriel Birsan, Vasile Nistor, Ioan
Onisei, Ioan Mogos, Valentin Adrian Iliescu, Alexandru Mocanu, Marin Cristea,
Adrian Gheorghe, Nicolae Sersea, Ilie Neacsu, Ioan Andrei, Tiberiu Sbarcea,
Petre Posea, Pavel Tarpescu, Ioan Dorel Zavoianu, Nicoara Cret, Augusta Maria
Mos, Oana Manolescu, Ileana Stana Ionescu, Maria Lazar, Ion Florentin Sandu,
Anton Mitaru, Gheorghe Eugen Nicolaescu, Puiu Hasotti, Viorel Coifan, Octavia
Monica Musca, Mircea Ciopraga, Constantin Gheorghe Avramescu, Vasile Danila,
Radu Stroe, Titu Nicolae Gheorghiof, Vasile Suciu, Ioan Rus, Alexandru Lapusan,
Anton Ionescu si Ioan Mihai Nastase.
Sesizarea de neconstitutionalitate a fost inregistrata la Curtea
Constitutionala sub nr. 6.754 din 3 decembrie 2004 si constituie obiectul
Dosarului nr. 727A/2004.
Prin sesizare se solicita Curtii Constitutionale sa se pronunte asupra
constitutionalitatii prevederilor art. 6 lit. n), art. 91 alin. (2) lit. d),
art. 110 alin. (1), art. 117 alin. (6), art. 119 alin. (1) si ale art. 121
alin. (1) lit. a) si b) si alin. (10) din Legea privind organizarea si
functionarea cooperatiei, pentru motive similare celor formulate in sesizarea
ce formeaza obiectul Dosarului nr. 721 A/2004. In plus, in acest dosar se
solicita Curtii Constitutionale sa se pronunte asupra constitutionalitatii art.
36 alin. (4), art. 98 alin. (2) si a art. 106 alin. (4) din aceeasi lege,
intrucat:
- dispozitiile art. 36 alin. (4) incalca prevederile art. 135 alin. (2)
lit. a) din Constitutie, prin aceea ca "blocheaza activitatea decizionala
a organizatiei cooperatiste si in acelasi timp se aduc grave prejudicii
intereselor membrilor cooperatori asociati, participanti la adunarile
generale". De asemenea, se apreciaza ca aceste dispozitii sunt
discriminatorii in raport cu regula stabilita prin art. 188 alin. (3) din Legea
nr. 31/1990 privind societatile comerciale, regula care "constituie de
fapt si practica actuala a organizatiilor cooperatiste care, in statutele lor
si-au stipulat acest principiu juridic care permite, in situatii deosebite,
functionarea principalului organ de decizie al societatii cooperative -
adunarea generala";
- dispozitiile art. 98 alin. (2) sunt contrare prevederilor constitutionale
ale art. 40 alin. (1), art. 44 alin. (2) si ale art. 135 alin. (2) lit. a),
prin aceea ca asociatiile si uniunile constituite prin libera asociere
"sunt obligate, prin infrangerea vointei lor, sa dirijeze o parte din
fondurile proprii in afara reglementarilor cooperatiste, in alte sisteme
economice cu care nu au de-a face, respectiv pentru constituirea de societati
comerciale in conditiile unei alte reglementari care nu este specifica
organizarii cooperatiste". Prin comparatie, se arata ca Legea nr. 31/1990
nu cuprinde dispozitii care sa oblige societatile comerciale, "in mod
compensatoriu, sa-si investeasca veniturile realizate in constituirea de
organizatii cooperatiste";
- art. 106 alin. (4), care acorda Agentiei Nationale pentru Intreprinderi
Mici si Mijlocii si Cooperatie competenta de control in ceea ce priveste
respectarea prevederilor legii, in conditiile liberei asocieri, incalca
prevederile constitutionale ale art. 40 alin. (1), art. 44 alin. (2) si ale
art. 135 alin. (2) lit. a). Se precizeaza ca in cazul Legii nr. 31/1990 nu a
fost stipulata o asemenea competenta.
In conformitate cu dispozitiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, sesizarile au fost
comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si
Guvernului pentru a prezenta punctele lor de vedere cu privire la obiectiile de
neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul de vedere transmis in legatura
cu sesizarile de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind
organizarea si functionarea cooperatiei, arata urmatoarele:
- notiunea de "uniune", astfel cum este definita la art. 6 lit.
n) din lege, se inscrie sub aspect juridic intelesului prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, asa incat se
apreciaza ca dispozitiile art. 40 alin. (1) din Constitutie "nu au
incidenta in cauza, deoarece privesc dreptul de asociere libera a cetatenilor,
persoane fizice, iar uniunea reprezinta, prin definitie, o asociere intre
persoane juridice". Se invoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 228 din
10 septembrie 2002, prin care aceasta s-a pronuntat cu referire la dreptul de
asociere;
- art. 36 alin. (4), care prevede reconvocarea adunarii generale pana la
indeplinirea conditiilor stabilite prin alin. (2) si (3), "nu numai ca nu
prejudiciaza interesele membrilor cooperatori, ci sunt menite tocmai a ocroti
aceste interese, astfel ca hotararile adunarii generale sa fie luate cu o
responsabilitate majora fata de cei reprezentati". Nu poate fi acceptata
sustinerea conform careia textul de lege criticat creeaza o discriminare a
societatilor cooperative in raport cu reglementarile in vigoare privind
societatile comerciale, intrucat acestea "nu sunt si nu se pot reorganiza
in societati comerciale in sensul Legii nr. 31/1990";
- cerinta prevazuta la art. 91 alin. (2) lit. d) din lege, potrivit careia
cererea de inscriere a uniunii sau asociatiei in registrul asociatiilor si
fundatiilor trebuie insotita de avizul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi
Mici si Mijlocii si Cooperatie, "vizeaza numai conformitatea statutului
viitoarei asociatii cu prevederile legii-cadru privind organizarea si
functionarea cooperatiei sau altor legi speciale, dupa caz", "ceea ce
nu implica vreo imixtiune in activitatea unor societati cooperative si nu
contine elemente de natura a aduce atingere prerogativelor dreptului de
proprietate privata asupra bunurilor ce apartin acestora". Se considera ca
aceasta prevedere este in concordanta cu dispozitiile art. 7 alin. (2) lit. d)
din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000, precum si cu dispozitiile pct. 6 lit. c)
din cap. II "Cadrul politic si rolul autoritatilor" din Recomandarea
Organizatiei Internationale a Muncii nr. 193/2002, astfel incat critica este
neintemeiata;
- critica referitoare la prevederile art. 98 alin. (2) este neintemeiata,
intrucat acest text de lege nu are un caracter imperativ;
- obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 106 alin. (4) din
lege este neintemeiata, deoarece Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie are rolul de a supraveghea reorganizarea sistemului
cooperatist, cu respectarea principiilor cooperatiste, si in concordanta cu
dispozitiile Recomandarii Organizatiei Internationale a Muncii nr. 193/2002,
potrivit carora statul trebuie sa adopte masuri de supraveghere a
cooperativelor, cu respectarea autonomiei, in conformitate cu legislatia si
practicile nationale;
- art. 110 din lege, care dispune constituirea Consiliului consultativ al
cooperatiei, format din reprezentanti desemnati de uniunile cooperative
existente, nu este contrar art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, ci da
expresie, in plan legislativ intern, prevederilor cap. II si III din
Recomandarea nr. 193/2002. Totodata Consiliul este partenerul de dialog al
autoritatii competente in domeniu, in scopul realizarii atributiilor sale
stabilite la art. 4 din lege, iar reprezentantul Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie sustine politica statului privind
sprijinirea si dezvoltarea sistemului cooperatist din Romania, reglementat de
alin. (2) al art. 4;
- dizolvarea de drept, urmata de lichidare, in conditiile legii, a
organizatiilor cooperative existente la data intrarii in vigoare a legii,
prevazuta la art. 117 alin. (6), criticat ca fiind contrar art. 15 alin. (2)
din Constitutie, reprezinta "o sanctiune legala necesara pentru
reorganizarea unitara a sistemului cooperatist, tocmai pentru a nu se crea o
discriminare intre statutul juridic al actualelor organizatii cooperatiste si
cel al viitoarelor societati cooperative". Se arata ca o masura
asemanatoare a fost adoptata si prin Legea nr. 314/2001 pentru reglementarea
situatiei unor societati comerciale, pentru nerespectarea termenului prevazut
de art. 1 din aceasta. Art. 40 alin. (1) din Constitutie, invocat de asemenea,
ca fiind incalcat, nu are legatura cu prevederile art. 117 alin. (6);
- solutia legislativa cuprinsa in art. 119 alin. (1) din lege, care
interzice instrainarea cladirilor si a terenurilor din patrimoniul federalelor
si asociatiilor teritoriale, pana la data indeplinirii procedurilor prevazute
la art. 117 alin. (1), "este menita a preintampina eventualele acte
abuzive ale organizatiilor cooperatiste aflate intr-o astfel de situatie,
precum si prejudicierea irevocabila a intereselor legitime ale membrilor
cooperatori". Asa fiind, se considera ca textul de lege este in deplina
concordanta cu art. 53 din Constitutie privind restrangerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertati;
- criticile privind neconstitutionalitatea art. 121 alin. (1) lit. a) si b)
si alin. (10) din lege, prin raportare la art. 40 alin. (1), art. 44 alin. (2)
teza intai, art. 135 alin. (2) lit. a), b) si g) din Constitutie, nu sunt
intemeiate, "intrucat masura legislativa adoptata, respectiv dizolvarea de
drept, urmata de lichidarea, in conditiile legii, a acestor organizatii
cooperatiste, constituie sanctiunea legala necesara pentru reorganizarea
unitara a sistemului cooperatist si eliminarea oricarei discriminari intre
statutul juridic al actualelor organizatii cooperatiste mestesugaresti, de
consum existente la nivel national si cel al viitoarelor structuri, asociatii
sau uniuni nationale ale societatilor cooperative si ale asociatiilor
acestora". Se apreciaza ca art. 40 din Constitutie privind dreptul cetatenilor
la libera asociere nu are legatura cu textul de lege criticat.
Cu privire la sustinerile referitoare la incalcarea unor prevederi din
documente internationale la care Romania este parte, se arata ca
"invocarea acestora nu are legatura cu obiectiile de neconstitutionalitate,
intrucat acestea privesc drepturi fundamentale ale omului, ale cetatenilor,
persoane fizice, in raport cu statul caruia apartin, sau, dupa caz, drepturi
sociale ale angajatilor in raport cu angajatorii, decurgand din relatiile de munca".
In sfarsit, in legatura cu sustinerea autorilor sesizarii, potrivit careia
adoptarea prezentului proiect de lege s-a facut cu incalcarea prevederilor pct.
10 alin. (2) din Recomandarea nr. 193/2002, se arata ca din expunerea de motive
a legii si din Raportul comun asupra proiectului, elaborat de Comisia pentru
industrii si servicii si Comisia pentru politica economica, reforma si
privatizare, rezulta ca la dezbateri au participat in permanenta reprezentanti
ai Asociatiei Nationale a Cooperatiei Mestesugaresti - UCECOM si ai Uniunii
Nationale a Cooperativelor de Consum - CENTROCOOP.
Guvernul, in punctul de vedere transmis cu privire la sesizarile de
neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si
functionarea cooperatiei, arata urmatoarele:
- art. 6 lit. n), care defineste uniunea ca fiind persoana juridica fara
scop patrimonial, daca prin lege speciala nu se prevede altfel, nu limiteaza
dreptul de asociere consacrat de art. 40 alin. (1) din Constitutie, intrucat,
in sensul textului constitutional mentionat, asocierea se realizeaza potrivit
prevederilor legale in vigoare in fiecare domeniu, astfel ca existenta unor
norme ce trebuie respectate "reprezinta o circumstantiere necesara a
modului in care se poate exercita acest drept". De altfel, Curtea
Constitutionala a statuat in mod constant in jurisprudenta sa, de exemplu prin
Decizia nr. 147 din 25 martie 2004, ca dreptul de asociere se poate exercita
numai cu respectarea legii, si nu impotriva ei, precum si ca legea poate
institui anumite conditii obligatorii privind constituirea si desfasurarea
activitatii asociatiilor; nu sunt incalcate nici traditia si nici specificul
cooperatiei mestesugaresti prin raportare la art. 1 si 4 din Legea nr. 14/1968,
in prezent abrogata, deoarece aceste texte stabileau ca sunt organizatii cu
scop patrimonial cooperativele mestesugaresti si cooperativele de consum, iar
nu si fostele UCECOM si CENTROCOOP. Art. 4 din lege reglementeaza constituirea
societatilor cooperative de gradul I ca entitati cu scop patrimonial. Lit. n) a
art. 6 din lege "prevede, ca exceptie, posibilitatea constituirii printr-o
lege speciala de uniuni cu scop patrimonial", ceea ce nu incalca art. 40
din Constitutie; legea respecta principiile si valorile miscarii cooperatiste
internationale, Recomandarea adoptata la Conferinta Organizatiei Internationale
a Muncii din iunie 2002 privind "Promovarea cooperativelor", precum
si specificul, istoricul si traditia cooperatiei in Romania;
- nu se poate sustine neconstitutionalitatea art. 36 alin. (4) din lege, in
raport cu art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, si nici discriminarea
organizatiilor cooperatiste in situatia introducerii unei conditii speciale
pentru intrunirea adunarilor generale, ordinare sau extraordinare, deoarece
"intre organizatiile cooperatiste si societatile comerciale exista
deosebiri care justifica adoptarea unor masuri speciale", deosebiri ce
provin din "chiar natura societatilor cooperatiste, formate din persoane
fizice care desfasoara in comun diverse activitati";
- art. 91 alin. (2) lit. d) din lege, referitor la solicitarea avizului
Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, in
vederea inscrierii asociatiei sau a uniunii in registrul asociatiilor si
fundatiilor, nu contravine art. 40 alin. (1) si art. 44 alin. (2) din
Constitutie, intrucat avizul Agentiei, ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului, este cerut doar pentru conformitatea statutului asociatiei/uniunii
cu prevederile legii, iar nu pentru "oportunitatea crearii persoanelor
juridice", nu constituie o piedica in calea constituirii asociatiei sau
uniunii, ci doar insoteste cererea de inscriere a acestora in registrul
asociatiilor si fundatiilor, instanta de judecata urmand sa-l ia in
considerare. In sensul celor aratate se invoca Decizia Curtii Constitutionale
nr. 441 din 20 noiembrie 2003;
- dispozitiile art. 98 alin. (2) nu sunt contrare principiilor reglementate
de art. 40 alin. (1), art. 44 alin. (2) si de art. 135 alin. (2) din
Constitutie, deoarece creeaza doar "o posibilitate", neobligand
organizatiile cooperatiste sa infiinteze societati comerciale;
- art. 106 alin. (4) din lege nu contravine prevederilor constitutionale
privind libertatea de asociere si nici celor care garanteaza dreptul de
proprietate privata. Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie este institutia al carei scop este realizarea Programului de
guvernare in domeniul sectorului intreprinderilor mici si mijlocii, al celui
cooperatist si in domeniul comertului interior, potrivit Hotararii Guvernului
nr. 753/2003, modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr.
2.007/2004, astfel ca nu poate constitui "o imixtiune a statului [...] in
problemele private ale persoanelor juridice de drept privat";
- art. 110 alin. (1) din lege, referitor la constituirea Consiliului
Consultativ al Cooperatiei, nu contravine art. 135 alin. (2) lit. a) din
Constitutie, intrucat din continutul alin. (1) al aceluiasi articol rezulta ca
"legiuitorul a urmarit tocmai atragerea participarii uniunilor nationale,
in mod democratic, la realizarea, in interesul acestora, a politicii statului
privind sprijinirea si dezvoltarea sistemului cooperatist in Romania";
prin intermediul acestui organism Guvernul va fi in permanenta legatura cu
societatile cooperatiste, "ceea ce va asigura adoptarea unor masuri
eficiente privind organizarea si functionarea sistemului cooperatist din
Romania";
- art. 117 alin. (6) din lege, care dispune cu privire la modificarea, de
catre organizatiile cooperatiste existente, a statutelor intr-un anumit termen,
sub sanctiunea dizolvarii de drept, nu incalca, asa cum sustin autorii
sesizarii, principiul neretroactivitatii legii civile consacrat de art. 15
alin. (2) din Constitutie, deoarece, in scopul crearii cadrului legal unitar
pentru organizarea si functionarea cooperatiei in Romania, legiuitorul a
prevazut in art. 117 alin. (1) din lege un termen de 9 luni de la intrarea sa
in vigoare, termen in care organizatiile cooperatiste existente sa isi modifice
statutele, in masura in care acestea nu sunt conforme cu prezenta lege, si sa
le inregistreze la Oficiul National al Registrului Comertului. Modificarea
actelor constitutive ale organizatiilor cooperatiste deja existente este
fireasca in situatia in care cadrul legal de organizare si functionare s-a
schimbat. Desfiintarea societatilor cooperatiste nu opereaza de drept, ci dupa
implinirea termenului stabilit pentru efectuarea modificarilor ce asigura
desfasurarea activitatii lor in concordanta cu noile prevederi legale, care nu
pun in discutie "functionarea anterioara a organizatiilor
cooperatiste" si nici "aplicarea noii legi in cazul unor acte
juridice consolidate in trecut". O procedura asemanatoare este stabilita
si de art. 53 alin. (2) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, precum si de
art. VI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1997 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale;
- art. 119 alin. (1) din lege, care interzice instrainarea de catre
federalele teritoriale ale cooperativelor de consum, asociatiile teritoriale
ale cooperatiei mestesugaresti, Uniunea Nationala a Cooperativelor de Consum si
Asociatia Nationala a Cooperatiei Mestesugaresti a cladirilor sau terenurilor
aflate in patrimoniul lor pana la data indeplinirii procedurilor prevazute la
art. 117 alin. (1) din lege, este menit sa "apere si sa conserve dreptul
de proprietate si bunurile in patrimoniul actual, pana la constituirea noilor
organe de decizie, si sa nu le aduca atingere";
- art. 119 alin. (2) si art. 120 din lege nu incalca principiile
constitutionale ale art. 40, 44 si 135 din Constitutie, pentru aceleasi
considerente formulate in legatura cu sustinerile de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 117 alin. (6).
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere in legatura cu
sesizarile de neconstitutionalitate formulate.
Intrucat ambele sesizari se refera la constitutionalitatea unor dispozitii
din cuprinsul Legii privind organizarea si functionarea cooperatiei, Curtea
Constitutionala, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a dispus conexarea
Dosarului nr. 727A/2004 la Dosarul nr. 721A/2004, care a fost primul
inregistrat.
CURTEA,
examinand sesizarile de neconstitutionalitate, punctele de vedere ale
presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, rapoartele
judecatorilor-raportori, dispozitiile art. 6 lit. n), art. 36 alin. (4), art.
91 alin. (2) lit. d), art. 98 alin. (2), art. 106 alin. (4), art. 110 alin.
(1), art. 117 alin. (6), art. 119 alin. (1) si ale art. 121 alin. (1), lit. a)
si b) si alin. (10) din Legea privind organizarea si functionarea cooperatiei,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine
urmatoarele:
Curtea a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. a) din Constitutie, precum si ale art. 1, 10, 15 si 18 din Legea
nr. 47/1992, sa se pronunte asupra constitutionalitatii prevederilor legale
criticate.
Obiectul controlului de constitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6 lit. n), art. 36 alin. (4), art. 91 alin. (2) lit. d), art. 98 alin. (2),
art. 106 alin. (4), art. 110 alin. (1), art. 117 alin. (6), art. 119 alin. (1)
si ale art. 121 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (10) din Legea privind
organizarea si functionarea cooperatiei, in special, precum si legea, in
ansamblul sau, sub aspectele criticate.
Dispozitiile de lege criticate au urmatorul cuprins:
- Art. 6 lit. n): "uniune - persoana juridica fara scop patrimonial,
daca prin lege speciala nu se prevede altfel, constituita de catre societati
cooperative de aceeasi forma si de asociatiile acestora, la nivel judetean, al
municipiului Bucuresti si la nivel national, in scopul reprezentarii si
promovarii intereselor economice, sociale si culturale ale membrilor
cooperatori si ale membrilor asociati, conform prevederilor prezentei
legi";
- Art. 36 alin. (4): "In cazul in care nu sunt indeplinite conditiile
prevazute de alin. (2) sau (3), adunarea generala ordinara sau extraordinara se
va reconvoca pana la indeplinirea conditiilor prevazute la cele doua alineate,
dupa caz.";
- Art. 91 alin. (2) lit. d): "Cererea de inscriere va fi insotita de
urmatoarele documente: [...]
d) avizul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie pentru conformitatea statutului cu prevederile prezentei legi,
respectiv ale legii speciale, daca aceasta exista.";
- Art. 98 alin. (2): "Asociatiile/uniunile pot infiinta societati
comerciale in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, care pot participa la societatile cooperative de
gradul 2. Dividendele obtinute de asociatii/uniuni din activitatile acestor
societati, daca nu se reinvestesc in acestea, se folosesc obligatoriu ca
resurse pentru realizarea scopului si obiectivelor asociatiei/uniunii.";
- Art. 110 alin. (1): "Se constituie Consiliul consultativ al
cooperatiei, organism fara personalitate juridica, cu rol consultativ, pe langa
Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, format
din reprezentanti desemnati de toate uniunile nationale existente.";
- Art. 117 alin. (6): "Organizatiile cooperatiste care nu si-au
inregistrat modificarile statutelor pana la expirarea termenului prevazut la
alin. (1) se dizolva de drept si intra in lichidare, in conditiile prevederilor
art. 85 - 88 din prezenta lege.";
- Art. 119 alin. (1): "Federalele teritoriale ale cooperativelor de
consum, asociatiile teritoriale ale organizatiilor cooperatiei mestesugaresti,
Uniunea Nationala a Cooperativelor de Consum si Asociatia Nationala a
Cooperatiei Mestesugaresti nu pot instraina, cu orice titlu, cladirile sau
terenurile aflate in patrimoniul lor pana la data indeplinirii procedurilor
prevazute la art. 117 alin. (1).";
- Art. 121 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (10): "(1) Asociatia
Nationala a Cooperatiei Mestesugaresti - UCECOM, infiintata prin Decretul-lege
nr. 66/1990 privind organizarea si functionarea cooperatiei mestesugaresti, si
Uniunea Nationala a Cooperativelor de Consum - CENTROCOOP, infiintata prin
Legea nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei de consum,
cu modificarile ulterioare, se vor reorganiza cu respectarea prevederilor
prezentei legi si isi vor modifica statutele in termen de 6 luni de la intrarea
in vigoare a legilor speciale, dar nu mai mult de 18 luni de la intrarea in
vigoare a prezentei legi, astfel:
a) in una din formele de asociere prevazute in titlul III al prezentei
legi, si anume asociatie sau uniune nationala, dupa caz;
b) in societate cooperativa de gradul 2. [...]
(10) In situatia in care Asociatia Nationala a Cooperatiei Mestesugaresti
si Uniunea Nationala a Cooperativelor de Consum nu respecta prevederile
prezentului articol, se dizolva de drept si intra in lichidare conform
prevederilor prezentei legi, iar activul ramas in urma achitarii sumelor
datorate creditorilor se transmite organizatiilor cooperatiste si uniunilor
care au contribuit la realizarea patrimoniului acestora si care s-au inscris in
registrul comertului in conformitate cu prevederile prezentei legi".
Textele constitutionale considerate de autorii sesizarii ca fiind incalcate
prin textul de lege criticat sunt art. 11, art. 15 alin. (2), art. 16 alin.
(1), art. 40 alin. (1), art. 44 alin. (2), art. 135 alin. (2) lit. a), b) si g)
si art. 136 alin. (5), care au urmatorul cuprins:
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.
(3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte
cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai
dupa revizuirea Constitutiei.";
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile".
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 40 alin. (1): "Cetatenii se pot asocia liber in partide
politice, in sindicate, in patronate si in alte forme de asociere.";
- Art. 44 alin. (2): "Proprietatea privata este garantata si ocrotita
in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot
dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile
rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate
internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in
conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire
legala.";
- Art. 135 alin. (2) lit. a), b) si g): "Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara; [...]
g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu
obiectivele Uniunii Europene.";
- Art. 136 alin. (5): "Proprietatea privata este inviolabila, in
conditiile legii organice."
Autorii sesizarii considera, de asemenea, ca sunt incalcate si unele
prevederi din documente internationale, astfel:
- art. 4 si art. 5 pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile
economice, sociale si culturale, ratificat prin Decretul Consiliului de Stat
nr. 212/1974, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20 noiembrie
1974, potrivit carora:
- Art. 4: "Statele parti la prezentul pact recunosc ca, in ce priveste
folosinta drepturilor asigurate de catre stat in conformitate cu prezentul
pact, statul nu poate supune aceste drepturi decat la limitarile stabilite de
lege, numai in masura compatibila cu natura acestor drepturi si exclusiv in
vederea promovarii bunastarii generale intr-o societate democratica.";
- Art. 5 pct. 2: "Nu se poate admite nici o restrictie sau derogare de
la drepturile fundamentale ale omului recunoscute sau in vigoare in orice tara
in virtutea unor legi, conventii, regulamente sau cutume, sub pretextul ca prezentul
pact nu recunoaste aceste drepturi sau le recunoaste intr-o masura mai
mica."
- Partea I, pct. 5 din Carta sociala europeana revizuita, ratificata prin
Legea nr. 74/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
193 din 4 mai 1999, care prevede: "toti lucratorii si patronii au dreptul
de a se asocia liber in organizatii nationale sau internationale pentru
protectia intereselor lor economice si sociale;";
- Art. E "Nediscriminarea" din partea a V-a a Cartei sociale
europene revizuite: "Respectarea drepturilor recunoscute in prezenta carta
trebuie asigurata fara deosebire de rasa, sex, limba, religie, opinii politice
sau orice alte opinii, origine nationala sau sociala, sanatate, apartenenta la
o minoritate nationala, nastere sau orice alta situatie.";
- Art. H "Relatii intre carta si dreptul intern sau acordurile
internationale" din partea a V-a a Cartei sociale europene revizuite:
"Prevederile prezentei carte nu vor aduce atingere dispozitiilor dreptului
intern si ale tratatelor, conventiilor sau acordurilor bilaterale ori
multilaterale care sunt sau vor intra in vigoare si care acorda un tratament
mai favorabil persoanelor protejate.";
- Cap. II din Recomandarea nr. 193 din 20 iunie 2002 a Organizatiei
Internationale a Muncii privind promovarea cooperativelor, care prevede:
- pct. 6: "Echilibrul social impune existenta unui sector public si a
unui sector privat puternic, precum si a unui puternic sector reprezentat de
cooperative, organizatii mutuale si alte forme de organizare sociala si
nonguvernamentala. In acest context, autoritatile publice trebuie sa creeze
premisele politice si cadrul juridic favorabil, care sa permita cooperativelor
sa-si indeplineasca functiile conform valorilor si principiilor cooperatiste enuntate
la art. 3, tinzand spre:
a) stabilirea unui cadru institutional care sa permita inregistrarea
cooperativelor dupa formalitati rapide, simple, putin costisitoare si cat mai
eficiente;
b) promovarea unor politici care sa aiba ca scop facilitarea constituirii
unor rezerve, din care o parte pot fi indivizibile, si a unor fonduri de
solidaritate in cadrul cooperativelor;
c) adoptarea unor masuri de supraveghere a cooperativelor, tinand cont de
conditiile specifice naturii si functiilor lor, cu respectarea autonomiei, in
conformitate cu legislatia si practicile nationale si care sa nu instituie un
regim mai putin favorabil decat cel acordat altor forme de intreprinderi sau
organizatii sociale;
d) facilitarea aderarii cooperativelor la structuri cooperatiste care sa
raspunda in cea mai mare masura nevoilor cooperatorilor;
e) incurajarea dezvoltarii cooperativelor ca intreprinderi autonome si
autoadministrate, mai ales acolo unde au un rol important in furnizarea de
servicii care nu sunt oferite si de alti furnizori.";
- pct. 7 (2): "Cooperativele trebuie sa beneficieze de conditii
conform legislatiei si practicilor nationale care sa nu fie mai putin
favorabile decat cele de care beneficiaza celelalte forme de societati
comerciale sau organizatii sociale. Daca este cazul, guvernele trebuie sa
adopte masuri de sprijin in favoarea activitatii cooperatiste, in ceea ce
priveste anumite obiective de politica sociala si publica, cum ar fi promovarea
crearii de noi locuri de munca sau dezvoltarea de activitati care se adreseaza
grupurilor sau zonelor defavorizate. Aceste masuri pot include, intre altele si
pe cat posibil, facilitati fiscale, tarifare, facilitarea accesului la
executarea de lucrari publice si adoptarea de dispozitii speciale in materia
contractelor publice.";
- Cap. III din Recomandarea nr. 193 din 20 iunie 2002 a Organizatiei
Internationale a Muncii privind promovarea cooperativelor: "Implementarea
politicilor publice de promovare a cooperativelor", care prevede:
- pct. 10 (2): "Guvernele trebuie sa consulte organizatiile
cooperatiste, organizatiile patronale si sindicale, asupra elaborarii sau
revizuirii legislatiei, a politicilor si reglementarilor in materie de
cooperatie."
Examinand sesizarile de neconstitutionalitate formulate, Curtea
Constitutionala retine ca acestea vizeaza prevederile art. 6 lit. n), art. 36
alin. (4), art. 91 alin. (2) lit. d), art. 98 alin. (2), art. 106 alin. (4),
art. 110 alin. (1), art. 117 alin. (6), art. 119 alin. (1) si ale art. 121 alin.
(1) lit. a) si b) si alin. (10) din Legea privind organizarea si functionarea
cooperatiei, in special, precum si legea, in ansamblul sau, sub aspectele
criticate:
a) In opinia autorilor sesizarii, art. 6 lit. n) din lege, care defineste
termenul de uniune, limiteaza dreptul de asociere al societatilor si
asociatiilor cooperative prin obligarea acestora de a se constitui in uniuni -
persoane juridice fara scop patrimonial, desi in mod traditional ele au avut
scop lucrativ. Se considera astfel ca sunt incalcate prevederile art. 40 alin.
(1) din Constitutie, precum si o serie de dispozitii din Pactul international
cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, Carta sociala
europeana revizuita si Recomandarea Organizatiei Internationale a Muncii
privind promovarea cooperativelor nr. 193 din 20 iunie 2002.
In legatura cu dreptul de asociere, Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 228 din 10 septembrie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 734 din 8 octombrie 2002, retinand ca acesta
este un drept fundamental, social-politic, care se incadreaza, in general, in
categoria libertatilor de opinie, alaturi de libertatea constiintei, libertatea
de expresie etc. Asociatiile la care se refera art. 40 alin. (1) din
Constitutie nu au scopuri lucrative, nu urmaresc obtinerea sau impartirea unor
beneficii. Prin aceeasi decizie s-a mai retinut ca art. 37 din Constitutie,
devenit art. 40, ca urmare a renumerotarii textelor determinate de Legea de
revizuire a Constitutiei, "nu poate fi socotit temeiul juridic al crearii
unor societati comerciale sau a altor asociatii cu caracter lucrativ sau,
eventual, al persoanelor juridice, care sunt de domeniul legii civile, al
dreptului privat", precum si ca acelasi text constitutional "se
refera la asociere ca rezultat al exercitarii unei libertati fundamentale in
baza careia se constituie o asociatie de drept public, al carei temei este
insasi libertatea de asociere, iar nu contractul, care constituie temeiul
asociatiilor si al societatilor de drept privat". Examinand textul de lege
criticat, coroborat cu dispozitiile art. 89 alin. (1) din lege, se poate
observa faptul ca uniunea nu poate avea decat semnificatia unei posibilitati
pentru societatile cooperative de a se afilia la nivel judetean si national in
scopul promovarii unor interese ale membrilor lor, si nicidecum semnificatia
unei obligatii. De aceea, prin aceasta reglementare, legiuitorul nu a incalcat
dispozitiile constitutionale ale art. 40 alin. (1) privind dreptul de asociere,
textul respectiv neavand incidenta asupra constituirii insesi a societatilor
cooperative, care, astfel cum se precizeaza la art. 7 alin. (1) din lege, se
constituie pe baza consimtamantului liber exprimat al membrilor lor.
Asa cum prevede art. 89 alin. (1) din lege, uniunile reprezinta si apara
interesele societatilor cooperative membre in relatiile cu toate celelalte
subiecte de drept, ele nu ar putea desfasura activitate economica, intrand in
concurenta cu acestea. S-ar incalca astfel dispozitiile art. 135 alin. (2) lit.
a) din Constitutie.
De mentionat faptul ca, in jurisprudenta sa constanta, Curtea
Constitutionala a statuat ca "dreptul de asociere se poate exercita numai
cu respectarea legii si nu impotriva ei" (Decizia nr. 147/2004), retinand
in acest sens ca "legea poate institui anumite conditii obligatorii
privind constituirea si desfasurarea activitatii asociatiilor".
Nu se poate retine nici critica potrivit careia prin dispozitiile art. 6
lit. n) din lege sunt infrante prevederile art. 4 si 25 din Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, ale
pct. 5 din Carta sociala europeana revizuita, partea I, precum si ale pct. 6
din cap. II din Recomandarea privind promovarea cooperativelor, acestea neavand
vreo semnificatie deosebita pentru solutionarea acestei obiectii de
neconstitutionalitate. De altfel, autorii sesizarii nu arata in ce mod textul
de lege criticat contravine reglementarilor internationale mentionate.
In ceea ce priveste faptul ca prin reglementarile anterioare, aplicabile in
materie, toate formele organizatorice ale cooperatiei mestesugaresti au avut
caracter si scop lucrativ, iar prin dispozitia art. 6 lit. n) din lege se
incalca traditia si specificul cooperatiei mestesugaresti, se observa ca
acestea nu pot constitui argumente de neconstitutionalitate.
De altfel, traditia nu priveste doar Legea nr. 14/1968 si Decretul-lege nr.
66/1990 privind organizarea si functionarea cooperatiei mestesugaresti. Ar fi
fost corect, daca autorii aveau in vedere si reglementarile privind cooperatia,
in general, inainte de 1948, cum ar fi, de exemplu, Codul cooperatiei din 1928,
Legea nr. 33 din 28 martie 1929 pentru organizarea cooperatiei si Legea pentru
organizarea cooperatiei din 1935, potrivit carora societatile cooperative se
puteau asocia in federale numai pentru operatiuni in vederea satisfacerii
nevoilor cooperativelor asociate.
b) Dispozitiile art. 36 alin. (4) din lege, referitoare la reconvocarea
adunarii generale a membrilor cooperatori, ordinara sau extraordinara, pana la
indeplinirea conditiilor legale privind convocarea, prevazute la alin. (2) sau
(3) al textului, sunt, in opinia autorilor sesizarii, discriminatorii in raport
cu prevederile art. 188 alin. (3) din Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale si blocheaza activitatea decizionala a organizatiilor cooperatiste,
aducand grave prejudicii intereselor membrilor cooperatori. Se considera ca se
incalca astfel art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, care prevede obligatia
statului de a asigura crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie.
Examinand aceasta sustinere, Curtea retine ca dispozitiile art. 36 alin.
(4), care prevad conditiile speciale pentru convocarea adunarilor generale
ordinare sau extraordinare ale societatilor cooperative, sunt in interesul
cooperatorilor, fara ca reglementarea sa contravina prevederilor
constitutionale mentionate.
In legatura cu sustinerea potrivit careia art. 36 alin. (4) din lege este
discriminatoriu in raport cu Legea nr. 31/1990, care nu contine asemenea
dispozitii in ceea ce priveste societatile comerciale, Curtea retine ca acestea
din urma au un statut juridic diferit de cel al societatilor cooperative, ceea
ce justifica si deosebirea de reglementare. De altfel, referirea la
neconcordanta dintre, pe de o parte, art. 188 alin. (3) din Legea nr. 31/1990
si, pe de alta parte, art. 36 alin. (4) din legea supusa controlului de
constitutionalitate nu are relevanta in cauza, intrucat eventuala necorelare
exista intre dispozitiile unor legi diferite, si nicidecum fata de dispozitii
constitutionale. Asadar, diferenta de reglementare intre societatile comerciale
si societatile cooperative nu constituie un motiv de neconstitutionalitate.
Este dreptul suveran al legiuitorului de a stabili statute juridice diferite
pentru persoane juridice cu activitate diferita.
c) Art. 91 alin. (2) lit. d) din lege, care dispune ca cererea de inscriere
a asociatiei/uniunii in registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa
judecatoriei este insotita de avizul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi
Mici si Mijlocii si Cooperatie, in vederea dobandirii personalitatii juridice a
asociatiei/uniunii cooperative, este considerat neconstitutional, cu motivarea
ca acest aviz reprezinta o imixtiune a statului in activitatea unor agenti
economici cu capital privat si un obstacol potential in calea libertatii de
asociere, ceea ce contravine dispozitiilor art. 40 alin. (1) si art. 44 alin.
(2) din Constitutie.
In ceea ce priveste raportarea neconstitutionalitatii art. 91 alin. (2)
lit. d) la art. 40 din Constitutie, referitor la dreptul de asociere, urmeaza a
se constata ca textul de lege criticat este cuprins in titlul III
"Asociatiile, uniunile judetene si uniunile nationale". Potrivit art.
89 alin. (1) din acelasi titlu, "Societatile cooperative se pot asocia in
mod liber si voluntar, pe baza hotararilor adunarilor generale ale acestora, in
asociatii si uniuni constituite in scopul de a asigura reprezentarea si apararea
intereselor societatilor cooperative asociate in relatiile cu administratia
publica, autoritatea de stat, alte persoane fizice sau juridice, publice ori
private, organisme internationale si cu asociatii internationale echivalente,
precum si pentru sustinerea si promovarea principiilor cooperatiste, conform
prevederilor prezentei legi." Celelalte alineate ale textului, precum si
art. 90 dispun cu privire la modalitatile de constituire si de dobandire a
personalitatii juridice ale asociatiei sau uniunii, iar art. 91 reglementeaza
procedura de inscriere in registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa
judecatoriei de la sediul asociatiei sau fundatiei. Asadar, cerinta obtinerii
avizului Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie
sub aspectul conformitatii statutului cu prevederile legii este ulterioara
constituirii acestora, iar avizul mentionat este unul dintre documentele care
insotesc cererile acestora de inscriere in registrul asociatiilor si
fundatiilor, in scopul dobandirii personalitatii juridice. Asa fiind, art. 91
alin. (2) lit. d) din lege nu incalca dreptul constitutional la asociere
prevazut de art. 40 din Constitutie si nici dispozitiile din actele normative
conventionale si internationale invocate, cu care textul din Legea fundamentala
este in concordanta. In acelasi sens a statuat Curtea Constitutionala si prin
Decizia nr. 441 din 20 noiembrie 2003, cu prilejul solutionarii exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 5 si 6 din Ordonanta Guvernului
nr. 37/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociatii si fundatii.
In ceea ce priveste invocarea incalcarii prevederilor art. 44 alin. (2) din
Constitutie, referitoare la garantarea si ocrotirea in mod egal a proprietatii,
urmeaza a se constata ca aceste prevederi nu sunt incidente in cauza, intrucat,
potrivit art. 89 alin. (2) din lege, "Pentru a constitui asociatii sau
uniuni, societatile cooperative pun in comun si fara drept de restituire un aport
in bani si/sau in natura si activeaza pe baza experientei manageriale pentru
realizarea scopului si obiectivelor propuse", adica reprezentarea si
apararea intereselor societatilor cooperative asociate in relatiile interne si
cu alte organisme internationale.
Avizul Agentiei Nationale pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si
Cooperatie nu presupune o imixtiune a unui organ de stat in constituirea
uniunilor si asociatiilor. Ca organ de specialitate al administratiei publice
centrale, aceasta urmareste doar asigurarea respectarii dispozitiilor legale,
iar avizul este dat dupa ce societatile cooperative au convenit sa formeze
astfel de structuri organizatorice si functionale. In acest sens s-a pronuntat
si Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 44 din 4 februarie 2003, care arata
ca avizul organului administrativ de specialitate nu reprezinta o autorizatie
administrativa prealabila, neputand da nastere astfel la abuzuri
administrative. Pentru aceleasi argumente, acest text nu contravine nici prevederilor
art. E si H din Carta sociala europeana revizuita, partea a V-a. In ceea ce
priveste "discriminarea legislativa" a membrilor cooperatori in
raport cu alte "categorii de lucratori din cadrul agentilor economici
constituiti in baza Legii nr. 31/1990 sau a altor legi", Curtea retine ca
aceasta nu are nici o legatura cu principiul nediscriminarii consacrat de art.
4 alin. (2) din Constitutie, care determina criteriile nediscriminarii, si
anume: rasa, nationalitatea, originea, etnia, limba, religia, sexul, opinia,
apartenenta politica, averea sau originea sociala.
d) Art. 98 alin. (2) din lege stabileste ca asociatiile/uniunile pot
infiinta societati comerciale in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990,
si care pot participa la societatile cooperative de gradul II, iar dividendele
obtinute de asociatii/uniuni din activitatile societatilor, daca nu se
reinvestesc in acestea, se folosesc in mod obligatoriu ca resurse pentru
realizarea scopului si obiectivelor asociatiei/uniunii, ceea ce este socotit ca
fiind contrar prevederilor constitutionale ale art. 40 alin. (1), art. 44 alin.
(2) si ale art. 135 alin. (2) lit. a). In opinia autorilor sesizarii,
contrarietatea consta in aceea ca asociatiile si uniunile constituite prin
libera asociere "sunt obligate, prin infrangerea vointei lor, sa dirijeze
o parte din fondurile proprii in afara reglementarilor cooperatiste, in alte
sisteme economice cu care nu au de-a face, respectiv pentru constituirea de
societati comerciale in conditiile unei alte reglementari care nu este
specifica organizarii cooperatiste".
In legatura cu aceste sustineri, Curtea observa ca infiintarea de societati
comerciale de catre asociatii sau uniuni este prevazuta prin textul de lege
criticat ca o posibilitate, iar nu ca o obligatie, o dispozitie asemanatoare
fiind cuprinsa si in Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii
si fundatii.
Asadar, Curtea nu poate retine incalcarea prevederilor constitutionale ale
art. 40 alin. (1), referitoare la dreptul cetatenilor de a se asocia liber in
partide politice, in sindicate, in patronate si in alte forme de asociere, ale
art. 44 alin. (2) privind garantarea si ocrotirea in mod egal prin lege a
proprietatii private, indiferent de proprietar, si ale art. 135 alin. (2) lit.
a), care dispun in legatura cu obligatia statului de a asigura crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
Ar fi ilegal ca astfel de venituri sa fie investite in alte structuri
economice si nu pentru consolidarea economica a celor care le-au constituit,
dand astfel expresie dreptului la asociere si dreptului de proprietate privata,
contribuind in acest fel, asa cum rezulta din art. 135 alin. (2) din
Constitutie, la crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii
membrilor lor.
e) Art. 106 alin. (4) din lege, care prevede ca "Agentia Nationala
pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie reprezinta autoritatea
competenta care asigura respectarea prevederilor prezentei legi", incalca,
in opinia autorilor sesizarii, aceleasi dispozitii din Constitutie invocate si
in legatura cu neconstitutionalitatea art. 98 alin. (2) din lege si cu aceeasi
motivare. Asa fiind, rezulta ca art. 40 alin. (1), art. 44 alin. (2) si art.
135 alin. (2) lit. a) din Constitutie nu au relevanta fata de continutul
textului de lege criticat.
Prin urmare, este de observat ca, asa cum rezulta din Hotararea Guvernului
nr. 753/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, modificata si completata prin
Hotararea Guvernului nr. 2.007/2004, infiintarea acestei agentii are drept scop
realizarea unui program de dezvoltare a sectorului intreprinderilor mici si
mijlocii, precum si a celui cooperatist, iar dispozitia criticata, care
stabileste ca agentia este autoritatea competenta sa asigure respectarea
prevederilor prezentei legi, nu contravine textelor din Constitutie invocate ca
fiind incalcate.
f) In opinia autorilor sesizarii, art. 110 alin. (1) din lege, referitor la
constituirea Consiliului consultativ al cooperatiei, ca organism fara
personalitate juridica, pe langa Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie, format din reprezentanti desemnati de toate uniunile
nationale existente, creeaza o discriminare a organizatiilor cooperatiste fata
de celelalte categorii de agenti economici si contravine dispozitiilor art. 135
alin. (2) lit. a) din Constitutie, potrivit carora statul se obliga sa asigure
libertatea comertului si protectia concurentei loiale.
Examinand aceasta sustinere, Curtea retine ca art. 110 alin. (1) din lege
dispune cu privire la constituirea Consiliului consultativ al cooperatiei, ca
organism cu rol consultativ si fara personalitate juridica, format din
reprezentanti ai uniunilor nationale si care potrivit alin. (2) al art. 110
reprezinta si sustine politica Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie privind sprijinirea si dezvoltarea sistemului
cooperatist din Romania, preia si transmite agentiei toate deciziile luate in
conformitate cu prevederile legii. Principalele atributii ale Consiliului
consultativ, astfel cum sunt stabilite la alin. (3) al aceluiasi articol, sunt
chiar in sensul sprijinirii si dezvoltarii sistemului cooperatist si al aplicarii
politicii statului in acest domeniu, ceea ce nu contravine prevederilor art.
135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, astfel ca nici aceasta critica nu poate
fi retinuta.
Pe de alta parte, din examinarea sustinerilor autorilor sesizarii reiese ca
acestia neaga competenta legiuitorului, recunoscuta chiar de textul
constitutional invocat ca fiind incalcat, de a stabili conditiile de exercitare
a drepturilor in acord cu interesul general, precum si faptul ca reprezentantul
Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie in
Consiliul consultativ are vot consultativ, iar agentia, ca organ specializat al
administratiei publice centrale, indeplineste, in principal, atributii pentru
gestionarea ajutorului pe care statul il acorda sectorului cooperatist al
economiei in considerarea dispozitiilor constitutionale ale art. 135.
g) Prevederile art. 117 alin. (6) din lege, referitoare la dizolvarea de
drept a organizatiilor cooperatiste existente la data intrarii in vigoare a
legii, in cazul in care acestea nu si-au inregistrat la oficiul registrului
comertului, in termen de 9 luni, modificarile statutelor in conformitate cu
dispozitiile legii, sunt considerate de catre autorii sesizarii ca fiind
neconstitutionale prin raportare la art. 15 alin. (2) din Constitutie, care
consacra principiul neretroactivitatii legii.
Aceasta critica nu poate fi primita, deoarece, in mod firesc, dispozitiile
prezentei legi se aplica pentru viitor, ceea ce presupune reorganizarea atat a
cooperativelor, cat si a intregului sistem al cooperatiei, cu respectarea
noilor reglementari si a dispozitiilor tranzitorii ale legii. In temeiul art.
78 din Constitutie, Legea privind organizarea si functionarea cooperatiei se
aplica de la data intrarii ei in vigoare, asa incat nu este posibila mentinerea
formelor anterioare de organizare a societatilor cooperative, in temeiul
legilor care au fost abrogate prin noua reglementare, decat pe perioada
aplicarii dispozitiilor tranzitorii. Instituirea de catre legiuitor a unei
dispozitii tranzitorii nu poate fi considerata ca avand un caracter retroactiv.
Dispozitiile art. 117 alin. (6), care stabilesc dizolvarea de drept a
organizatiilor cooperatiste existente la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, in cazul in care acestea nu si-au inregistrat la oficiul registrului
comertului, in termen de 9 luni, modificarile statutelor in conformitate cu
prevederile sale, nu retroactiveaza, ci dau expresie principiului aplicarii
legii noi situatiilor juridice in curs.
h) In legatura cu art. 119 alin. (1) din lege, care interzice federalelor
teritoriale ale cooperativelor de consum, asociatiilor teritoriale ale
organizatiilor cooperatiei mestesugaresti, Uniunii Nationale a Cooperativelor
de Consum si Asociatiei Nationale a Cooperatiei Mestesugaresti sa instraineze,
cu orice titlu, cladirile sau terenurile aflate in patrimoniul lor pana la data
indeplinirii procedurilor de modificare a statutelor lor in acord cu noile
prevederi legale, se sustine ca este neconstitutional prin aceea ca instituie o
indisponibilizare a bunurilor din patrimoniul organizatiilor cooperative ce
sunt scoase in mod fortat din circuitul civil general pentru o perioada
determinata. Se considera ca se incalca astfel dreptul de dispozitie al
proprietarului pe o perioada determinata, textul fiind in contradictie cu art.
44 si art. 136 alin. (5) din Constitutie.
Din examinarea prevederilor de lege criticate prin raportare la textele
constitutionale mentionate, rezulta ca, dimpotriva, art. 119 alin. (1) stabileste
continutul si limitele dreptului de proprietate privata a cooperatorilor din
sistemul cooperatist pentru perioada reorganizarii, fara ca aceasta sa
contravina art. 44 si art. 136 alin. (5) din Constitutie.
Masura indisponibilizarii legale, instituita temporar cu privire la anumite
bunuri aflate in patrimoniul cooperativelor si al asociatiilor acestora, pentru
perioada de pana la reorganizare, este o masura de protectie si nu este de
natura sa ingradeasca dreptul de proprietate, ale carui continut si limite, asa
cum prevede Constitutia, se stabilesc prin lege.
i) Cu privire la dispozitiile art. 121 alin. (1) lit. a) si b) si alin.
(10) din lege, care reglementeaza obligativitatea reorganizarii Asociatiei
Nationale a Cooperatiei Mestesugaresti - UCECOM - si a Uniunii Nationale a
Cooperativelor de Consum - CENTROCOOP - in termen de cel mult 18 luni de la
intrarea in vigoare a legii, se sustine ca acestea incalca prevederile art. 40
alin. (1), art. 44 alin. (2) teza intai si ale art. 135 alin. (2) lit. a), b)
si g) din Constitutie.
Aceasta critica de neconstitutionalitate nu poate fi insusita, deoarece
dispozitiile legii ce fac obiectul controlului de constitutionalitate sunt de
natura sa asigure atat functionarea noului sistem de organizare si functionare
a cooperatiei, cat si garantarea corespunzatoare a dreptului de proprietate al
tuturor cooperatorilor si a intereselor lor generale, prin procedura
instituita.
De altfel, criticile de neconstitutionalitate ce vizeaza art. 117 alin.
(6), art. 119 alin. (1) si art. 121 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (10) fac
parte din dispozitiile tranzitorii de imediata aplicabilitate, astfel ca nu pot
fi considerate ca avand caracter retroactiv si deci nu incalca principiul
constitutional al neretroactivitatii legii. Aplicarea acestor trei reglementari
se justifica in temeiul principiului aplicarii legii noi situatiilor juridice
aflate in curs de desfasurare.
In legatura cu celelalte aspecte invocate de autorii sesizarii privind
incalcarea unor dispozitii din actele internationale mentionate, Curtea
constata ca acele dispozitii nu au incidenta in cauza.
In sfarsit, Curtea nu poate retine nici criticile referitoare la ansamblul
Legii privind organizarea si functionarea cooperatiei, intrucat acestea reprezinta
considerente ce nu intra in sfera controlului de constitutionalitate, care,
conform art. 2 alin. (1) si (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, presupune raportarea prevederilor din
legi, tratate internationale, regulamentele Parlamentului si ordonantele
Guvernului la dispozitiile si principiile Constitutiei. Or, in esenta, potrivit
sustinerilor autorilor sesizarii, legea ce face obiectul controlului de
constitutionalitate incalca prin dispozitiile sale traditia si specificul
cooperatiei mestesugaresti, rupe unitatea de conceptie si de organizare a
cooperatiei si contravine intereselor membrilor cooperatori.
De altfel, este de semnalat faptul ca, examinand ansamblul dispozitiilor
Legii privind organizarea si functionarea cooperatiei, sub aspectul criticilor
formulate, Curtea a constatat ca unele dintre prevederile acesteia sunt
discutabile sub aspect tehnico-juridic redactional sau sunt incomplete, precum
si existenta anumitor necorelari intre texte, ceea ce ar putea da nastere la
dificultati in procesul de aplicare a legii. Potrivit competentei sale, astfel
cum este stabilit prin art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, "Curtea
Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire
la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse
controlului." O interventie a Curtii in procesul de control constitutional
ar echivala cu o interventie in activitatea de legiferare, ceea ce ar
contraveni prevederilor art. 61 din Constitutie, potrivit carora Parlamentul
este "unica autoritate legiuitoare a tarii." Asa fiind, Curtea a
statuat in mai multe randuri ca orice demers al sau, dincolo de limitele
sesizarii, ar avea drept consecinta ignorarea prevederilor constitutionale si
ale legii sale organice privind imposibilitatea sesizarii din oficiu.
Avand in vedere considerentele expuse in prezenta decizie, dispozitiile
art. 6 lit. n), art. 36 alin. (4), art. 91 alin. (2) lit. d), art. 98 alin.
(2), art. 106 alin. (4), art. 110 alin. (1), art. 117 alin. (6), art. 119 alin.
(1) si ale art. 121 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (10) din Legea privind
organizarea si functionarea cooperatiei, in special, precum si legea in
ansamblul sau, sub aspectele criticate, dispozitiile art. 146 lit. a) din
Constitutie, precum si prevederile art. 11 alin. (1) lit. A.a) si ale art. 15
si 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. 6 lit. n), art. 36 alin. (4), art. 91 alin.
(2) lit. d), art. 98 alin. (2), art. 106 alin. (4), art. 110 alin. (1), art.
117 alin. (6), art. 119 alin. (1) si art. 121 alin. (1) lit. a) si b) si alin.
(10) din Legea privind organizarea si functionarea cooperatiei, in special,
precum si legea, in ansamblul sau, sub aspectele criticate, sunt
constitutionale.
Definitiva si general obligatorie.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Dezbaterea a avut loc in sedinta din data de 19 ianuarie 2005 si la aceasta
au participat: Ion Predescu, presedinte, Aspazia Cojocaru, Constantin Doldur,
Acsinte Gaspar, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu si Serban Viorel Stanoiu,
judecatori.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu
|