DECIZIE Nr.
1295 din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin. (2) si art. 43 alin. (1) si
(2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 18 ianuarie 2011
Acsinte Gaspar - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskâs Valentin Zoltân -judecător
Tudorel Toader -judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 alin. (2) şi art. 43 alin. (1) şi
(2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, excepţie ridicată de Teodor Pal în Dosarul nr. 6.724/62/2009
al Tribunalului Braşov - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. In acest sens,
arată că prevederile de lege criticate nu retroactivează, aplicându-se doar de
la data intrării în vigoare pentru viitor. De asemenea, consideră că nu este
încălcat principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 7 ianuarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 6.724/62/2009, Tribunalul Braşov - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale.
Excepţia a fost ridicată de Teodor Pal cu prilejul
soluţionării unei acţiuni civile având ca obiect recalcularea pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege
criticate trebuie interpretate în sensul că stagiul complet de cotizare,
utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele ale căror
drepturi la pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977-31 martie 2001 şi
şi-au desfăşurat activitatea în condiţii deosebite ori speciale, este cel
reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977. Această lege nu a prevăzut nicio
deosebire în cadrul grupei I de muncă. Or, a interpreta altfel înseamnă o
încălcare a dispoziţiilor art. 16 şi art. 38 alin. (4) din Constituţie.
Tribunalul Braşov - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
In acest sens, arată că interpretarea dată de autorul excepţiei textelor de
lege criticate provine din interpretarea dată de Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie prin Decizia nr. 40/2008 în soluţionarea recursului în interesul legii
cu privire la dispoziţiile art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 alin. (1) şi
(2) din Legea nr. 19/2000. Aceasta nu atrage însă neconstituţionalitatea
dispoziţiilor legale criticate, ci pune problema modului de interpretare şi
aplicare a deciziei amintite, fapt care este atributul instanţei de judecată de
drept comun. De asemenea, arată că stabilirea diferenţiată a condiţiilor de
pensionare reprezintă opţiunea exclusivă a legiuitorului, iar principiul
egalităţii în drepturi consacrat de art. 16 din Constituţie nu presupune
uniformitate, astfel că situaţii diferite justifică soluţii legislative
diferite, fără a fi considerate ca fiind discriminatorii. In sfârşit, consideră
că dispoziţiile constituţionale referitoare la dreptul la muncă nu sunt
incidente în cauză.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, punctul de vedere al Avocatului Poporului, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 77 alin. (2) şi art. 43 alin. (1) şi (2) din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1
aprilie 2000, dispoziţii potrivit cărora:
- Art. 77 alin. (2): „In situaţia asiguraţilor
prevăzuţi la art. 43 şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin.
(1) se iau în considerare stagiile de cotizare prevăzute la aceste
articole.";
- Art. 43: „(1) Asiguraţii care şi-au desfăşurat
activitatea în locurile de muncă prevăzute la art. 20 lit. a) şi care au
realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 20 de ani în aceste condiţii
beneficiază de pensie pentru limită de vârstă începând cu vârsta de 45 de ani.
(2) Asiguraţii care şi-au desfăşurat activitatea în
locurile de muncă prevăzute la art. 20 lit. c) şi d) şi care au realizat un
stagiu de cotizare de cel puţin 25 de ani beneficiază de pensie pentru limită
de vârstă, cu reducerea vârstelor standard de pensionare cu 15 ani."
Autorul excepţiei susţine că aceste prevederi de lege
sunt contrare următoarelor texte din Constituţie: art. 16 referitor la
egalitatea în drepturi a cetăţenilor şi art. 38 alin. (4) referitor la
remunerarea egală a bărbaţilor şi femeilor. In realitate, Curtea observă că
autorul excepţiei a avut în vedere prevederile art. 41 alin. (4) din
Constituţie, iar nu pe cele ale art. 38.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 reglementează
modul de calcul al punctajului mediu anual, făcându-se trimitere la prevederile
de lege care stabilesc stagiul complet de cotizare general aplicabil. Având în
vedere faptul că desfăşurarea muncii în condiţii speciale impune un regim
juridic diferit, care presupune, între altele, şi reducerea stagiului de
cotizare obligatoriu, aşa cum prevede art. 43 alin. (1) şi (2) din Legea nr.
19/2000, art. 77 alin. (2) din aceeaşi lege stabileşte că punctajul mediu anual
se va stabili în funcţie de stagiul de cotizare prevăzut pentru această
situaţie deosebită. Aceasta este o soluţie firească, în acord cu principiul
egalităţii în drepturi a cetăţenilor, principiu care nu presupune omogenitate,
astfel că situaţii diferite justifică şi chiar impun un tratament juridic
diferenţiat.
In ceea ce priveşte aspectul pus în discuţie de autorul
excepţiei cu privire la incidenţa dispoziţiilor Legii nr. 3/1977 privind
pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială, Curtea observă că
acesta îşi are izvorul în problemele de aplicare a dispoziţiilor de lege
criticate intervenite cu prilejul recalculării pensiilor stabilite anterior
intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000. Aspectele ţinând de aplicarea legii nu
reprezintă însă probleme de constituţionalitate de competenţa instanţei de
contencios constituţional, ci revin competenţei instanţelor de judecată.
In sfârşit, cât priveşte critica raportată la art. 41
alin. (4) din Constituţie, Curtea reţine că dispoziţiile art. 77 alin. (2) şi
art. 43 alin. (1)şi (2) din Legea nr. 19/2000 nu pun în discuţie problema
salarizării, cu atât mai puţin aceea a instituirii unei diferenţe de tratament
între bărbaţi şi femei. Pentru aceste raţiuni, se apreciază că textul
constituţional menţionat nu este incident în cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 alin. (2) şi art. 43 alin. (1) şi
(2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, excepţie ridicată de Teodor Pal în Dosarul nr. 6.724/62/2009
al Tribunalului Braşov - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie
2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea