DECIZIE Nr.
1279 din 12 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. XIII alin. (1) teza intai din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/2001 pentru reglementarea unor
probleme financiare
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 33 din 13 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan - judecator
Tudorel Toader -judecator
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. XIII din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 32/2001 pentru reglementarea unor probleme financiare, exceptie
ridicata de Consiliul Local al Municipiului Râmnicu Vâlcea si primarul
municipiului Râmnicu Vâlcea în Dosarul nr. 1.668/90/2009 al Curtii de Apel
Pitesti - Sectia civila, pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari
sociale, si pentru cauze cu minori si de familie.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Presedintele dispune a se face apelul si în Dosarul nr.
3.022D/2010, având ca obiect o exceptie de neconstitutionalitate identica cu
cea ridicata în Dosarul nr. 1.210D/2010, exceptie ridicata de Consiliul Local
al Municipiului Râmnicu Vâlcea si primarul municipiului Râmnicu Vâlcea în
Dosarul nr. 522/90/2009 al Tribunalului Vâlcea - Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Curtea, având în vedere obiectul exceptiilor de
neconstitutionalitate ridicate în dosarele sus-mentionate, din oficiu, pune în
discutie conexarea Dosarului nr. 3.022D/2010 la Dosarul nr. 1.210D/2010.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
masura conexarii.
Curtea, în temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 3.022D/2010 la Dosarul nr.
1.210D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele Curtii
acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiata.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarelor, constata
urmatoarele:
Prin încheierile din 25 februarie 2010 si 17 martie
2010, pronuntate în dosarele nr. 1.668/90/2009 si nr. 522/90/2009, Curtea de
Apel Pitesti - Sectia civila, pentru cauze privind conflicte de munca si
asigurari sociale, si pentru cauze cu minori si de familie si Tribunalul Vâlcea
- Sectia civila au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. XIII din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 32/2001 pentru reglementarea unor probleme financiare, exceptie
ridicata de Consiliul Local al Municipiului Râmnicu Vâlcea si primarul
municipiului Râmnicu Vâlcea în cauze având ca obiect drepturi banesti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esenta, ca prevederile legale
criticate încalca art. 58, art. 73, art. 114 alin. (4), art. 120 alin. (1) si
art. 121 alin. (2) din Constitutie, întrucât obliga unitatile
administrativ-teritoriale sa suporte din bugetul local cheltuielile cu
salarizarea personalului din învatamântul preuniversitar. Se considera ca, în
acest fel, este pagubit bugetul local al comunei, orasului sau municipiului,
fiind favorizate institutiile publice care ar trebui, de fapt, sa aloce sumele
necesare finantarii cheltuielilor de personal mentionate, respectiv cele care
au calitatea de angajator.
Se mai arata ca ordonanta de urgenta criticata a fost
adoptata în conditiile în care nu exista un „caz exceptional", dar si ca
nu a fost emisa în temeiul unei legi de abilitare.
In fine, se mai sustine ca autonomia locala are drept
fundament economic sfera patrimoniala proprie pe care autoritatile locale o
gestioneaza; ele administreaza si dispun de resursele financiare pe care le
constituie, dar nu pot face acelasi lucru cu bugetul de stat, care este
principala sursa din care se constituie cheltuielile cu personalul din
învatamântul preuniversitar. Bugetul local constituie doar o sursa secundara de
finantare a învatamântului preuniversitar, iar acordurile de finantare se
încheie sub forma unui contract care reflecta acordul de vointa atât al
institutiei de învatamânt, cât si al autoritatii locale. Or, în masura în care
sursa de cheltuieli nu este alimentata din bugetul de stat, bugetul local este
cel care, în mod direct si în lipsa vreunui acord de vointa, urmeaza sa suporte
sumele de bani câstigate în instanta de catre personalul din învatamântul
preuniversitar.
Curtea de Apel Pitesti - Sectia civila, pentru cauze
privind conflicte de munca si asigurari sociale, si pentru cauze cu minori si
de familie considera ca exceptia de
neconstitutionalitate formulata este întemeiata.
Tribunalul Vâlcea - Sectia civila considera ca exceptia de neconstitutionalitate formulata este
neîntemeiata.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului, în
Dosarul nr. 1.210D/2010, apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului, în Dosarul
nr. 3.022D/2010, nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie dispozitiile art. XIII din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 32/2001 pentru reglementarea unor probleme financiare,
publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 5 martie
2001. In realitate, din motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, reiese ca
autorii acesteia critica numai art. XIII alin. (1) teza întâi din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 32/2001, text asupra caruia Curtea urmeaza sa se
pronunte si care are urmatorul cuprins:
„(1) Incepând cu anul 2001 finantarea institutiilor
de învatamânt preuniversitar de stat se asigura din bugetele locale ale
unitatilor administrativ-teritoriale pe a caror raza acestea îsi desfasoara
activitatea [...]".
Autorii exceptiei considera ca dispozitiile legale
criticate încalca prevederile constitutionale ale art. 61 (si nu art. 58, cum
gresit indica autorii exceptiei) privind rolul si structura Parlamentului, art.
73 privind categoriile de legi, art. 115 alin. (4) [si nu art. 114 alin. (4)
cum gresit indica autorii exceptiei] privind delegarea legislativa, art. 120
alin. (1) privind principiile de baza ale administratiei publice locale si art.
121 alin. (2) privind autoritatile comunale si orasenesti.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate formulata,
Curtea constata ca, prin Decizia nr. 1.195 din 30 septembrie 2010, nepublicata
înca, s-a pronuntat în raport cu critici identice de neconstitutionalitate. Cu
acel prilej, Curtea a retinut, referitor la critica de neconstitutionalitate
extrinseca, ca aceasta nu se sustine, „întrucât masura adoptata nu a fost una
de oportunitate, ci a avut un caracter stringent în conditiile în care la
momentul emiterii ordonantei de urgenta existau reale dificultati în asigurarea
fondurilor necesare învatamântului preuniversitar. Or, ordonanta de urgenta criticata
a fost emisa pentru înlaturarea acestor dificultati, dar si pentru punerea în
aplicare a prevederilor art. 120 din Constitutie cu referire directa la
autonomia locala si descentralizare. Or, o ordonanta de urgenta care transpune
la nivel infraconstitutional prevederile Constitutiei nu poate fi considerata
ca fiind neconstitutionala".
Cu privire la criticile de constitutionalitate
intrinseca, Curtea a stabilit, prin aceeasi decizie, ca „ordonanta de urgenta
criticata transpune la nivelul legii prevederile art. 120 din Constitutie.
Critica autorului exceptiei de neconstitutionalitate priveste mai degraba
împrejurari de fapt, si anume ca bugetele locale nu sunt alimentate în mod
constant de la bugetul de stat pentru a putea suporta sarcinile financiare ce
le-au fost impuse prin ordonanta de urgenta adoptata. Or, o atare chestiune
tine mai degraba de lipsa de coordonare între autoritatile de la nivel local si
cele de la nivel central, ceea ce, în mod automat, nu poate atrage
neconstitutionalitatea textului legal criticat. Desigur, o atare lipsa de
coordonare nu trebuie sa afecteze plata drepturilor banesti în domeniul
învatamântului preuniversitar, indiferent daca acestea sunt obtinute în urma
pronuntarii unor hotarâri judecatoresti, astfel încât atât autoritatile
centrale care administreaza si dispun de bugetul de stat, cât si autoritatile
locale care administreaza si dispun de bugetele locale trebuie sa îsi
îndeplineasca obligatiile legale cu buna-credinta, în sensul art. 57 din
Constitutie.
In sine, art. XIII din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 32/2001 nu face altceva decât sa apropie institutiile de
învatamânt preuniversitar de comunitatea locala, creând, chiar daca este vorba
în acest dosar numai de latura financiara a acestei relatii, o colaborare între
acestea, ceea ce, în niciun caz, nu poate fi contrara prevederilor
constitutionale invocate".
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiata exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. XIII alin. (1) teza întâi din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 32/2001 pentru reglementarea unor probleme
financiare, exceptie ridicata de Consiliul Local al Municipiului Râmnicu Vâlcea
si primarul municipiului Râmnicu Vâlcea în dosarele nr. 1.668/90/2009 si nr.
522/90/2009 ale Curtii de Apel Pitesti - Sectia civila, pentru cauze privind
conflicte de munca si asigurari sociale, si pentru cauze cu minori si de
familie si Tribunalului Vâlcea - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 12 octombrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly