DECIZIE Nr.
1272 din 25 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 214 1, art. 214 2, art. 214 3 din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 871 din 23 decembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2141, art. 2142, art. 2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie invocată de
Societatea Comercială „SDS Company" - S.R.L. în Dosarul nr. 3.271/102/2007
al Tribunalului Mureş - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă,
arătând că textele de lege criticate au fost abrogate expres ulterior sesizării
Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 17 aprilie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.271/102/2007, Tribunalul Mureş - Secţia contencios administrativ
şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 2141, art. 2142, art. 2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „SDS Company" - S.R.L.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că normele criticate încalcă principiul
nediscriminării cetăţenilor, întrucât, din analiza modului de aplicare a taxei
reglementate de acestea, rezultă că taxa este percepută numai pentru
autoturismele înmatriculate în Comunitatea Europeană şi reînmatriculate în
România, în timp ce pentru autoturismele deja înmatriculate în România, la o
nouă înmatriculare, taxa nu mai este percepută. Se mai arată că taxa de primă
înmatriculare a autovehiculelor pe care o instituie prevederile criticate contravine
normelor comunitare în materie (art. 90 din Tratatul CE), ceea ce este în
contradicţie cu dispoziţiile constituţionale ale art. 148 alin. (2).
Tribunalul Mureş - Secţia contencios administrativ
şi fiscal consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este întemeiată, deoarece dispoziţile legale
criticate încalcă prevederile
art. 25, art. 28 şi art. 90 din Tratatul CE, precum şi prevederile art. 16 din
Constituţie.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate
de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu
au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003. Aceste
dispoziţii, care formau capitolul II1 „Taxe speciale pentru autoturisme şi autovehicule", au fost
introduse prin Legea nr. 343/2006, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 662 din 1 august 2006.
Dispoziţiile constituţionale invocate în motivarea
excepţiei sunt cele cuprinse în art. 16 privind egalitatea în drepturi şi în
art. 148 alin. (2) privind integrarea în Uniunea Europeană.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată următoarele:
Ulterior sesizării Curţii Constituţionale prin
Incheierea din 17 aprilie 2008 a Tribunalului Mureş - Secţia contencios
administrativ şi fiscal, dispoziţiile art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal au fost abrogate în mod expres prin art. 14 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 327 din 25 aprilie
2008, ordonanţă ce a intrat în vigoare la 1 iulie 2008.
Aşa fiind şi având în vedere dispoziţiile art. 29 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora Curtea se pronunţă numai asupra unor
dispoziţii din legi sau ordonanţe „în vigoare", excepţia de
neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă, potrivit art. 29 alin. (6) din
aceeaşi lege.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1- 3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2141, art. 2142, art. 2143 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, excepţie invocată de Societatea
Comercială „SDS Company" - S.R.L. în Dosarul nr. 3.271/102/2007 al
Tribunalului Mureş - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 noiembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta