DECIZIE Nr. 127 din 26 aprilie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si ale art. 15 lit. f^1) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 324 din 15 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si ale art. 15
lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
modificata, exceptie ridicata de Fundatia - Editura - Revista "Romania
Mare" - S.R.L. din Bucuresti si Corneliu Vadim Tudor in Dosarul nr.
4.611/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal se prezinta avocat Florica Nitu pentru Sorin Rosca
Stanescu, lipsind autorii exceptiei. Procedura de citare este legal
indeplinita.
Avocatul prezent solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
fiind neintemeiata, sustinand ca dispozitiile de lege criticate nu incalca
prevederile constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind nefondata, invocand in acest sens jurisprudenta
Curtii Constitutionale, referitoare la prevederile legale criticate.
CURTEA,
avand in vederea actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
4.611/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I
pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si ale art. 15 lit. f^1) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile ulterioare,
exceptie ridicata de Fundatia - Editura - Revista "Romania Mare" -
S.R.L. din Bucuresti si Corneliu Vadim Tudor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si ale art. 15
lit. f^1) din Legea nr. 146/1997, modificata, contravin prevederilor art. 16
alin. (1) si ale art. 54 din Constitutie, deoarece se "creeaza o categorie
de persoane privilegiate care pot sa introduca actiuni fara satisfacerea taxei
de timbru si o alta categorie care este supusa cu usurinta abuzurilor
procesuale ale reclamantilor".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia ridicata este intemeiata, deoarece "aplicarea
textului de lege criticat creeaza fara nici o justificare legala o categorie de
persoane privilegiate in ce priveste introducerea unor astfel de actiuni avand
ca obiect acordarea de despagubiri pentru daune morale aduse onoarei,
demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice, creand astfel posibilitatea
atat a unor abuzuri de drept, cat si a exercitarii drepturilor procesuale cu
rea-credinta".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca dispozitiile art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997, modificata, nu contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art. 54. De asemenea, se apreciaza
ca in mod gresit a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, deoarece acestea
nu au legatura cu obiectul cauzei.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 2, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizata.
Prin Incheierea din 26 septembrie 2000 a Tribunalului Bucuresti - Sectia a
III-a civila Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1998 si ale art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, modificata. Prevederile art. 15 lit. f^1) din Legea nr.
146/1997 au fost introduse prin pct. 4 al art. I din Ordonanta Guvernului nr.
11/1998 si modificate prin Legea nr. 112/1998 privind aprobarea acestei
ordonante (lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212
din 9 iunie 1998). Aceste prevederi au urmatoarea redactare: "Sunt scutite
de taxe judiciare de timbru: actiunile si cererile, inclusiv cele pentru
exercitarea cailor de atac, referitoare la: [...]
f^1) stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse
onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice;"
Totodata, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele
masuri privind solutionarea cererilor referitoare la acordarea de despagubiri
pentru daunele morale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 227 din 23 mai 2000, s-au adus modificari lit. f^1) a art. 15 din Legea nr.
146/1997, care are in prezent urmatorul cuprins: "stabilirea si acordarea
de despagubiri persoanei fizice pentru daunele morale aduse onoarei,
demnitatii, reputatiei, vietii intime, familiale sau private, ori dreptului la
imagine;"
Autorii exceptiei sustin ca textele de lege criticate contravin
dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), conform carora
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari", precum si ale art. 54, potrivit carora
"Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si exercite
drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara sa incalce
drepturile si libertatile celorlalti".
Analizand cererea prin care a fost ridicata exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorii acesteia au inteles sa invoce
numai neconstitutionalitatea art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997,
modificata, iar nu si pe cea a art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1998, intrucat acest text legal priveste art. 15 lit. r) din Legea nr.
146/1997, dispozitii de care nu depinde solutionarea pricinii. Asa fiind, avand
in vedere dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
potrivit carora Curtea decide numai asupra constitutionalitatii unor dispozitii
legale in vigoare de care depinde solutionarea cauzei, urmeaza ca, in temeiul
alin. (6) al aceluiasi articol, sa se respinga, ca fiind inadmisibila, exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1998.
Curtea retine ca fiind determinante in solutionarea cauzei doar prevederile
art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997, modificata.
Examinand sub acest aspect exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca dispozitiile art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997, modificata,
au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr.
175 din 26 septembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 702 din 28 decembrie 2000, Curtea a retinut ca "instituirea unor
exceptii (scutiri de plata taxei) de la regula generala a platii taxelor
judiciare de timbru nu constituie o discriminare. Potrivit art. 138 alin. (1)
din Constitutie <<Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului
de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin
lege>>, fiind, asadar, la latitudinea legiuitorului sa stabileasca
scutiri de taxe sau impozite, avand in vedere situatii diferite, fara ca prin
aceasta sa se aduca atingere principiului egalitatii in drepturi. Plata unor
taxe sau impozite nu reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a
cetatenilor, prevazuta de art. 53 alin. (1) din Legea fundamentala, conform
carora <<Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin
taxe, la cheltuielile publice>>. Asa fiind, nu se poate considera ca prin
textul de lege criticat ar fi fost incalcate prevederile art. 16 alin. (1) din
Legea fundamentala".
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine modificarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate anterior isi mentin
valabilitatea si in cauza de fata.
Referitor la sustinerile autorilor exceptiei, in sensul ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 54, Curtea
constata ca aceste critici sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, exceptie ridicata de Fundatia - Editura - Revista "Romania
Mare" - S.R.L. din Bucuresti si Corneliu Vadim Tudor in Dosarul nr.
4.611/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata,
exceptie ridicata de aceiasi autori in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu