DECIZIE Nr.
126 din 15 februarie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 180 din 15 martie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată
de Eugenia Ceacâru în Dosarul nr. 3.013/C/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia
civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca inadmisibilă, considerând
că în speţă se ridică probleme de aplicare a legii care revin competenţei
instanţei judecătoreşti, iar nu instanţei de contencios constituţional.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 7 decembrie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 3.013/C/2006, Tribunalul Timiş - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea
pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat. Excepţia a fost ridicată de Eugenia Ceacâru cu prilejul
soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei
de recalculare a pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale criticate sunt
neconstituţionale, întrucât încalcă prevederile constituţionale referitoare la
dreptul la pensie, la reglementarea prin lege organică a protecţiei sociale, la
iniţiativa legislativă, precum şi la emiterea ordonanţelor de către Guvern. In
acest sens, arată că, potrivit art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, a
beneficiat de anumite drepturi precum calcularea punctajului mediu în raport cu
salariile brute şi cu sporurile cu caracter permanent, iar Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 4/2005 „a anulat drepturile constituite de legea organică,
ducând la recalcularea greşită a pensiei".
Tribunalul Timiş - Secţia civilă apreciază că excepţia ridicată nu este întemeiată, deoarece
dispoziţiile legale criticate nu contravin nici uneia dintre prevederile
constituţionale invocate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional. In acest sens, arată că,
potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, modul de calcul al
pensiilor reprezintă opţiunea legiuitorului. De asemenea, arată că dispoziţiile
legale criticate nu afectează regimul instituţiilor fundamentale ale statului,
drepturile şi libertăţile prevăzute de Legea fundamentală. In ceea ce priveşte
dispoziţiile art. 73 alin. (3) lit. p), art. 74 şi art. 108 alin. (3) din Constituţie, consideră că acestea nu
sunt incidente în speţă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 4
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea
pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 78/2005, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005.
Textul de lege criticat are următoarea redactare:
- Art. 4 alin. (1): „Determinarea punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecărei pensii
se face pe baza datelor, elementelor şi informaţiilor din documentaţiile de
pensie aflate în păstrarea caselor teritoriale de pensii, cu respectarea
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea
operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul
public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit
legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale
criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 47 alin. (2) privind
dreptul la pensie, ale art. 73 alin. (3) lit. p) referitor la reglementarea
prin lege organică a regimului general privind raporturile de muncă, sindicatele, patronatele şi protecţia
socială, ale art. 74 privind iniţiativă legislativă, ale art. 108 alin. (3) şi ale
art. 115 alin. (6) referitoare la condiţiile în care Guvernul poate emite
ordonanţe.
Examinând excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că, potrivit prevederilor art. 47 alin.
(2) din Constituţie, condiţiile de exercitare a dreptului la pensie, a
celorlalte drepturi de asigurări sociale şi a altor forme de asistenţă socială
sunt stabilite de lege. Astfel, legiuitorul este în drept să stabilească şi să
modifice, ori de câte ori apare această necesitate, condiţiile şi criteriile de
acordare a pensiilor, modul de calcul şi cuantumul acestora.
Astfel, susţinerea autorului excepţiei potrivit căreia
schimbarea condiţiilor de acordare a pensiei ar încălca dreptul la pensie apare
ca fiind neîntemeiată, mai ales în condiţiile în care art. 6 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 stabileşte că, în cazurile în care
din recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti acesta, iar
dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia
anterior stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo atingere
drepturilor legal câştigate anterior.
In ceea ce priveşte critica de
neconstituţionalitate raportată la dispoziţiile art. 73 alin. (3) lit. p) şi
ale art. 115 alin. (6) din Constituţie, Curtea reţine că Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 reglementează procedura recalculării pensiilor, iar nu
regimul general al protecţiei sociale. Acest domeniu nu este rezervat pentru
reglementare prin lege organică, Guvernul putând să îl reglementeze prin
ordonanţă, iar pentru emiterea ordonanţelor de urgenţă nu este necesară o lege
specială de abilitare.
Referitor la dispoziţiile
constituţionale ce reglementează iniţiativa legislativă, Curtea reţine că
acestea nu au incidenţă în cauză.
In sfârşit, analizând celelalte critici pe care autorul
excepţiei le formulează în susţinerea acesteia, Curtea constată că acestea
reprezintă aspecte de aplicare a legii ce revin competenţei instanţei de
judecată, iar nu celei de contencios constituţional.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Eugenia Ceacâru în Dosarul
nr. 3.013/C/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 15 februarie 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea