DECIZIE Nr.
1255 din 7 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor anexelor nr. 1 si 3 la Ordonanta
Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor
salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pâna la intrarea în
vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale
functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda
functionarilor publici în anul 2007
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 759 din 15 noiembrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecătora
Tudorel Toader -judecător
Benke Karoly - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor anexelor nr. 1-6 la Ordonanţa Guvernului
nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a
altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii
privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor
publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici
în anul 2007, excepţie ridicată din oficiu de Curtea de Apel Constanţa - Secţia
comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal în Dosarul
acesteia nr. 2.725/122/2007.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 25 februarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 2.725/122/2007, Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercială,
maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor anexelor
nr. 1-6 la Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare
a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la
intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte
drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se
acordă funcţionarilor publici în anul 2007, excepţie
ridicată din oficiu într-o cauză având ca obiect
acordarea unor drepturi salariale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale,
întrucât realizează, la nivelul salarizării unor categorii de funcţionari
publici, o diferenţiere pe criteriul categoriei socioprofesionale, fără nicio
justificare obiectivă şi rezonabilă.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, dispoziţiile legale
criticate nemaifiind în vigoare.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie dispoziţiile anexelor nr. 1-6 la Ordonanţa
Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor
salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în
vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale
funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă
funcţionarilor publici în anul 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 66 din
29 ianuarie 2007. In realitate, astfel cum rezultă din considerentele
încheierii de sesizare, critica de neconstituţionalitate vizează numai anexele
nr. 1 şi 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007, astfel încât, potrivit
jurisprudenţei sale, Curtea urmează să se pronunţe numai cu privire la
constituţionalitatea acestora.
Cele două anexe vizează salarizarea personalului din
Aparatul Administraţiei Prezidenţiale, Parlamentului, Guvernului, Inaltei Curţi
de Casaţie şi Justiţie, Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, Consiliului Legislativ, Consiliului Concurenţei, Curţii de Conturi,
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii şi Consiliului
Naţional al Audiovizualului, respectiv salarizarea personalului din aparatul
propriu al prefecturilor, al instituţiilor subordonate autorităţilor sau
instituţiilor publice centrale, al serviciilor publice deconcentrate ale
ministerelor sau altor organe ale administraţiei publice centrale de
specialitate din unităţile administrativ-teritoriale,
al inspectoratelor teritoriale de muncă, al caselor de asigurări de sănătate
judeţene şi a municipiului Bucureşti, al Casei de Asigurări de Sănătate a
Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti,
al Casei de Asigurări de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, al caselor judeţene de pensii şi a municipiului
Bucureşti, al agenţiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncă şi a
municipiului Bucureşti, precum şi din aparatul propriu al consiliilor judeţene.
Se susţine că dispoziţiile legale criticate încalcă
prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în
drepturi şi art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor
libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că, începând cu data de 1 ianuarie 2010, a intrat în vigoare
Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din
fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009. Potrivit prevederilor art. 48 alin.
(1) pct. 13 din această lege, dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 6/2007 urmează să îşi înceteze efectele la data intrării în
vigoare a Legii-cadru nr. 330/2009.
In acest condiţii, excepţia de neconstituţionalitate
ridicată nu mai priveşte un text în vigoare, astfel încât, în temeiul art. 29
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, urmează să fie respinsă ca inadmisibilă - ad similis, a se vedea Decizia Curţii
Constituţionale nr. 122 din 9 februarie 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 154 din 10 martie 2010.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor anexelor nr. 1 şi 3 la
Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor
salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în
vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale
funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă
funcţionarilor publici în anul 2007, excepţie ridicată din oficiu de Curtea de
Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios
administrativ şi fiscal în Dosarul acesteia nr. 2.725/122/2007.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 octombrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly