DECIZIE Nr.
1254 din 7 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 732 din 3 noiembrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea
Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, excepţie ridicată de Victor Ruse în Dosarul nr. 444/113/2009
al Curţii de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 21 ianuarie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 444/113/2009, Curtea de
Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Victor Ruse într-o cauză având ca obiect
soluţionarea recursului formulat împotriva sentinţei prin care a fost respinsă
contestaţia sa împotriva deciziei de pensionare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că dispoziţiile legale criticate, abrogând, în mod expres,
prevederile Legii nr. 218/2008, afectează dreptul la pensie, ceea ce încalcă
art. 47 alin. (2) şi art. 115 alin. (6) din Constituţie. Totodată, acordarea
persoanelor îndreptăţite a drepturilor legal recunoscute la date diferite
încalcă art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Curtea de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncă şi
asigurări sociale apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 pentru
modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 826 din 9
decembrie 2008, având următorul cuprins:
„Art. IV. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se
abrogă art. I din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008, şi
art. II din
Legea nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738
din 31 octombrie 2008."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în drepturi, art. 47 alin. (2) cu referire la dreptul la pensie şi
art. 115 alin. (6) privind delegarea legislativă.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că, potrivit expunerii de motive a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 209/2008, aceasta a fost adoptată, în principal, pentru a
asigura o unitate de reglementare în ceea ce priveşte situaţia persoanelor care
au desfăşurat activităţi încadrate în grupele I şi II de muncă
înainte de data de 1 aprilie 2001. Astfel, situaţia acestor persoane a fost
reglementată atât prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cât şi prin Legea nr.
218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, ceea ce echivalează cu
existenţa paralelă a două acte normative care au conţinuturi diferite cu
privire la aceeaşi problematică.
Emiterea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
209/2008 nu poate fi catalogată ca afectând dreptul fundamental la pensie,
întrucât, faţă de Legea nr. 218/2008, care recunoştea drepturi suplimentare
faţă de cuantumul pensiei aflate în plată, nu aduce reglementări de drept
substanţial noi, deci nici nu afectează într-un sens negativ dreptul
constituţional la pensie. Mai mult, conţinutul normativ al ordonanţei de
urgenţă, preluând reglementarea de principiu a Legii nr. 218/2008, este unul
favorabil pensionarilor, în sensul că reglementează unele drepturi de pensie
suplimentare faţă de forma iniţială a Legii nr. 19/2000.
Prin urmare, singura noutate pe care o aduce art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 faţă de Legea
nr. 218/2008, prin abrogările operate, este eliminarea obligaţiei recalculării
pensiilor de către Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale
începând cu 1 ianuarie 2009. Abrogându-se textul art.
II din Legea nr. 218/2008, recalcularea pensiilor potrivit art. 1651 din Legea nr. 19/2000, cu modificările operate prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 209/2008, se va face, potrivit art. II alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 209/2008, începând cu luna ianuarie 2010, termen prorogat
ulterior prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009, până în luna
ianuarie 2011.
In aceste condiţii nu se poate susţine că textul legal
criticat ar fi afectat în mod negativ dreptul substanţial la pensie, doar
termenul pentru recalcularea acesteia fiind amânat pentru luna ianuarie 2011,
astfel încât Curtea constată că nu au fost încălcate prevederile art. 115 alin.
(6) coroborate cu art. 47 alin. (2) din Constituţie.
In fine, Curtea constată, în
privinţa criticii referitoare la acordarea persoanelor îndreptăţite a
drepturilor legal recunoscute la date diferite, că nu mai subzistă, întrucât
această soluţie legislativă cuprinsă iniţial de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 100/2008 nu a fost preluată nici prin Legea nr. 218/2008 şi nici
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 pentru
modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Victor Ruse în Dosarul nr.
444/113/2009 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 octombrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly