DECIZIE Nr. 125 din 16 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin.
(1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 377 din 29 aprilie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Solomon Cotoi in Dosarul nr.
1.604/C/2003 al Tribunalului Neamt - Sectia civila.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, Solomon Cotoi, personal,
lipsa fiind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, Solomon Cotoi solicita admiterea
exceptiei astfel cum a fost formulata in fata instantei de judecata, aratand ca
dispozitiile legale criticate instituie discriminari pe motive de sex intre
pensionari, ceea ce contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, apreciind ca dispozitiile legale criticate nu
instituie discriminari intre femei si barbati la calcularea pensiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
1.604/C/2003, Tribunalul Neamt - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin. (1) din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Solomon Cotoi intr-o cauza civila avand ca obiect contestatia
formulata de acesta impotriva deciziei de pensionare emisa de Casa Judeteana de
Pensii Neamt.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 incalca prevederile
art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat, prin reglementarea modului de
determinare a punctajului mediu anual instituie discriminari pe motiv de sex.
Astfel, stagiul minim si complet de cotizare in cazul femeilor fiind cu 5 ani
mai redus ca in cazul barbatilor, din impartirea totalului de puncte la
stagiile minime si complete, pentru femei rezulta un punctaj mediu anual mai
mare si, in consecinta, in cazul unui stagiu efectiv de cotizare egal, femeile
beneficiaza de pensie mai mare ca barbatii.
Tribunalul Neamt - Sectia civila apreciaza ca dispozitiile legale criticate
genereaza "o modalitate discriminatorie de calcul a punctajului mediu
anual, ca element de baza in stabilirea cuantumului pensiei, pe baza de sex,
care contravine principiului instituit prin art. 16 din Constitutia
Romaniei."
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece principiul egalitatii
prevazut de art. 16 din Constitutie nu presupune uniformitate, ci faptul ca la
situatii diferite trebuie aplicat un tratament juridic diferentiat. Astfel,
"art. 41 alin. (2) din Legea fundamentala statueaza faptul ca salariatii
au dreptul la masuri de protectie sociala, printre care se numara si cea
referitoare la regimul de munca al femeilor, masura transpusa in art. 77 din
Legea nr. 19/2000 in ceea ce priveste numarul de ani corespunzator stagiului
complet de cotizare". Avand in vedere situatia deosebita in care se
gaseste femeia, tratamentul juridic diferentiat aplicabil potrivit Legii nr.
19/2000 este pe deplin justificat, iar determinarea punctajului mediu anual
realizat din impartirea numarului de puncte rezultat din insumarea punctajelor
anuale realizate de asigurat in perioada de cotizare la numarul de ani
corespunzator stagiului complet de cotizare nu contravine prevederilor art. 16
din Constitutie.
Avocatul Poporului considera ca exceptia ridicata este neintemeiata, iar
dispozitiile art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 nu genereaza discriminari,
intrucat aceste prevederi cu caracter tehnic se aplica in toate situatiile si
pentru toate categoriile de asigurati din sistemul public de pensii, indiferent
daca sunt barbati sau femei. "Diferentele dintre pensiile femeilor si cele
ale barbatilor rezulta din faptul ca aceste prevederi legale cu caracter tehnic
se aplica unor categorii diferite de persoane, dar care indeplinesc conditiile
de pensionare, ceea ce nu contravine principiului egalitatii cetatenilor in
fata legii". Diferentierea varstelor standard de pensionare si a stagiilor
minime si complete de cotizare nu este neconstitutionala, intrucat, conform
art. 41 alin. (2) din Constitutie, legiuitorul poate institui masuri de
protectie sociala referitoare, printre altele, la regimul de munca al femeilor.
Ca urmare, stabilirea unor stagii de cotizare diferite intre femei si barbati,
respectiv 25 de ani pentru femei si 30 de ani pentru barbati, reprezinta vointa
exclusiva a legiuitorului.
Presedintele Senatului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia republicata, precum si celor ale
art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000), modificate prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 49/2001 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 161 din 30 martie 2001), aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 338/2002 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din
25 iunie 2002), dispozitii care, in prezent, au urmatorul cuprins: "Punctajul
mediu anual realizat de asigurat in perioada de cotizare se determina prin
impartirea numarului de puncte rezultat din insumarea punctajelor anuale
realizate de asigurat in perioada de cotizare la numarul de ani corespunzator
stagiului complet de cotizare, prevazut in anexa nr. 3".
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia
apreciaza ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin.
(1) din Constitutia Romaniei revizuita si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederi care au urmatorul continut:
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca
dispozitiile art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile
ulterioare, reglementeaza modul de calcul al punctajului mediu anual realizat
de catre asigurat in vederea stabilirii pensiei. Punctajul mediu anual,
rezultat din modul de calcul prevazut de textul de lege criticat, este diferit
la femei si la barbati datorita varstei standard de pensionare si stagiului
minim si complet de cotizare diferite. Astfel, potrivit dispozitiilor art. 41
alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile ulterioare, varsta
standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei si 65 de ani pentru
barbati, stagiul minim de cotizare atat pentru femei cat si pentru barbati este
de 15 ani, iar stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei si de
35 de ani pentru barbati.
Curtea constata ca stabilirea diferentiata a acestor conditii de pensionare
reprezinta optiunea exclusiva a legiuitorului, determinata de conditia obiectiv
diferita a femeii in raport cu cea a barbatului. Potrivit art. 41 alin. (2) din
Legea fundamentala, prin lege pot fi stabilite masuri de protectie sociala
referitoare la regimul de munca al femeilor. Astfel, stabilirea unor stagii de
cotizare diferite pentru barbati si femei nu sunt generate de presupuse
discriminari intre cetateni pe criterii de sex, ci se datoreaza aplicarii
masurilor de protectie sociala pe care statul le ia in legatura cu femeile.
Dupa cum a statuat Curtea Constitutionala in numeroase cazuri, de exemplu
prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, principiul egalitatii
in drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, nu presupune
uniformitate si se aplica la situatii egale, iar in cazul situatiilor diferite
in care se afla anumite categorii de cetateni se justifica solutii legislative
diferite, fara a fi considerate ca fiind discriminatorii.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutia republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin.
(1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Solomon Cotoi in Dosarul nr. 1.604/C/2003 al Tribunalului Neamt -
Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean