DECIZIE Nr.
1235 din 5 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 755 din 12 noiembrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia
Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, excepţie ridicată de Alexandru Buculescu în Dosarul nr.
25.993/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilă.
Dezbaterile au avut loc în
şedinţa publică din 28 septembrie 2010, în prezenţa reprezentantului
Ministerului Public, şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi dată,
când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea, în conformitate cu
dispoziţiile art. 57 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, a amânat pronunţarea pentru data de 5 octombrie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 1 februarie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 25.993/3/2009, Tribunalul Bucureşti
- Secţia a V-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, excepţie ridicată de Alexandru Buculescu într-o cauză
având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în răspundere contractuală.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că determinarea taxei judiciare de timbru ca procent fix
aplicat la obiectul litigiului încalcă art. 148 alin. (2) şi (4) din
Constituţie coroborat cu art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, întrucât se ajunge la
stabilirea unui cuantum exorbitant al acesteia, ceea ce afectează dreptul de
acces la un tribunal în substanţa sa.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este
neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima
punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, notele scrise depuse, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie dispoziţiile Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997. In realitate,
critica de neconstituţionalitate vizează numai prevederile art. 2 alin. (1) din
Legea nr. 146/1997, cu modificările şi completările ulterioare, asupra cărora
Curtea urmează să se pronunţe prin prezenta decizie. Textul criticat are
următorul cuprins:
„(1) Acţiunile şi cererile evaluabile în bani,
introduse la instanţele judecătoreşti, se taxează astfel:
a) până la valoarea de 50 lei - 6 lei;
b) între 51 lei si 500 lei - 6 lei + 10% pentru ce depăşeşte 50
lei;
c) între 501 lei si 5.000 lei - 51 lei + 8% pentru ce depăşeşte 500
lei;
d) între 5.001 lei şi 25.000 lei - 411 lei + 6%
pentru ce depăşeşte 5.000 lei;
e) între 25.001 lei
şi 50.000 lei - 1.611 lei + 4% pentru ce depăşeşte 25.000 lei;
f) între 50.001 lei şi 250.000 lei - 2.611 lei + 2%
pentru ce depăşeşte 50.000 lei;
g) peste 250.000 lei - 6.611
lei + 1% pentru ce depăşeşte 250.000 lei."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 148 privind integrarea
în Uniunea Europeană şi ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi
dispoziţiile legale criticate, prin raportare la prevederile constituţionale
invocate, Curtea constată că acestea au mai format obiect al controlului de
constituţionalitate.
Astfel, spre exemplu, prin
Decizia nr. 258 din 24 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 174
din 19 martie 2009, sau Decizia nr. 411 din 13 aprilie 2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 406 din 18 iunie 2010, Curtea a reţinut că „nicio dispoziţie constituţională
nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justiţie, fiind justificat ca
persoanele care se adresează autorităţilor judecătoreşti să contribuie la
acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justiţie. Plata
taxelor judiciare de timbru fiind o condiţie legală pentru începerea proceselor
civile, obligaţia la plata anticipată a acestor taxe (în unele cazuri până la
un termen ulterior, stabilit de instanţa judecătorească) este justificată, ca
şi sancţiunea anulării acţiunii sau cererii, în caz de neplată a acestora. De
asemenea, la finalul procesului judiciar sarcina suportării cheltuielilor
judiciare, inclusiv a celor constând în plata taxelor de timbru, revine
persoanei care a căzut în pretenţii sau care, în cauzele nelitigioase, a
beneficiat de prestaţiile efectuate, în condiţiile legii, de organele de justiţie".
Atât considerentele, cât şi soluţia deciziilor
menţionate sunt valabile şi în cauza de faţă, întrucât nu au intervenit
elemente noi, de natură a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.
In fine, Curtea constată că art. 148 din Constituţie,
invocat de autorul excepţiei în susţinerea acesteia, nu are incidenţă în cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Alexandru Buculescu în
Dosarul nr. 25.993/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 octombrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly