Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1230 din 5 octombrie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 6, art. 7, art. 10 si art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007 privind masurile pentru combaterea întârzierii executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 835 din 14 decembrie 2010



Augustin Zegrean                             - presedinte

Aspazia Cojocaru                             -judecator

Acsinte Gaspar                                -judecator

Petre Lazaroiu                                  -judecator

Mircea Stefan Minea                        -judecator

Iulia Antoanella Motoc                      -judecator

Ion Predescu                                    -judecator

Puskas Valentin Zoltan                      -judecator

Tudorel Toader                                 -judecator

Daniela Ramona Maritiu                    - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Catalina Gliga.

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 6, art. 7, art. 10 si art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007 privind masurile pentru combaterea întârzierii executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale, exceptie ridicata de Societatea Comerciala „Trust President" - S.R.L. din Brasov în Dosarul nr. 27.801/197/2009 al Judecatoriei Brasov si de Societatea Comerciala    „Donna    M"    -    S.R.L.    din    Bucuresti    în Dosarul nr. 2.452/302/2010 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti - Sectia a II-a civila.

La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinita.

Curtea, având în vedere obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate în dosarele nr. 1.115D/2010 si nr. 928D/2010, pune în discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.

Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt îndeplinite conditiile legale pentru conexare.

Curtea, în temeiul prevederilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 1.115D/2010 la Dosarul nr. 928D/2010, care a fost primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecata, presedintele acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiata.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:

Prin Incheierea din 2 aprilie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 27.801/197/2009, Judecatoria Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007 privind masurile pentru combaterea întârzierii executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale, exceptie ridicata de Societatea Comerciala „Trust President" - S.R.L. din Brasov.

Prin Incheierea din 21 aprilie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 2.452/302/2010, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti - Sectia a II-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, art. 7 si art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007 privind masurile pentru combaterea întârzierii executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale, exceptie ridicata de Societatea Comerciala „Donna M" - S.R.L. din Bucuresti.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia arata ca dispozitiile criticate contravin prevederilor art. 21 alin. (3) si art. 24 alin. (1) din Constitutie, deoarece dau posibilitatea instantei învestite cu solutionarea ordonantei de plata sa solutioneze cauza doar pe baza sustinerilor creditoarei, fara ca debitoarea sa poata administra probe în aparare si fara a fi îndeplinita obligatia de aflare a adevarului. Cererea creditorului se solutioneaza numai pe baza actelor aflate la dosarul cauzei, fiind înlaturata posibilitatea debitorului de a-si apara în mod real interesele.

Judecatoria Brasov arata ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata. Si în cazul procedurii somatiei de plata dreptul la aparare este garantat, astfel încât decizia instantei se fondeaza în egala masura pe probele administrate de reclamantul creditor, cât si pe cele administrate de catre pârât. Caracterul urgent al procedurii reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007 are menirea de a asigura valorificarea rapida în instanta a creantelor certe, lichide si exigibile detinute în materie comerciala, dar fara a aduce atingere drepturilor procesuale ale partilor.

Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti - Sectia a II-a civila arata ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata.

In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

In ceea ce priveste sesizarea Curtii Constitutionale în Dosarul nr. 27.801/197/2009 al Judecatoriei Brasov, desi în încheierea de sesizare instanta de judecata face referire doar la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007, din motivarea exceptiei de neconstitutionalitate reiese ca autorul acesteia se refera la dispozitiile art. 2, art. 7 si art. 10 din ordonanta. Astfel, având în vedere cele doua dosare aflate pe rolul instantei de contencios constitutional, rezulta ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 2, art. 6, art. 7, art. 10 si art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007 privind masurile pentru combaterea întârzierii executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2007, cu urmatorul continut:

-  Art. 2: „(1) Prezenta ordonanta de urgenta se aplica creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezinta obligatii de plata a unor sume de bani care rezulta din contracte comerciale.

(2) Nu sunt incluse în sfera de aplicare a prezentei ordonante de urgenta:

a) creantele înscrise la masa credala în cadrul unei proceduri de insolventa;

b) contractele încheiate între comercianti si consumatori.";

- Art. 6: „(1) Cererea introdusa potrivit prevederilor art. 5 cuprinde:

a)  numele si domiciliul sau, dupa caz, denumirea si sediul creditorului;

b) numele si domiciliul debitorului persoana fizica, iar în cazul debitorului persoana juridica, denumirea si sediul, precum si, dupa caz, numarul certificatului de înmatriculare în registrul comertului, codul fiscal si contul bancar;

c) suma ce face obiectul creantei, temeiul de fapt si de drept al obligatiilor de plata, perioada la care se refera acestea, termenul la care trebuia facuta plata si orice element necesar pentru determinarea datoriei;

d) semnatura creditorului.

(2)  La cerere se anexeaza înscrisurile ce atesta cuantumul sumei datorate si orice alte înscrisuri doveditoare ale acesteia.

(3) Cererea si actele anexate la aceasta se depun în copie în atâtea exemplare câte parti sunt, plus unul pentru instanta.";

-Art. 7: „(1) Pentru solutionarea cererii, judecatorul dispune citarea partilor, potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila referitoare la pricinile urgente, pentru explicatii si lamuriri, precum si pentru a starui în efectuarea platii sumei datorate de debitor ori pentru a se ajunge la o întelegere a partilor asupra modalitatilor de plata. Citatia va fi înmânata partii cu 3 zile înaintea termenului de judecata.

(2) Când creditorul învedereaza ca, desi a facut tot ce i-a stat în putinta, nu a izbutit sa afle domiciliul sau sediul pârâtului, presedintele instantei va dispune citarea acestuia prin publicitate. Afisarea, precum si publicarea citatiei în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, sau într-un ziar de larga circulatie se fac cu 5 zile înainte de data fixata pentru judecata.

(3)  La citatia pentru debitor se vor anexa, în copie, cererea creditorului si actele depuse de acesta în dovedirea pretentiilor.

(4) In citatie se va preciza ca pâna cel mai târziu în ziua fixata pentru înfatisare, debitorul este obligat sa depuna întâmpinare, sub sanctiunea decaderii din dreptul de a mai propune probe si de a invoca exceptii, în afara celor de ordine publica. In cazul nedepunerii întâmpinarii, instanta poate considera aceasta ca o recunoastere a pretentiilor creditorului.";

- Art. 10: „(1) In cazul în care, ca urmare a verificarii cererii pe baza înscrisurilor depuse, a declaratiilor partilor, precum si a celorlalte probe administrate, constata ca cererea este întemeiata, instanta emite o ordonanta de plata, în care se precizeaza suma si termenul de plata.

(2)   Daca debitorul recunoaste o parte a pretentiilor creditorului, instanta emite o ordonanta de plata partiala pentru suma ce corespunde partii necontestate a creantei, stabilind termenul de plata.

(3)  Termenul de plata nu va fi mai mic de 10 zile si nici nu va depasi 30 de zile de la data comunicarii ordonantei de plata. Judecatorul nu va putea stabili alt termen de plata decât daca partile se înteleg în acest sens.

(4)  Ordonanta de plata se va comunica fiecarei parti de îndata, potrivit prevederilor Codului de procedura civila.";

- Art. 15: „Cererea pentru emiterea ordonantei de plata prevazute la art. 12 alin. (1) se timbreaza potrivit dispozitiilor art. 3 lit. o1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare."

In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale sunt invocate prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi, art. 21 alin. (1), (2) si (3) referitoare la accesul liber la justitie si art. 24 referitoare la dreptul la aparare. De asemenea, sunt invocate si prevederile art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.

Examinând exceptia de neconstitutionalitate, se constata ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 119/2007 Curtea s-a pronuntat în repetate rânduri, exemplu fiind Decizia nr. 1.129 din 10 septembrie 2009, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 716 din 23 octombrie 2009, Decizia nr. 1.001 din 7 octombrie 2008, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 774 din 18 noiembrie 2008, sau Decizia nr. 1.116 din 16 octombrie 2008, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 776 din 19  noiembrie 2008. Cu acele prilejuri, Curtea a constatat ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007 a fost adoptata pentru a stabili masuri pentru combaterea întârzierii executarii obligatiilor de plata asumate prin contracte comerciale si pentru stabilirea unei proceduri simplificate de solutionare a actiunilor în justitie având ca obiect asemenea obligatii.

Prevederile de lege criticate sunt în sensul aplicarii principiului rolului activ al judecatorului, care, la solutionarea pricinilor în prima instanta, are obligatia de a încerca împacarea partilor. Imprejurarea ca, potrivit art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007, judecatorul citeaza partile pentru explicatii si lamuriri si staruie în efectuarea platii sumei datorate înseamna ca hotarârea se va pronunta numai dupa ce judecatorul va analiza toate probele aflate la dosar, inclusiv pe cele propuse de debitor. Mai mult, art. 2 din ordonanta prevede ca procedura reglementata de acest act normativ vizeaza exclusiv creantele certe, lichide si exigibile ce reprezinta obligatii de plata a unor sume de bani care rezulta din contracte comerciale, iar art. 10 dispune ca ordonanta de plata se va emite numai în urma verificarii cererii pe baza înscrisurilor depuse potrivit art. 6 alin. (2), a declaratiilor partilor, precum si a celorlalte probe administrate, instanta constatând ca cererea este întemeiata.

Pe de alta parte, dispozitiile art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007 dau posibilitatea contestarii de catre debitor a ordonantei de plata si reglementeaza procedura pentru exercitarea caii de atac. Asa fiind, se constata ca prevederile din ordonanta criticate de autoarea exceptiei nu numai ca nu încalca dispozitiile constitutionale si conventionale invocate, ci, dimpotriva, dau expresie acestora.

Intrucât nu au aparut împrejurari noi, care sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale în aceasta materie, solutia adoptata în precedent, precum si considerentele pe care aceasta se întemeiaza îsi mentin valabilitatea si în cauza de fata.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d)si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge ca neîntemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 6, art. 7, art. 10 si art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007 privind masurile pentru combaterea întârzierii executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale, exceptie ridicata de Societatea Comerciala „Trust President" - S.R.L. din Brasov în Dosarul nr. 27.801/197/2009 al Judecatoriei Brasov si de Societatea Comerciala „Donna M" - S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr. 2.452/302/2010 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti - Sectia a II-a civila.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata în sedinta publica din data de 5 octombrie 2010.

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Daniela Ramona Maritiu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1230/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1230 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1230/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu