DECIZIE Nr.
1229 din 20 decembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 119 din 14 februarie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, excepţie ridicată de Lucian Burcă şi Domnica Burcă în Dosarul nr.
653/110/2006 (nr.vechi 5.744/2006) al Tribunalului Bacău - Secţia civilă.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
excepţiei, Lucian Burcă, şi partea Casa Judeţeană de Pensii Bacău, reprezentată
de consilier juridic Valerica Matasel. Lipseşte autorul excepţiei, Domnica
Burcă, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Având cuvântul, Lucian Burcă solicită admiterea
excepţiei de neconstituţionalitate. In acest sens, arată că art. 77 din Legea
nr. 19/2000, prin faptul că nu prevede o reducere a stagiului de cotizare şi
pentru persoanele care se încadrează în ipoteza art. 42 din aceeaşi lege,
anulează de fapt beneficiul instituit de acest din urmă articol. Astfel, în
opinia sa, se creează o discriminare a persoanelor care au lucrat în condiţii
deosebite de muncă faţă de cele care au lucrat în condiţii speciale de muncă şi
care beneficiază atât de reducerea limitei de vârstă pentru pensionare, cât şi
de reducerea stagiului de cotizare.
Reprezentantul Casei Judeţene de Pensii Bacău solicită
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care arată că
tratamentul juridic diferenţiat instituit de textul de lege criticat este
justificat de situaţia diferită în care se găsesc categoriile de persoane
vizate şi între care nu se poate pune semn de egalitate.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. In
acest sens, arată că situaţia diferită în care se află categoriile de persoane
la care se referă art. 77 din Legea nr. 19/2000 justifică tratamentul juridic
diferenţiat instituit de acesta. De asemenea, arată că, în realitate, autorul
excepţiei solicită o modificare sau o completare a textului de lege criticat,
fapt pentru care excepţia de neconstituţionalitate apare ca fiind inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 4 iulie 2007, pronunţată în Dosarul
nr. 653/110/2006 (nr. format vechi 5.744/2006), Tribunalul Bacău - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Domnica
Burcă şi Lucian Burcă cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva
deciziei de pensionare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionaliate autorul acesteia susţine că textul de lege criticat este
discriminatoriu, întrucât prevede luarea în calcul a unui stagiu redus doar
pentru persoanele care se încadrează în ipoteza art. 43, art. 44 şi art. 47 din
Legea nr. 19/2000, iar nu şi pentru persoanele prevăzute la art. 42 din aceeaşi
lege şi care, în opina sa, se află în aceeaşi situaţie.
Tribunalul Bacău - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
sens în care arată că tratamentul juridic diferit instituit pentru anumite
categorii de persoane nu reprezintă nici privilegii, nici discriminări, ci se
justifică obiectiv şi rezonabil prin situaţia diferită în care se află acele
categorii de cetăţeni.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului,
precum şi Avocatul Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire
la excepţia ridicată.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. In acest sens, arată că
stabilirea diferenţiată a condiţiilor de pensionare reprezintă opţiunea
exclusivă a legiuitorului.
Avocatul Poporului arată
că textul de lege criticat este constituţional întrucât nu instituie privilegii
sau discriminări între persoane aflate în situaţii identice.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctul lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 77
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, astfel cum a
fost modificată prin art. I pct.
34 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobată prin Legea nr. 338/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25
iunie 2002.
Textul de lege criticat are următoarea redactare: -
Art. 77: „(1) Punctajul mediu anual realizat de
asigurat în perioada de cotizare se determină
prin împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale
realizate de asigurat în perioada de cotizare la numărul de ani corespunzător
stagiului complet de cotizare, prevăzut în anexa nr. 3.
(2)In situaţia asiguraţilor prevăzuţi la art. 43 şi
47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în
considerare stagiile de cotizare prevăzute la aceste articole.
(3)In situaţiile prevăzute la art. 44, la stabilirea
punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în considerare
stagiile totale de cotizare necesare prevăzute în anexele nr. 4 şi 5.
(4)La calcularea punctajului mediu anual, a
punctajului anual şi a numărului de puncte realizat în fiecare lună se
utilizează cinci zecimale."
In opinia autorilor excepţiei, textul de lege criticat
este contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie referitor la
egalitatea în drepturi a cetăţenilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 prevede, ca regulă
generală, calcularea punctajului mediu anual prin împărţirea numărului de
puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în
perioada de cotizare la numărul de ani corespunzător stagiului complet de
cotizare prevăzut de lege.
In mod excepţional, potrivit alin. (2) şi (3) ale
aceluiaşi articol, pentru anumite categorii de persoane, respectiv cele
prevăzute la art. 43, 44 şi
47 din Legea nr. 19/2000, la stabilirea punctajului mediu anual se iau în
considerare stagiile de cotizare reduse pe care legea le prevede ca beneficiu
pentru că aceste persoane si-au desfăşurat activitatea în anumite condiţii
speciale, precum în unităţile miniere în subteran, prin expunerea la radiaţii,
în aviaţia civilă sau având un handicap preexistent calităţii de asigurat.
Autorii excepţiei sunt nemulţumiţi de faptul că legea
nu prevede aceeaşi soluţie şi pentru persoanele care se încadrează în ipoteza
art. 42 din Legea nr. 19/2000, respectiv cele care si-au desfăşurat activitatea
total sau parţial în condiţii deosebite de muncă.
Faţă de acestea, Curtea reţine că legiuitorul a înţeles
să stabilească condiţii diferenţiate privind acordarea dreptului la pensie,
având în vedere situaţia obiectiv diferită în care se găsesc diverşii titulari
ai acestui drept. Astfel, potrivit art. 42 din Legea nr. 19/2000, persoanele
care au desfăşurat activitatea în condiţii deosebite de muncă se bucură de
beneficiul reducerii vârstei standard de pensionare doar în măsura în care au
realizat stagiul complet de cotizare. Spre deosebire de aceştia, persoanele ce
se încadrează în situaţia reglementată de art. 43, 44 şi 47 din Legea nr.
19/2000 se bucură şi de reducerea stagiului de cotizare, alături de reducerea
vârstelor standard de pensionare, fapt ce justifică şi tratamentul diferenţiat
instituit de art. 77 din aceeaşi lege.
Potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetăţenii
au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurări sociale stabilite de lege.
Prin urmare, legiuitorul este în drept să stabilească conţinutul, condiţiile şi
limitele exercitării dreptului la pensie, putând, de asemenea, ca în
considerarea unor situaţii speciale să instituie reglementări specifice, în
deplin acord cu principiul constituţional al egalităţii în drepturi care nu
presupune omogenitate, ci justifică instituirea unui tratament juridic
diferenţiat în cazul unor situaţii diferite. In situaţia de faţă, situaţiile diferite
sunt determinate de condiţiile diferenţiate în care si-au desfăşurat
activitatea diversele categorii de persoane care solicită acordarea dreptului
la pensie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Lucian Burcă şi Domnica
Burcă în Dosarul nr. 653/110/2006 (nr.vechi 5.744/2006) al Tribunalului Bacău -
Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 decembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea