Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 120 din 15 februarie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 204 din 26 martie 2007



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu              - judecător

Aspazia Cojocaru                  - judecător

Kozsokar Gabor                    - judecător

Acsinte Gaspar                     - judecător

Petre Ninosu                         - judecător

Ion Predescu                         - judecător

Tudorel Toader                     - judecător

Antonia Constantin                - procuror

Patricia Marilena Ionea       - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu în Dosarul nr. 2.687/57/2006 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia comercială de contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal se prezintă consilier juridic Daniela Popescu pentru partea Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. Lipseşte autorul excepţiei şi partea Guvernul Romaniei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Reprezentantul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătand că prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 nu aduc în niciun fel atingere dreptului la pensie, întrucat, în cazul cand în urma recalculării ar rezulta un cuantum al pensiei mai mic decat cel obţinut anterior, se va păstra cuantumul mai avantajos. De asemenea, aminteşte considerentele reţinute de Curtea Constituţională cu prilejul analizării diferitelor dispoziţii din actul normativ criticat.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată. In acest sens, arată că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 se aplică de la data intrării sale în vigoare, pentru viitor, fără a avea efecte retroactive. De asemenea, arată că adoptarea unui tratament juridic diferenţiat este justificată de situaţiile diferite în care se află diferitele categorii de pensionari. In sfarşit, consideră că prevederile art. 1, 34 şi 50 din Constituţie nu au incidenţă în cauză.

CURTEA,

avand în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea nr. 12 din 3 noiembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 2.687/57/2006, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat. Excepţia a fost ridicată de Ioan Rotărescu cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de recalculare a pensiei.

In motivarea excepţiei autorul acesteia susţine, în esenţă, că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului încalcă prevederile art. 1 alin. (5), art. 15, art. 16 alin. (1), art. 47 alin. (1) şi (2), art. 34 alin. (1) şi art. 50 din Constituţie. In acest sens, arată că dispoziţiile acestui act normativ sunt discriminatorii, întrucat nu stabilesc pensii egale pentru persoane care au exercitat diferite profesii, dar despre care consideră că au depus o muncă egală. De asemenea, consideră că ordonanţa este retroactivă, deoarece obligă pensionarul să dovedească veniturile obţinute în trecut, deşi nu mai are această posibilitate, actele doveditoare nemaiaflandu-se în arhivă sau fiind pierdute. In sfarşit, pentru susţinerea neconstituţionalităţii ordonanţei în raport cu celelalte principii şi dispoziţii din Constituţie invocate, arată că a avut de aşteptat mult timp pentru a obţine recalcularea pensiei, că pensia rezultată are un cuantum foarte mic ce nu îi permite îngrijirea sănătăţii sale şi a handicapului de care suferă.

Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia ridicată este neîntemeiată, avand în vedere că tratamentul juridic diferenţiat este justificat de situaţia diferită a beneficiarilor dreptului la pensie.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că niciuna dintre criticile de neconstituţionalitate nu este întemeiată, deoarece actul normativ criticat nu conţine dispoziţii de natură să producă efecte cu caracter retroactiv şi nu instituie nici privilegii şi nici discriminări, ci prevede un tratament juridic egal pentru toate persoanele aflate în aceeaşi situaţie, fără nicio deosebire pe criterii arbitrare. De asemenea, consideră că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 este conformă cu prevederile art. 47 alin. (2) din Constituţie, iar art. 1, 34 şi 50 din Legea fundamentală nu au incidenţă în cauză.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinand încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, înscrisurile depuse de autorul excepţiei de neconstituţionalitate la dosar, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 78/2005, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301  din 11  aprilie 2005.

In opinia autorului excepţiei, ordonanţa de urgenţă criticată contravine prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5), privind obligativitatea respectării Constituţiei şi a legilor, ale art. 15, referitoare la principiile universalităţii drepturilor şi îndatoririlor şi al neretroactivităţii legii, ale art. 16 alin. (1), privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor, fără privilegii şi fără discriminări, ale art. 34 alin. (1), privind ocrotirea sănătăţii, şi al art. 50, privind protecţia specială a persoanelor cu handicap.

Examinand excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că autorul excepţiei nu a indicat explicit care dintre dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 sunt contrare prevederilor constituţionale invocate.

Analizand însă ordonanţa în ansamblu, Curtea constată că aceasta urmăreşte punerea în aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, referitoare la recalcularea pensiilor stabilite pe baza legislaţiei anterioare în scopul eliminării inechităţilor şi diferenţelor nejustificate între drepturile de pensie acordate diferitelor categorii de beneficiari.

Conform noilor principii ale sistemului public de pensii, ordonanţa criticată prevede recalcularea pensiilor provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat prin luarea în calcul a întregii vechimi în muncă considerate stagiu de cotizare la asigurările sociale şi a tuturor veniturilor salariale cu caracter permanent realizate în această perioadă.

Operaţiunea de recalculare priveşte în mod inevitabil trecutul, pentru că stagiul de cotizare a fost realizat în trecut, dar se efectuează doar după data intrării în vigoare a ordonanţei şi are efecte numai pentru viitor, pensia recalculată intrand în plată numai de la data emiterii deciziei. In cazurile în care din recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti acesta, iar dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia anterior stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo atingere drepturilor legal caştigate anterior.

In ceea ce priveşte susţinerea autorului excepţiei potrivit căreia ar fi neconstituţională obligaţia ce revine pensionarilor de a dovedi veniturile realizate în trecut şi care nu au fost menţionate în cartea de muncă, Curtea reţine că acest aspect a mai fost analizat şi prin Decizia nr. 735 din 24 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 30 din 17 ianuarie 2007, şi prin Decizia nr. 611 din 21 septembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 931 din 16 noiembrie 2006, pronunţandu-se în sensul netemeiniciei criticilor de neconstituţionalitate.

Curtea nu reţine nici existenţa vreunor dispoziţii prin care să fi fost instituite privilegii ori discriminări, dispoziţiile ordonanţei aplicandu-se în mod uniform tuturor persoanelor aflate în aceeaşi situaţie. Aplicarea unui tratament juridic diferenţiat unor situaţii diferite, determinate, între altele, şi de exercitarea unor profesii diferite, care generează venituri variate în cuantum în funcţie de care se apreciază pensia cuvenită, nu poate fi privită ca o încălcare a principiului constituţional al egalităţii în drepturi.

In sfarşit, Curtea reţine că dispoziţiile art. 34 alin. (1) şi ale art. 50 din Constituţie nu au incidenţă în cauză, ci sunt aspecte de fapt ce se circumscriu situaţiei personale a autorului excepţiei şi care nu fac obiectul reglementării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005. De asemenea, critica legată de nerespectarea principiului obligativităţii legilor se bazează pe aspecte de aplicare a legii ce nu revin competenţei Curţii Constituţionale.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu în Dosarul nr. 2.687/57/2006 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia comercială de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 februarie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Patricia Marilena Ionea


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 120/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 120 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 120/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu