DECIZIE Nr.
120 din 15 februarie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 204 din 26 martie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Kozsokar Gabor
- judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată
de Ioan Rotărescu în Dosarul nr. 2.687/57/2006 al Curţii de Apel Alba Iulia -
Secţia comercială de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă consilier juridic Daniela
Popescu pentru partea Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. Lipseşte
autorul excepţiei şi partea Guvernul Romaniei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, arătand că
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 nu aduc în niciun fel
atingere dreptului la pensie, întrucat, în cazul cand în urma recalculării ar rezulta un cuantum al pensiei mai mic
decat cel obţinut anterior, se
va păstra cuantumul mai avantajos. De asemenea, aminteşte considerentele
reţinute de Curtea Constituţională cu prilejul analizării diferitelor
dispoziţii din actul normativ criticat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată. In acest sens, arată că dispoziţiile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 se aplică de la data intrării
sale în vigoare, pentru viitor, fără a avea efecte retroactive. De asemenea,
arată că adoptarea unui tratament juridic diferenţiat este justificată de
situaţiile diferite în care se află diferitele categorii de pensionari. In sfarşit, consideră că prevederile art. 1, 34
şi 50 din Constituţie nu au incidenţă în cauză.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea nr. 12 din 3 noiembrie 2006, pronunţată
în Dosarul nr. 2.687/57/2006, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comercială
şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat. Excepţia a fost
ridicată de Ioan Rotărescu cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de recalculare a pensiei.
In motivarea excepţiei autorul
acesteia susţine, în esenţă, că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului încalcă
prevederile art. 1 alin. (5), art. 15, art. 16 alin. (1), art. 47 alin. (1) şi
(2), art. 34 alin. (1) şi art. 50 din Constituţie. In acest sens, arată că
dispoziţiile acestui act normativ sunt discriminatorii, întrucat nu stabilesc pensii egale pentru
persoane care au exercitat diferite profesii, dar despre care consideră că au
depus o muncă egală. De asemenea, consideră că ordonanţa este retroactivă,
deoarece obligă pensionarul să dovedească veniturile obţinute în trecut, deşi
nu mai are această posibilitate, actele doveditoare nemaiaflandu-se în arhivă sau fiind pierdute. In sfarşit, pentru susţinerea neconstituţionalităţii
ordonanţei în raport cu celelalte principii şi dispoziţii din Constituţie
invocate, arată că a avut de aşteptat mult timp pentru a obţine recalcularea
pensiei, că pensia rezultată are un cuantum foarte mic ce nu îi permite
îngrijirea sănătăţii sale şi a handicapului de care suferă.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia ridicată este neîntemeiată, avand în vedere că tratamentul juridic diferenţiat este justificat de
situaţia diferită a beneficiarilor dreptului la pensie.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că niciuna dintre criticile de neconstituţionalitate nu este întemeiată,
deoarece actul normativ criticat nu conţine dispoziţii de natură să producă
efecte cu caracter retroactiv şi nu instituie nici privilegii şi nici
discriminări, ci prevede un tratament juridic egal pentru toate persoanele
aflate în aceeaşi situaţie, fără nicio deosebire pe criterii arbitrare. De
asemenea, consideră că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 este
conformă cu prevederile art. 47 alin. (2) din Constituţie, iar art. 1, 34 şi 50
din Legea fundamentală nu au incidenţă în cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele
lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinand încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, înscrisurile depuse de
autorul excepţiei de neconstituţionalitate la dosar, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor
din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de
stat, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 78/2005, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005.
In opinia autorului excepţiei, ordonanţa de urgenţă
criticată contravine prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5), privind
obligativitatea respectării Constituţiei şi a legilor, ale art. 15, referitoare
la principiile universalităţii drepturilor şi îndatoririlor şi al
neretroactivităţii legii, ale art. 16 alin. (1), privind egalitatea în drepturi
a cetăţenilor, fără privilegii şi fără discriminări, ale art. 34 alin. (1), privind
ocrotirea sănătăţii, şi al art. 50, privind protecţia specială a persoanelor cu
handicap.
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că autorul excepţiei nu a indicat
explicit care dintre dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005
sunt contrare prevederilor constituţionale invocate.
Analizand însă ordonanţa în
ansamblu, Curtea constată că aceasta urmăreşte punerea în aplicare a
dispoziţiilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, referitoare la recalcularea pensiilor stabilite
pe baza legislaţiei anterioare în scopul eliminării inechităţilor şi
diferenţelor nejustificate între drepturile de pensie acordate diferitelor categorii de beneficiari.
Conform noilor principii ale sistemului public de
pensii, ordonanţa criticată prevede recalcularea pensiilor provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale
de stat prin luarea în calcul a întregii vechimi în muncă considerate stagiu de
cotizare la asigurările sociale şi a tuturor veniturilor salariale cu caracter
permanent realizate în această perioadă.
Operaţiunea de recalculare priveşte în mod inevitabil
trecutul, pentru că stagiul de cotizare a fost realizat în trecut, dar se
efectuează doar după data intrării în vigoare a ordonanţei şi are efecte numai
pentru viitor, pensia recalculată intrand în plată numai de la data emiterii deciziei. In cazurile în care
din recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti acesta, iar
dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia
anterior stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo atingere
drepturilor legal caştigate
anterior.
In ceea ce priveşte susţinerea autorului excepţiei
potrivit căreia ar fi neconstituţională obligaţia ce revine pensionarilor de a
dovedi veniturile realizate în trecut şi care nu au fost menţionate în cartea
de muncă, Curtea reţine că acest aspect a mai fost analizat şi prin Decizia nr.
735 din 24 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 30 din 17 ianuarie
2007, şi prin Decizia nr. 611 din 21 septembrie 2006, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 931 din 16 noiembrie 2006, pronunţandu-se
în sensul netemeiniciei criticilor de
neconstituţionalitate.
Curtea nu reţine nici existenţa vreunor dispoziţii prin
care să fi fost instituite privilegii ori discriminări, dispoziţiile ordonanţei
aplicandu-se în mod uniform
tuturor persoanelor aflate în aceeaşi situaţie. Aplicarea unui tratament
juridic diferenţiat unor situaţii diferite, determinate, între altele, şi de
exercitarea unor profesii diferite, care generează venituri variate în cuantum
în funcţie de care se apreciază pensia cuvenită, nu poate fi privită ca o
încălcare a principiului constituţional al egalităţii în drepturi.
In sfarşit, Curtea reţine că
dispoziţiile art. 34 alin. (1) şi ale art. 50 din Constituţie nu au incidenţă
în cauză, ci sunt aspecte de fapt ce se circumscriu situaţiei personale a
autorului excepţiei şi care nu fac obiectul reglementării Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 4/2005. De asemenea, critica legată de nerespectarea
principiului obligativităţii legilor se bazează pe aspecte de aplicare a legii
ce nu revin competenţei Curţii Constituţionale.
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu în Dosarul
nr. 2.687/57/2006 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia comercială de
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 februarie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea