Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 12 din 10 ianuarie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 30 alin. (1) si (2) si art. 31 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 138 din 14 februarie 2006



     Ioan Vida             - presedinte

     Nicolae Cochinescu    - judecator

     Aspazia Cojocaru      - judecator

     Constantin Doldur     - judecator

     Acsinte Gaspar        - judecator

     Kozsokar Gabor        - judecator

     Petre Ninosu          - judecator

     Ion Predescu          - judecator

     Florentina Balta      - procuror

     Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

     Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 30 alin. (1) si (2) si art. 31 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Consauto" - S.R.L. din Sighisoara in Dosarul nr. 2.195/2005/CCA al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ.

     La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.

     Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca textele de lege criticate sunt in concordanta cu art. 21, 44 si 45 din Constitutie, cu art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si cu art. 1 din primul protocol la Conventie.

     CURTEA,

avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:

     Prin Incheierea din 8 septembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.195/2005/CCA, Curtea de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 30 alin. (1) si (2) si art. 31 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Consauto" - S.R.L. din Sighisoara intr-o cauza avand ca obiect recursul declarat de aceasta impotriva incheierii pronuntate de judecatorul delegat la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Mures privind constatarea dizolvarii sale de drept.

     In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 30 alin. (1) din legea criticata, care prevede sanctiunea dizolvarii de drept a persoanelor juridice pentru neefectuarea "in termenul fixat de lege a preschimbarii certificatului de inmatriculare si a celui de inregistrare fiscala cu noul certificat de inregistrare continand codul unic de inregistrare fiscala", incalca art. 44 din Constitutie privind dreptul de proprietate privata, care pentru o societate comerciala este constituit si din denumire, emblema, vad etc. si nu pot fi valorificate in procedura lichidarii, precum si art. 1 din primul protocol la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, prin aceea ca sanctiunea instituita "conduce la desfiintarea proprietatii asociative pentru chestiuni formale care, in cazul respectarii sau nerespectarii lor, nu afecteaza cu nimic viata societatii comerciale sau interesele fiscale ale statului". Alin. (2) al art. 30 care dispune asupra procedurii pronuntarii unei hotarari de catre judecatorul delegat incalca accesul liber la justitie prevazut de art. 21 din Constitutie, "deoarece persoana juridica nu este parte in procedura in care se da hotararea judecatoreasca de dizolvare de drept, ci numai subiect al sanctiunii, caz in care suntem in prezenta unui proces inechitabil [...]". Art. 31 alin. (1) incalca prevederile constitutionale ale art. 21 si, in special, cele ale alin. (3) referitoare la dreptul partilor la un proces echitabil "prin modul de reglementare a caii de atac, care este lasata la indemana oricarei persoane interesate, fara reglementarea motivelor de recurs specifice, avand in vedere ca hotararea de dizolvare este pronuntata in lipsa celui sau celor interesati si fara trimitere la normele din dreptul comun privitoare la recurs". Acest text de lege este, de asemenea, contrar art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, intrucat institutia dreptului la un recurs efectiv "trebuie privita si acceptata ca fiind un mijloc eficace pentru realizarea dreptului pretins sau a interesului legitim, intr-un cadru normativ precis si sigur determinat". In sfarsit, autorul exceptiei considera ca atat art. 30 alin. (1) si (2), cat si art. 31 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 sunt contrare si art. 45 din Constitutie, "deoarece se restrange exercitiul dreptului la libera initiativa", desi nu sunt indeplinite conditiile acolo prevazute.

     Curtea de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. Astfel, in legatura cu sustinerile privind incalcarea prin art. 30 alin. (1) din legea criticata a prevederilor art. 44 din Constitutie, precum si a art. 1 din primul protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, se arata ca persoanele juridice supuse inregistrarii au atat drepturi, cat si obligatii, iar sanctiunea nerespectarii termenului imperativ stabilit pentru efectuarea acestor operatiuni nu poate fi retinuta ca o incalcare a textului constitutional mentionat. In legatura cu sustinerile privind alin. (2) al art. 30, instanta de judecata apreciaza ca nerespectarea procedurii privind citarea unei parti in proces poate fi invocata in calea de atac extraordinara a recursului, si nu printr-o exceptie de neconstitutionalitate. In opinia instantei de judecata, si exceptia referitoare la art. 31 alin. (1) din lege este neintemeiata, intrucat: normele de procedura civila se aplica si in procedurile jurisdictionale, astfel ca legiuitorul nu trebuia sa prevada in Legea nr. 359/2004 aplicarea Codului de procedura civila; art. 304-1 din acelasi cod nu este limitat la motivele de casare enuntate la art. 304, instanta putand sa examineze cauza sub toate aspectele. In sfarsit, instanta de judecata considera ca argumentele expuse sunt valabile si pentru respingerea sustinerilor privind incalcarea prevederilor art. 45 din Constitutie.

     In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

     Guvernul apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu sunt contrare prevederilor constitutionale invocate. In acest sens, se mentioneaza jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie sau cu privire la un regim sanctionator similar, precum si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului.

     Avocatul Poporului considera ca dispozitiile de lege ce fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate sunt constitutionale. Astfel, in esenta, considera ca instituirea sanctiunii prevazute la art. 30 alin. (1) din lege este in deplina concordanta cu art. 44 alin. (1) din Constitutie, iar prevederile alin. (2) ale aceluiasi articol creeaza, in cazurile strict reglementate, premisele necesare respectarii dreptului la un proces echitabil. Mai arata ca art. 31 alin. (1) este in deplina concordanta cu dispozitiile constitutionale ale art. 129, precum si ca atat art. 30 alin. (1) si (2), cat si art. 31 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 garanteaza accesul liber al persoanei la o activitate economica si libera initiativa prevazute de art. 45 din Constitutie.

     Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

     CURTEA,

examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partilor si ale reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

     Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.

     Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 30 alin. (1) si (2) si art. 31 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, al caror cuprins este urmatorul:

     - Art. 30 alin. (1) si (2): "(1) Neefectuarea preschimbarii certificatului de inmatriculare si a celui de inregistrare fiscala cu noul certificat de inregistrare continand codul unic de inregistrare, pana la termenul prevazut la art. 26, atrage dizolvarea de drept a persoanelor juridice prevazute la art. 2.

     (2) Constatarea dizolvarii de drept se face prin incheierea judecatorului delegat, pronuntata la cererea Oficiului National al Registrului Comertului. [...];

     - Art. 31 alin. (1): "Incheierea de constatare a dizolvarii de drept este supusa numai recursului, la cererea oricarei persoane interesate, in termen de 15 zile de la publicarea prevazuta la art. 30 alin. (3). [...]."

     In opinia autorului exceptiei, dispozitiile de lege criticate incalca, in ordinea invocarii lor, prevederile constitutionale ale: art. 44 privind "Dreptul de proprietate privata"; art. 21 privind "Accesul liber la justitie"; art. 45 referitor la "Libertatea economica" si art. 53 cu privire la "Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati".

     De asemenea, se invoca incalcarea prevederilor art. 1 din primul protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, privind "Protectia proprietatii", precum si ale art. 13 din Conventie, care dispune in legatura cu "Dreptul la un recurs efectiv".

     Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:

     Prin Legea nr. 359/2004 se instituie procedura de inmatriculare in registrul comertului si de inregistrare fiscala a comerciantilor, carora li se elibereaza certificatul de inregistrare ce cuprinde si codul unic de inregistrare. Acest din urma document atesta ca persoana juridica a fost luata in evidenta oficiului registrului comertului de pe langa tribunal si in evidenta organului fiscal. Legea mai prevede ca vechile forme de certificate de inmatriculare si de inregistrare fiscala trebuie preschimbate pana la un anumit termen, sub sanctiunea dizolvarii de drept a persoanei juridice, constatata prin incheierea judecatorului delegat, pronuntata la cererea Oficiului National al Registrului Comertului. In opinia autorului exceptiei aceasta sanctiune cuprinsa in art. 30 alin. (1) si (2) din lege "conduce la desfiintarea proprietatii asociative pentru chestiuni formale care, in cazul respectarii sau nerespectarii lor, nu afecteaza cu nimic viata societatii comerciale sau interesele fiscale ale statului". Se sustine ca se incalca astfel dispozitiile constitutionale ale art. 44 referitoare la dreptul de proprietate, precum si ale art. 21 privind accesul liber la justitie, "deoarece persoana juridica nu este parte in procedura in care se da hotararea judecatoreasca de dizolvare de drept, ci numai subiect al sanctiunii, caz in care suntem in prezenta unui proces inechitabil [...]".

     Curtea constata ca sustineri de neconstitutionalitate asemanatoare, cu privire la un regim sanctionator similar, au mai fost formulate in alte cauze, in legatura cu dispozitii de lege care instituiau astfel de obligatii in sarcina societatilor comerciale si care, in opinia autorilor exceptiilor, afectau dreptul de proprietate. Astfel, de exemplu, prin deciziile Curtii Constitutionale nr. 188 din 31 martie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 584 din 6 iulie 2005, si nr. 325 din 14 iunie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 756 din 19 august 2005, s-a retinut, in esenta, ca asemenea obligatii nu reprezinta o incalcare a dreptului de proprietate, ci consecinta incalcarii unor dispozitii de lege. Prin aceleasi decizii, tot sub aspectul criticilor privind incalcarea dreptului de proprietate, a fost avuta in vedere jurisprudenta in materie a Curtii Europene a Drepturilor Omului.

     Sub acest aspect, cele statuate prin deciziile mentionate isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii.

     Curtea nu poate retine nici incalcarea, prin art. 30 alin. (2) si art. 31 alin. (1) din lege, a art. 21 din Constitutie privind "Accesul liber la justitie", deoarece, asa cum aceasta a statuat in jurisprudenta sa, accesul liber la justitie nu presupune in toate cazurile accesul la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac prevazute de lege. De asemenea, potrivit jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului in ceea ce priveste dreptul la un recurs efectiv, in situatia in care sistemul procedural national cuprinde mai multe cai de atac, caracterul efectiv trebuie intrunit de fiecare dintre acestea si de proces in ansamblul sau. Nici faptul ca textele de lege criticate nu mentioneaza motivele "de recurs specifice" nu poate fi retinut ca o incalcare a prevederilor constitutionale mentionate, intrucat in aceasta situatie se aplica dreptul comun in materie, adica dispozitiile Codului de procedura civila.

     In sfarsit, Curtea nu constata existenta vreunei contrarietati intre prevederile art. 30 alin. (1) si (2) si art. 31 alin. (1) din legea criticata si prevederile constitutionale ale art. 45 referitor la "Libertatea economica" si ale art. 53 cu privire la "Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati".

     Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

     CURTEA CONSTITUTIONALA

     In numele legii

     DECIDE:

     Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 30 alin. (1) si (2) si art. 31 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Consauto" - S.R.L. din Sighisoara in Dosarul nr. 2.195/2005/CCA al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ.

     Definitiva si general obligatorie.

     Pronuntata in sedinta publica din data de 10 ianuarie 2006.

     PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

     prof. univ. dr. IOAN VIDA

     Magistrat-asistent sef,

     Gabriela Dragomirescu

    


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 12/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 12 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 12/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu