DECIZIE Nr. 119 din 16 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin.
(1), (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 268 din 26 martie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"KONNATH" - S.R.L. in Dosarul nr. 1.121/2003 al Judecatoriei Targu
Secuiesc.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca inadmisibila, aratand ca dispozitiile legale criticate au fost declarate
neconstitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.121/2003, Judecatoria Targu Secuiesc a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "KONNATH" - S.R.L.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 contravin principiului liberului
acces la justitie.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece plata cautiunii este o masura de protectie in cazul in
care contestatia este respinsa, urmand sa fie restituita in cazul admiterii
acesteia, cautiunea fiind, de altfel, reglementata si in alte materii, ca, de
exemplu, in ce priveste suspendarea executarii silite.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Autoritatile solicitate sa isi exprime punctul lor de vedere asupra
exceptiei ridicate nu au comunicat Curtii aceste puncte de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii, Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, a fost abrogata, cu exceptia art. 152, prin art. 200
lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 29
decembrie 2003, dispozitiile criticate fiind preluate, cu un continut identic,
in art. 164 alin. (1), (2) si (3) din acest nou act normativ, cu urmatorul
continut:
"(1) Contestatia la executare se face cu conditia depunerii numai de
catre persoanele juridice a unei cautiuni egale cu 20% din cuantumul sumei
datorate, la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului, fara de care aceasta nu va putea fi
inregistrata.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecatorul de
serviciu la data inregistrarii cererii.
In jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca,
in cazul in care, dupa invocarea unei exceptii de neconstitutionalitate in fata
instantelor judecatoresti, prevederea supusa controlului a fost modificata,
Curtea se pronunta asupra prevederii legale in noua sa redactare numai daca
solutia legislativa din legea sau ordonanta modificata este, in principiu,
aceeasi cu cea dinaintea modificarii. Avand in vedere ca, in cauza, aceasta
cerinta este indeplinita, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
Examinand dispozitiile art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/1993 privind Codul de procedura fiscala, Curtea constata ca
aceste dispozitii au mai fost supuse controlului de constitutionalitate, fiind
declarate neconstitutionale prin Decizia nr. 40 din 29 ianuarie 2004, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 229 din 16 martie 2004.
In considerentele acestei decizii Curtea a constatat ca exceptia este
intemeiata, deoarece aceste prevederi legale contravin principiului
constitutional privind accesul liber la justitie. Curtea a retinut ca
"instituirea unei cai de atac ca modalitate de acces la justitie implica
in mod necesar asigurarea posibilitatii de a o utiliza pentru toti cei care au
un drept, un interes legitim, capacitate si calitate procesuala. Or, adaugarea
la acestea a unei conditii suplimentare, a carei neindeplinire are semnificatia
drastica a unui veritabil fine de neprimire a cererii de sesizare a instantei
cu respectiva cale de atac, constituie o ingradire a accesului liber la
justitie, contravenind astfel prevederilor art. 21 alin. (1) si (2) din
Constitutie. Ingradirea este cu atat mai evidenta cu cat efectele neplatii
cautiunii nu sunt subsecvente unui act de judecata exercitat de instanta in
limitele investirii si potrivit competentei sale jurisdictionale, ci sunt
constatate si dobandesc eficienta pe calea unei operatii tehnico-administrative
derulate de judecatorul de serviciu care, luand act ca obligatia de plata a
cautiunii nu a fost indeplinita, urmeaza sa refuze inregistrarea contestatiei,
impiedicand astfel sesizarea instantei si, prin aceasta, accesul liber la
justitie".
Curtea constata ca in cauza sunt aplicabile prevederile art. 23 alin. (3)
teza a doua din Legea nr. 47/1992, republicata, care prevad ca "Nu pot
face obiectul exceptiei [...] prevederile constatate ca fiind neconstitutionale
printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale". Prin urmare, retinand
ca acest caz de inadmisibilitate a exceptiei de neconstitutionalitate a
intervenit dupa sesizarea Curtii, urmeaza ca exceptia sa fie respinsa ca
devenita inadmisibila.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "KONNATH" - S.R.L. in Dosarul nr. 1.121/2003 al
Judecatoriei Targu Secuiesc.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu