Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 119 din 23 septembrie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 3 din Codul penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 554 din 12 noiembrie 1999


SmartCity3


    Lucian Mihai       - presedinte
    Costica Bulai      - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Ioan Muraru        - judecator
    Nicolae Popa       - judecator
    Lucian Stangu      - judecator
    Romul Petru Vonica - judecator
    Iuliana Nedelcu    - procuror
    Doina Suliman      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 3 din Codul penal, ridicata de Adrian Baran in Dosarul nr. 3.323/1998 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penala.
    La apelul nominal raspunde avocat Adriana Motatu pentru Adrian Baran. Lipseste Ion Panait, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, aparatorul autorului exceptiei arata ca acesta este un tanar de 25 de ani, aflat la primul conflict cu legea penala. Apreciaza, sub aspectul modalitatii de executare a pedepsei, ca instanta, desi suverana, este ingradita de dispozitiile alin. 3 al art. 81 din Codul penal, introduse prin Legea nr. 140/1996, care modifica structura textului de lege criticat prin adaugarea unei noi conditii referitoare la "pedepsibilitate", in abstracto. Deoarece aplicarea pedepsei se stabileste de instanta de judecata, iar nu de lege, considera, pe de o parte, ca scopul legii penale poate fi atins, in speta, fara privarea de libertate a inculpatului si, pe de alta parte, ca art. 81 alin. 3 din Codul penal incalca, indeosebi, dispozitiile constitutionale ale art. 49 alin. (1) si (2) si ale art. 123 alin. (1) si (2). In final, solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ridicate, deoarece considera ca motivele invocate nu sunt pertinente in cauza, modificarea legislativa a Codului penal excedand competentei Curtii Constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 12 ianuarie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 3.323/1998, Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 3 din Codul penal, ridicata de Adrian Baran prin aparatorul sau.
    In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile legale atacate sunt neconstitutionale in raport cu prevederile art. 22 alin. (2), ale art. 23 alin. (1) si (9), ale art. 49 alin. (1) si (2), precum si ale art. 123 alin. (1) si (2) din Constitutie, deoarece constituie o ingradire a exercitiului unor drepturi sau libertati, restrangerea nefiind proportionala cu situatia care a determinat-o. De asemenea, se considera ca autorul exceptiei a fost supus unei pedepse degradante, nejustificandu-se privarea sa de libertate.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, dar considera ca dispozitiile art. 81 alin. 3 din Codul penal trebuie corelate cu modificarile limitelor pedepselor stabilite prin Legea nr. 140/1996.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca, "desi nu exista nici un temei care sa justifice concluzia ca dispozitiile art. 81 alin. 3 din Codul penal contravin Constitutiei, [...] limitarea ariei de aplicare a suspendarii conditionate a executarii pedepsei, in cazul infractiunilor intentionate, numai la acelea pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii pana la 12 ani, este necesar sa fie reevaluata fata de pedepsele majorate prin Legea nr. 140/1996".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile aparatorului autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, constata urmatoarele:
    Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea constata ca a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze exceptia ridicata.
    Exceptia de neconstitutionalitate vizeaza dispozitiile art. 81 alin. 3 din Codul penal, care au urmatoarea redactare: "Suspendarea conditionata a executarii pedepsei nu poate fi dispusa in cazul infractiunilor intentionate pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii mai mare de 12 ani, precum si in cazul infractiunilor de vatamare corporala grava, viol si tortura".
    Examinand exceptia, Curtea constata ca acest text de lege a mai fost supus controlului de constitutionalitate. Astfel, Curtea a pronuntat Decizia nr. 25 din 23 februarie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 136 din 1 aprilie 1999, retinand ca, desi prin textul de lege criticat legiuitorul a restrans aplicarea masurii de individualizare a pedepsei, acesta nu contravine prevederilor constitutionale ale art. 4 alin. (2), ale art. 16 alin. (1) si ale art. 49. Prin excluderea masurii suspendarii conditionate a executarii pedepsei in conditiile art. 81 alin. 3 din Codul penal s-a urmarit instituirea unui tratament penal mai sever pentru acele categorii de infractiuni apreciate de legiuitor ca fapte cu un grad de pericol ridicat. Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei vizeaza recunoasterea in favoarea cetatenilor a unor drepturi si libertati fundamentale, iar nu identitatea de tratament juridic asupra aplicarii unor masuri, indiferent de natura lor, ceea ce justifica nu numai admisibilitatea aplicarii unui regim juridic diferit, dar chiar necesitatea lui. Cu privire la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati s-a constatat ca suspendarea conditionata a executarii pedepsei nu reprezinta un drept al persoanei, ci doar o masura de individualizare a executarii pedepsei, astfel ca dispozitiile legale criticate nu contravin art. 49 din Constitutie. De asemenea, s-a mai aratat ca nu poate fi retinut nici argumentul ca intre fapta savarsita si pedeapsa aplicata trebuie sa existe un raport just, deoarece proportionalitatea, asa cum este consfintita de alin. (2) al art. 49 din Constitutie, priveste restrangerea care are ca obiect exercitiul unor drepturi sau al unor libertati cetatenesti, iar nu restrangerea aplicarii masurii de suspendare conditionata a executarii pedepsei, impusa de necesitatea realizarii unei politici represive mai ferme.
    Aceste considerente isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
    Referitor la invocarea dispozitiilor constitutionale ale art. 22 alin. (2), potrivit carora "Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel de pedeapsa sau de tratament inuman ori degradant", ale art. 23 alin. (1) si (9), care consfintesc inviolabilitatea libertatii individuale si a sigurantei persoanei si faptul ca pedepsele sunt stabilite si aplicate numai "in conditiile si in temeiul legii", precum si ale art. 123 privind infaptuirea justitiei, se constata ca aceste critici nu sunt concludente in solutionarea acestei exceptii, astfel ca nu pot fi primite.
    In sfarsit, in legatura cu opinia instantei de judecata, legata de "insuficienta" legii, in sensul ca limita de 12 ani pana la care poate fi acordata suspendarea conditionata a executarii pedepsei este necesar sa fie reevaluata fata de limitele speciale ale pedepsei inchisorii prevazute de Legea nr. 140/1996, Curtea constata ca, desi reala, aceasta nu este totusi o problema de control de constitutionalitate a legii, ci este o problema ce apartine domeniului politicii penale, care intra in competenta exclusiva a legiuitorului, singurul indreptatit sa modifice si sa completeze dispozitiile legale in vigoare, in temeiul art. 58 alin. (1) din Constitutie.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 3 din Codul penal, ridicata de Adrian Baran in Dosarul nr. 3.323/1998 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penala.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 23 septembrie 1999.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 119/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 119 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 119/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu