DECIZIE Nr.
1181 din 13 decembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 18 ianuarie 2008
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 14 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Spitalul Clinic de Urgenţă
„Sf. Treime" Iaşi (a cărui denumire actuală este Spitalul Clinic de
Urgenţă „Prof. Dr. Nicolae Oblu" Iaşi) în Dosarul nr. 1.564/99/2007 al
Tribunalului Iaşi - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent învederează Curţii că, la dosarul
cauzei, partea Adrian Ciornei a transmis note scrise prin care solicită
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că, de
la data ridicării excepţiei, Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 a
fost modificată, noua soluţie legislativă fiind conformă cu textele constituţionale
şi convenţionale invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 4 mai 2007, pronunţată în Dosarul
nr. 1.564/99/2007, Tribunalul Iaşi - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
14 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Spitalul Clinic de Urgenţă „Sf. Treime"
Iaşi (numit, în prezent, Spitalul Clinic de Urgenţe „Prof. Dr. Nicolae
Oblu" Iaşi) într-un litigiu de contencios administrativ având ca obiect
soluţionarea cererii de suspendare a executării unor decizii emise de Comisia
de Disciplină a Colegiului Judeţean al Medicilor şi de Comisia Superioară de
Disciplină a Colegiului Medicilor.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că autorităţii administrative emitente a
actului şi terţilor afectaţi de măsura suspendării executării actului li se
nesocoteşte dreptul de acces liber la justiţie, întrucât legea nu le oferă
nicio cale procedurală prin care să acţioneze în cazul în care, ulterior
obţinerii suspendării, petentul nu acţionează mai departe, prin promovarea unei
acţiuni în justiţie pentru anularea actului administrativ a cărui executare a
fost suspendată.
Tribunalul Iaşi -
Secţia comercială şi de contencios administrativ consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
Arată că dispoziţiile de lege criticate instituie o garanţie pentru persoana
vătămată şi, în aceIaşi timp, limitează eventualele abuzuri în valorificarea
unui atare drept.
Avocatul Poporului apreciază
că textul de lege criticat este constituţional. Precizează că legiuitorul poate
institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale pentru
exercitarea drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justiţie
presupunând posibilitatea neîngrădită a celor interesaţi de a utiliza aceste
proceduri, în formele şi în modalităţile instituite de lege.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 14 din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004.
Prin art. I pct. 20 din Legea
nr. 262/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007,
prevederile art. 14 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 au fost
modificate şi completate, astfel încât în prezent au următoarea redactare:
- Art. 14: „Suspendarea executării actului
(1) In cazuri bine justificate
şi pentru prevenirea unei pagube iminente, după sesizarea, în condiţiile art.
7, a autorităţii publice care a emis actul sau a autorităţii ierarhic
superioare, persoana vătămată poate să ceară instanţei competente să dispună
suspendarea executării actului administrativ unilateral până la pronunţarea
instanţei de fond. In cazul în care persoana vătămată nu introduce acţiunea în
anularea actului în termen de 60 de zile, suspendarea încetează de drept şi
fără nicio formalitate.
(2) Instanţa soluţionează cererea de suspendare, de
urgenţă şi cu precădere, cu citarea părţilor.
(3) Când în cauză este un interes public major, de
natură a perturba grav funcţionarea unui serviciu public administrativ, cererea
de suspendare a actului administrativ normativ poate fi introdusă şi de
Ministerul Public, din oficiu sau la sesizare, prevederile alin. (2)
aplicându-se în mod corespunzător.
(4) Hotărârea prin care se pronunţă suspendarea
este executorie de drept. Ea poate fi atacată cu recurs în termen de 5 zile de la comunicare. Recursul nu este suspensiv de executare.
(5) In ipoteza în care se emite un nou act
administrativ cu aceIaşi conţinut ca şi cel
suspendat de către instanţă, acesta este suspendat de drept. In acest caz nu
este obligatorie plângerea prealabilă.
(6) Nu pot fi formulate mai multe cereri de
suspendare succesive pentru aceleaşi motive.
(7) Suspendarea executării actului administrativ are
ca efect încetarea oricărei forme de executare, până la expirarea duratei
suspendării."
In opinia autorului excepţiei
de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art.
21 din Constituţie şi celor ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale privind dreptul la un proces
echitabil.
Examinând excepţia de
neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că, urmare modificărilor
intervenite prin Legea nr. 262/2007, lipsurile semnalate de autorul excepţiei
au fost complinite. Astfel, în noua redactare, s-a prevăzut în mod expres, prin
art. 14 alin. (1) fraza a doua, că, în cazul în care persoana vătămată nu
introduce acţiunea în anularea actului în termen de 60 de zile, suspendarea
încetează de drept şi fără nicio formalitate. Prin urmare, critica autorului excepţiei
a rămas fără obiect, nemulţumirea sa fiind legată tocmai de imposibilitatea
terţilor interesaţi şi a autorităţii administrative emitente a actului de a
solicita încetarea suspendării executării actului administrativ în ipoteza în
care cel care a obţinut această suspendare nu introduce acţiune în anularea
actului.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 14 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
excepţie ridicată de Spitalul Clinic de Urgenţă „Sf. Treime" Iaşi (a cărui
denumire actuală este Spitalul Clinic de Urgenţă „Prof. Dr. Nicolae Oblu"
Iaşi) în Dosarul nr. 1.564/99/2007 al Tribunalului Iaşi - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 decembrie
2007.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu