DECIZIE Nr.
1170 din 30 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Legea nr. 269/2009 pentru
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul
institutiilor de spectacole sau concerte, muzeelor si colectiilor publice,
bibliotecilor si al asezamintelor culturale de drept public
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 808 din 3 decembrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskâs Valentin Zoltân -judecător
Tudorel Toader -judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II din Legea
nr. 269/2009 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor de spectacole sau
concerte, muzeelor şi colecţiilor publice, bibliotecilor şi al aşezămintelor
culturale de drept public, excepţie ridicată de Consiliul Judeţean Sibiu în
Dosarul nr. 2.323/85/2009 al Tribunalului Sibiu - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
La apelul nominal se prezintă personal partea Corneliu
Ioan Bucur. Lipseşte autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul părţii prezente, care solicită respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate, arătând că se refuză respectarea de către consiliul
judeţean a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008, pentru
motive neîntemeiate. In susţinerea argumentelor sale, depune o serie de
înscrisuri referitoare la activitatea sa profesională.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că
norma de drept criticată a avut o aplicare limitată în timp, care a încetat.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 26 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 2.323/85/2009, Tribunalul
Sibiu - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II din Legea nr. 269/2009 pentru
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul
instituţiilor de spectacole sau concerte, muzeelor şi
colecţiilor
publice, bibliotecilor şi al aşezămintelor culturale de drept
public. Excepţia a fost ridicată de Consiliul
Judeţean Sibiu cu prilejul soluţionării unei acţiuni în contencios administrativ, având ca obiect anularea unui act
administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că, prin dispoziţiile art. 50 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 189/2009, s-a stabilit un termen de 90 de zile în
care contractele de management încheiate în baza legislaţiei anterioare încetau
de drept, urmând a fi încheiate unele noi, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
Prin art. I pct. 48 din Legea
nr. 269/2009 aceste dispoziţii au fost abrogate, fiind
introdus art. II, în care se arată că, de la intrarea
în vigoare a acestei legi, conducătorii instituţiilor publice de cultură aflaţi
în exerciţiu la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 189/2008 vor încheia cu ordonatorul principal de credite un nou contract de
management. Or, consideră că legiuitorul nu poate reglementa prin două acte
normative două momente diferite de intrare în vigoare a aceloraşi dispoziţii de
lege şi să fie desfiinţate retroactiv efectele juridice produse în perioada de
valabilitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008, fără ca prin
aceasta să contravină dispoziţiilor art. 15 alin. (2) şi art. 78 din Constituţie.
De asemenea, consideră că este încălcat şi art. 115 alin. (8) din Constituţie,
Legea nr. 269/2009 modificând dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 189/2008 în proporţie de 95%.
Tribunalul Sibiu - Secţia comercială şi de
contencios administrativ consideră că textul de
lege criticat nu contravine dispoziţiilor art. 15 alin. (2) şi art. 78 din
Constituţie, dar este contrar prevederilor art. 115 alin. (8) din Legea
fundamentală, In acest sens, arată că prin art. II din Legea nr. 269/2009 nu s-a
făcut altceva decât să se proroge termenul iniţial în care trebuie să se
încheie noul contract de management cu managerii aflaţi în exerciţiu la data de
5 decembrie 2008. Astfel, acest termen s-a prorogat din data de 5 martie 2009
până la data de 14 octombrie 2009 şi se referă strict la conducătorii
instituţiilor publice de cultură aflaţi în exerciţiu la data de 5 decembrie
2008. Art. 115 alin. (8) din Constituţie prevede că prin legea de aplicare a
ordonanţei se vor reglementa, dacă este cazul, măsurile necesare cu privire la
efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanţei. Or, în speţă,
este evident că efectele juridice pe perioada de aplicare a ordonanţei au
constat în încetarea unor contracte de management, cu obligaţia concomitentă a autorităţii
de a încheia noi contracte de management până la 5 martie 2009, termen care s-a
prelungit. Legea nr. 269/2009 nu prevede ce se întâmplă cu eventualele
contracte de management încheiate cu alte persoane decât cele care aveau
calitatea de conducători ai instituţiilor publice de cultură aflaţi în exerciţiu la data de 5 decembrie 2008, contracte
încheiate în perioada 5 martie 2009-14 iulie 2009.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. In acest sens, arată că
art. II din Legea nr. 269/2009 nu modifică data de intrare în vigoare a unei
dispoziţii a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008, ci reglementează
situaţii legislative pentru situaţii tranzitorii, în condiţiile în care noua
reglementare în materie instituită prin Legea nr. 269/2009 era de natură să
afecteze situaţiile juridice născute sub imperiul ordonanţei amintite, dar care
nu îşi epuizaseră în întregime efectele până la data intrării în vigoare a
legii menţionate. In plus, textul de lege criticat se aplică de la data
intrării în vigoare a legii, astfel că nu are efecte retroactive, In sfârşit,
arată că nu este încălcat nici art. 115 alin. (8) din Constituţie, prevederile
art. II din Legea nr. 269/2009
reprezentând un adevărat reflex al acestor dispoziţii constituţionale.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional, nefiind contrar niciuneia
dintre dispoziţiile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, notele scrise depuse la dosar,
susţinerile părţii prezente, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. II din Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor de
spectacole sau concerte, muzeelor şi colecţiilor publice, bibliotecilor şi al
aşezămintelor culturale de drept public, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 487 din 14 iulie 2009.
Textul de lege criticat are următoarea redactare:
- Art. II: „In termen de 90
de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, conducătorii instituţiilor
publice de cultură aflaţi în exerciţiu la data intrării în vigoare a Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 vor încheia cu ordonatorul principal de
credite un nou contract de management."
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este
contrar următoarelor texte din Constituţie: art. 15 alin. (2) referitor la neretroactivitatea
legii civile, art. 78 privind intrarea în vigoare a legii şi art. 115 alin. (8)
prin care se arată că „Prin legea de aprobare sau de respingere se vor
reglementa, dacă este cazul, măsurile necesare cu privire la efectele juridice
produse pe perioada de aplicare a ordonanţei".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că dispoziţiile de lege criticate au avut o aplicabilitate limitată în
timp, respectiv până la scurgerea termenului de 90 de zile de la intrarea în
vigoare a Legii nr. 269/2009. Astfel, anterior pronunţării asupra excepţiei de
neconstituţionalitate şi chiar anterior sesizării Curţii, efectele acestor
dispoziţii au încetat, prin încheierea obligatorie a unor noi contracte de
management în termenul prevăzut de lege. Or, potrivit prevederilor art. 29
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea nu se poate pronunţa decât asupra
dispoziţiilor dintr-o lege sau ordonanţă care sunt în vigoare.
Pentru argumentele arătate, Curtea constată că excepţia
de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II din Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor de spectacole sau
concerte, muzeelor şi colecţiilor publice, bibliotecilor şi al aşezămintelor
culturale de drept public, excepţie ridicată de Consiliul Judeţean Sibiu în
Dosarul nr. 2.323/85/2009 al Tribunalului Sibiu - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 septembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea