DECIZIE Nr.
1170 din 11 decembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art.9 din Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 39 din 17 ianuarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 din Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Carmen Maria Florian în Dosarul
nr. 2.814/117/2006 al Curţii de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă şi
asigurări sociale, pentru minori şi familie.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca inadmisibilă, considerând că autorul excepţiei tinde
de fapt la o modificare a normei juridice criticate, ceea ce nu este de
competenţa instanţei de contencios constituţional.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 26 iunie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 2.814/117/2006, Curtea de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă şi
asigurări sociale, pentru minori şi familie a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat. Excepţia a fost ridicată de Carmen Maria
Florian cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei civile
nr. 1.392 din 4 septembrie 2006, pronunţată de Tribunalul Cluj în Dosarul nr.
2.814/117/2006.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textul de lege
criticat este neconstituţional, „în măsura în care drepturile privind grupele
de muncă, respectiv condiţiile deosebite şi speciale de muncă în care îşi
desfăşoară activitatea cadrele militare nu se aplică şi salariaţilor civili
care desfăşoară aceeaşi activitate operativă de execuţie şi în acelaşi loc de
muncă". De asemenea, arată că nici în Legea nr. 19/2000 nu sunt prevăzute
asemenea drepturi. In sfârşit, consideră că se creează o discriminare între
cadrele militare şi personalul civil care au lucrat în aceleaşi condiţii.
Curtea de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă şi
asigurări sociale, pentru minori şi familie consideră
că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată, în condiţiile în care
legea se adresează doar cadrelor militare, fiind prin urmare o lege specială,
iar pentru angajaţii civili din Ministerul Apărării există reglementările
generale ale Legii nr. 19/2000 care le sunt aplicabile.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru
a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, autorul excepţiei
solicitând o modificare sau o completare a textului de lege criticat, ceea ce,
potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, nu intră în competenţa
instanţei de contencios constituţional. De asemenea, arată că limitarea, prin
textul de lege criticat, a aplicării unor drepturi doar pentru cadrele militare
care îşi desfăşoară activitatea în condiţii deosebite şi speciale reprezintă o
problemă de legiferare, iar nu de constituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale, nefiind contrare
dispoziţiilor din Legea fundamentală invocate de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 9 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare
de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14
octombrie 2002.
Textul de lege criticat are următoarea redactare:
- Art. 9: „(1) Condiţiile de
muncă în care se desfăşoară activitatea cadrelor militare pot fi:
a) normale;
b) deosebite;
c) speciale.
(2) Reglementările privind locurile de muncă şi
activităţile cu condiţii deosebite şi speciale stabilite pentru sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale se aplică şi cadrelor militare
care îşi desfăşoară activitatea în condiţii similare.
(3) Locurile de muncă şi activităţile cu condiţii
deosebite şi speciale, specifice pentru cadrele militare, se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului, pe baza propunerilor instituţiilor din domeniul apărării
naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale.
(4) Hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (3) va
fi adoptată în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I."
Autorul excepţiei consideră că
aceste texte de lege sunt contrare dispoziţiilor constituţionale cuprinse în
art. 1 alin. (3) în care se prevede că „România este stat de drept,
democratic şi social"art. 4 alin. (2) privind egalitatea între
cetăţeni; art. 15 alin. (1) potrivit căruia „Cetăţenii beneficiază de
drepturile şi de libertăţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi
au obligaţiile prevăzute de acestea"; art. 16 alin.(1), (2) şi (3)
privind egalitatea în drepturi; art. 34 alin. (1) şi (2) privind dreptul la
ocrotirea sănătăţii; art. 41 alin. (1) şi (2) privind munca şi protecţia
socială a muncii; art. 47 privind nivelul de trai şi art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege criticat face parte din Legea nr. 164/2001 prin care
legiuitorul a reglementat pensiile militare de stat ce se acordă cadrelor
militare. Autorul excepţiei este nemulţumit de faptul că acest text de lege nu
se referă şi la salariaţii civili din cadrul Ministerului Apărării Naţionale.
Faţă de acestea, Curtea reţine că, potrivit
dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetăţenii au dreptul la pensie
şi la alte drepturi de asigurări sociale, potrivit legii. Astfel, legiuitorul
se bucură de atributul exclusiv de a stabili drepturile de asigurări sociale
cuvenite, condiţiile şi criteriile de acordare a acestora, modul de calcul şi
cuantumul lor valoric. De asemenea, legiuitorul este în drept ca, în
considerarea unor situaţii deosebite, să adopte, prin legi speciale,
reglementări diferite pentru anumite categorii socioprofesionale. Tratamentul
juridic diferit, instituit
pentru anumite categorii socioprofesionale, nu reprezintă nici privilegii şi
nici discriminări, în sensul interzis de art. 16 alin. (1) din Constituţie, ci
se justifică, obiectiv şi rezonabil, prin situaţia diferită în care se află
acele categorii de cetăţeni.
Prin urmare, faptul că prin textul de lege criticat a
înţeles să se refere doar la cadrele militare, fără a include şi alte categorii
socioprofesionale, nu poate fi privit ca aducând atingere principiului
constituţional al egalităţii în drepturi ori dreptului la pensie.
Oricum, omisiunea reglementării, invocată de autorul
excepţiei, nu poate fi complinită de instanţa de contencios constituţional,
care, potrivit art. 2 alin. (3) din Lege nr. 47/1992, „se pronunţă numai
asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a
putea modifica sau completa prevederile supuse controlului."
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art.1-3, al art 11 alin. (1)
lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 din Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Carmen Maria Florian în Dosarul
nr. 2.814/117/2006 al Curţii de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă şi
asigurări sociale, pentru minori şi familie.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 decembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea