DECIZIE Nr.
1160 din 28 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si art. 3 alin. (1) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru
autovehicule
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 753 din 11 noiembrie 2010
Augustin Zegrean -
preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 50/2008'pentru instituirea taxei pe poluare pentru
autovehicule, excepţie ridicată de Vasile Mihăltan în Dosarul nr.
3.312/107/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia' - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se' constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 16 februarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 312/107/2009, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru
autovehicule, excepţie ridicată de Vasile Mihăltan într-o cauză având ca
obiect soluţionarea recursului formulat împotriva unei sentinţe prin care'
autorităţile fiscale au fost obligate la restituirea către autorul excepţiei a
taxei pe poluare plătită de acesta.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că dispoziţiile legale criticate sunt discriminatorii,
creând diferenţe între persoanele cărora li se aplică taxa pe poluare în raport
cu alte categorii de cetăţeni care nu plătesc această taxă, şi anume proprietarii
de autoturisme înmatriculate în România anterior intrării în vigoare a taxei pe
poluare sau proprietarii autovehiculelor înmatriculate în alte ţări, dar care
sunt folosite doar pe teritoriul României. Totodată/se arată că sunt încălcate
prevederile art. 90 din Tratatul de instituire a Comunităţilor Europene.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 1 şi art. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru
autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008. In
realitate, critica de neconstituţionalitate vizează numai prevederile art. 1 şi
art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, asupra
cărora Curtea urmează a se pronunţa prin prezenta decizie. Dispoziţiile legale
criticate au următorul cuprins:
- Art. 1: „(1) Prezenta
ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare
pentru autovehicule, denumită în continuare taxă, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu şi se gestionează de Administraţia Fondului pentru Mediu.
(2) Din sumele colectate potrivit prezentei
ordonanţe de urgenţă se finanţează programe şi proiecte pentru protecţia
mediului.";
-Art. 3 alin. (1): „Intră
sub incidenţa taxei autovehiculele din
categoriile Mf-M3 şi Nf-N3, astfel cum
sunt acestea definite în RNTR2."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în
drepturi, ale art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind drepturile
omului şi ale art. 148 privind integrarea în Uniunea Europeană. Totodată, în
susţinerea excepţiei sunt invocate prevederile art. 90 din Tratatul de
instituire a Comunităţilor Europene (devenit art. 110 din Tratatul privind
funcţionarea Uniunii Europene, în urma intrării în vigoare a Tratatului de la
Lisabona) privind interzicerea impunerii asupra produselor din alte state membre
ale Uniunii Europene a unor taxe superioare celor ce se aplică produselor
naţionale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate formulată,
Curtea constată că, prin Decizia nr. 586 din 14 aprilie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 334 din 20 mai 2009, în raport cu o critică similară de
neconstituţionalitate vizând art. 1 din ordonanţa de urgenţă criticată, a
statuat că „intrarea în vigoare a unei legi, ordonanţe simple sau de urgenţă
prin care se instituie pentru viitor o taxă pe poluare constituie un motiv
suficient pentru a justifica, în mod obiectiv şi raţional, un tratament juridic
diferit cu privire la situaţia juridică a persoanelor ce au plătit taxa
anterior sau ulterior instituirii taxei. De altfel, atât instituirea taxei pe
poluare, cât şi stabilirea momentului la care intervine obligaţia de plată a
taxei constituie opţiuni obiective ale legiuitorului, motivate în expunerea de
motive a ordonanţei de urgenţă. Pe cale de consecinţă, rezultă că persoanele în
cauză nu se află în situaţii juridice identice. Or, art. 16 alin. (1) din
Constituţie impune ca doar persoanele aflate în aceeaşi situaţie să beneficieze
de un tratament juridic egal, exigenţă respectată de legiuitorul delegat prin
instituirea acestei taxe.
Obiter dictum, acceptarea
criticii autorului excepţiei ar echivala cu faptul că fie legiuitorul nu va
putea niciodată pentru viitor să instituie taxe sau impozite cu executare uno ictu, fie o atare taxă trebuie
aplicată şi pentru cei ce nu au plătit-o în trecut, cu alte cuvinte, ar fi
retroactivă. Or, ambele ipoteze sunt neconstituţionale şi inadmisibil."
Cele constatate de Curtea
Constituţională în raport cu art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2008 sunt valabile şi în raport cu art. 3 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă de
urgenţă.
In fine, Curtea, prin Decizia nr. 137 din 25 februarie
2010, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 182 din 22 martie 2010, a statuat că „nu
este de competenţa sa «să analizeze conformitatea unei dispoziţii de drept
naţional cu textul Tratatului de instituire a Comunităţii Europene (devenit
Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene) prin prisma art. 148 din
Constituţie. O atare competenţă, şi anume aceea de a stabili dacă există o
contrarietate între legea naţională şi Tratatul CE, aparţine instanţei de
judecată, care, pentru a ajunge la o concluzie corectă şi legală, din oficiu
sau la cererea părţii, poate formula o întrebare preliminară în sensul art. 234
din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene la Curtea de Justiţie a
Comunităţilor Europene. In situaţia în care Curtea Constituţională s-ar
considera competentă să se pronunţe asupra conformităţii legislaţiei naţionale
cu cea europeană, s-ar ajunge la un posibil conflict de jurisdicţii între cele două
instanţe, ceea ce, la acest nivel, este inadmisibil»".
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art.
1-3, al art. 11 alin. (1)lit.A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi art. 3 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru
autovehicule, excepţie ridicată de Vasile Mihălţan în Dosarul nr.
3.312/107/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 septembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly