DECIZIE Nr.
1160 din 17 septembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe m2 care
se aplica pentru închirierea locuintelor si terenului aferent acestora, aflate
în domeniul public si privat al statului, administrate de Regia Autonoma
„Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat"
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 727 din 27 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe m2
care se aplică pentru închirierea locuinţelor şi terenului aferent acestora,
aflate în domeniul public şi privat al statului, administrate de Regia Autonomă
„Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat". Excepţia a fost
invocată de Alexandrina Marilena Partenie, Sabina Partenie, Octavian Partenie
şi Maria Partenie în Dosarul nr. 17.302/299/2008 al Judecătoriei Sectorului 1
Bucureşti.
La apelul nominal răspunde, pentru autorii excepţiei,
apărătorul ales, cu delegaţie la dosar.
Lipseşte cealaltă parte, faţă de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Având cuvântul, avocatul autorilor excepţiei solicită
admiterea excepţiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulată,
prezentând, pe larg, considerentele expuse în faţa instanţei de judecată.
Depune concluzii scrise la dosarul cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că textul de lege
criticat nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 22 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 17.302/299/2008, Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2008 pentru
stabilirea tarifului lunar al chiriei pe m2 care se aplică pentru
închirierea locuinţelor şi terenului aferent acestora, aflate în domeniul
public şi privat al statului, administrate de Regia Autonomă „Administraţia
Patrimoniului Protocolului de Stat", excepţie invocată de Alexandrina
Marilena Partenie, Sabina Partenie, Octavian Partenie şi Maria Partenie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că textul de lege criticat este
neconstituţional, deoarece creează un regim discriminatoriu pentru chiriaşii
imobilelor administrate de Regia Autonomă „Administraţia Patrimoniului
Protocolului de Stat" - RAAPPS, chiria fiind stabilită în mod diferit, în
funcţie de suprafaţa utilă a locuinţei pe care o ocupă chiriaşii respectivi. Se
arată în acest sens că, în cauză, dintre membrii familiei care au închiriat
locuinţa în anul 1981 au decedat trei, astfel încât, în prezent, suprafaţa
utilă a spaţiului închiriat de RAAPPS se împarte la un număr de 4 persoane, în
loc de 7, astfel încât nu se mai poate realiza încadrarea în dispoziţiile art.
6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2008, cu toate că
actualii chiriaşi sunt beneficiarii tuturor actelor normative prevăzute în
textul legal menţionat. In aceste cazuri nu se aplică un tarif mai mare pentru
suprafaţa excedentară, ci chiria în întregul ei este stabilită conform art. 1
din ordonanţa de urgenţă. Se conchide în sensul că „nu este corect să fii tratat
discriminatoriu, să fii pedepsit pentru depăşirea unei suprafeţe utile, de cele
mai multe ori survenită fără voia ta".
Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Arată că dispoziţiile art. 6 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 9/2008 au fost instituite de legiuitor pentru o anumită
categorie de chiriaşi, atunci când suprafaţa utilă a locuinţei nu depăşeşte
suprafaţa minimală stabilită la pct. B din anexa nr. 1 la Legea locuinţei nr.
114/1996, în timp ce textul de lege criticat priveşte o altă categorie de
chiriaşi, ce ocupă o locuinţă a cărei suprafaţă utilă depăşeşte suprafaţa
minimală menţionată, Intrucât situaţia juridică a celor două categorii de
chiriaşi este diferită, diferenţa de tratament juridic este justificată în mod
obiectiv şi rezonabil.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile
legale criticate nu aduc atingere dispoziţiilor constituţionale invocate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile autorilor excepţiei, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe m2 care
se aplică pentru închirierea locuinţelor şi terenului aferent acestora, aflate
în domeniul public şi privat al statului, administrate de Regia Autonomă
„Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 15 februarie 2008, cu modificările
şi completările ulterioare, care au următorul conţinut: „Prevederile alin.
(1) şi (2) se aplică sub condiţia ca suprafaţa utilă a locuinţei pe care o
ocupă chiriaşii respectivi să nu depăşească suprafeţele minimale stabilite la
pct. B din anexa nr. 1 la Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare."
Dispoziţiile art. 6 alin. (1) şi (2) din acelaşi act
normativ, la care se face referire prin normele criticate, au următorul
cuprins:
„(1) Prin excepţie de la prevederile art. 1,
chiriaşilor care ocupă imobile cu destinaţie de locuinţă în baza unor contracte
de închiriere prelungite prin efectul Legii nr. 17/1994 pentru prelungirea sau
reînnoirea contractelor de închiriere privind unele suprafeţe locative,
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 241/2001, cu modificările ulterioare, şi Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 8/2004 privind prelungirea duratei unor contracte
de închiriere, aprobată prin Legea nr. 219/2004, li se va percepe chiria
stabilită şi actualizată potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 40/1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
241/2001, cu modificările ulterioare.
(2) Chiriaşilor, alţii decât cei prevăzuţi la alin.
(1), care realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie care nu
depăşeşte salariul mediu net lunar pe economie, respectiv situat între salariul
mediu net lunar pe economie şi dublul acestuia, li se va percepe chiria
calculată în conformitate cu prevederile art. 31 alin. (1) teza întâi din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 241/2001, cu modificările ulterioare. Prevederile
art. 31 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 241/2001, cu modificările
ulterioare, se aplică în mod corespunzător."
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se
invocă art. 16 din Constituţie privind egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea reţine următoarele:
Stabilirea de către legiuitor a două categorii de
chiriaşi, una care beneficiază de o modalitate de calcul mai avantajoasă a
chiriei şi cealaltă categorie care nu beneficiază de această dispoziţie, are la
bază considerente de protecţie a celor cu venituri mici, care ocupă locuinţe a
căror suprafaţă utilă nu depăşeşte suprafeţele minimale prevăzute de lege.
Acest beneficiu de protecţie socială este la latitudinea de reglementare a
legiuitorului, care poate institui un tratament juridic diferenţiat, în
considerarea unor situaţii obiectiv diferite. Nu se aduce astfel atingere
principiului egalităţii, deoarece acesta nu înseamnă uniformitate, astfel
încât, dacă la situaţii egale trebuie să corespundă un tratament egal, la
situaţii diferite tratamentul juridic nu poate fi decât diferit.
Schimbarea situaţiei juridice a chiriaşilor, în cazul
în care, din diverse motive, nu mai îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege
pentru încadrarea în categoria juridică vizată de măsura de protecţie mai sus
precizată, determină incidenţa unui alt tratament juridic, corespunzător
situaţiei obiectiv diferite în care se află aceştia, ceea ce reprezintă o aplicare
a principiului egalităţii, iar nu o încălcare a sa.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2008
pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe m2 care se aplică
pentru închirierea locuinţelor şi terenului aferent acestora, aflate în
domeniul public şi privat al statului, administrate de Regia Autonomă
„Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", excepţie ridicată de
Alexandrina Marilena Partenie, Sabina Partenie, Octavian Partenie şi Maria
Partenie în Dosarul nr. 17.302/299/2008 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 septembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta