DECIZIE Nr. 115 din 24 aprilie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 si ale
art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 320 din 14 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 79 si ale art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind
solutionarea conflictelor de munca, exceptie ridicata de Dorina Foisor in
Dosarul nr. 6.140/1999 al Tribunalului Bihor - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, lipsind Societatea Comerciala
"Petrovest" - S.A. Bors, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Autorul exceptiei solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate
pentru motivele invocate in fata instantei de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, solicita respingerea exceptiei ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 august 2000, pronuntata in Dosarul nr. 6.140/1999,
Tribunalul Bihor - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 si ale art. 80 din Legea nr.
168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca. Exceptia a fost ridicata
de Dorina Foisor intr-un litigiu de munca, in contradictoriu cu Societatea
Comerciala "Petrovest" - S.A. Bors.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate incalca principiul egalitatii in drepturi consacrat de art. 16
din Constitutie, intrucat creeaza, prin eliminarea caii de atac a apelului si
reducerea termenului de declarare a recursului, "o discriminare intre subiectii
de drept procesual din alte domenii si cei din dreptul muncii". De
asemenea, se considera ca textele de lege criticate contravin si art. 21 din
Constitutie privind accesul liber la justitie.
Tribunalul Bihor - Sectia civila, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia este neintemeiata, intrucat dispozitiile art. 79 si 80 din Legea nr.
168/1999 nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata, intrucat, "potrivit art. 125 alin. (3) din
Constitutie, <<Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege>>, iar conform art. 128 din Constitutie, <<Impotriva
hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita
caile de atac, in conditiile legii>>".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
79 si ale art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de
munca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 29
noiembrie 1999. Textele de lege criticate au urmatorul cuprins:
Art. 79
"(1) Hotararile instantei de fond sunt definitive.
(2) Hotararile motivate ale instantei de fond se redacteaza si se comunica
partilor in termen de cel mult 15 zile de la pronuntare.";
Art. 80
"Termenul de recurs este de 10 zile de la data comunicarii hotararii
pronuntate de instanta de fond."
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale contravin
principiului egalitatii in drepturi, consfintit prin art. 16 alin. (1) si (2)
din Constitutie, potrivit caruia "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii
si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. (2) Nimeni nu
este mai presus de lege", precum si celui al accesului liber la justitie,
consacrat in art. 21 din Constitutie, care arata ca "(1) Orice persoana se
poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate nu contravin normelor cuprinse in art. 16 si 21
din Constitutie. Dispozitiile art. 79 si 80 din Legea nr. 168/1999 instituie
reguli procedurale de imediata aplicare. De altfel, Curtea Constitutionala a
statuat constant ca "este de competenta exclusiva a organului legislativ
instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor
judecatoresti si a modalitatii de exercitare a cailor de atac, iar principiul
accesului liber la justitie presupune tocmai posibilitatea celor interesati de
a le exercita". In acest sens este, de exemplu, Decizia nr. 45 din 23
martie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din
20 mai 1999. Ca urmare, accesul liber la justitie este asigurat in conditii de
egalitate pentru toti cetatenii care sunt parti ale unui conflict de drepturi
si, in consecinta, nu este ingradit prin normele procedurale instituite de
dispozitiile art. 79 si 80 din Legea nr. 168/1999. Accesul liber la justitie
presupune accesul la mijloacele procedurale prin care se infaptuieste justitia,
iar instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor
judecatoresti este de competenta exclusiva a legiuitorului, care, asigurand posibilitatea
de a se ajunge in fata instantelor judecatoresti in conditii de egalitate,
poate stabili reguli deosebite in situatii deosebite, cum sunt cele legate de
asigurarea celeritatii solutionarii cererilor privind conflictele de drepturi.
In sensul celor prezentate mai sus este si jurisprudenta Curtii
Constitutionale, care, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994 privind
liberul acces la justitie al persoanelor in apararea drepturilor, libertatilor
si intereselor lor legitime, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 69 din 16 martie 1994, a statuat ca "Accesul la structurile
judecatoresti si la mijloacele procedurale, inclusiv la caile de atac, se face
cu respectarea regulilor de competenta si procedura de judecata stabilite de
lege". De asemenea, prin Decizia nr. 60 din 14 octombrie 1993, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie 1994, si
prin Decizia nr. 38 din 26 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 177 din 13 mai 1998, Curtea Constitutionala a statuat
ca accesul liber la justitie nu presupune in toate cazurile "accesul la
toate structurile judecatoresti - judecatorii, tribunale, curti de apel, Curtea
Suprema de Justitie - si la toate caile de atac prevazute de lege, deoarece
competenta si procedura de judecata sunt stabilite de legiuitor, iar acesta,
asigurand posibilitatea de a ajunge in fata instantelor judecatoresti, in
conditii de egalitate, poate stabili reguli deosebite".
In aceste conditii exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
respinsa ca fiind neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 si ale
art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca,
exceptie ridicata de Dorina Foisor in Dosarul nr. 6.140/1999 al Tribunalului
Bihor - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman