DECIZIE Nr.
114 din 16 februarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta
anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive
politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice,
masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la
actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist
instaurat in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 263 din 23 martie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Antonia Constantin - procuror
Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni
de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist
instaurat în România, excepţie ridicată de Direcţia de Muncă, Solidaritate
Socială şi Familie Maramureş în dosarele nr. 3. 345/2005, nr. 3. 347/2005, nr.
3. 349/2005, nr. 3. 351/2005, nr. 3. 352/2005, nr. 3. 354/2005, nr. 3. 356/2005
şi nr. 3. 348/2005 ale Tribunalului Maramureş - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal, de Maria Paris în Dosarul nr. 398/CA/2005
al Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială,
contencios administrativ şi fiscal şi de Barbu Saragea în Dosarul nr.
283/F/CA/2005 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal răspund, personal, Maria Paris şi
Barbu Saragea, lipsă fiind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare
este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere că
excepţiile de neconstitutionalitate ridicate în dosarele nr. 771 D/2005, nr.
772D/2005, nr. 773D/2005, nr. 774D/2005, nr. 775D/2005, nr. 776D/2005, nr.
777D/2005, nr. 779D/2005, nr. 813D/2005 şi nr. 846D/2005 au conţinut identic,
pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Partea Maria Paris este de acord cu conexarea dosarelor.
Partea Barbu Saragea este de acord cu conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art. 53 alin.
(5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 846D/2005, nr.
813D/2005, nr. 779D/2005, nr. 777D/2005, nr. 776D/2005, nr. 775D/2005, nr.
774D/2005, nr. 773D/2005 şi nr. 772D/2005 la Dosarul nr. 771 D/2005, care este
primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de
judecată, părţile prezente solicită admiterea excepţiei de
neconstitutionalitate, arătând că dispoziţia de lege criticată încalcă
prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public, făcând referire la
jurisprudenţa Curţii Constituţionale, arată că excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 214/1999 este neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor,
reţine următoarele:
Prin încheierile din 28 septembrie 2005, pronunţate în
dosarele nr. 3. 348/2005, nr. 3. 354/2005, nr. 3. 351/2005 şi nr. 3. 345/2005,
încheierile din 29 septembrie 2005, pronunţate în dosarele nr. 3. 352/2005, nr.
3. 349/2005 şi nr. 3. 347/2005, şi Incheierea din 5 octombrie 2005, pronunţată
în Dosarul nr. 3. 356/2005, Tribunalul Maramureş - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 214/1999, excepţie ridicată de Direcţia de Muncă,
Solidaritate Socială şi Familie Maramureş.
Prin Incheierea din 6 octombrie 2005, pronunţată în
Dosarul nr. 398/CA/2005, Curtea de Apel Constanţa -Secţia comercială,
maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999, excepţie
ridicată de Maria Paris.
Prin Incheierea din 18
octombrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 283/F/CA/2005, Curtea de Apel
Braşov -Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999, excepţie
ridicată de Barbu Saragea.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că
dispoziţiile de lege criticate vin în contradicţie cu prevederile art. 16 alin.
(1) din Constituţie, deoarece se realizează o discriminare între persoanele
care au depus cererea pentru recunoaşterea calităţii de luptător anticomunist
până la data de 31 decembrie 2002 şi cei care nu au depus această cerere. De
asemenea, discriminarea se realizează şi între persoanele care, pe de-o parte,
beneficiază de dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 şi
cei care, pe de altă parte, beneficiază de dispoziţiile Legii nr. 189/2000 şi
ale Legii nr. 9/2000, în conformitate cu care termenul de depunere a cererilor nu este limitat în timp.
Tribunalul Maramureş - Secţia comercială, contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este întemeiată. In acest sens arată că se realizează o
discriminare între persoanele care au depus cererea pentru recunoaşterea
calităţii de luptător anticomunist până la data intrării în vigoare a textului
de lege criticat şi cei care nu au depus această cerere după apariţia acestuia.
Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercială,
maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal apreciază că se creează o situaţie discriminatorie între
beneficiarii Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 şi
beneficiarii altor acte normative cu caracter reparatoriu.
Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul arată că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Termenul stabilit de art.
5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 este un termen
aplicabil tuturor persoanelor aflate în ipoteza reglementată de acest text,
fără a se putea reţine vreo contrarietate a acestuia cu art. 16 alin. (1) din
Constituţie. Recunoaşterea sine die a posibilităţii persoanei interesate de a
declanşa procedura pentru acordarea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999, ar fi
de natură să genereze un climat de insecuritate juridică al raporturilor
civile.
Avocatul Poporului, în
dosarele nr. 771 D/2005, nr. 779D/2005, nr. 813D/2005 şi nr. 846D/2005, arată
că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. Dispoziţia de lege
criticată condiţionează acordarea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă de obligaţia de a introduce cererea în vederea acordării acesteia
într-un anumit termen, fapt ce creează o discriminare între persoane aflate în
situaţii identice, fără ca aceasta să fie justificată în mod obiectiv şi
rezonabil. De asemenea, textul de lege criticat contravine şi dispoziţiilor
constituţionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la statul român şi art. 47
referitoare la dreptul la un nivel de trai decent.
Avocatul Poporului, în
dosarele nr. 772D/2005, nr. 773D/2005, nr. 774D/2005, nr. 775D/2005, nr.
776D/2005 şi nr. 777D/2005, făcând referire la jurisprudenţa Curţii
Constituţionale, arată că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele
întocmite de judecătorii-raportori, susţinerile părţilor prezente, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie
dispoziţiile art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă
persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice,
persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri
administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la
acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist
instaurat în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
650 din 30 decembrie 1999, ordonanţă aprobată cu modificări prin Legea nr.
568/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 30
octombrie 2001. Textul de lege criticat a fost modificat prin art. I pct. 2 din
Ordonanţa Guvernului nr. 64/2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 647 din 31 august 2002. Ordonanţa Guvernului nr. 64/2002 a fost
aprobată cu modificări prin Legea nr. 670/2002, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 935 din 20 decembrie 2002.
Textul art. 5 alin. (1) are următorul cuprins: „(1)
Cererea poate fi introdusă de persoana condamnată sau supusă unei măsuri
administrative abuzive ori, după decesul acesteia, de soţul sau rudele până la
gradul al patrulea inclusiv, până cel târziu la 31 decembrie 2003. "
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorii excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în
drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile de lege criticate au mai fost supuse controlului de
constituţionalitate, iar prin Decizia nr. 466 din 20 septembrie 2005, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 962 din 31 octombrie 2005, s-a
statuat că instituirea unui termen înăuntrul căruia titularul unui drept
subiectiv îşi poate exercita prerogativa conferită de lege nu contravine
principiului egalităţii în drepturi, atât timp cât tuturor persoanelor vizate
de ipoteza normei le este aplicabil acelaşi tratament juridic, fără privilegii
şi fără discriminări. Instituirea unui termen în cadrul căruia se poate
valorifica un drept nu poate crea o stare de inegalitate, de discriminare între
persoanele aflate în aceeaşi situaţie, atât timp cât acestea acţionează în
concordanţă şi cu respectarea dispoziţiilor legii. Imposibilitatea exercitării
dreptului are natura unei sancţiuni legale, fiind o consecinţă firească a
nerespectării normelor juridice aplicabile.
Tot cu acel prilej, Curtea a reţinut că recunoaşterea
calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă şi, ca urmare a recunoaşterii
acestei calităţi, acordarea drepturilor prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr.
214/1999 nu pot avea loc sine die, stabilirea unui termen pentru exercitarea
acestui drept fiind necesară pentru instituirea şi menţinerea stabilităţii şi
securităţii raporturilor juridice civile şi a ordinii de drept, specifice unui
stat democratic. Lipsa de diligentă a titularului dreptului nu se poate
constitui într-un argument pentru a susţine încălcarea principiului
nediscriminării între persoanele care îşi exercită dreptul subiectiv în
limitele termenului prescris şi cele care, neglijând prevederile legale, sunt
în situaţia de a fi pierdut posibilitatea exercitării dreptului.
Curtea constată că soluţia adoptată şi argumentele ce
au stat la baza acesteia se menţin şi în cauza de faţă, întrucât nu au
intervenit elemente noi de natură să determine reconsiderarea jurisprudenţei în
materie a Curţii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă
persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice,
persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri
administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de
împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat
în România, excepţie ridicată de Direcţia de Muncă, Solidaritate Socială şi
Familie Maramureş în dosarele nr. 3. 345/2005, nr. 3. 347/2005, nr. 3.
349/2005, nr. 3. 351/2005, nr. 3. 352/2005, nr. 3. 354/2005, nr. 3. 356/2005 şi
nr. 3. 348/2005 ale Tribunalului Maramureş - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal, de Maria Paris în Dosarul nr. 398/CA/2005 al Curţii de
Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios
administrativ şi fiscal şi de Barbu Saragea în Dosarul nr. 283/F/CA/2005 al
Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 februarie
2006.
PRESEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu