DECIZIE Nr.
113 din 15 februarie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 59 alin. (3) lit. b) coroborate cu
cele ale art. 58 lit. q) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005
privind transporturile rutiere
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 151 din 2 martie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 59 alin. (1) lit. b)
coroborate cu cele ale art. 58 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Leon Trans" - S.R.L. din Giurgiu în Dosarul nr. 2.385/2006 al Judecătoriei
Giurgiu.
La apelul nominal răspunde, pentru partea Autoritatea
Rutieră Română, doamna Mihaela Chiriac, consilier juridic cu delegaţie la
dosar. Se constată lipsa autorului excepţiei, faţă de care procedura de citare
a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Autorităţii Rutiere Române. Acesta solicită
respingerea ca neîntemeiată a excepţiei, considerând că textele de lege
criticate sunt în deplin acord cu dispoziţiile constituţionale invocate de
autorul excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă,
întrucât critica formulată de autorul acesteia a rămas fără obiect, ca urmare a
modificărilor survenite prin
Legea nr. 102/2006 de aprobare a Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 109/2005.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 25 august
2006, pronunţată în Dosarul nr. 2.385/2006, Judecătoria Giurgiu a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
59 alin. (1) lit. b) coroborate cu cele ale art. 58 lit. j) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Leon Trans" - S.R.L. din Giurgiu într-o
cauză civilă având ca obiect soluţionarea unei plângeri contravenţionale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele de lege criticate
contravin principiului constituţional al egalităţii în faţa legii, întrucât
prevăd sancţionarea pecuniară numai a persoanei juridice, nu şi a persoanei
fizice, angajată a celei dintâi. De asemenea, arată că, prin aplicarea
sancţiunii contravenţionale direct operatorului de transport rutier, cu toate
că vinovat pentru nerespectarea graficului de circulaţie este conducătorul
auto, sunt nesocotite prevederile art. 44, cele ale art. 45 şi cele ale art. 24
din Constituţie. Aceasta deoarece se diminuează patrimoniul societăţii
comerciale cu valoarea amenzii contravenţionale, este afectată desfăşurarea
activităţii economice a persoanei juridice şi nu se acordă operatorilor de
transport posibilitatea de a-şi formula apărări în cadrul unei proceduri
contradictorii.
Judecătoria Giurgiu apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul precizează că
prevederile art. 59 alin. (1) lit. b) şi cele ale art. 58 lit. j) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 au fost modificate prin Legea nr.
102/2006, fără să se mai păstreze soluţia legislativă criticată de autorul
excepţiei. Aşa fiind, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a devenit
inadmisibilă.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate nu contravin sub niciun aspect prevederilor
constituţionale invocate de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile reprezentantului părţii prezente, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi
29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 59 alin. (1) lit.
b) coroborate cu cele ale art. 58 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005.
La data invocării excepţiei de neconstituţionalitate
art. 58 lit. j) prevedea că nerespectarea graficului de circulaţie conţinut în
caietul de sarcini al licenţei de traseu constituie contravenţie, sancţionată,
conform art. 59 alin. (1) lit. a), cu amendă de la 1.000 lei (RON) la 1.500 lei
(RON), aplicată întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier români
sau străini. [In mod eronat, autorul excepţiei face referire la art. 59 alin.
(1) lit. b)].
La data de 1 octombrie 2006 a intrat în vigoare Legea
nr. 102/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005
privind transporturile rutiere, lege publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 398
din 9 mai 2006. In urma modificărilor intervenite prin legea menţionată,
obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintă dispoziţiile art. 59
alin. (3) lit. b) coroborate cu cele ale art. 58 lit. q), care prevăd
următoarele:
- Art. 58: „Constituie
contravenţii următoarele fapte: (...)
q) nerespectarea prevederilor licenţei de traseu,
ale autorizaţiei
de transport internaţional sau ale graficului de circulaţie;";
- Art. 59 alin. (3) lit.
b): „(3) Se sancţionează cu amendă aplicată conducătorului
auto: (...)
b) de la 1.000 lei (RON) la 2.000 lei (RON), faptele
prevăzute la art. 58 lit. q), ş) şi w);".
In opinia autorului excepţiei
de neconstituţionalitate textele de lege criticate contravin următoarelor
dispoziţii din Legea fundamentală: art. 16 alin. (1) care statuează principiul
egalităţii cetăţenilor în faţa legii, fără privilegii şi fără discriminări,
art. 24 care garantează dreptul la apărare, art. 44 referitor la dreptul de
proprietate privată şi art. 45 privind libertatea economică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că esenţa criticii formulate de autorul acesteia rezidă în
aceea că, în cazul săvârşirii contravenţiei constând în nerespectarea
graficului de circulaţie conţinut în caietul de sarcini al licenţei de traseu,
amenda contravenţională se aplică societăţii comerciale angajatoare, iar nu
conducătorului auto.
In actuala redactare a textelor
criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, datorată
modificărilor aduse prin Legea nr. 102/2006, se prevede expres că amenda pentru
contravenţia menţionată va fi aplicată conducătorului auto. Aşadar, textul nu
se mai regăseşte în forma criticată de autorul excepţiei.
Această modificare a intervenit ulterior sesizării
Curţii Constituţionale. Or, potrivit Deciziei Plenului Curţii Constituţionale
nr. III din 31 octombrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, în
cazul în care, după invocarea unei excepţii de neconstituţionalitate în faţa instanţelor
judecătoreşti, prevederea legală supusă controlului a fost modificată, Curtea Constituţională se
pronunţă asupra constituţionalităţii acesteia, în noua redactare, numai dacă
soluţia legislativă din legea sau ordonanţa modificată este, în principiu, aceeaşi cu cea dinaintea
modificării. Cum, în cauza de
faţă, dispoziţiile criticate din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2005 nu mai conservă soluţia
legislativă iniţială, excepţia de neconstituţionalitate
a devenit inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 59 alin. (3) lit. b) coroborate cu
cele ale art. 58 lit. q) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005
privind transporturile rutiere, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Leon Trans" - S.R.L. din Giurgiu în Dosarul nr. 2.385/2006 al
Judecătoriei Giurgiu.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 februarie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu