DECIZIE Nr. 113 din 22 iulie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a
agentilor economici si ale Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea
disciplinei financiar-valutare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 287 din 5 august 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici si ale Ordonantei Guvernului nr.
15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, ridicata de
Societatea Comerciala "Radu Trading International" - S.R.L. Bucuresti
in Dosarul nr. 5.002/1997 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 30 iunie 1998 si au
fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 9 iulie 1998 si
apoi pentru data de 22 iulie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 noiembrie 1997, pronuntata in Dosarul nr.
5.002/1997, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
18/1994 si ale Ordonantei Guvernului nr. 15/1996, ridicata de Societatea
Comerciala "Radu Trading International" - S.R.L. Bucuresti intr-o
cauza civila privind solutionarea unei plangeri formulate impotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare contraventionala din data de 18
februarie 1997 al Directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat a municipiului Bucuresti.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile atacate contravin art.
134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, potrivit caruia "Statul trebuie sa
asigure: libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie". De
asemenea, se considera ca ordonantele criticate: a) "constituie limitari
ale libertatii comertului si imixtiuni ale statului in afaceri private";
b) "franeaza initiativa privata orientata spre valorificarea externa a
productiei intr-o perioada in care este nevoie imperioasa de valuta"; c)
"actele statului roman nu pot fi opuse partenerilor straini in contracte
cu elemente de extraneitate, care nu se supun legii romane ca lex
contractus".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia invocata
este neintemeiata, deoarece "Statul are dreptul si obligatia sa intervina
in activitatea economica pentru crearea cadrului favorabil, din punct de vedere
juridic, al acestei activitati", politica legislativa fiind una dintre
parghiile specifice de interventie a statului.
Motivul invocat in sustinerea exceptiei, potrivit caruia "actele
statului roman nu pot fi opuse partenerilor straini in contracte cu elemente de
extraneitate, care nu se supun legii romane ca lex contractus", este
apreciat de catre instanta ca irelevant in cauza.
In sedinta publica de dezbateri din data de 30 iunie 1998, reprezentantul
Societatii Comerciale "Radu Trading International" - S.R.L. Bucuresti
arata ca ordonantele atacate contravin prevederilor constitutionale ale art.
114 alin. (3) prin aceea ca nu au fost supuse aprobarii Parlamentului, asa cum
cer dispozitiile art. 2 din legile de abilitare nr. 4/1994 si, respectiv, nr.
130/1995, astfel ca ordonantele au ramas "fara efecte inainte de a se
naste".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere exprimat Guvernul arata ca exceptia este neintemeiata,
deoarece "activitatea de comert exterior a agentilor economici se
desfasoara pe baza autonomiei lor juridice si este necesar ca aceasta
activitate sa se incadreze intr-un sistem economic si sa fie in concordanta cu
interesul national, domeniu in care statul are obligatia sa actioneze prin
politica legislativa". Cele doua ordonante nu contravin, in opinia
Guvernului, dispozitiilor art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile reprezentantului
Ministerului Public, dispozitiile atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Conform art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 si urmatoarele din
Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia cu care a fost legal sesizata.
Prin exceptia de neconstitutionalitate ridicata se contesta legitimitatea
constitutionala a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 si ale
Ordonantei Guvernului nr. 15/1996, in esenta cu privire la termenele si la
obligativitatea repatrierii valutei obtinute din exportul de marfuri, ceea ce
ar fi contrar libertatii comertului prevazute la art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie.
Avand in vedere ca litigiul in cadrul caruia a fost invocata exceptia are
ca obiect plangerea formulata de Societatea Comerciala "Radu Trading
International" - S.R.L. Bucuresti impotriva amenzii contraventionale ce
i-a fost aplicata de Directia generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat a municipiului Bucuresti, rezulta ca, pentru solutionarea
exceptiei, urmeaza sa fie avute in vedere prevederile normative care
sanctioneaza nerepatrierea valutei la termenele prevazute la art. IV pct. 3
alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994. Curtea nu poate sa retina alte
aspecte ridicate de parte, cum ar fi cele privind faptul ca "actele
statului roman nu pot fi opuse partenerilor straini in contracte cu elemente de
extraneitate, care nu se supun legii romane ca lex contractus", intrucat
acestea nu sunt relevante in solutionarea exceptiei.
In legatura cu obligatia de repatriere a valutei, in contextul
interpretarii sistematice a prevederilor constitutionale ale art. 134 in
ansamblul lor, Curtea, potrivit Deciziei nr. 15 din 28 ianuarie 1997, ramasa
definitiva prin Decizia nr. 149 din 3 iunie 1997, ambele publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 24 septembrie 1997, si Deciziei nr.
16 din 28 ianuarie 1997, ramasa definitiva prin Decizia nr. 116 din 21 mai
1997, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 28
octombrie 1997, a statuat ca aceasta obligatie nu este contrara economiei de
piata si libertatii comertului, ci corespunde indatoririi statului de a asigura
protejarea intereselor nationale in activitatea economica si financiara.
Obligatia de repatriere a valutei nu este contrara art. 134 din
Constitutie, intrucat garantarea libertatii comertului, precum si protectia
initiativei private si a concurentei loiale nu justifica utilizarea bunurilor
proprietate privata, indiferent de natura lor, prin incalcarea reglementarilor
legale privind protectia unui interes national.
Deoarece nu exista motive care sa justifice indepartarea Curtii de la
aceasta practica, exceptia ridicata urmeaza a fi respinsa.
Cat priveste motivul privind neconstitutionalitatea ordonantelor atacate,
datorita faptului ca nu au fost supuse aprobarii Parlamentului, asa cum cer
dispozitiile legilor de abilitare respective, din verificarile efectuate de
instanta constitutionala, rezulta ca ordonantele sunt constitutionale si sub
acest aspect, fiind supuse aprobarii Parlamentului potrivit dispozitiilor
legilor de abilitare.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a
agentilor economici si ale Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea
disciplinei financiar-valutare, invocata de Societatea Comerciala "Radu Trading
International" - S.R.L. Bucuresti in Dosarul nr. 5.002/1997 al
Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 iulie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Doina Suliman