DECIZIE Nr.
1128 din 16 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 121 din Legea nr. 67/2004 pentru
alegerea administratiei publice locale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 776 din 19 noiembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 121 din Legea nr. 67/2004 pentru
alegerea administraţiei publice locale, excepţie ridicată de Partidul Democrat
Liberal - Organizaţia Judeţeană Bacău şi Vasile Botomei în dosarele nr.
6.578/180/2008 şi nr. 2.324/110/2008 ale Tribunalului Bacău - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura
de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în dezbatere problema
conexării celor două dosare înregistrate pe rolul său, având în vedere
identitatea de obiect a excepţiilor de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind
întrunite condiţiile conexării dosarelor.
Reţinând identitatea de obiect, în temeiul art. 53
alin. (5) din Legea nr. 47/1992, Curtea dispune
conexarea Dosarului nr. 1.599D/2008 la Dosarul nr. 1.428D/2008, care este
primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele: Prin încheierile din 15 mai 2008, pronunţate în Dosarul nr.
6.578/180/2008 şi în Dosarul nr. 2.324/110/2008, Tribunalul Bacău - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională pentru soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.121 din Legea nr. 67/2004 pentru
alegerea administraţiei publice locale, excepţie ridicată de Partidul
Democrat Liberal - Organizaţia Judeţeană Bacău şi Vasile Botomei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii susţin că dispoziţiile art. 121 din Legea nr. 67/2004
încalcă liberul acces la justiţie consacrat de art. 21 din Constituţie, precum
şi dreptul la folosirea căilor de atac reglementat de art. 129 din Constituţie,
deoarece nu permite exercitarea căii extraordinare de atac a revizuirii
prevăzute de art. 322 din Codul de procedură civilă.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
excepţia ca fiind neîntemeiată, arătând că soluţionarea întâmpinărilor,
contestaţiilor sau a altor cereri, respectarea procedurii stabilite de lege
pentru ordonanţa preşedinţială, precum şi excluderea căilor extraordinare de
atac în materie electorală au fost impuse de necesitatea asigurării
operativităţii în rezolvarea tuturor problemelor legate de desfăşurarea
alegerilor, precum şi de interesul stabilităţii rezultatelor acestora.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 121 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea
administraţiei publice locale, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 333 din 17 mai
2007, text de lege care are următorul conţinut: „(1) Judecarea de către
instanţă a întâmpinărilor, contestaţiilor şi a oricăror alte cereri prevăzute
de prezenta lege se face potrivit regulilor stabilite de lege pentru ordonanţa
preşedinţială, cu participarea obligatorie a procurorului.
(2) Impotriva hotărârilor definitive şi irevocabile,
pronunţate de instanţele judecătoreşti potrivit prezentei legi, nu există cale
de atac."
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 20, art. 21, art. 24, art. 53, art. 76, art. 124, art. 127, art. 133,
art. 146, art. 147, art. 148 şi art. 154.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, în materie electorală, legiuitorul a stabilit o procedură specială
de soluţionare a întâmpinărilor, contestaţiilor şi a oricăror alte cereri
prevăzute de lege, desfăşurată potrivit regulilor stabilite de Codul de
procedură civilă pentru ordonanţa preşedinţială. Obiectul reglementării -
valorificarea drepturilor electorale - a impus adoptarea unei proceduri de
judecată care să soluţioneze cu celeritate toate cererile adresate instanţei.
Sub acest aspect, apare ca firească opţiunea legiuitorului de a limita
exerciţiul căilor de atac doar la căile de atac ordinare, tocmai în scopul de a
evita situaţia unei prelungiri a procesului ca urmare a contestării hotărârilor
definitive şi irevocabile, prin intermediul căilor extraordinare de atac.
In această materie, ca de altfel oriunde legiuitorul a
condiţionat valorificarea unui drept de respectarea unei anumite proceduri, nu
s-a procedat în acest fel cu intenţia de a restrânge accesul liber la justiţie,
de care, în mod evident, cel interesat a beneficiat, ci, exclusiv, pentru a instaura un climat de ordine, indispensabil,
în vederea exercitării dreptului constituţional prevăzut de art. 21, prevenind
astfel abuzurile şi asigurând protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale
celorlalte părţi. De altfel, Curtea a statuat în mod constant că reglementarea
de către legiuitor, în limitele competenţei ce i-a fost conferită prin
Constituţie, a condiţiilor de exercitare a unui drept - subiectiv sau procesual
- nu constituie o restrângere a exerciţiului acestuia, ci doar o modalitate
eficientă de a preveni exercitarea sa abuzivă, în detrimentul altor titulari de
drepturi, în egală măsură ocrotite.
Aşa fiind, procedura instituită prin textul de lege
criticat are în vedere soluţionarea procesului cu celeritate, întrucât, în
absenţa ei, aplicarea regulilor de drept comun ar fi de natură să împiedice
desfăşurarea procedurilor electorale aflate în curs şi
ar genera o stare de incertitudine cât priveşte
raporturile juridice stabilite printr-o hotărâre judecătorească irevocabilă,
afectând pentru un timp îndelungat rezultatul
alegerilor.
Mai mult, art. 126 alin. (2) din Constituţie, potrivit
căruia „Competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt
prevăzute numai prin lege", precum şi art. 129, care prevede că, „Impotriva hotărârilor
judecătoreşti, părţile interesate şi Ministerul Public pot exercita căile de
atac, în condiţiile legii", atribuie exclusiv
legiuitorului prerogativa stabilirii competenţei şi procedurii de judecată,
inclusiv a condiţiilor de exercitare a căilor de atac. Prin urmare, Curtea
constată că textul de lege criticat reprezintă expresia aplicării dispoziţiilor
constituţionale invocate mai sus.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate
de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 121 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea administraţiei
publice locale, excepţie ridicată de Partidul Democrat Liberal - Organizaţia
Judeţeană Bacău şi Vasile Botomei în dosarele nr. 6.578/180/2008 şi nr.
2.324/110/2008 ale Tribunalului Bacău - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu