DECIZIE Nr.
1111 din 8 septembrie 2009
cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 657 din 2 octombrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Transbus" - S.A. din Braşov în Dosarul nr. 841/197/2009 al
Judecătoriei Braşov - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 8 aprilie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 841/197/2009, Judecătoria Braşov - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1
alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de
plată, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Trannsbus" - S.A. din
Braşov într-o cauză având ca obiect o cerere de somare la plată.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că procedura reglementată de prevederile art. 1 alin.
(1) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată
este contrară dispoziţiilor art. 16 şi 57 din Constituţie. Astfel, în cazul
contractelor sinalagmatice în care părţile îşi asumă drepturi şi obligaţii
corelative, creditorul beneficiază de o poziţie privilegiată, deoarece are
dreptul să ceară instanţei de judecată emiterea unei ordonanţe care să conţină
somaţia de plată, deşi nu şi-a îndeplinit propria obligaţie asumată prin
contract. Textul criticat este contrar şi dispoziţiilor art. 44 din
Constituţie, întrucât „aduce atingere echilibrului patrimoniilor", pentru
că doar creditorul poate introduce în patrimoniu beneficiul dreptului de
creanţă.
Tribunalul Braşov şi-a
exprimat opinia că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei,
precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somaţiei de plată, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, care au următorul cuprins: „(1)
Procedura somaţiei de plată se desfăşoară, la cererea creditorului, în scopul
realizării de bunăvoie sau prin executare silită a creanţelor certe, lichide şi
exigibile ce reprezintă obligaţii de plată a unor sume de bani, asumate prin
contract constatat printr-un înscris ori determinate potrivit unui statut,
regulament sau altui înscris, însuşit de părţi prin semnătură ori în alt mod
admis de lege şi care atestă drepturi şi obligaţii privind executarea anumitor
servicii, lucrări sau orice alte prestaţii."
Dispoziţiile constituţionale pretins încălcate sunt
următoarele: dispoziţiile art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi, ale
art. 44 referitoare la dreptul de proprietate privată şi ale art. 57
referitoare la exercitarea drepturilor şi a libertăţilor.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată, urmând să fie respinsă ca atare.
Autoarea excepţiei susţine că textul criticat reglementează o procedură ce
stabileşte o situaţie privilegiată pentru creditor, deoarece acesta poate
obţine o hotărâre judecătorească chiar şi atunci când nu şi-a îndeplinit
obligaţia contractuală corelativă pe care şi-a asumat-o printr-un contract
sinalagmatic. Curtea reţine că, potrivit textului criticat, creditorul poate
introduce acţiune pentru obţinerea unei somaţii de plată a unei sume de bani
asumată prin contract, în situaţia în care creanţa este certă, lichidă şi
exigibilă. Atunci când izvorăşte din contracte sinalagmatice, creanţa nu poate
deveni certă, lichidă şi exigibilă decât în condiţiile convenite de părţile
contractante, astfel încât dispoziţia supusă controlului nu creează, pentru creditor,
o situaţie privilegiată, în sensul absolvirii sale de obligaţia asumată, ci
pune la dispoziţia sa o procedură specială, derogatorie de la normele
procedurii civile, simplificată şi accelerată pentru recuperarea, cu
celeritate, a creanţelor sale. De asemenea, Curtea observă că, în cauza dedusă
judecăţii, suma pentru care se cere obţinerea somaţiei de plată nu izvorăşte
dintr-un contract sinalagmatic, ci dintr-un contract ferm încheiat în
condiţiile impuse de un act normativ. într-o atare situaţie, acordul de voinţă
nu este lăsat la simpla înţelegere a părţilor, dat fiind că obiectul
contractului îl constituie plata unor tarife pentru folosirea drumurilor
publice. Or, obligaţia plăţii unui tarif pentru utilizarea infrastructurii de
transport rutier se naşte prin efectul Ordonanţei Guvernului nr. 5/2001, iar nu
prin faptul eliberării documentului denumit rovinietă, care atestă dreptul de
utilizare a menţionatei infrastructuri. Aşadar, dispoziţiile criticate nu aduc
atingere principiului constituţional al egalităţii în drepturi şi nici
celui al exercitării drepturilor şi a libertăţilor cu bună-credinţă, consacrate
de art. 16 şi 57 din Legea fundamentală.
In ceea ce priveşte critica referitoare la încălcarea dreptului
de proprietate, având în vedere jurisprudenţa în materie, Curtea constată
că aceasta nu poate fi primită. Astfel, prin Decizia Curţii Constituţionale nr.
317 din 19 noiembrie 2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 930 din 19 decembrie 2002, s-a reţinut că „executarea oricărei obligaţii de
a da determină în mod direct diminuarea patrimoniului celui obligat să dea. In
toate cazurile în care o asemenea obligaţie se execută, chiar şi în mod silit,
pe baza unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, prevăzută cu
formulă executorie, atingerea adusă dreptului de proprietate, prin diminuarea
patrimoniului datornicului, se înscrie în limitele prevederilor
constituţionale. De altfel, învestirea hotărârii judecătoreşti cu formulă
executorie se poate face numai după epuizarea tuturor căilor ordinare de atac
ori după expirarea termenului pentru exercitarea acestora, ceea ce asigură
tuturor părţilor un tratament egal şi posibilitatea formulării unor apărări
adecvate. Chiar şi după momentul dispunerii sau al începerii executării, partea
care se consideră nedreptăţită are dreptul să introducă, în faţa instanţei de
executare, contestaţie la executare."
Intrucât nu au intervenit elemente noi, care să
justifice reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, considerentele
acestei decizii subzistă si în cauza de fată.
Faţă de cele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somaţiei de plată, ridicată de Societatea Comercială „Transbus"
- S.A. din Braşov în Dosarul nr. 841/197/2009 al Judecătoriei Braşov.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu