Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1104 din 8 septembrie 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preturilor locale de referinta pentru energia termica furnizata populatiei prin sisteme centralizate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 483/2006

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 678 din 9 octombrie 2009



Ioan Vida                                    - preşedinte

Nicolae Cochinescu                    -judecător

Acsinte Gaspar                           -judecător

Puskas Valentin Zoltan               -judecător

Tudorel Toader                           -judecător

Augustin Zegrean                       -judecător

Antonia Constantin                     - procuror

Ingrid Alina Tudora                     - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată populaţiei prin sisteme centralizate, excepţie ridicată de Asociaţia de Proprietari din blocul nr. 5, str. Crângasi nr. 9, sectorul 6, Bucureşti, în Dosarul nr. 2.399/302/2008 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă.

La apelul nominal se prezintă Victor Costache, împuternicit al Asociaţiei de Proprietari, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii Constituţionale acordă cuvântul părţii prezente. Aceasta susţine că dispoziţiile cuprinse în Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 sunt contrare Constituţiei, deoarece „introduc discriminarea şi nedreptăţirea unor categorii de consumatori în ceea ce priveşte subvenţionarea prin ajutoare de stat a producerii şi distribuţiei energiei termice prin sisteme centralizate". Depune note scrise prin care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată. In acest sens, arată că art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 nu contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât tratamentul diferit este justificat obiectiv şi raţional. In acest sens, invocă jurisprudenţa Curţii

Constituţionale în materie, şi anume Decizia nr. 132/2009. In ceea ce priveşte raportarea criticii de neconstituţionalitate la art. 52 din Legea fundamentală, consideră că acesta nu este incident în cauză.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 26 ianuarie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 2.399/302/2008, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă a sesizat Curtea Constituţionala cu excepţia de neconstituţionalitate a art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată populaţiei prin sisteme centralizate, aprobată cu modificări prin Legea nr. 483/2006. Excepţia a fost ridicată de Asociaţia de Proprietari din blocul nr. 5, str. Crângasi nr. 9, sectorul 6, Bucureşti, într-o cauză având ca obiect o acţiune în pretenţii, respectiv obligarea Guvernului şi a Ministerului Finanţelor Publice la plata unor sume de bani, cu titlu de subvenţii pentru energia termică.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile art. 16 alin. (1) şi ale art. 52 alin. (1) din Constituţie, deoarece „creează un tratament favorizant unor grupuri de consumatori", prin „ajutoarele acordate pentru subvenţionarea energiei termice pe filiera producătorilor şi distribuitorilor". Se arată că, în acest mod, se instituie o inegalitate între consumatorii casnici de energie termică racordaţi la sistemele centralizate de încălzire şi restul consumatorilor neracordaţi.

Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă precizează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, arată că dispoziţiile art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 nu aduc atingere drepturilor recunoscute de lege reclamantei şi nu creează un tratament discriminatoriu. Astfel, menţionează că stabilirea, printr-un act normativ de aceeaşi forţă că şi legea, a modului de acordare a ajutoarelor de stat pentru energia termică nu este de natură să instituie o discriminare, fiind aplicabilă tuturor categoriilor de persoane vizate de norma juridică.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră'că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 sunt constituţionale. In acest sens, invocă jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, si anume Decizia nr. 132/2009.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile împuternicitului autorului excepţiei, concluziile procurorului, notele scrise depuse la dosar, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze prezenta excepţie.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată populaţiei prin sisteme centralizate, publicată în Monitorul Oficial ăl României, Partea I, nr. 692 din 14 august 2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 483/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.028 din 27 decembrie 2006. Ulterior sesizării Curţii Constituţionale, alin. (1) al art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 a fost modificat prin art. I pct. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/2009 pentru modificarea şi completarea'Ordonanţei Guvernului nr. 36/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 594 din 28 august 2009.

Astfel, dispoziţiile de lege criticate au următorul conţinut:

„Art. 4. - (1) In vederea compensării creşterilor neprevizionate ale preţurilor la combustibilii utilizaţi pentru producerea energiei termice furnizate populaţiei prin sisteme centralizate pe perioada derulării programului «Termoficare 2006-2015 căldură şi confort», aprobat prin Hotărârea Guvernului   nr.   462/2006   pentru   aprobarea   programului

«Termoficare 2006-2015 căldură şi confort» şi înfiinţarea Unităţii de management al proiectului, republicată, se acordă furnizorilor de energie termică sume din bugetele locale, inclusiv din sume transferate bugetelor locale de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor.

(2)  Valoarea sumelor de la bugetul de stat prevăzute la alin. (1) va fi de maximum 45% din costurile determinate conform reglementărilor în vigoare pentru combustibilul propriu folosit pentru producerea energiei termice destinate populaţiei.

(3) Autorităţile de reglementare competente vor elabora în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe metodologiile de determinare a sumelor necesare prevăzute la alin. (1). Pe baza acestor metodologii, autorităţile de reglementare competente vor stabili anual sumele necesare potrivit prevederilor alin. (1).

(4) Autorităţile administraţiei publice locale vor asigura din bugetele locale sumele necesare acoperirii integrale a diferenţei dintre preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei şi preţurile locale de referinţă, după acordarea sumelor de la bugetul de stat, potrivit alin. (1), dar nu mai puţin de 10% din valoarea costurilor totale.

(5)Pentru menţinerea unor preţuri suportabile la energia termică livrată populaţiei, energia electrică produsă în cogenerare va fi preluată cu prioritate în regim reglementat."

Prevederile constituţionale pretins încălcate sunt cuprinse în art. 16 alin. (1) referitor ia egalitatea în drepturi şi art. 52 alin. (1) referitor la dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică.

Autorul excepţiei susţine, în esenţă, că se aplică un tratament juridic diferit consumatorilor casnici racordaţi la sistemul centralizat de energie termică, faţă de cei neracofdaţi la un astfel de sistem, prin acordarea unor sume de la bugetul de stat şi de la bugetele locale, cu titlu de ajutoare de stat pentru subvenţionarea producţiei şi a transportului de energie termică.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile de lege criticate au mai făcut recent obiect al controlului de constituţionalitate, într-o cauză în care autor al excepţiei era tot o asociaţie de proprietari, iar motivele de neconstituţionalitate, precum şi textele din Legea fundamentală invocate ca fiind încălcate erau identice celor din prezenta cauză.

Astfel, prin Decizia nr. 132 din 3 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 4 martie 2009, Curtea a respins, cu majoritate de voturi, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 din Ordonanţa Guvernului' nr. 36/2006, statuând că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, întrucât tratamentul diferit instituit între consumatorii casnici de energie termică este justificat în mod obiectiv şi raţional, iar principiul constituţional al egalităţii nu are semnificaţia unei uniformităţi de tratament juridic.

Considerentele şi soluţia pronunţată în decizia menţionată îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză, astfel încât propunem respingerea excepţiei ca neîntemeiată.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată populaţiei prin sisteme centralizate, excepţie ridicată de Asociaţia de Proprietari din blocul nr. 5, str. Crângaşi nr. 9, sectorul 6, Bucureşti, în Dosarul nr. 2.399/302/2008 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Ingrid Alina Tudora


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1104/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1104 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1104/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu