DECIZIE Nr.
1104 din 8 septembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
36/2006 privind instituirea preturilor locale de referinta pentru energia
termica furnizata populatiei prin sisteme centralizate, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 483/2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 678 din 9 octombrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Ingrid Alina Tudora -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr.
36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică
furnizată populaţiei prin sisteme centralizate, excepţie ridicată de Asociaţia
de Proprietari din blocul nr. 5, str. Crângasi nr. 9, sectorul 6, Bucureşti, în
Dosarul nr. 2.399/302/2008 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a
II-a civilă.
La apelul nominal se prezintă Victor Costache,
împuternicit al Asociaţiei de Proprietari, lipsind celelalte părţi, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
Constituţionale acordă cuvântul părţii prezente. Aceasta susţine că
dispoziţiile cuprinse în Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 sunt contrare
Constituţiei, deoarece „introduc discriminarea şi nedreptăţirea unor categorii
de consumatori în ceea ce priveşte subvenţionarea prin ajutoare de stat a
producerii şi distribuţiei energiei termice prin sisteme centralizate".
Depune note scrise prin care solicită admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată. In acest
sens, arată că art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 nu contravine
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât tratamentul diferit
este justificat obiectiv şi raţional. In acest sens, invocă jurisprudenţa
Curţii
Constituţionale în materie, şi anume Decizia nr.
132/2009. In ceea ce priveşte raportarea criticii de neconstituţionalitate la
art. 52 din Legea fundamentală, consideră că acesta nu este incident în cauză.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 26 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 2.399/302/2008, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a
II-a civilă a sesizat Curtea Constituţionala cu excepţia de
neconstituţionalitate a art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind
instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată
populaţiei prin sisteme centralizate, aprobată cu modificări prin Legea nr.
483/2006. Excepţia a fost ridicată de Asociaţia de Proprietari din blocul
nr. 5, str. Crângasi nr. 9, sectorul 6, Bucureşti, într-o cauză având ca obiect
o acţiune în pretenţii, respectiv obligarea Guvernului şi a Ministerului
Finanţelor Publice la plata unor sume de bani, cu titlu de subvenţii pentru
energia termică.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că dispoziţiile legale criticate încalcă
prevederile art. 16 alin. (1) şi ale art. 52 alin. (1) din Constituţie,
deoarece „creează un tratament favorizant unor grupuri de consumatori",
prin „ajutoarele acordate pentru subvenţionarea energiei termice pe filiera
producătorilor şi distribuitorilor". Se arată că, în acest mod, se
instituie o inegalitate între consumatorii casnici de energie termică racordaţi
la sistemele centralizate de încălzire şi restul consumatorilor neracordaţi.
Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a
civilă precizează că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, arată că dispoziţiile
art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 nu aduc atingere drepturilor
recunoscute de lege reclamantei şi nu creează un tratament discriminatoriu.
Astfel, menţionează că stabilirea, printr-un act normativ de aceeaşi forţă că
şi legea, a modului de acordare a ajutoarelor de stat pentru energia termică nu
este de natură să instituie o discriminare, fiind aplicabilă tuturor
categoriilor de persoane vizate de norma juridică.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră'că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 sunt
constituţionale. In acest sens, invocă jurisprudenţa Curţii Constituţionale în
materie, si anume Decizia nr. 132/2009.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile împuternicitului autorului excepţiei,
concluziile procurorului, notele scrise depuse la dosar, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind
instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată
populaţiei prin sisteme centralizate, publicată în Monitorul Oficial ăl
României, Partea I, nr. 692 din 14 august 2006, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 483/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.028 din 27 decembrie 2006. Ulterior sesizării Curţii Constituţionale, alin.
(1) al art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 a fost modificat prin art. I
pct. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/2009 pentru modificarea şi
completarea'Ordonanţei Guvernului nr. 36/2006, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 594 din 28 august 2009.
Astfel, dispoziţiile de lege criticate au următorul conţinut:
„Art. 4. - (1) In
vederea compensării creşterilor neprevizionate ale preţurilor la combustibilii
utilizaţi pentru producerea energiei termice furnizate populaţiei prin sisteme
centralizate pe perioada derulării programului «Termoficare 2006-2015 căldură
şi confort», aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 462/2006 pentru
aprobarea programului
«Termoficare 2006-2015
căldură şi confort» şi înfiinţarea Unităţii de management al proiectului,
republicată, se acordă furnizorilor de energie termică sume din bugetele
locale, inclusiv din sume transferate bugetelor locale de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) Valoarea sumelor de la bugetul de stat
prevăzute la alin. (1) va fi de maximum 45% din costurile determinate conform
reglementărilor în vigoare pentru combustibilul propriu folosit pentru
producerea energiei termice destinate populaţiei.
(3) Autorităţile de reglementare competente vor
elabora în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe metodologiile de determinare a sumelor necesare prevăzute la alin.
(1). Pe baza acestor metodologii, autorităţile de reglementare competente vor
stabili anual sumele necesare potrivit prevederilor alin. (1).
(4) Autorităţile administraţiei publice locale vor
asigura din bugetele locale sumele necesare acoperirii integrale a diferenţei
dintre preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei
termice livrate populaţiei şi preţurile locale de referinţă, după acordarea sumelor
de la bugetul de stat, potrivit alin. (1), dar nu mai puţin de 10% din valoarea
costurilor totale.
(5)Pentru menţinerea unor preţuri suportabile la
energia termică livrată populaţiei, energia electrică produsă în cogenerare va
fi preluată cu prioritate în regim reglementat."
Prevederile constituţionale pretins încălcate sunt
cuprinse în art. 16 alin. (1) referitor ia egalitatea în drepturi şi art. 52
alin. (1) referitor la dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică.
Autorul excepţiei susţine, în esenţă, că se aplică un
tratament juridic diferit consumatorilor casnici racordaţi la sistemul
centralizat de energie termică, faţă de cei neracofdaţi la un astfel de sistem,
prin acordarea unor sume de la bugetul de stat şi de la bugetele locale, cu titlu
de ajutoare de stat pentru subvenţionarea producţiei şi a transportului de
energie termică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile de lege criticate au mai făcut recent obiect al
controlului de constituţionalitate, într-o cauză în care autor al excepţiei era
tot o asociaţie de proprietari, iar motivele de neconstituţionalitate, precum
şi textele din Legea fundamentală invocate ca fiind încălcate erau identice
celor din prezenta cauză.
Astfel, prin Decizia nr. 132 din 3 februarie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 4 martie
2009, Curtea a respins, cu majoritate de voturi, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 din Ordonanţa Guvernului' nr.
36/2006, statuând că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale,
întrucât tratamentul diferit instituit între consumatorii casnici de energie
termică este justificat în mod obiectiv şi raţional, iar principiul
constituţional al egalităţii nu are semnificaţia unei uniformităţi de tratament
juridic.
Considerentele şi soluţia pronunţată în decizia
menţionată îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză, astfel încât propunem
respingerea excepţiei ca neîntemeiată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate
de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea
preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată populaţiei prin
sisteme centralizate, excepţie ridicată de Asociaţia de Proprietari din blocul
nr. 5, str. Crângaşi nr. 9, sectorul 6, Bucureşti, în Dosarul nr.
2.399/302/2008 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora