Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1101 din 22 noiembrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (1) lit. A pct. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 847 din 10 decembrie 2007



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu              -judecător

Aspazia Cojocaru                  -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Petre Ninosu                          -judecător

Ion Predescu                         -judecător

Puskas Valentin Zoltan          -judecător

Augustin Zegrean                  -judecător

Ion Tiucă                                - procuror

Florentina Geangu                 - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. 1 lit. A pct. h) şi i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Soţi Comprest" - S.R.L, cu sediul în Mihail Kogălniceanu, judeţul Constanţa, în Dosarul nr. 4.119/212/2006 al Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă.

La apelul nominal răspunde Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Constanţa, prin consilier juridic, lipsind autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Reprezentantul Gărzii Naţionale de Mediu - Comisariatul Constanţa solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, făcând referire la opiniile exprimate în punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că textul de lege criticat nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 8 iunie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 4.119/212/2006, Judecătoria Constanţa - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconsti­tuţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (1) lit. A pct. h) şi i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Soţi Comprest" - S.R.L, cu sediul în Mihail Kogălniceanu, judeţul Constanţa.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine că dispoziţiile art. 51 alin. (1) lit. A pct. h) şi i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 contravin prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin. (8) referitoare la garantarea şi ocrotirea proprietăţii private, ale art. 45 privind libertatea economică, ale art. 57 privind exercitarea drepturilor şi libertăţilor şi ale art. 135 care consacră caracterul economiei României de economie de piaţă. Se arată în acest sens că prevederile de lege criticate încalcă „dreptul de proprietate al celui care repară, în regie proprie, anumite bunuri, astfel încât activitatea desfăşurată apare ca fiind una casnică, pentru care nu este necesară realizarea unui proiect de investiţii. Niciun bun nu poate fi exclus, direct sau indirect, din sfera de cuprindere a dreptului de proprietate, iar desfăşurarea normală a activităţii de modernizare a unor construcţii nu poate fi limitată. Limitele dreptului de proprietate privată nu pot fi decât cele stabilite expres de lege şi privesc doar sarcinile care grevează proprietatea. Ele trebuie, însă, să fie proporţionale cu situaţia ce ie determină".

De asemenea, s-a susţinut că textele de lege criticate pentru neconstituţionalitate încalcă „liberul acces al persoanei la o activitate economică, la libera iniţiativă, prin antrenarea răspunderii contravenţionale, urmărindu-se instituirea unor limitări în cazul unor activităţi care nu sunt de interes public".

Sub un alt aspect, s-a susţinut că „autorităţile publice trebuie să aplice şi să interpreteze legea în litera şi spiritul ei, iar potrivit textului legal, activitatea de recuperare a deşeurilor se referă la acele deşeuri care pot pune în pericol sănătatea populaţiei sau protecţia mediului şi nu trebuie să lezeze dreptul de proprietate sau să aducă atingere drepturilor fundamentale ale cetăţenilor".

In sfârşit, se arată că „scopul legii trebuie să fie acela de a asigura desfăşurarea activităţii societăţilor comerciale, iar nu de a crea bariere prin instituirea obligaţiei de a obţine avize în domenii ce nu corespund obiectului de activitate al acestora".

Judecătoria Constanţa - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate invocată este neîntemeiată.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul consideră că dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale, astfel cum a statuat şi Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa.

Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că prevederile legale criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Potrivit încheierii de sesizare a Curţii, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 51 alin. (1) lit. A pct. h) şi i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 22 iunie 2000, astfel cum au fost modificate şi completate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 19 septembrie 2006.

Insă, anterior sesizării Curţii Constituţionale, prevederile art. 51 alin. (1) au fost modificate şi completate prin art. I pct. 16 din Legea nr. 27/2007 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 61/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 18 ianuarie 2007. In urma acestei modificări, soluţia legislativă a art. 51 alin. (1) lit. A pct. h) a fost preluată de art. 51 alin. (1) lit. A pct. d), iar dispoziţiile lit. i) nu au mai fost preluate.

Aşa fiind, Curtea urmează să se pronunţe numai asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. 51 alin. (1) lit. A pct. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, care au următorul cuprins: „Următoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:

A. cu amendă de la 200 lei la 2.000 lei pentru persoanele fizice şi de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru persoanele juridice, pentru: [...]

d) transportul şi eliminarea deşeurilor fără asigurarea măsurilor de protecţie a sănătăţii populaţiei şi a mediului."

Autorul excepţiei consideră că acest text de lege contravine prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin. (8) referitoare la garantarea şi ocrotirea proprietăţii private, ale art. 45 privind libertatea economică, ale art. 57 privind exercitarea drepturilor şi a libertăţilor şi ale art. 135 care consacră caracterul economiei României de economie de piaţă.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:

1. Referitor la susţinerea autorului excepţiei privind încălcarea art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin. (8) din Constituţie, se constată că aceasta este neîntemeiată pentru următoarele motive:

In argumentarea criticilor sale, autorul excepţiei pleacă de la o premisă greşită, constând în absolutizarea exerciţiului prerogativelor dreptului de proprietate. Or, chiar potrivit prevederilor art. 44 alin. (1) teza a doua din Constituţie, conţinutul şi limitele acestui drept sunt stabilite de lege. Conform acestor prevederi, legiuitorul este competent să determine cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în accepţiunea conferită de Constituţie, în aşa fel încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau interesele particulare ale altor subiecte de drept, instituind limitări rezonabile în valorificarea sa, ca drept subiectiv garantat. Prin reglementarea dedusă controlului, legiuitorul nu a făcut decât să dea eficienţă acestor imperative, în limitele şi potrivit competenţelor sale constituţionale.

Or, dreptul la un mediu sănătos şi echilibrat ecologic este un drept fundamental, recunoscut şi garantat de Legea fundamentală, care, la art. 35, instituie nu numai obligaţia statului de a asigura cadrul legislativ pentru exercitarea acestui drept, ci şi obligaţia persoanelor fizice şi juridice de a proteja şi ameliora mediul înconjurător.

Dispoziţiile art. 51 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 au mai făcut obiectul controlului de constituţionalitate, prin raportare la aceleaşi dispoziţii din Legea fundamentală, Curtea Constituţională pronunţându-se în sensul respingerii excepţiei de neconstituţionalitate, prin Decizia nr. 511/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 19 iunie 2007. In motivarea deciziei, instanţa constituţională a reţinut că „prevederile de lege criticate nu aduc nicio atingere dreptului de proprietate privată ale cărui conţinut şi limite sunt stabilite de lege. Dispoziţiile art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 reprezintă norme coercitive, instituind sancţiuni contravenţionale pentru operatorii economici care nu respectă prevederile legale referitoare la regimul deşeurilor".

2. Sub aspectul susţinerii autorului excepţiei în sensul încălcării prevederilor art. 45 din Constituţie, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată, deoarece principiul constituţional consacrat de acest text din  Legea fundamentală  nu  are incidenţă în cauză.

Critica de neconstituţionalitate a dispoziţiei art. 51 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 vizează, în esenţă, modul în care agentul constatator a respectat procedura legală de aplicare a amenzii contravenţionale. Ca atare, susţinerile autorului excepţiei se referă, în realitate, la aspecte legate de aplicarea textelor de lege criticate de către organele de control abilitate şi nu constituie o veritabilă critică de neconstituţionalitate, care să reflecte relaţia de contrarietate între textele de lege criticate şi normele constituţionale invocate. Ele reprezintă motive specifice unei plângeri contravenţionale formulate în faţa instanţei de judecată, care nu fac obiectul controlului instanţei de contencios constituţional.

3. Cu privire la pretinsa încălcare a prevederilor art. 57 din Constituţie, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată pentru următoarele motive:

Prevederile considerate neconstituţionale de autorul excepţiei nu numai că nu contravin principiului exercitării cu bună-credinţă a drepturilor şi libertăţilor constituţionale, ci, dimpotrivă, dau eficienţă acestui principiu.

Obiectivul urmărit de legiuitor este reprezentat de reglementarea activităţilor de producere şi gestionare a deşeurilor din categoriile prevăzute de actul normativ criticat, cu asigurarea unui nivel corespunzător de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei. In acest sens, s-a urmărit cu prioritate: prevenirea sau reducerea producerii de deşeuri şi a gradului de periculozitate al acestora, prin dezvoltarea de tehnologii curate, cu consum redus de resurse naturale; dezvoltarea tehnologiei şi comercializarea de produse care prin modul de fabricare, utilizare sau eliminare nu au impact sau au cel mai mic impact posibil asupra creşterii volumului sau periculozităţii deşeurilor ori asupra riscului de poluare; dezvoltarea de tehnologii adecvate pentru eliminarea finală a substanţelor periculoase din deseurile destinate valorificării, precum şi reutilizarea, valorificarea deşeurilor prin reciclare, recuperare sau orice alt proces prin care se obţin materii prime secundare ori utilizarea deşeurilor ca sursă de energie.

Pentru realizarea obiectivelor menţionate şi în vederea asigurării respectării obligaţiilor ce revin categoriilor de subiecte de drept prevăzute în cuprinsul actului normativ criticat, la art. 51 din ordonanţă se instituie un sistem de sancţiuni.

Aşa cum s-a arătat, autorul excepţiei a invocat neconstituţionalitatea prevederilor art. 51 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, având în vedere raţiuni care privesc interpretarea şi aplicarea acestui act normativ. Or, problema stabilirii corecte a situaţiei de fapt şi a temeiului juridic al cererii de chemare în judecată fiind o problemă de interpretare a legii, revine în competenţa instanţei de judecată, iar nu în aceea a Curţii Constituţionale.

4. Referitor la susţinerea autorului excepţiei în sensul încălcării art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţie, se constată că aceasta este neîntemeiată pentru următoarele motive:

Respectarea obligaţiilor privind protecţia mediului nu aduce în niciun fel atingere liberei iniţiative şi concurenţei, nu afectează libertatea comerţului ori crearea cadrului pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.

Potrivit art. 91 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, se exceptează de la obligaţia de a solicita şi obţine autorizaţia de mediu, în măsura în care deseurile nu sunt deşeuri periculoase, activităţile desfăşurate de persoanele fizice autorizate/persoanele juridice care elimină propriile lor deşeuri la locul de producere, precum şi cele care desfăşoară operaţii de valorificare, dacă: a) autorităţile competente au adoptat reglementări generale pentru fiecare tip de activitate, prin care se stabilesc tipurile şi cantităţile de deşeuri şi condiţiile impuse pentru ca activitatea respectivă să poată fi exceptată de la autorizare; şi b) tipurile sau cantităţile de deşeuri şi metodele de eliminare sau valorificare sunt în conformitate cu condiţiile prevăzute la art. 5.

Aşadar, în niciun caz nu s-ar putea considera că legiuitorul ar fi creat bariere în desfăşurarea activităţii societăţilor comerciale, prin impunerea obţinerii „unor avize în domenii ce nu corespund obiectului de activitate al acestora", astfel cum susţine autorul excepţiei.

Valorificarea factorilor de producţie şi a potenţialului comercial trebuie să se realizeze pe baza principiilor care conduc la dezvoltarea durabilă a societăţii, sens în care toate categoriile de subiecte de drept trebuie să aducă la îndeplinire îndatorirea ce le revine, potrivit dispoziţiilor art. 35 din Constituţie, de a proteja şi ameliora mediul înconjurător, inclusiv prin respectarea normelor ce realizează cadrul legislativ pentru exercitarea dreptului fundamental la un mediu sănătos şi echilibrat ecologic.

Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (1) lit. A pct. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Soţi Comprest" - S.R.L, cu sediul în Mihail Kogălniceanu, judeţul Constanţa, în Dosarul nr. 4.119/212/2006 al Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 noiembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Florentina Geangu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1101/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1101 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1101/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu