DECIZIE Nr.
1097 din 15 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 226/2006
privind incadrarea unor locuri de munca in conditii speciale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 791 din 26 noiembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin
Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 226/2006 privind încadrarea unor
locuri de muncă în condiţii speciale, excepţie ridicată de Ferdinand Muţiu în
Dosarul nr. 544/115/2007 al Tribunalului Caraş-Severin - Secţia civilă.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de
7 octombrie 2008 şi au fost consemnate în încheierea din acea dată, cand, avand nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amanat pronunţarea pentru data de 14 octombrie 2008 şi, ulterior, 15
octombrie 2008.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 22 iunie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 544/115/2007, Tribunalul Caraş-Severin - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 2 alin. (2) din Legea nr. 226/2006 privind încadrarea unor locuri de muncă
în condiţii speciale. Excepţia a fost ridicată de Ferdinand Muţiu într-o
cauză civilă avand ca obiect
drepturi de asigurări sociale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei arată, în esenţă, că textul de lege criticat
creează o inegalitate între persoane aflate în situaţii identice, întrucat asimilează stagiului de cotizare în
condiţii speciale doar activitatea desfăşurată înainte de intrarea în vigoare a
Legii nr. 19/2000 în locuri de muncă încadrate conform legislaţiei anterioare
în grupa I de muncă şi care
sunt încadrate, potrivit Legii nr. 226/2006, în condiţii speciale, fiind
excluse, în consecinţă, locurile de muncă încadrate anterior în grupa I de muncă, dar care nu au fost menţionate
în cuprinsul Legii nr. 226/2006.
Tribunalul Caraş-Severin - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată,
întrucat activitatea şi
meseria îndeplinită de reclamant nu se încadrează în activităţile si meseriile
prevăzute de anexa nr. 2 la Legea nr. 226/2006.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină
concordanţă cu prevederile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinand încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 226/2006 privind
încadrarea unor locuri de muncă în condiţii speciale, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 13 iunie 2006, dispoziţii potrivit cărora „Sunt
asimilate stagiului de cotizare în condiţii speciale perioadele de timp
anterioare intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările
ulterioare, în care asiguraţii şi-au desfăşurat activitatea, pe durata
programului normal de lucru din luna respectivă, în locurile de muncă încadrate
conform legislaţiei anterioare în grupa I de muncă şi care, potrivit prezentei legi, sunt încadrate în
condiţii speciale".
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este
contrar principiului egalităţii în drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constituţie.
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea reţine că, în esenţă, critica autorului excepţiei
are în vedere existenţa unei diferenţe de tratament instituite prin art. 2
alin. (2) din Legea nr. 226/2006, în sensul excluderii de la beneficiul
asimilării stagiului de cotizare în condiţii speciale a perioadelor în care
anumite persoane au desfăşurat activitatea în grupa I de muncă, anterior intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000, iar
aceste locuri de muncă nu se regăsesc, în prezent, în cuprinsul Legii nr.
226/2006, aşa cum cere textul de lege criticat.
Avand în vedere aceste critici,
Curtea observă că, potrivit art. 20 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, locurile de muncă încadrate în condiţii
speciale, în vederea pensionării, sunt stabilite expres şi limitativ. Alineatul
2 al aceluiaşi articol precizează că, în afara locurilor enumerate, se mai pot
încadra în condiţii speciale şi alte locuri de muncă, dar numai prin lege.
In continuare, Curtea reţine că, potrivit prevederilor
alin. (3) al art. 20 din Legea nr. 19/2000, metodologia şi criteriile de
încadrare a persoanelor în locuri de muncă în condiţii speciale se stabilesc
prin hotărare a Guvernului, pe
baza propunerii comune a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi a
Ministerului Sănătăţii şi Familiei, în urma consultării Casei Naţionale de
Pensii şi alte Drepturi de Asigurări Sociale.
In consecinţă, Guvernul a
adoptat Hotărarea nr.
1.025/2003 privind metodologia şi criteriile de încadrare a persoanelor în
locuri de muncă în condiţii speciale, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 645 din 10 septembrie 2003, prin care a
stabilit aceste criterii, în mod cumulativ, astfel: ,,a) încadrarea locurilor de muncă în grupa I de muncă, anterior datei de 1
aprilie 2001;
b)desfăşurarea activităţii în condiţii speciale pe
durata programului normal de lucru din luna respectivă numai în locurile de
muncă definite la art. 1 lit. a);
c)existenţa la locurile de muncă în condiţii
speciale a unor factori de risc care nu pot fi înlăturaţi, în condiţiile în
care s-au luat măsurile tehnice şi organizatorice pentru eliminarea sau
diminuarea acestora, în conformitate cu legislaţia de protecţie a muncii în
vigoare;
d)efecte asupra persoanelor din punct de vedere al
securităţii şi sănătăţii în muncă, datorate în exclusivitate unor cauze
profesionale şi înregistrate pe perioada ultimilor 15 ani;
e)efecte asupra capacităţii de muncă şi stării de
sănătate, evaluate în baza datelor medicale înregistrate la nivelul cabinetelor
medicale de întreprindere, de structurile medicale de medicina muncii sau la
comisiile de expertizare a capacităţii de muncă, pe perioada ultimilor 15
ani."
Ulterior, a fost înfiinţată o comisie pentru acordarea
avizelor de încadrare în condiţii speciale, iar în urma activităţii acesteia, au fost stabilite locurile de
muncă cu condiţii speciale şi unităţile în care se găsesc aceste locuri de
muncă. Toate aceste demersuri au fost cuprinse, în final, în textul Legii nr.
226/2006 care se doreşte o concretizare a art. 20 alin. (2) din Legea nr. 19/2000.
Dacă în situaţia concretă a autorului excepţiei au fost
sau nu îndeplinite condiţiile de asimilare, dacă la stabilirea drepturilor lor
de pensie au fost sau nu valorificate majorările legale ale stagiului de
cotizare pentru activitate în grupa I de muncă (condiţii speciale în prezent) şi dacă mai sunt ori nu
stagii de cotizare valorificabile prin recalcularea pensiei în condiţiile
prevăzute de art. 169 din Legea nr. 19/2000, acestea nu reprezintă probleme de
constituţionalitate, ci probleme de fapt ale căror verificare şi soluţionare
intră în competenţa instanţei judecătoreşti.
De altfel, Curtea constată că în materia supusă
criticilor de neconstituţionalitate au survenit modificări legislative, şi
anume Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii
nr.19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008, astfel că
instanţa de judecată este singura competentă să interpreteze şi să aplice
normele în vigoare la data judecării cauzei.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art.147 alin.(4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 226/2006
privind încadrarea unor locuri de muncă în condiţii speciale, excepţie ridicată
de Ferdinand Muţiu în Dosarul nr. 544/115/2007 al Tribunalului Caraş-Severin -
Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu