DECIZIE Nr.
1088 din 14 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 248 lit. c), art. 261, art. 263,
art. 264 si ale art. 265 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 786 din 25 noiembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskâs Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 248 lit. c), art. 261,
art. 263, art. 264 şi ale art. 265 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
excepţie ridicată de Nica Leon în Dosarul nr. 13.125/300/2007 al Judecătoriei
Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, cu referire la jurisprudenţa
Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 18 iunie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 13.125/300/2007, Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 248 lit. c), art. 261, art. 263, art. 264 şi ale art. 265
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Excepţia de
neconstituţionalitate a fost ridicată de Nica Leon în dosarul cu numărul de mai
sus, având ca obiect soluţionarea unei contestaţii la titlu executoriu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt
neconstituţionale, întrucât stabilesc taxe şi impozite prin care se încalcă
grav drepturile cetăţenilor consacrate prin Legea fundamentală.
Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilă şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 248 lit. c), art. 261, art. 263, art. 264 şi ale
art. 265 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul
Oficial a României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Dispoziţiile art. 248 lit. c) au următorul cuprins: „Impozitele
şi taxele locale sunt după cum urmează: [...] taxa asupra mijloacelor de
transport."
Dispoziţiile art. 261 -„Reguligenerale",
art. 263 - „Calculul taxei", art. 264 -
„Dobândiri şi transferuri ale mijloacelor de transport"
şi art. 265 - „Plata
taxei" fac parte din titlul IX „Impozite şi taxe locale", capitolul
IV „Taxa asupra mijloacelor de transport".
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1) şi (2),
art. 20, art. 44, art. 47 alin. (1), art. 52, art. 53, art. 54, art. 57, art.
135 alin. (2) lit. f), art. 136 alin. (1) şi (2), art. 139 alin. (1) şi (2),
art. 148 alin. (2) şi (4) şi art. 154 alin. (1).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că s-a pronunţat asupra constituţionalităţii dispoziţiilor de lege
criticate prin Decizia nr. 249/2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 273
din 7 aprilie 2008, excepţia fiind ridicată de acelaşi autor şi raportată la
aceleaşi texte constituţionale ca şi cele invocate în cauza de faţă.
Cu acel prilej, Curtea a statuat - în ceea ce priveşte
susţinerea potrivit căreia aşezarea unui impozit asupra mijloacelor de
transport ar constitui o restrângere a dreptului de proprietate - că dreptul de
proprietate nu este un drept absolut. Astfel, potrivit dispoziţiilor art. 44
alin. (1) din Constituţie, legiuitorul este în drept să stabilească conţinutul
şi limitele dreptului de proprietate. Datoria fiecărui cetăţean de a contribui
prin taxe şi impozite la cheltuielile publice nu poate fi privită ca o
expropriere, aşa cum susţine autorul excepţiei, ci ca una ce derivă din
prevederile art. 56 alin. (1) din Constituţie. In acest sens, trebuie avut în
vedere că încasarea impozitelor şi taxelor constituie sursa principală de
venituri a statului, venituri prin care statul va fi în măsură să-şi
îndeplinească îndatoririle constituţionale faţă de cetăţeni, inclusiv pe acelea
de a asigura un nivel de trai decent ori de a crea condiţiile necesare
creşterii calităţii vieţii, la care face trimitere autorul excepţiei.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia şi
considerentele deciziei menţionate îşi menţin valabilitatea şi în cauza de
faţă.
In sfârşit, în ceea ce priveşte critica de
neconstituţionalitate raportată la celelalte prevederi din Constituţie, Curtea
observă că aceste texte constituţionale nu au incidenţă în cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 248 lit. c), art. 261, art. 263, art. 264 şi ale art. 265 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Nica Leon în Dosarul nr.
13.125/300/2007 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean