DECIZIE Nr.
1084 din 16 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 94/2009 pentru asigurarea continuitatii activitatii unor
structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 705 din 22 octombrie 2010
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Antonia Constantin.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 94/2009 pentru asigurarea continuitatii activitatii unor
structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, exceptie ridicata de
Primarul Municipiului Mangalia si Municipiul Mangalia, prin primar, în Dosarul
nr. 1.448/36/2009 al Curtii de Apel Constanta - Sectia comerciala, maritima si
fluviala, contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele Curtii
acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere, ca devenita inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate,
invocând Decizia Curtii Constitutionale nr. 1.555/2009.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, constata
urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 decembrie 2009, pronuntata în
Dosarul nr. 1.448/36/2009, Curtea de Apel Constanta - Sectia comerciala,
maritima si fluviala, contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2009 pentru asigurarea continuitatii
activitatii unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului. Exceptia
a fost ridicata de Primarul Municipiului Mangalia si Municipiul Mangalia într-o
cauza de contencios administrativ privind o actiune de suspendare a executarii
unui act administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, în esenta, ca activitatea de control din
partea administratiei publice centrale, exercitata, potrivit dispozitiilor de
lege criticate, prin organele aflate în subordinea Guvernului, încalca
principiile de baza ale administratiei publice locale, înscrise în art. 120 din
Constitutie. Totodata, emiterea ordonantei de urgenta atacate nu se justifica
prin prisma celor trei conditii cumulative prevazute de art. 115 alin. (4) din
Legea fundamentala, în sensul ca se putea apela la un alt instrument de
legiferare, în lipsa unei reale situatii extraordinare, ceea ce conduce, de
asemenea, la încalcarea principiului separatiei puterilor în stat si al
preeminentei dreptului.
Curtea de Apel Constanta - Sectia comerciala,
maritima si fluviala, contencios administrativ si fiscal apreciaza ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2009 este
neconstitutionala, fiind contrara prevederilor art. 115 alin. (6) si art. 1
alin. (4) din Legea fundamentala.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul arata ca
exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila, deoarece, ca efect al
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 1.559/2009, coroborat cu dispozitiile art.
29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, actul normativ criticat nu poate
forma obiectul unei exceptii de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si
Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îi
constituie, potrivit dispozitivului încheierii de sesizare, prevederile art. 6
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2009 pentru asigurarea
continuitatii activitatii unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din
31 august 2009, prevederi care reglementeaza, în esenta, competentele Corpului
de control al primului-ministru.
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate considera ca
textul indicat contravine prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (4)
referitoare la principiul separatiei si echilibrului puterilor, art. 115 alin.
(4) privind conditiile necesare a fi întrunite pentru adoptarea unei ordonante
de urgenta si ale art. 120 care consacra principiile de baza ale administratiei
publice locale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca asupra prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2009
s-a pronuntat prin Decizia nr. 1.555 din 17 noiembrie 2009, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 916 din 28 decembrie 2009 si a
constatat neconstitutionalitatea acestora.
Având în vedere dispozitiile art. 29 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, potrivit carora „Nu pot face obiectul exceptiei prevederile
constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii
Constitutionale", si tinând cont de faptul ca decizia de constatare a
neconstitutionalitatii a fost publicata în Monitorul Oficial al României la
data de 28 decembrie 2009 (data de la care îsi produce efectele), deci ulterior
sesizarii Curtii Constitutionale prin Incheierea din 18 decembrie 2009, Curtea
constata ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2009 a devenit inadmisibila si urmeaza
a fi respinsa ca atare.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 94/2009 pentru asigurarea continuitatii activitatii unor
structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, exceptie ridicata de
Primarul Municipiului Mangalia si Municipiul Mangalia, prin primar, în Dosarul
nr. 1.448/36/2009 al Curtii de Apel Constanta - Sectia comerciala, maritima si
fluviala, contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 16 septembrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean