Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1081 din 8 septembrie 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 si ale art. 27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 696 din 16 octombrie 2009



Ioan Vida                                      - preşedinte

Nicolae Cochinescu                     -judecător

Acsinte Gaspar                            -judecător

Puskas Valentin Zoltan                -judecător

Tudorel Toader                             -judecător

Augustin Zegrean                         -judecător

Antonia Constantin                       - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi   - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 19 şi art. 27 din Legea nr. 290/2005" pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, excepţie ridicată de Verone Adrian Rădulescu în Dosarul nr. 46.380/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Magistratul-asistent informează Curtea asupra faptului că autorul excepţiei de neconstituţionalitate a transmis la dosarul cauzei precizări în sensul admiterii acesteia.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei, susţinând în acest sens că textele de lege criticate nu conţin norme discriminatorii în funcţie de criteriile cuprinse la art. 4 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) din Constituţie şi nici nu au legătură cu dreptul la libera circulaţie, invocat de autorul excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 4 februarie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 46.380/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 19 şi art. 27 din Legea nr. 290/2005" pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români.

Excepţia a fost ridicată de Verone Adrian Rădulescu într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect un litigiu privind funcţionarii publici.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că textele de lege criticate instituie o discriminare pe criterii de avere, în sensul că beneficiază de carte de identitate permanentă, şi nu doar provizorie, numai persoanele care pot face dovada domiciliului. Astfel sunt afectate drepturile la egalitate, la libera circulaţie şi accesul liber la justiţie ale cetăţeanului român, în special în condiţiile în care legea „nu conţine niciun articol care să permită rezolvarea în instanţă a unor situaţii speciale", cum ar fi stabilirea pe cale judecătorească a titlului de proprietate asupra unui imobil.

Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că niciunul dintre textele de lege criticate nu contravine prevederilor constituţionale invocate, sens în care s-a pronunţat si Curtea Constituţională prin Decizia nr. 1.125/2008.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Dispoziţiile legale criticate nu stabilesc nicio discriminare a cetăţenilor români după cum aceştia deţin sau nu proprietăţi ori după cum aceştia au sau nu domiciliul în ţară. Totodată, cartea de identitate şi cartea de identitate provizorie îndeplinesc acelaşi rol şi conferă titularului lor aceleaşi drepturi.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 19 şi ale art. 27 din Legea nr. 290/2005 sunt constituţionale. Domiciliul persoanei nu se regăseşte printre criteriile prevăzute la art. 4 alin. (2) din Constituţie pe baza cărora pot opera diverse diferenţieri între persoane aflate în aceeaşi situaţie juridică, astfel că în cauză nu se pune problema unei adevărate discriminări. Totodată, libertatea de circulaţie, pretins încălcată, nu se poate desfăşura decât potrivit unor reguli, cu îndeplinirea şi respectarea unor condiţii stabilite de lege. Apreciază că prevederile art. 11, 21 şi 44 din Legea fundamentală nu au incidenţă în cauză.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate până la data întocmirii raportului.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare şi motivării autorului, dispoziţiile „art. 19 şi art. 27 din Legea nr. 290/2005" pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 959 din 28 octombrie 2005. In realitate, obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 19 şi ale art. 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 641 din 20 iulie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 290/2005. Ulterior adoptării acestei legi, textele de lege criticate au suferit următoarele modificări şi completări: art. 19 alin. (2) - modificat de art. I pct. 5 din Legea nr. 243/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 445 din 29 iunie 2009, art. 27 alin. (1) lit. b) - modificat de art. I pct. 4 din Legea nr. 252/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 506 din 27 iulie 2007, art. 27 alin. (1) lit. d) - modificat de art. I pct. 7 din Legea nr. 243/2009, iar alin. (2) şi (3) ale art. 27 au fost introduse prin articolul unic al Legii nr. 53/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 192 din 20 martie 2007. In prezent, textele criticate au următoarea redactare:

Art. 19. -„(1) Cartea de identitate provizorie se eliberează în următoarele cazuri:

a)   când persoana fizică nu posedă toate documentele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate;

b) în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate, care locuiesc temporar în România.

(2) Pentru cartea de identitate provizorie, termenul de valabilitate se stabileşte de serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor şi nu poate fi mai mic de 30 de zile sau mai mare de un an."

Art. 27. - „(1) Dovada domiciliului se poate face cu unul dintre următoarele documente:

a)  acte încheiate în condiţiile de validitate prevăzute de legislaţia română în vigoare, privind titlul locativ;

b)  declaraţia scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau juridică, de primire în spaţiu, însoţită de unul dintre documentele prevăzute la lit. a);

c)  declaraţia pe propria răspundere a solicitantului, însoţită de nota de verificare a poliţistului de ordine publică, prin care se certifică existenţa unui imobil, faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată, pentru persoana fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la lit. a) şi b); pentru minorii şi persoanele fizice puse sub interdicţie, declaraţia se dă şi se semnează de către părinţi sau de către reprezentanţii lor legali;

d)  documentul eliberat de primării, din care să rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în Registrul agricol.

(2)  Serviciul public comunitar de evidenţă a persoanei pe raza căruia se află ultimul domiciliu înscris în actul de identitate al solicitantului este obligat să comunice la cererea cetăţenilor români, în termen de două zile lucrătoare, datele referitoare la domiciliile avute în România de către persoana respectivă şi orice menţiune privind starea civilă, aflate în evidenţa acestuia, începând cu data de 1 ianuarie 2000.

(3)   Pentru datele menţionate la alin. (2), referitoare la perioada anterioară anului 2000, termenul de comunicare este de maximum 20 de zile."

Autorul excepţiei apreciază că aceste dispoziţii contravin, în ordinea invocării lor, prevederilor constituţionale ale art. 4 şi ale art. 16 alin. (1) referitoare la principiile nediscriminării şi al egalităţii în drepturi, art. 21 -Accesul liber la justiţie, art. 25 - Libera circulaţie şi ale art. 11 - Dreptul internaţional şi dreptul intern.

Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că o critică de neconstituţionalitate asemănătoare a mai fost supusă controlului său odată cu pronunţarea Deciziei nr. 1.125 din 16 octombrie 2008 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 789 din 25 noiembrie 2008. Cu acel prilej, Curtea a reţinut că „distincţia (privind domiciliul) reglementată de textul de lege atacat nu foloseşte decât din punct de vedere administrativ, pentru o mai eficientă evidenţă a persoanelor, fără a afecta drepturile specifice persoanei care are calitatea de cetăţean al României. De altfel, chiar art. 11 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 prevede că prin act de identitate se înţelege cartea de identitate, precum şi cartea de identitate provizorie şi buletinul de identitate, aflat în termen de valabilitate."

Curtea constată că, pentru identitate de raţiune, argumentele prezentate în decizia menţionată, care au întemeiat soluţia de respingere a excepţiei, se menţin şi în prezenta cauză.

De asemenea, Curtea mai constată că dispoziţiile de lege criticate nu au nicio legătură cu liberul acces la justiţie, reglementat de art. 21 din Constituţie, sau cu libertatea de circulaţie, prevăzută de art. 25 din aceasta. Mai mult, prevederile art. 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 reglementează, la alin. (1) lit. a)-c), situaţiile în care solicitantul cărţii de identitate poate face dovada domiciliului şi prin alte documente decât cele care atestă titlul locativ sau de proprietate al acestuia. Cu alte cuvinte, obţinerea cărţii de identitate nu este condiţionată de situaţia patrimonială a solicitantului, care ar trebui să aibă în proprietate un imobil, astfel că nu pot fi primite criticile autorului excepţiei referitoare la discriminarea pe criterii de avere. .In acelaşi timp, însă, sub aspect administrativ, trebuie să existe un element stabil de identificare a persoanei care solicită şi deţine o carte de identitate, aceasta fiind şi esenţa reglementării atacate: evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 şi ale art. 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, excepţie ridicată de Verone Adrian Rădulescu în Dosarul nr. 46.380/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1081/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1081 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1081/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu