DECIZIE Nr.
1077 din 20 noiembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 12 din 8 ianuarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat, excepţie ridicată de Anton Bruciu în Dosarul nr.
12.877/3/2007 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra cererii de renunţare
la excepţia de neconstituţionalitate depuse de autorul excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
cererii de renunţare.
Curtea, deliberând, respinge cererea de renunţare,
potrivit dispoziţiilor art. 55 din Legea nr. 47/1992, şi consideră cauza în
stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Incheierea din 12 iunie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 12.877/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte
de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Anton Bruciu cu prilejul soluţionării unei acţiuni
având ca obiect recalcularea pensiei.
In motivarea excepţiei autorul
acesteia susţine că dispoziţiile Legii nr. 164/2001 sunt contrare art. 16 alin.
(1) din Constituţie referitor la egalitatea în drepturi a cetăţenilor. In acest
sens, arată că nu poate fi de acord cu prevederea legii care îi stabileşte
dreptul la pensie „conform unor drepturi din ultima zi de activitate, [...] ci
trebuie avută în vedere întreaga activitate desfăşurată în slujba
statului".
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia
de neconstituţionalitate nu este întemeiată, întrucât principiul egalităţii se
referă la situaţii juridice identice, în sensul că persoanele aflate în aceeaşi
situaţie juridică trebuie să beneficieze de tratament juridic identic, or, în
speţă, textele a căror neconstituţionalitate este invocată tratează situaţii
juridice diferite.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului pentru
a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că în
speţă nu se ridică probleme de constituţionalitate, ci de aplicare a legii,
aspecte ce sunt însă de competenţa instanţei de judecată, iar nu a Curţii
Constituţionale. Pentru acest motiv, consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional, deoarece prevederile de lege
criticate referitoare la stabilirea pensiei militare de stat se aplică
deopotrivă pentru toţi cetăţenii aflaţi în situaţii identice. In acelaşi timp,
arată că, de fapt, autorul excepţiei solicită modificarea prevederilor de lege
criticate, ceea ce nu intră în competenţa Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 748 din 14 octombrie 2002.
Curtea observă că, deşi autorul excepţiei nu precizează
care anume dintre prevederile Legii nr. 164/2001 sunt considerate a fi
neconstituţionale, din analiza motivării excepţiei reiese că sunt avute în
vedere doar dispoziţiile art. 21 alin. (1), potrivit cărora „Baza de calcul
folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunară brută
avută în ultima lună de activitate, care include solda de grad corespunzătoare
la data trecerii în rezervă."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile de lege
criticate sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constituţie referitor la
egalitatea în drepturi a cetăţenilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că autorul excepţiei nu precizează sub ce aspect şi în raport cu ce
persoane textul de lege criticat creează discriminări, fiind în realitate
nemulţumit de faptul că acesta nu instituie o altă soluţie legislativă, pe care
o consideră mai favorabilă.
Faţă de acestea, Curtea reţine că, potrivit art. 47
alin. (2) din Constituţie, cetăţenii au dreptul la pensie în condiţiile
stabilite de lege. Astfel, legiuitorul este în drept să stabilească condiţiile
şi criteriile de acordare a pensiei, precum şi modul de calcul al acesteia,
prevederile de lege fiind în acord cu principiul egalităţii în drepturi, atât
timp cât acestea instituie un tratament juridic identic pentru persoane aflate
în situaţii identice.
Curtea observă că, în raport cu cele susţinute în
motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat nu
instituie discriminări între persoane aflate în aceeaşi situaţie, iar
modificarea acestuia, în sensul dorit de autorul excepţiei, excedează
competenţei instanţei de contencios constituţional, care, potrivit art. 2 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, „se pronunţă numai asupra constituţionalităţii
actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa
prevederile supuse controlului".
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Anton Bruciu în Dosarul
nr. 12.877/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 noiembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu