DECIZIE Nr.
1076 din 8 septembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator în rezistenta
anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive
politice, persoanelor împotriva carora au fost dispuse, din motive politice,
masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la
actiuni de împotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist
instaurat în Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 712 din 22 octombrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la
acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist
instaurat în România, excepţie ridicată de Vladimir V. Vavilin în Dosarul nr.
14.512/3/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că restrângerea
sferei persoanelor care, după decesul persoanei condamnate sau supuse unei
măsuri administrative abuzive, pot solicita acordarea, pentru aceasta, a
calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă nu este neconstituţională.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 17 septembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 14.512/3/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la
acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului
comunist instaurat în România. Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Vladimir V. Vavilin într-o cauză de contencios administrativ având
ca obiect anularea unei decizii a Comisiei pentru acordarea calităţii de
luptător în rezistenţa anticomunistă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
214/1999 „trebuia să aibă ca efect scoaterea la lumină a abuzurilor şi crimelor
regimului comunist, iar acolo unde mai este posibil să se facă şi reparaţia
morală sau materială a victimelor regimului". Or, prevederile art. 5 din
ordonanţă „limitează în mod abuziv subiecţii care pot solicita aceste reparaţii".
Susţine că, de vreme ce dosarele securităţii se publică pe internet, şi
„crimele şi abuzurile tăinuite între coperţile lor trebuie să fie
publice".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, întrucât dispoziţiile
criticate restrâng în mod nejustificat sfera subiecţilor care, după decesul
persoanei condamnate sau supuse unor măsuri abuzive, pot solicita pentru
aceasta acordarea onorantei calităţi de luptător în rezistenţa anticomunistă.
In acest sens, precizează că, după decesul persoanei, acordarea acestei
calităţi are un caracter de reparaţie morală, astfel că nu există nicio raţiune
pentru a nu recunoaşte posibilitatea de a formula această cerere, pentru
persoana decedată, tuturor celor care justifică un interes, mai ales dacă au
avut o relaţie deosebită, de natură morală, cu persona decedată. Conchide că
art. 5 alin. (1) din ordonanţă încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din
Constituţie dacă nu se recunoaşte acest drept şi altor persoane care au avut o
puternică legătură afectivă, chiar dacă nu au avut calitatea de soţ sau rudă
până la gradul al patrulea inclusiv. Apreciază că textul de lege criticat nu
aduce atingere art. 31 din Legea fundamentală.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, întrucât nu instituie
discriminări pe considerente arbitrare. Consideră că textul de lege criticat nu
contravine principiului constituţional al egalităţii în drepturi, ci reprezintă
o problemă de opţiune a legiuitorului cu privire la categoriile de persoane
care pot formula cererea. Precizează că, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu poate modifica sau completa prevederile
legale supuse controlului, astfel că nu poate impune legiuitorului introducerea
în textul legii a unei alte dispoziţii decât cele existente în cuprinsul
acesteia.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 5 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în
rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite
din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive
politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat
la acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului
comunist instaurat în România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 650 din 30 decembrie 1999, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 568/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 688 din 30 octombrie 2001. Din motivarea scrisă a excepţiei, precum şi din
cuprinsul încheierii de sesizare rezultă însă că este vizat numai alin. (1) al
art. 5, care are următorul conţinut:
- Art. 5: „(1) Cererea poate fi introdusă de
persoana condamnată sau supusă unei măsuri administrative abuzive ori, după
decesul acesteia, de soţul sau rudele până la gradul al patrulea inclusiv, până
cel târziu la data de 31 decembrie 2003."
In opinia autorului excepţiei sunt încălcate
prevederile din Legea fundamentală cuprinse la art. 21 - „Accesul liber la
justiţie", art. 31 - „Dreptul la informaţie" şi art. 53 - „Restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că în cuprinsul textului de lege criticat sunt enumerate în mod
limitativ categoriile de persoane care, după decesul persoanei condamnate
pentru infracţiuni săvârşite din motive politice sau supuse din motive politice
unor măsuri administrative abuzive în perioada 6 martie 1945 - 14 decembrie
1989, au dreptul de a solicita constatarea calităţii acesteia de luptător în
rezistenţa anticomunistă. Procedând astfel, legiuitorul a acţionat în limitele
competenţelor sale constituţionale, reglementarea aspectelor legate de
recunoaşterea meritelor şi sacrificiilor persoanelor care au înfruntat regimul
comunist fiind opţiunea sa exclusivă, atâta vreme cât nu nesocoteşte
dispoziţiile constituţionale. Or, prevederile de lege ce formează obiect al
excepţiei nu sunt de natură să încalce dreptul de acces liber la justiţie,
dovadă în acest sens fiind însăşi promovarea acţiunii de faţă.
Totodată, Curtea constată că dispoziţiile art. 5 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 nu contravin nici
principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice,
nefiind altceva decât o expresie a prevederilor art. 15 alin. (1) din
Constituţie, potrivit cărora cetăţenii beneficiază de drepturile şi de
libertăţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile
prevăzute de acestea. De altfel, Curtea observă că autorul excepţiei tinde la o
completare a textului de lege criticat în sensul introducerii, alături de
persoanele deja menţionate, şi a altor categorii, care, ca urmare a relaţiilor
afective deosebite, justifică un interes în acest sens. Or, art. 2 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992 stabileşte că instanţa de contencios constituţional nu
poate modifica sau completa prevederile de lege ce sunt supuse controlului său.
In ceea ce priveşte critica prin raportare la
dispoziţiile art. 31 şi 53 din Constituţie, Curtea constată că acestea nu au
incidenţă în cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă
persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice,
persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri
administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de
împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat
în România, excepţie ridicată de Vladimir V. Vavilin în Dosarul nr.
14.512/3/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu